FantOrang Divorced byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• senzles

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    det der er jo den O/93 og ikke O/96 , jeg har et delvis bilde av en postskadet 0/96 der ser du tydelig 2 store kondensatorer og mulig en spole

senzles

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    Beløp returneres :)
    du hadde jo ikke trengt det hehe. men kan jo være eg tar feil her at det er baffelrørene eg ser som har skrift på seg i den 0/96 men for meg så ser det ut som Mundorf kondensatorer eg prøvde å tyde skriften ser ut som det er muligens riktig

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.788
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er ikke Makako med vri. Har prøvd noen av WEB-filtrene, men de var heller "slitsomme".

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Hvis det er veldig viktig å få en så lik versjon som originalen så kakanskje, med en solid dose tålmodighet, bruke målingene i Stereophile som basis.

Bass drivern blir uansett ikke original så det opprinnelige filteret ville avveket.

Altså, lim på magnet, bygg kabinett og monter drivere. Mål råresponser og legg inn i simuleringsprogram.

Ved å se på impulsrespons i særdeleshet men også frekvensmålingen (som blir relativ da det er John Atkinson sitt lytterom) samt delefrekvensen. Da har du et utgangspunkt å jobbe med.

Når du simulerer med et andre ordens elektrisk filter med samme delefrekvens så vil du kanskje nærme deg frekvens og impulsresponsen til originalen.

Men nå er du egentlig på vei til å lage et optimalisert filter selv.

Hvis spørsmålet om verdier i originalen er for å få noe fiks ferdig? Hmm, også er det en klone uansett? Bruk kr 10.000,- på proff hjelp til filter, så blir det knallbra.

senzles

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    Hvis det er veldig viktig å få en så lik versjon som originalen så kakanskje, med en solid dose tålmodighet, bruke målingene i Stereophile som basis.

Bass drivern blir uansett ikke original så det opprinnelige filteret ville avveket.

Altså, lim på magnet, bygg kabinett og monter drivere. Mål råresponser og legg inn i simuleringsprogram.

Ved å se på impulsrespons i særdeleshet men også frekvensmålingen (som blir relativ da det er John Atkinson sitt lytterom) samt delefrekvensen. Da har du et utgangspunkt å jobbe med.

Når du simulerer med et andre ordens elektrisk filter med samme delefrekvens så vil du kanskje nærme deg frekvens og impulsresponsen til originalen.

Men nå er du egentlig på vei til å lage et optimalisert filter selv.

Hvis spørsmålet om verdier i originalen er for å få noe fiks ferdig? Hmm, også er det en klone uansett? Bruk kr 10.000,- på proff hjelp til filter, så blir det knallbra.
    takk skal du ha for kjempe svar, ja det Orginale filteret til John DeVore ser ut til bli vanskelig, er i gang med kabinetter nå.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Et tips ang DIY, gjør ting med så grundig og god kvalitet fra starten av med kabinettet. Da føler du at det er verdt å bruke ressurser på å sluttføre særlig mtp filter som tar tid, og muligens penger hvis du leier hjelp. Noe som anbefales.

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.881
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Et tips ang DIY, gjør ting med så grundig og god kvalitet fra starten av med kabinettet. Da føler du at det er verdt å bruke ressurser på å sluttføre særlig mtp filter som tar tid, og muligens penger hvis du leier hjelp. Noe som anbefales.
    Monter inn en fa252 i hvert kabinett så kan du bortimot kopiere de grafene du ønsker

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.788
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Listet opp 6 stk i post nr 3 i denne tråden. Altså varianter over A26 filter fra internettet. WEB (Weird educated booseheads)...
    Det finnes sikkert flere også. Interesserte kan velge en favoritt eller handle på costa del Toten :)
    Har man allerede handlet Makako, kan jeg tilby å bygge om filteret for en uhyre rimelig penge :D, (men det blir ikke et Fantorangfilter).

senzles

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    Hva mener du med web filtre?
    er et hav av folk på diy forumet han går for Wilbur-x innpå der han har vell gått igjennom det meste . det beste jeg har testet ut hittil i simulering er det maynard filteret som er et makako filter med en vri

senzles

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    det som jeg lurer litt på er hva som står i siste delefilter versjon på Fantorangen

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.788
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er det bare 2 som vet. Lånte bort Fantorangen til flere lyttere. Horten- filteret ble lagt til side. Diskantkretsen krever litt jobb som det fremgår i div. foruminnlegg. Maynard har en fornuftig opprensking av " forgasseren", men noe tyder på at han har valgt et litt frempå lydbilde(?)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.788
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette er til "morellene" ja. 🍒
    Det skal til en som har resten fra før.
    Blir trolig det siste bær- filteret.
    Neste Fantorang-filter som du nevner er med Seas T35 i Jantzen waveguide.
    Tror vi er i mål med dette og. 🐒
    Hvordan går det med moddingen av bygget ditt?

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.165
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette er til "morellene" ja. 🍒
    Det skal til en som har resten fra før.
    Blir trolig det siste bær- filteret.
    Neste Fantorang-filter som du nevner er med Seas T35 i Jantzen waveguide.
    Tror vi er i mål med dette og. 🐒
    Hvordan går det med moddingen av bygget ditt?
    Jeg er lat 😊 og venter litt på inselwind. Må fikse fronten. Men jeg kommer til å modde litt ja

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    2
    Da er Fantorangene tilbake fra vellykket behandlingsopphold på Lena.
    Nytt delefilter og mulighet til å justere diskant.
    Kanskje konstruktørene vil si noe mer om det tekniske.

Har tatt meg den frihet å prøve andre stativer.

Bruker de i åpen stue/kjøkken/gang - ca. 50 m2.

Har hatt mye rart gjennom tidene. I mine ører tror jeg dette må være helt på topp.
    Og så er det i tillegg til lyden lekkert håndverk og design.

Spiller mye forskjellig musikk. Som eks. viser.
    Særlig På Stengrunn låter veldig bra.
    IMG_0813.jpeg
    IMG_0819.jpeg
    IMG_0815.jpeg
    IMG_0818.png
    IMG_0817.png

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.350
    Torget vurderinger
    1
    Fantoranger, Audio Note og Rudolf Nilsen, den må bare bli bra.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Holmestrand
    Da er Fantorangene tilbake fra vellykket behandlingsopphold på Lena.
    Nytt delefilter og mulighet til å justere diskant.
    Kanskje konstruktørene vil si noe mer om det tekniske.

Har tatt meg den frihet å prøve andre stativer.

Bruker de i åpen stue/kjøkken/gang - ca. 50 m2.

Har hatt mye rart gjennom tidene. I mine ører tror jeg dette må være helt på topp.
    Og så er det i tillegg til lyden lekkert håndverk og design.

Spiller mye forskjellig musikk. Som eks. viser.
    Særlig På Stengrunn låter veldig bra. Vis vedlegget 1051448 Vis vedlegget 1051449 Vis vedlegget 1051450 Vis vedlegget 1051451 Vis vedlegget 1051452
    Du har ikke med "Jeg hadde tenkt?"

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.788
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bare herlig at justeringene som ble utført etter RES' review faller i smak !
    Årsaken til Fantorangene måtte til Lena for nytt hjerte var at Øyvind helst ville ta ut bassene selv idet de sitter rimelig tight.
    Dette er altså "Hortenserne" med det nyeste delefilteret, det samme som i "Fantorang JBL-look", men altså med pot-meter istedet for motstander.
    Erfaring hittil er at noen vil ha diskanten ørliten grann opp eller et knepp ned - alt ettersom lytteavstand, stue, preferanser etc varierer.
    Etter at mange ører har absorbert lyden av disse er erfaringen nettopp at det er her slaget står.
    Du vil jo gjerne salte maten selv :)
    Fantorangene kan nå leveres med enten Morel-diskanten eller den mer påkostede Seas T35 i Jantsen waveguide.
    Har pinlig lyst på denne selv, men "to-do"- køen vokser 🥵

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.881
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De ble virkelig helt supre nå, med nytt og oppgradert filter🎵🎶😃.
    Prøvde de både på Gato kl D og McIntosh Mc275 og det var bare helt nydelig med dem begge👌🏽, så disse virker altspisende.
    "Mandag" tar forøvrig også imot lyttebesøk hvis det er noen i Osloområdet som er nysgjerrige på dem.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.788
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tidlig ide anno 2006 mht 10"+ diskant i WG: Les post 196 og 197 i vedlegget (century var meg...).
    Også litt fornøyelig å lese denne tråden tilbake i 2006 hvor vi diskuterte behov for magnetisk skjerming mot TV :)

Sist redigert:

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert design og farge på den til h/ nederste.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn