Feil og problemer med HFS3

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lenkefeil ved klipp og lim fra ekstern vevside

Jeg har rapportert dette før, men det er fremdeles galt, og jeg har ikke sett noen kvittering fra Høvdingen som tyder på at han anser det som rettet.

Når man klipper og limer vevsidetekst med lenker inn i WYSIWYG-editoren, følger lenkene med, men noen ganger endres nettsteddelen av lenken fra det det skal være, f.eks. "http://www.folkalley.com/" til "http://www.hifisentralen.no/". Resten av lenken bevares som den skal. Det er alltid "http://www.hifisentralen.no/" som stjeler plassen til en original ekstern nettsteddel.

Dette skjedde senest i dag da jeg skrev innlegg #2482 "Opptak og analyse av nettradiokanalen Folk Alley". Innlegget inneholder bl.a. et sitat med utdrag fra en spilleliste der hver sangtittel er en lenke til en vevside hos Folk Alley. Dette sitatet er klippet og limt fra Folk Alleys spillelisteside for søndag 20.05.2012. Etter klipp og lim måtte jeg skifte til Source Mode og endre alle sitatets lenkestart fra "http://www.hifisentralen.no/" til "http://www.folkalley.com/". Det er kjedelig og bør være unødvendig.

I går skrev jeg flere innlegg (#109-#113) i tråden "Grace Design m903" som siterte innlegg på Head-Fi.org. Teksten ble hentet med vevstedklipp og -lim. Også da ble nettsteddelen av lenken endret fra det det skulle være, "http://www.head-fi.org/" til "http://www.hifisentralen.no/". Jeg korrigerte kun innleggsnummerlenkene. De øvrige lenkene står slik HFS3 rotet det til.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har rapportert dette før, men det er fremdeles galt, og jeg har ikke sett noen kvittering fra Høvdingen som tyder på at han anser det som rettet.

Når man klipper og limer vevsidetekst med lenker inn i WYSIWYG-editoren, følger lenkene med, men noen ganger endres nettsteddelen av lenken fra det det skal være, f.eks. "Folk Alley | Folk Music Radio" til "Hifisentralen - Alle nyheter". Resten av lenken bevares som den skal. Det er alltid "Hifisentralen - Alle nyheter" som stjeler plassen til en original ekstern nettsteddel.

Dette skjedde senest i dag da jeg skrev innlegg #2482 "Opptak og analyse av nettradiokanalen Folk Alley". Innlegget inneholder bl.a. et sitat med utdrag fra en spilleliste der hver sangtittel er en lenke til en vevside hos Folk Alley. Dette sitatet er klippet og limt fra Folk Alleys spillelisteside for søndag 20.05.2012. Etter klipp og lim måtte jeg skifte til Source Mode og endre alle sitatets lenkestart fra "Hifisentralen - Alle nyheter" til "Folk Alley | Folk Music Radio". Det er kjedelig og bør være unødvendig.

I går skrev jeg flere innlegg (#109-#113) i tråden "Grace Design m903" som siterte innlegg på Head-Fi.org. Teksten ble hentet med vevstedklipp og -lim. Også da ble nettsteddelen av lenken endret fra det det skulle være, "Head-Fi.org - Headphone forums and reviews for audiophiles" til "Hifisentralen - Alle nyheter". Jeg korrigerte kun innleggsnummerlenkene. De øvrige lenkene står slik HFS3 rotet det til.
    Jeg har notert meg problemet, men ikke kommet til det ennå. Jeg skal se på det.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Det er avatar som vises i forumtråder, mens profilbilde kun vises i profilen. Det er lett å misforstå dette - beklager.
    Avatar er da vel egentlig greit forklart på siden Mine innstillinger -> Rediger Avatar:
    Avatars er små grafiske bilder som vises under ditt brukernavn når du skriver innlegg.
    Profilbilde er nytt i HFS3 og dermed litt mer forvirrende. Man forstår det kanskje best når man oppdager at det finnes to bilder og ser dem i sammenheng. Dessuten er forklaringsteksten på siden Mine innstillinger -> Rediger profilbilde ikke oversatt. Den burde antagelig også være tydeligere siden dette er en ny funksjon som lett kan forveksles med den allerede (HFS2-)kjente Avatar:
    Profile pictures are small pictures of yourself, which are displayed within your user profile.
    Det bidrar kanskje til forvirringen at "Rediger profilbilde" står over "Rediger Avatar" på siden "Mine innstillinger"(?)

