I byggingen av mine absorbenter på sideveggen så måte jeg og styrte an hel del. Slik ser veggen ut:
Ramma er 20cm dyp. 120cm høy på det høyeste punktet og 120cm bred.
Her har jeg prøvd med veldig mange fyll i ramma. Og enda opp med
5cm rockwool plate ( aner ikke hva den het) som hadde et hvitt lag på den ene sida. ( målte og prøvde både med og uten det hvite laget/vindvperre kanskje og med det hvite laget både ut og inn)
Jeg prøvde med 2 lag Rockwool plate, 1 lag ut mot rommet med 10cm pipeisolasjon (Rockwool Isola med hønsenetting rundt) mot kneveggen. Og omvendt.
Prøvde med 2 lag pipeisolanson uten rockwool plata. Og enda opp med 5cm rockwool plate og et lag med Isola. Det fungerte best uten ramme, men det såg ikke fint ut. Ingen merkbar forskjell med perforert ramme i forhold til hel ramme.
Det gav den jevneste og bredeste dempingen.
to lag Isola gav den kraftigeste dempingen, men der ble mye av energen ( ETC målingen ) reflektert tilbake. og den tok/fjerna formye rundt 130hz slik at jeg fikk en relativt dyp, men smal, dipp.
2 lag med rockwool plate, gav best måling med ETC men med det så fikk jeg en større topp ved 160hz. Så jeg gikk for kombinasjon med Isola og Rockwool plate og luft bak. Altså mellom Isola og Rockwool platen. Jeg prøvde også å ha luftrom mellom rockwool plata og med Isola helt inntil kneveggen, men fikk altså best resultat med all dempingen sammen og med luftrom bak. Jeg har også 3cm luftspalte mellom kneveggen og ramma. Som målte bedre, spes frekvensrespons, enn å ha ramma helt inntil kneveggen.
Prøvde det samme med ramme på gulvet i refleksjonspunktet der, men der var ramme håpløst.
Der enda jeg opp med 5cm luft, 3cm Glava trinnlydsplate og 5cm rockwool plate. Den trinnlydsplata, hadde faktisk en del å si. Og den mixsen fungerte bedre enn 2x5cm rockwool, eller 5cm rockwool og 5cm Auralex plate, eller Glava trinnlydsplate og Auralex plate. Ramma om jeg laga står nå i garasjen....
Teorien bak har jeg ingen formening om, jeg har kun gått utifra hva REW og ørene mine forteller meg.