Ok, avdelingen for indie pop/rock og elektronika bør vel også med i denne tråden.
Vis vedlegget 439867
1. David Sylvian - Secrets Of The Beehive (Virgin, 1987)
Sylvian er praktisk talt den eneste artisten jeg har hørt på sammenhengene i over 30 år. Jeg vet fra tidl. tråder at det er en viss uenighet om hvilke plater som er hans beste, men for meg er alt han gjorde på 80-tallet, inkl. de 2 siste studioplatene med Japan, klart best. Og Secrets Of The Beehive aller best
Vis vedlegget 439869
2. Boards Of Canada - Music Has The Right To Children (Warp, 1998 )
For meg ble denne selve døråpningen til sjangeren jeg liker å kalle elektronika. Et problem for i alle fall minimalistisk instrumental elektronika er at det neppe kan gjøres bedre enn denne. Selv snart 20 år etter! Jeg har faktisk en 2-3 DJ-kofferter (minst!) med elektronika-plater fra perioden ca. 1995 - 2005 stående, men ingen av dem er bedre enn Music Has The Right..
Vis vedlegget 439870
3. Röyksopp - Melody A.M. (Wall Of Sound, 2001)
Jeg er strengt talt ingen stor Røyksopp-fan, men denne blir tatt fram støtt og stadig. Ofte tar jeg fram plata for å spille sporene 'Eple' og 'Poor Leno', men ender opp med å spille plata i sin helhet. Prøv den på vinyl dere som kun streamer!
Vis vedlegget 439871
4. Cat Power - Moon Pix (Matador, 1998 )
Blir straks vanskeligere å plukke når jeg kommer ned på indie gitar pop/rock, så her blir det 2 plater jeg alltid kan vende tilbake til. Jeg liker den stille dvelende atmosfæren i Moon Pix, hvor stemmen til Cat Power er både øm og gretten på samme tid. Ingen party-plate dette, heller alene hjemme.
Vis vedlegget 439872
5. Pavement - Slanted And Enchanted (Matador, 1992)
Nå er det sikkert mange som vil mene at Crooked Rain Crooked Rain -plata er den egentlige store fra Pavement, men for meg er det ingenting som slår spontaniteten og ikke minst tempoet på debuten (selv Crooked Rain høres langsom ut i forhold). Dette blir nok stående som min personlige rocke-favoritt.
Best, ToreM.