Betegnelsen "Avatar" er heller ikke akkurat intuitiv. Det er et begrep man faktisk må lære før man forbinder noe med det. Profilbilde fremstår derimot som mer forståelig for "ufaglærte". Det tiltrekker seg dermed oppmerksomheten, slik at mange kanskje overser "Avatar" som de allikevel ikke forbinder noe med. Dermed er det kanskje mange som har satt profilbilde, men ikke Avatar, og lurer på hvorfor de ikke får et bilde forbundet med sine innlegg. Høvdingen kan jo kjøre en databasespørring som viser hvor mange som har satt profilbilde, men ikke Avatar.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Prioritering av feilretting fremfor visuelt design

Jeg har notert meg problemet, men ikke kommet til det ennå. Jeg skal se på det.
    Jeg synes faktisk slike tekniske feil er langt viktigere enn ikonfarger og annet visuelt som en del okket seg over i går. Tekniske feil og problemer som berører innhold og vår evne til å skrive og organisere innhold bør prioriteres (langt) foran utseende.

Ikonene m.m. har ikke plaget meg særlig mye, selv om de sikkert kan forbedres. Og for å foregripe et poeng: Jeg har antagelig (langt) dårligere syn enn de fleste HFSere p.g.a. keratokonus.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes faktisk slike tekniske feil er langt viktigere enn ikonfarger og annet visuelt som en del okket seg over i går. Tekniske feil og problemer som berører innhold og vår evne til å skrive og organisere innhold bør prioriteres (langt) foran utseende.

Ikonene m.m. har ikke plaget meg særlig mye, selv om de sikkert kan forbedres. Og for å foregripe et poeng: Jeg har antagelig (langt) dårligere syn enn de fleste HFSere p.g.a. keratokonus.
    Jeg jobber heller ikke med ikoner og slike ting, men holder på å reprogrammere Torget for bedre funksjonalitet. Det er 1. prioritet akkurat nå.

Jeg tror heller ikke jeg får gjort så mye med vBulletin feil - det er det vBulletin som må rette på ved nye oppdateringer, og de kommer jevnlig. Jeg får ikke gjort noe som helst med editoren, og dens funksjonalitet. Det eneste jeg gjør er å rapportere videre til vBulletin - dette er kjøpt software, og de har et ansvar for å rette feil, men det tar alltid noe tid.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Håndtering av vBulletin-feil vs. HFS3s egne feil

Jeg jobber heller ikke med ikoner og slike ting, men holder på å reprogrammere Torget for bedre funksjonalitet. Det er 1. prioritet akkurat nå.
    OK.

Jeg tror heller ikke jeg får gjort så mye med vBulletin feil - det er det vBulletin som må rette på ved nye oppdateringer, og de kommer jevnlig. Jeg får ikke gjort noe som helst med editoren, og dens funksjonalitet. Det eneste jeg gjør er å rapportere videre til vBulletin - dette er kjøpt software, og de har et ansvar for å rette feil, men det tar alltid noe tid.
    Det kan jeg forstå. Derimot er det ikke nødvendigvis opplagt for de (av oss) som ikke har inngående kunnskap om vBulletin, hva som er vBulletin-feil og hva som er HFS3s egne feil. Det ville derfor være fint om du kom med (gjerne korte) tilbakemeldinger i denne tråden hvis det er vBulletin-feil som du ikke kan gjøre noe med selv(, men som du forhåpentlig har rapportert til vBulletin). Da slipper vi å bli frustrerte og du slipper at vi maser fordi intet (tilsynelatende) skjer.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng.

