FantOrang Divorced byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • senzles

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    det der er jo den O/93 og ikke O/96 , jeg har et delvis bilde av en postskadet 0/96 der ser du tydelig 2 store kondensatorer og mulig en spole
     

    senzles

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    Beløp returneres :)
    du hadde jo ikke trengt det hehe. men kan jo være eg tar feil her at det er baffelrørene eg ser som har skrift på seg i den 0/96 men for meg så ser det ut som Mundorf kondensatorer eg prøvde å tyde skriften ser ut som det er muligens riktig
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.055
    Antall liker
    4.454
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er ikke Makako med vri. Har prøvd noen av WEB-filtrene, men de var heller "slitsomme".
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.895
    Antall liker
    10.743
    Torget vurderinger
    10
    Hvis det er veldig viktig å få en så lik versjon som originalen så kakanskje, med en solid dose tålmodighet, bruke målingene i Stereophile som basis.


    Bass drivern blir uansett ikke original så det opprinnelige filteret ville avveket.

    Altså, lim på magnet, bygg kabinett og monter drivere. Mål råresponser og legg inn i simuleringsprogram.

    Ved å se på impulsrespons i særdeleshet men også frekvensmålingen (som blir relativ da det er John Atkinson sitt lytterom) samt delefrekvensen. Da har du et utgangspunkt å jobbe med.

    Når du simulerer med et andre ordens elektrisk filter med samme delefrekvens så vil du kanskje nærme deg frekvens og impulsresponsen til originalen.

    Men nå er du egentlig på vei til å lage et optimalisert filter selv.

    Hvis spørsmålet om verdier i originalen er for å få noe fiks ferdig? Hmm, også er det en klone uansett? Bruk kr 10.000,- på proff hjelp til filter, så blir det knallbra.
     

    senzles

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    Hvis det er veldig viktig å få en så lik versjon som originalen så kakanskje, med en solid dose tålmodighet, bruke målingene i Stereophile som basis.


    Bass drivern blir uansett ikke original så det opprinnelige filteret ville avveket.

    Altså, lim på magnet, bygg kabinett og monter drivere. Mål råresponser og legg inn i simuleringsprogram.

    Ved å se på impulsrespons i særdeleshet men også frekvensmålingen (som blir relativ da det er John Atkinson sitt lytterom) samt delefrekvensen. Da har du et utgangspunkt å jobbe med.

    Når du simulerer med et andre ordens elektrisk filter med samme delefrekvens så vil du kanskje nærme deg frekvens og impulsresponsen til originalen.

    Men nå er du egentlig på vei til å lage et optimalisert filter selv.

    Hvis spørsmålet om verdier i originalen er for å få noe fiks ferdig? Hmm, også er det en klone uansett? Bruk kr 10.000,- på proff hjelp til filter, så blir det knallbra.
    takk skal du ha for kjempe svar, ja det Orginale filteret til John DeVore ser ut til bli vanskelig, er i gang med kabinetter nå.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.895
    Antall liker
    10.743
    Torget vurderinger
    10
    Et tips ang DIY, gjør ting med så grundig og god kvalitet fra starten av med kabinettet. Da føler du at det er verdt å bruke ressurser på å sluttføre særlig mtp filter som tar tid, og muligens penger hvis du leier hjelp. Noe som anbefales.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    10.727
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Et tips ang DIY, gjør ting med så grundig og god kvalitet fra starten av med kabinettet. Da føler du at det er verdt å bruke ressurser på å sluttføre særlig mtp filter som tar tid, og muligens penger hvis du leier hjelp. Noe som anbefales.
    Monter inn en fa252 i hvert kabinett så kan du bortimot kopiere de grafene du ønsker
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.055
    Antall liker
    4.454
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Listet opp 6 stk i post nr 3 i denne tråden. Altså varianter over A26 filter fra internettet. WEB (Weird educated booseheads)...
    Det finnes sikkert flere også. Interesserte kan velge en favoritt eller handle på costa del Toten :)
    Har man allerede handlet Makako, kan jeg tilby å bygge om filteret for en uhyre rimelig penge :D, (men det blir ikke et Fantorangfilter).
     

    senzles

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    Hva mener du med web filtre?
    er et hav av folk på diy forumet han går for Wilbur-x innpå der han har vell gått igjennom det meste . det beste jeg har testet ut hittil i simulering er det maynard filteret som er et makako filter med en vri
     

    senzles

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    det som jeg lurer litt på er hva som står i siste delefilter versjon på Fantorangen
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.055
    Antall liker
    4.454
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er det bare 2 som vet. Lånte bort Fantorangen til flere lyttere. Horten- filteret ble lagt til side. Diskantkretsen krever litt jobb som det fremgår i div. foruminnlegg. Maynard har en fornuftig opprensking av " forgasseren", men noe tyder på at han har valgt et litt frempå lydbilde(?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn