Aurora
Æresmedlem
Personlig er jeg egentlig mer bekymret for all den RF vi etterhvert omgir oss med, slik at HF filtre i seg selv nok kan ha noe for seg, men prisen da, mann.... prisen...
Det er vel allerede krav til maks RFI på produkter?Personlig er jeg egentlig mer bekymret for all den RF vi etterhvert omgir oss med, slik at HF filtre i seg selv nok kan ha noe for seg, men prisen da, mann.... prisen...
Ser den (eller kanskje jeg må si: hører den)Joda, men mange drammer små gjør det ondt å gå, som det heter..... i tillegg til mobiltelefoner ( ofte opptil mange i en heim), så er det PCer, netbrett, streamere, rutere, div. cast-dingser, osv osv - stadig med skal være trådløst...
Med de målingene,der problemet som den gang var,og er på begge målingene,De to målingene du viser til i første innlegg er gjort på helt forskjellig tidspunkt. Og om det ikke var nok så har du i tillegg endret opplegget hjemme hos deg fra 10A til 16A kurs. I tillegg til dette så har strømleverandøren din i denne tiden jobbet kontinuerlig med problemer i nettet (ref korrespondanse med "SB").Hensikten med tråden er å avlive myten om hva som er hva når det gjelder f.eks kabel til komponent,
første eller siste meter.
Så hvordan du ut i fra dette skal greie å "avlive noen myter om første og siste meter" er rimelig uforståelig.
ymir skrev:Stereoanlegget var i flere år på 10A kursen,også under den første målingen til netteier.
Egen 16A kurs til stereoen kom senere hvorpå den andre målingen foretatt.
Og hva sier så mannen med 6 stk Hypex monoblokker?Problemet med strømrenserne du viser til, er at de så langt jeg kan se ikke renser den støyen du hele tiden viser til. En handfull kondensatorer på opptil 10-20nF gjør ikke en pøkk på støy under 100KHz , eller deromkring..... selv en kondis på 1uF har en reaktans på ca 160 ohm ved 1 kHz... og over 3kohm ved 50Hz....
Da må det nok sterkere og ikke minst tyngre lut til ( trafobaserte filtre) om det skal hjelpe...
Og det jeg håper mest med denne tråden er at den til slutt kommer inn på dette med dyre kjøpefiltre,Personlig er jeg egentlig mer bekymret for all den RF vi etterhvert omgir oss med, slik at HF filtre i seg selv nok kan ha noe for seg, men prisen da, mann.... prisen...
Bedre og enklere kan det knapt sies. Det vil også være meget enkelt å måle, selv jeg har gjort det og lagt ut resultat på hfs. Det rare er at ingen av «strømdingsprodusentene» makter å gjøre tilsvarene.. hvorfor ikke montro?Så lenge nettstøyen ikke kan spores fremover til endring i inn og ut-signalet fra en enhet er det strengt tatt helt likegyldig.
0,17 ohm..selv en uten fagbrev vet at det er for DC.Jeg får veldig følelsen av stråmannsretorikk her. Hvor kommer det fra at støy ikke finnes? Eller at den ikke kan påvirke et apparat? Det er da gammel og etablert bransjekunnskap. Antagelig helt fra oppstart av anlegget i Menlo Park minus 2 timer. Også kan man drodle videre på hva støy er og faktisk også hva en strømforsyning er.
Det vesentlige spørsmålet er uansett om det er hørbart og i så fall i hvilken grad, og da mener jeg objektivt hørbart, ikke audiofilifølbart.
Siden det ikke finnes 2 like installasjoner så er det heller ikke noe universalsvar for alle, men enkelte retningslinjer kan utledes. Nettmessig er det stor forskjell på ditt nett i skyggen av smelteverkene og mitt nett i et område med lite støy (gamle fattige naboer ) og med relativt stivt nett. Må nok hanke inn en eurotester snart å få dokumentert installasjonen i "før"-status da all installasjon i huset skal skiftes ut og suppleres fortløpende. Det blir ikke smeltesikringer her i huset da sikkerhet teller høyere enn 0,17 ohm. Men det kompenseres glatt med 3 dobling av tverrsnitt og halvering av kabellengder til lydinstallasjonen. Men, hva vet vel jeg om slikt
Hæ? Prøver du å fortelle meg at enheten ohm ikke benyttes for impedanser? Resten er førsteklasses svada.0,17 ohm..selv en uten fagbrev vet at det er for DC.Jeg får veldig følelsen av stråmannsretorikk her. Hvor kommer det fra at støy ikke finnes? Eller at den ikke kan påvirke et apparat? Det er da gammel og etablert bransjekunnskap. Antagelig helt fra oppstart av anlegget i Menlo Park minus 2 timer. Også kan man drodle videre på hva støy er og faktisk også hva en strømforsyning er.
Det vesentlige spørsmålet er uansett om det er hørbart og i så fall i hvilken grad, og da mener jeg objektivt hørbart, ikke audiofilifølbart.
Siden det ikke finnes 2 like installasjoner så er det heller ikke noe universalsvar for alle, men enkelte retningslinjer kan utledes. Nettmessig er det stor forskjell på ditt nett i skyggen av smelteverkene og mitt nett i et område med lite støy (gamle fattige naboer ) og med relativt stivt nett. Må nok hanke inn en eurotester snart å få dokumentert installasjonen i "før"-status da all installasjon i huset skal skiftes ut og suppleres fortløpende. Det blir ikke smeltesikringer her i huset da sikkerhet teller høyere enn 0,17 ohm. Men det kompenseres glatt med 3 dobling av tverrsnitt og halvering av kabellengder til lydinstallasjonen. Men, hva vet vel jeg om slikt
Støy er ikke DC,støy er?Harmoniske eller noe annet?
Er vist nok noe som kalles harmoniske og supraharmonics tror jeg.
En automatsikring er ikke en tynn tråd.
Villedende kan vel slike opplysninger kalles.
Vis vedlegget 485642
Jeg har ikke fagbrev, men vet ikke at 0,17ohm er en verdi kun for DC (som selvfølgelig er ren svada). Verdien er forøvrig tatt ut av løse luften for å si noen om størrelsesorden.0,17 ohm..selv en uten fagbrev vet at det er for DC.
Nei, og det er det neppe noen som har trodd heller.En automatsikring er ikke en tynn tråd.
Jeg er så enigVilledende kan vel slike opplysninger kalles.
Selvfølgelig ikke, det er banal basis vekselstrømslære.Er det så at verdiene er lik for alle frekvenser?
I hovedsak alle innleggene der formalkompetente personer skjelles ut og forsøkes belært med basiskunnskap....Hva er svada?Hva er støy?
Selvfølgelig, men ikke tro at jeg sitter på samme erfaringsdatabase som LTU da dette ikke er noe jeg jobber med.Mulig du da kan forklare hvor støy oppstår,hva den består av,hvor den vandrer,
hvilke verdier en snakker om og hvilke hindringer den møter på veien,
samt si hvor disse hindringene er størst.
Hehe.... hvordan ser dette utsagnet ut ift denne målingen da?"0,17 ohm..selv en uten fagbrev vet at det er for DC."
Vis vedlegget 485649
Hvor stor er impedansen her da?
What minimum cable lengths do Nordost recommend?
The minimum recommended lengths of Nordost cables are as follows:
Power cables – 2 meters
Analog interconnects – 1 meter
Digital interconnects – 1.5 meters
Tonearm cables – 1.25 meters
Loudspeaker cables – 2 meters
Kan disse induktanser, kapasitanser, resonanser og refleksjoner har så stor innvirkning på et normalt hifianlegg at det ikke nytter å lytte uten at dette overskygger musikken?Det er høyere frekvenser som er temaet her. Induktanser, kapasitanser, resonnanser og refleksjoner i skjønn forening med støy generert i alskens ulineære komponenter. Ikke vanskelig, men omfattende og komplisert å se det komplette bildet. Derfor er det viktig med struktur og strømhygiene. Det er ikke magi denne gangen heller.
Bare å komme med stereoen deres og prøve.Kan disse induktanser, kapasitanser, resonanser og refleksjoner har så stor innvirkning på et normalt hifianlegg at det ikke nytter å lytte uten at dette overskygger musikken?Det er høyere frekvenser som er temaet her. Induktanser, kapasitanser, resonnanser og refleksjoner i skjønn forening med støy generert i alskens ulineære komponenter. Ikke vanskelig, men omfattende og komplisert å se det komplette bildet. Derfor er det viktig med struktur og strømhygiene. Det er ikke magi denne gangen heller.
Javel???Eeh... 23. harmoniske av 50Hz er 1150Hz......
Og hvis du regner ut impedansen så er den ved 1kHz lavere enn verdien jeg tok fra fra løse luften og som du påsto selv en ufaglært måtte forstå gjaldt resistansen. Villedende?Vel,142,9 som er R= 0,1429 ohm får jeg håpe og 35,73 bør være reaktansen 0,03573 ohm
og da i følge min 45 år gamle formelsamling blir induktansen ved 1kHz,
L=0.03573/(6.28 x 1000) = 5.7 microHenry.Og det stemmer sånn noenlude iht målingen.
Og da blir det vel likt for 15kHz og 200kHz som jo er i området til supraharmoniske.
Måtte ta en tlf til yngste datter som har overtatt formelsamlingen
Har da også regnet på resonanser en gang i tiden,men vil nå allikevel kalle meg ufaglært.
Så derfor vil jeg også bestride at 1050Hz er øverste del av FM båndet.
Ang, målingene i første innlegg for de lavere harmoniske var de kun for å vise hva som skjer
når utstyret flyttes fra 10A kurs med høy impedans til 16A kurs med lav impedans.
Første eller siste,ingen grunn til å bli forvirret mener nå jeg.
Sett fra apparatet og dens skapte støyfrekvenser er og blir det den første meter,
og det er dette det handler om.Hva som påvirker returstrømmene og hvor de vandrer.
Upåvirkelige strømforsyninger er svade.Noen snakker med flere tunger.
http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#post1905303
http://www.hifisentralen.no/forumet...31-stra-mrensing-woodoo-eller-na-dvendig.html
Nettstøy påvirker elektronikk så det er neppe uvesentlig...... Hvor hørbart det er skal være usagt, men det gir mening til LC-strømforsyninger som har høy Z ved økende frekvenser. Utfordringen er å ha kontroll på hvor støystrømmene går. Og da er bare ledningsbundet støy nevnt.Javel???Eeh... 23. harmoniske av 50Hz er 1150Hz......
Min regnefeil. Regnet oktaver
Og fortsatt en underholdende tråd med fokus på det uviktige.
Ca 0u3H/m for kursens typiske installasjon. Støy i kHz-klassen er kapasitive parasitter og finner som vanlig laveste impedans til paradis som tydeligvis er på jord. Ser man på kabelen alene er den induktive inpedansen en bitteliten brøkdel av den kapasitive så det må til kapasitanser av størrelse før så små induktanser betyr noe.Eeh... 23. harmoniske av 50Hz er 1150Hz...... Forøvrig - spolen i sikringen er 6uH, og det er forsåvidt ikke rare greiene. Uten å ha målt dette, har også strømledningene en induktans, og siden vi nå skal ta hele nettet fram til sekundærstasjon, så vil jeg anta at dette overgår 6 uH med opptil flere 10-faktorer. Selvsagt blir det en impedans av dette - og som allerede nevnt,- dette er grunnleggende vekselstrømsteori.
Joda - det er utvilsomt støy i strømnettet, noen få steder svært mye, men stort sett og antageligvis relativt lite hos de fleste. Det springende punktet som jeg har forsøkt å påpeke, - er hvor mye av dette passerer gjennom strømforsyning og tilhørende filtre?
Consonance filter gjør noe lignende ugagn,108 nF fase/fase og 3,5uF fase jord.Jeg skjønner ikke helt den kabelen med 700pF kapasitans. Det tilsier skyhøy støyfrekvens eller resonnering med en stor induktans. Tenke mere..
Har fått med meg at det er flere som har hatt det like ens med den kabelen.Men det er rimeligere verdier. 700p er ingenting
Skal huske den! Neste gang jeg hører noe jeg synes er bra så er det sikkert et resultat av mangel på bevissthet.Positive erfaring kan godt være et resultat av mangel på bevissthet over problemer etter min erfaring.