Her er kort oppsummert hva som er HFS sin feil og hva som er vBulletin sine feil:

HFS sine feil:

1. Design og layout
    2. Torget
    3. Galleriet
    4. Video-siden

vBulletin sine feil:

1. Editoren og dens funksjoner
    2. Sidevisning ved søk (det står at det er 250 resultater, når det kanskje er 35)
    3. Typiske forum-funksjoner som "Skriv innlegg", "Rediger innlegg", "Se siste innlegg" osv.
    4. Abonnement og profilfunksjoner

HFS og vBulletin kombinert feil (som resultat av software blanding)

1. Søkemotor (vi bruker egen søkemotor, men den er tett koblet mot vBulletin systemet
    2. Overføring fra det gamle forumet (bl.a. feil på linker og bilder)

Jeg vil videre si ifra om rapportert feil skyldes vBulletin eller vår software. I alle tilfeller skal vi forsøke å rette alle feil.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Feiloppfølging: Feil løst: Kvittering/tilbakemelding + Tydelig om prioritering

Som (vel) tidligere sagt: Jeg melder feilene, som oftest i denne tråden, etterhvert som jeg finner dem. Det er opp til deg å bestemme retterekkefølgen.

Hvis HFS hadde hatt et feilhåndterings- og -oppfølgingssystem/"bug tracking system", f.eks. bugzilla, á la f.eks. Squeezebox, hadde jeg benyttet det.
    Siden HFS ikke har et feiloppfølgingssystem, men isteden benytter denne tråden, ville det være fint om Høvdingen etterhvert som (i hvert fall meldte) feil løses og problemer utbedres, skriver en kvittering/tilbakemelding i denne tråden.

Da slipper vi å lure på om noe er oversett eller glemt, og om vi kanskje bør melde det på nytt. Høvdingen vil på den annen side slippe en del (ideelt sett alt) unødvendig mas fordi vi er bedre informert.

Det er mulig at han også med fordel bør være tydelig om sine prioriteringer. De bør i så fall kanskje postes i en egen tråd som kanskje bare Høvdingen kan skrive i (for å unngå en masse prioriteringsdiskusjon).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Håndtering av vBulletin-feil vs. HFS3s egne feil

Godt poeng.

Her er kort oppsummert hva som er HFS sin feil og hva som er vBulletin sine feil:

HFS sine feil:

1. Design og layout
    2. Torget
    3. Galleriet
    4. Video-siden

vBulletin sine feil:

1. Editoren og dens funksjoner
    2. Sidevisning ved søk (det står at det er 250 resultater, når det kanskje er 35)
    3. Typiske forum-funksjoner som "Skriv innlegg", "Rediger innlegg", "Se siste innlegg" osv.
    4. Abonnement og profilfunksjoner

HFS og vBulletin kombinert feil (som resultat av software blanding)

1. Søkemotor (vi bruker egen søkemotor, men den er tett koblet mot vBulletin systemet
    2. Overføring fra det gamle forumet (bl.a. feil på linker og bilder)

Jeg vil videre si ifra om rapportert feil skyldes vBulletin eller vår software. I alle tilfeller skal vi forsøke å rette alle feil.
    Takk.

Kanskje dette også bør stå på en informasjonsside, og ikke bare bortgjemt som innlegg #487 i en feilmeldingstråd?

Jeg vil tro at HFS' bruk/utnyttelse av vBulletin også kan være en kime til feil eller i hvert fall det brukerne vil oppleve som problemer eller dårlig brukervennlighet(?)

Punkter som ikke er nevnt (listen er neppe komplett):
    • Oversettelse inkl. finne gode begreper og forfatte gode forklaringer (selv om det kanskje kan anses som en del av design)
      • Eks: Ovennevnte begreper og funksjoner: Profilbilde og avatar
    • Hvilke vBulletin-funksjoner HFS velger å benytte og ikke benytte, og i hvilken grad de benyttes

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Abonnementsside: Hva er kolonnen "Beskjed"?

abonnementssiden er det en kolonne lengst til høyre med tittelen "Beskjed" og (hittil) for hver tråd teksten "Ingen" + en kryssboks.

Hva er dette for noe/hva skal den brukes til?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig jeg tar feil nå, men jeg tror de fleste bryr seg lite om hvem sin feil det er --> de vil ha det feilfritt --> og det blir vårt problem uansett.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Det er mulig jeg tar feil nå, men jeg tror de fleste bryr seg lite om hvem sin feil det er --> de vil ha det feilfritt --> og det blir vårt problem uansett.
    Hvilket av (formodentlig) mine innlegg kommenterte du nå? Jeg er foreløbig forvirret.

Du ønsket at listen over "feil" skulle være mere synlig, og jeg kommenterte at jeg ikke tror folk bryr seg hvem sin feil det er, og derav vil en slik liste interessere kun noen få (som f.eks. deg). Mvh Høvdingen

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    abonnementssiden er det en kolonne lengst til høyre med tittelen "Beskjed" og (hittil) for hver tråd teksten "Ingen" + en kryssboks.

Hva er dette for noe/hva skal den brukes til?
    Du krysser av for en tråd/innlegg, og nederst til høyre trykker du på "Valgte tråder" --> og her kan du velge hvordan du skal få beskjed.

Jeg ser at oversettingen er helt på trynet her, og jeg skal en time med litt oversetting nå (da det ser ut som det er flere steder under Mine innstillinger dette er påkrevet).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Abonnementssiden: "Beskjed"-kolonnen

Du krysser av for en tråd/innlegg, og nederst til høyre trykker du på "Valgte tråder" --> og her kan du velge hvordan du skal få beskjed.

Jeg ser at oversettingen er helt på trynet her, og jeg skal en time med litt oversetting nå (da det ser ut som det er flere steder under Mine innstillinger dette er påkrevet).
    Takk.

Med basis i din forklaring kjenner jeg igjen funksjonaliteten fra prosessen der man abonnerer på en tråd. Jeg klarte derimot ikke å forbinde denne "Beskjed"-kolonnen på abonnementssiden med den funksjonaliteten.

Tillegg:
    Jeg har én tråd som har e-postbeskjed påslått, og jeg ser nå at den har teksten "Instant" istedenfor "Ingen" i kolonnen "Beskjed". Det overså jeg helt - inntil nå.

Tekstene bør kanskje være litt mer (visuelt) forskjellige enn "Instant" og "Ingen"(?)

De bør selvsagt også i kombinasjon med sin side- og kolonnekontekst være (rimelig) lettforståelige, og tekstene bør være norske.

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    God informasjon kan dempe mas og støy

Hvilket av (formodentlig) mine innlegg kommenterte du nå? Jeg er foreløbig forvirret.

Du ønsket at listen over "feil" skulle være mere synlig, og jeg kommenterte at jeg ikke tror folk bryr seg hvem sin feil det er, og derav vil en slik liste interessere kun noen få (som f.eks. deg). Mvh Høvdingen
    Jeg antar dermed at du sannsynligvis mener innlegg #487 med generell informasjon om hva som er HFS- og vBulletin-feil og innlegg #489 om en egen side for denne generelle informasjonen.

Poenget var at slik informasjon kan hjelpe på tålmodigheten og forståels(esfullhet)en til nogenlunde fornuftige og omtenksomme HFSere. Du kan m.a.o. slippe en del mas og støy.

Det er f.eks. ingen grunn til å mase på deg for feil som er vBulletins ansvar. Vi melder dem til HFS. HFS melder dem forhåpentlig til vBulletin. Før eller senere blir de rettet av vBulletin. HFS tar i bruk rettelsene når HFS tar i bruk den rettede versjonen.

[HR][/HR]
    Det er også mulig at du mener innlegg #488 om tilbakemelding når feil er løst og tydelig informasjon om HFS' prioriteringer. Jeg tror også dette kan være til avlastning for HFS og deg.

[HR][/HR]
    Det er selvsagt mulig at jeg er naiv i min tiltro til HFSernes fornuft og evne til å ta til seg informasjon.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.991
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ingen egentlig feil eller noe stort problem, men får vi en "til bunnen"-knapp?
    Vi har en til toppen, men vel så kjekt med til bunnen (slik som hfsII hadde).

Det har vært etterlyst før av andre, men har ikke sett noe svar fra Big Chief, mulig jeg ikke har fulgt godtt nok med.
    Lurer altså på om det står på lista eller på om det ikke er mulig å få det (eller på om muligheten er der, men at det er bestemt å ikke bruke den).

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ingen egentlig feil eller noe stort problem, men får vi en "til bunnen"-knapp?
    Vi har en til toppen, men vel så kjekt med til bunnen (slik som hfsII hadde).

