Definitivt et godt poeng! Det er mange som ikke hører og skjønner dette.Mange af de guitartister der bliver valgt, som værende bedste, er bare skala-ryttere.
Det kræver ikke den store kunst, at køre op og ned i en skala, bare lidt øvelse med tempoet.
Men prøv f.eks at lytte på den meget underkendte George Harrisons mellemspil i "Shees a woman", lead-spillet her er meget mere kompliceret end det lyder.
Ah, selvfølgelig. Han var vel nærmest en legende som studiomusiker, og han ga jo ut noen egne album etterhvert. Jeg husker jeg så ham på TV i et konsertopptak fra Rockpalast i Tyskland. En rar liten herremann som spilte som en gud! En av mine favoritter!
Hadde vel også et samarbeid med Silje Nergaard en gang i tiden? Edit: Eller var det kanskje Pat Metheny det, når jeg tenker meg om litt ...Ah, selvfølgelig. Han var vel nærmest en legende som studiomusiker, og han ga jo ut noen egne album etterhvert. Jeg husker jeg så ham på TV i et konsertopptak fra Rockpalast i Tyskland. En rar liten herremann som spilte som en gud! En av mine favoritter!
Han samarbeidet forøvrig en del med Ry Cooder. Og han ga bl.a. ut et album, Sweet Sunny North, hvor mange flotte norske musikere var med; Knut Reiersrud, Annbjørg Lien, Farmers Market med flere. Anbefales!
Mange fra "gamle dager", skjønner jeg er på etterskudd, får vel riste av meg årene og foreslå noen andre enn gamle helter: Joe Bonamassa og Guthrie Govan - meget sjelfulle og musikalsk og teknisk svært dyktige gitarister!Det finnes jo lister over verdens beste gitarister, satt sammen av forskjellige mennesker med forskjellig smak. Hvem er din/dine favorittgitaris(er). Legg gjerne ved bilde av favoritten(e)
Hærlig illustrert, Kabeldragern! FZ og GS. Uslåelig combo. INGEN OVER OG INGEN ved siden. Hør bare på Muffin Man, og en rekke andre...
Indeed...!
Du verden hvor mange man har glemt. Thijs van Leer var også med i den gruppen. Takk for påminnelsen!(Minst) en mangler. Jan Akkerman. Sammen med Focus var det vel få som målte seg med JA inne jazzrock. (OK, da. På søttitallet var d så mange fantastiske gitarister, at en liste som dette kan bare hjelpe oss å huske alle
Ikke glem Larry Carlton. Har bidratt på mange Steely Dan albumKan jo ikke glemme Steely Dans Walter Becker. Med Jon Herington som utrolig nok klarer å kopiere WB på fantastisk vis under turneen i 2009. Lovely!
Ingen tvil om at han er god gitarist. Jeg har fremdeles Journey fra 1990 på kassett liggende en plass, var mye spilt av meg de første årene etter den kom ut.Må ha med Mads Eriksen i denne tråden. Fenomenal gitarist
ENDELIG! Har bladd meg gjennom (nesten) hele tråden uten å finne EC. But finaly. Eric Clapton er og vil for alltid være en legende (hør bare på The Legends med Marcus Miller, Steve Gadd, David Sanborn og Joe Samples). Etter en rekke med Crossroads hvor han har samlet de største blandt bluesgitarister (var d noen som hadde glemt JJ Cale? BB King?) står han fram som den fremste. En musikkforståelse som gjør han til en av veldig få hvite som er akseptert i Reggea-miljøet (Silver Rain m M2). Finn en plate og enjoy! Anbefaler Crossroads 2007Det er mange som må nevnes når det er snakk om favoritter. Mange har allerede blitt nevnt i tråden her.
Jimmy Page, Jimi Hendrix, James Hetfield, Joe Satriani, David Gilmour, Billy Gibbons, Randy Rhoads, Tony Iommi, Mike Scaccia, Peter Green, Alvin Lee, Gary Moore, SRV, Zack Wylde, Jake E. Lee, Mark Knopfler, Carlos Santana, Chuck Schuldiner, Dave Mustaine, Dimebag Darrell, Tommy T. Baron, Steve Vai, Tom Morello, Eric Clapton, for å nevne de mest åpenbare som popper inn i hodet her og nå. Utrolig mange fine gitarister der ute, det er helt sikkert.