Det har vært etterlyst før av andre, men har ikke sett noe svar fra Big Chief, mulig jeg ikke har fulgt godtt nok med.
    Lurer altså på om det står på lista eller på om det ikke er mulig å få det (eller på om muligheten er der, men at det er bestemt å ikke bruke den).
    Jeg har nok ikke fått med meg denne, og jeg noterer på min liste. Jeg skal love å se nærmere på det. Ingen dum idé.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    AM/PM-tid på Torget

Hvorfor er det AM/PM-tid på Torget istedenfor vanlig 24-timerstid slik vi er vant til i Norge? Det virker ekstra rart siden Høvdingen har skrevet at bl.a. Torget er egenutviklet.

Har Torget en egen tidsinnstilling jeg foreløbig ikke har funnet?

Eksempel:
    Torget: Audeze LCD-2 (revision 2)

[...]
    Audeze LCD-2 (revision 2) (Selges)
    Salgspris
    Tilstand
    Orig. kvittering
    Har eske
    Lagt ut
    Kr. 6.000
    Brukt
    Ja
    Ja
    22.05.2012 - 11:08am
    [...]

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Innleggsstatistikk

Dette er ikke en feil, men mer høyttenkning om et (mulig) ønske.

Under Medlemsliste -> CDWMcInSpots -> Innleggsfordeling finner man enkel innleggsstatistikk med antall innlegg per HFS-kategori (de nye underkategoriene vises ikke). Hvis jeg husker rett, var statistikkvisningen mer avansert på HFS2, og jeg har sett langt bedre på Wikipedia.

Det ville være fint å bl.a. kunne:
    • Pløye seg videre ned på underkategori- og trådnivå
    • Se grafiske visninger av ulike typer
    • Få opplysninger om innleggenes lengde, f.eks. gjennomsnitt, fordelt på kategorier, grafisk fremstilt
    • Innleggsfrekvens og -fordeling over tid, f.eks. tid på døgnet, ukedag, måned, år, fra-til
    • Etterhvert når Takker/Liker/Misliker har virket en stund: Statistikkvisninger som gir en mulighet til å forstå hva andre liker eller ei
    • Osv.
    Slik statistikk kan være et nyttig hjelpemiddel.

Det er godt mulig at (mye av) statistikken kun skal være synlig for brukeren selv, eller at brukeren skal kunne velge hvor mye som skal vises til hvem slik brukeren kan med en del andre opplysninger.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Vet ikke hvorfor det står AM/PM der, men ser da absolutt ut som 24 timers visning. Så på en annonse nå hvor det f.eks stod 16:43PM. På "vanlig AM/PM" tidsangivelse er det vel neppe noe som heter kl 16:43... ;)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tom side: Medlemsliste -> CDWMcInSpots -> Innleggsfordeling

Medlemsliste -> CDWMcInSpots -> Innleggsfordeling har følgende adresser
    , men siden er tom.

Dette skjer hvis man åpner Medlemsliste -> CDWMcInSpots -> Innleggsfordeling med høyreklikk + Open in New Tab/Window. Det skjer ikke hvis man venstreklikker.

Alle de andre fanene/ørene under Medlemsliste -> CDWMcInSpots virker også med høyreklikk + Open in New Tab. Det er kun fanen Innleggsfordeling det er noe galt med.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Torget: Tidsvisningsfeil

Vet ikke hvorfor det står AM/PM der, men ser da absolutt ut som 24 timers visning. Så på en annonse nå hvor det f.eks stod 16:43PM. På "vanlig AM/PM" tidsangivelse er det vel neppe noe som heter kl 16:43... ;)
    Jeg tittet kun tilfeldig på én annonse, og hadde ikke fantasi til å tenke at man kanskje har 24 timer + AM/PM. Denne kombinasjonen er så uvanlig at jeg neppe har sett den før.

Forøvrig skal klokkeslett på norsk ikke skrives med kolon mellom timer og minutter, men punktum. Altså "tt.mm" og ikke "tt:mm".

I Norge bør vi bruke standard 24 timersvisning med følgende maske: "tt.mm"

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Den har visst blitt omdøpt til "Varslinger", men jeg tror ikke det var noe lurt i akkurat dette tilfellet.
    Når du abonnerer på noe så ønsker du en varsling hvis noe nytt skjer, enten via kontrollpanelet, email eller PM.

Vi kan godt kalle det Meldinger, men det kan vel fort forvirres med vanlige meldinger?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ikke en feil, men mer høyttenkning om et (mulig) ønske.

Under Medlemsliste -> CDWMcInSpots -> Innleggsfordeling finner man enkel innleggsstatistikk med antall innlegg per HFS-kategori (de nye underkategoriene vises ikke). Hvis jeg husker rett, var statistikkvisningen mer avansert på HFS2, og jeg har sett langt bedre på Wikipedia.

Det ville være fint å bl.a. kunne:
    • Pløye seg videre ned på underkategori- og trådnivå
    • Se grafiske visninger av ulike typer
    • Få opplysninger om innleggenes lengde, f.eks. gjennomsnitt, fordelt på kategorier, grafisk fremstilt
    • Innleggsfrekvens og -fordeling over tid, f.eks. tid på døgnet, ukedag, måned, år, fra-til
    • Etterhvert når Takker/Liker/Misliker har virket en stund: Statistikkvisninger som gir en mulighet til å forstå hva andre liker eller ei
    • Osv.
    Slik statistikk kan være et nyttig hjelpemiddel.

Det er godt mulig at (mye av) statistikken kun skal være synlig for brukeren selv, eller at brukeren skal kunne velge hvor mye som skal vises til hvem slik brukeren kan med en del andre opplysninger.
    Dette er ikke noe vi har utviklet, og er kun en tilleggsmodul som er svært enkelt laget, men som er beskyttet av rettigheter, så vi får ikke lov til å jobbe videre med den. Jeg har allerede vært inne på tanken.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Medlemsliste -> CDWMcInSpots -> Innleggsfordeling har følgende adresser
    , men siden er tom.

Dette skjer hvis man åpner Medlemsliste -> CDWMcInSpots -> Innleggsfordeling med høyreklikk + Open in New Tab/Window. Det skjer ikke hvis man venstreklikker.

Alle de andre fanene/ørene under Medlemsliste -> CDWMcInSpots virker også med høyreklikk + Open in New Tab. Det er kun fanen Innleggsfordeling det er noe galt med.
    Igjen, dette er en tilleggsmodul som vi ikke får røre, og denne feilen er rapportert videre, og vi får se om den blir rettet på.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tittet kun tilfeldig på én annonse, og hadde ikke fantasi til å tenke at man kanskje har 24 timer + AM/PM. Denne kombinasjonen er så uvanlig at jeg neppe har sett den før.

Forøvrig skal klokkeslett på norsk ikke skrives med kolon mellom timer og minutter, men punktum. Altså "tt.mm" og ikke "tt:mm".

I Norge bør vi bruke standard 24 timersvisning med følgende maske: "tt.mm"
    Dette er nå rettet på. Jeg hadde ikke tenkt på det, men du har helt rett.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når du abonnerer på noe så ønsker du en varsling hvis noe nytt skjer, enten via kontrollpanelet, email eller PM.

Vi kan godt kalle det Meldinger, men det kan vel fort forvirres med vanlige meldinger?
    Kan en ikke få begge deler på linja ? Varslinger om en ønsker det ? Og meldinger , som jeg tror er mest relevant, når de er i innboksen ?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Kan en ikke få begge deler på linja ? Varslinger om en ønsker det ? Og meldinger , som jeg tror er mest relevant, når de er i innboksen ?
    Jeg skal se på det.

mesc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Det går vist ikke å redigere innlegg vist siste tekst var en link ser det ut til (alt du skriver blir som en link)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Melding vs. varsel

Det er mulig vi skriver forbi hverandre, men:

Menyvalget for PM (personlig melding) bør hete "Meldinger" eller "PM", og det gjør det visst igjen i dag 23.05.2012 øverst til høyre mellom brukernavn og "Mine innstillinger". Dette menyvalget inneholder kun ett valg som er "Innboks" og som leder til innboksen for private meldinger (PM).

Varsel og varsling om nye innlegg i en tråd man abonnerer på, bør hete "Varsel" eller "Varsling". Det gjør det nå i høyre kolonne på abonnementssiden.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig vi skriver forbi hverandre, men:

Menyvalget for PM (personlig melding) bør hete "Meldinger" eller "PM", og det gjør det visst igjen i dag 23.05.2012 øverst til høyre mellom brukernavn og "Mine innstillinger". Dette menyvalget inneholder kun ett valg som er "Innboks" og som leder til innboksen for private meldinger (PM).

Varsel og varsling om nye innlegg i en tråd man abonnerer på, bør hete "Varsel" eller "Varsling". Det gjør det nå i høyre kolonne på abonnementssiden.

Jeg skjønte ikke helt hva som ble sagt, også la jeg merke til at PM meldinger hadde blitt til Varslinger, men jeg har rettet på dette. Nå skal det være i orden.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Det går vist ikke å redigere innlegg vist siste tekst var en link ser det ut til (alt du skriver blir som en link)
    Hvis du trykker på AA knappen helt øverst til venstre, så vil du se selve kodene, og da vil det sikkert være mulig å redigere.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Editorproblemer: WYSIWYG er ikke helt god. Ofte må man bruke Source Mode

WYSIWYG-editoren er ikke helt god, og er tidvis lite medgjørlig. Jeg må derfor ganske ofte trykke på knappen øverst til venstre i editorvinduet for å velge "Switch Editor to Source Mode". Da får jeg kontroll og kan gjøre det jeg vil. Man kan bruke denne knappen til å veksle mellom WYSIWYG og Source Mode så ofte man vil under redigeringsarbeidet.

Noen ganger kan man også løse problemer med knappene "Unlink" og "Remove Format", ved å flytte cursoren med musen istedenfor tastaturet, ved bare å flytte cursoren litt hit og dit i editoren, ved å veksle til Source Mode og tilbake igjen uten å redigere eller ved å trykke på knappen "Forhåndsvis innlegg". De to siste kan gi en form for resetting av editoren slik at den oppfører seg bedre.

Forøvrig er knappen "Forhåndsvis innlegg" et meget godt hjelpemiddel som knapt kan brukes for mye.

mesc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Ja der gikk det. Det viser seg at "[/URL]" havner en linje nedenfor, slik at når jeg trykker enter fra siste linje, så så blir det inkludert som en URL..
    Dette var jo litt unødvendig, håper det kan fikses.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Ja der gikk det. Det viser seg at "[/URL]" havner en linje nedenfor, slik at når jeg trykker enter fra siste linje, så så blir det inkludert som en URL..
    Dette var jo litt unødvendig, håper det kan fikses.
    Dette er "feil" som skyldes forum-motoren, og det kan tenkes det blir utbedret etterhvert, og hvis ikke, så får vi lære oss veier rundt slike problemer.

Med mer avanserte funksjoner kommer også flere problemer, men på sikt så er jeg overbevist om at vBulletin retter opp de fleste slike feil.

Mvh
    Høvdingen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Brukertipstråd

Dette er "feil" som skyldes forum-motoren, og det kan tenkes det blir utbedret etterhvert, og hvis ikke, så får vi lære oss veier rundt slike problemer.
    [...]
    Kanskje vi bør samle gode brukertips i en eller flere egne tråder(?)

En slik tråd bør bare inneholde brukertips o.l., og ikke dynges ned i spørsmål og diskusjon. Den må derfor enten redigeres av en moderator, eller ha en parallell diskusjons- og forslagstråd lik Vidar Ps "Aus der Reihe" og Minuttens jazzanbefalingstråder.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva i #$%"&& er det som skjer med tegnkodingen på forumet? I det ene så funker lenken http://www.hifisentralen.no/forumet/datahjørnet/ og ikke lenken http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/ I neste øyeblikk, så byttes det om, så den første ikke virker mens nummer to virker. Kan dere være så snille å bestemme dere?!?

Johan-Kr

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2
    Hva i #$%"&& er det som skjer med tegnkodingen på forumet? I det ene så funker lenken http://www.hifisentralen.no/forumet/datahjørnet/ og ikke lenken Datahjørnet I neste øyeblikk, så byttes det om, så den første ikke virker mens nummer to virker. Kan dere være så snille å bestemme dere?!?

Johan-Kr
    Vi ønsker å ha det slik at norske tegn er synlige, men vi ser at det kan skape enkelte problemer så vi måtte sette det tilbake. Beklager at det skapte irritasjon for deg, og muligens andre.

Det vil videre være "http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/" som er riktig link.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn