Fidelity 21

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hepp

Det lå noe spennende i kassa når jeg kom hjem. Ser bra ut. På bussen hjem fra jobb leste jeg et Lyd & bilde jeg arvet av en kollega. Snakk om klasseforskjell. :eek: Knut: Takk for at du verner oss for posøser med ståltråd i munnviken og mp-3 spillere i utringningen! Snakk om komprimering!!!

Hell og lykke

Mvh
Sniff

P

propaganda

Gjest
har sett det flere ganger før "rør vs transistor vs ICE power"
såvitt jeg vet er det masse transistorer i ICE. ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Veldig bra Knut at dere vil høre på hva massen sier , men du vet jo, at jo bedre blad dere lager, jo mere kravstor blir kunden, og gir du en person en million, så vil han gjerne ha to millioner, men uansett gleder meg til nr. 22 allerede, og et meget godt blad har dere nok en gang lagd til oss, så tusen takk.
;D.

Karakter 9+ eller 93?

Litt spesielt dette at vi får kjeft om vi trekker krystallklare konklusjoner (som jeg må innrømme lett kan bli for tabloide). Nå får vi altså  klask på lanken når vi stoler på våre leseres evne til å trekke sine egne konklusjoner basert på egen lydfilsofi og musikksmak, men med (etter beste evne) flere erfarne lytteres beskrivelse av lyd og produkter fra flere ulike ståsteder. Dette er vanskeligere å skrive og mer krevende å lese, selvfølgelig. Men jeg mener at vi med dette tar den intelligente  leser på alvor. Men det finnes heldigvis andre blader som det er enklere å forholde seg til...
;D
Knut V
PS; For de som ikke har fått bladet kan man se forside og innhold
på:
www.audiofidelity.no

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Hepp

Det lå noe spennende i kassa når jeg kom hjem. Ser bra ut. På bussen hjem fra jobb leste jeg et Lyd & bilde jeg arvet av en kollega. Snakk om klasseforskjell. :eek: Knut: Takk for at du verner oss for posøser med ståltråd i munnviken og mp-3 spillere i utringningen! Snakk om komprimering!!!

Hell og lykke

Mvh
Sniff
Nå ja. Har hørt rykter om at forsiden på 22 blir prydet av en poserende Knut Vadseth ikledd bikini og rørforsterker ;D ;D ;D

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Nå ja. Har hørt rykter om at forsiden på 22 blir prydet av en poserende Knut Vadseth ikledd bikini og rørforsterker ;D ;D ;D
;D Får håpe de da bare satser på rørgløden som lyssetting!!! (Ellers kan det jo hende fidelity havner på en litt høyere hylle bak sotede ruter ;D)

Mvh
Sniff

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Hei

Gruppetesten er gjort i referanseanlegget (hos KV), og etter det jeg vet har ikke flere vært hos Jan og hørt på dem der.

Mine kommentarer om Oberon er absolutte, dvs ikke i forhold til pris. (hvis jeg husker rett da...) I forhold til likt prisede konkurrenter vil jeg tro den er meget bra.

Mvh
Rolf-Inge
Det er bra.

Hva benyttet dere av annet utstyr i testen (foruten 801D)?

Hvordan ble plasseringen på høyttalerne i forhold til AR, EC og DP?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Det er bra.

Jeg tror ikke de orket å løfte rundt på 801 ;D

KV får vel heller ikke lov til å trille de på gulvet som måtte behandles etter forrige test av 801

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Nei det var ikke kommet i Narvesen. Men det forundrer meg ikke at det kommer i kiosk før i postkassa, for det er helt vanlig...

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Nei det var ikke kommet i Narvesen. Men det forundrer meg ikke at det kommer i kiosk før i postkassa, for det er helt vanlig...

Nå bør du sende et sint leserbrev til fidelity-redaksjonen!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Mnaa...-skeptisk!

Skal ta en ny titt på Narvesen i morra, for tirsdager er bladdager...

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.145
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
De hadde nr 21 på Narvesen på Majorstua i dag. Altså mandag.

F

FMG

Gjest
Etter en lang hifidvale (skyldes kabelkrøll og råtten lyd ser det ut til...) har jeg nå kastet alle bil- båt- og fotoblader i søpla, var så en svipptur innom Narvesen i går og dro med meg siste Stereophile, The Absolute Sound og Hifi +. Fidelity abbonnerer jeg på selvsagt, har fortsatt alle bladene bakover til Audio 32 liggende, pluss et par slengere før den tid, bla den legendariske testen av Dynaudio Contour 2,8 utført av Peter Rahbeck i Audio 13....  ;D

Okei, til saken: Mye godt siklestoff i Fidelity nr 21, hvis man hadde blitt lottomillionær hadde et komplett Audio Research oppsett fristet skikkelig. Men 200 tusen bare for monoblokkene blir jo rene skilsmissesaken....  ::)  Likevel kunne det vært interessant med en oppfølger av ARC modeller et hakk ned prismessig. Ser at ARC nettopp har kommet med forforsterkeren LS26, et meget interessant produkt (oppfølgeren til den glimrende LS25 mk.2) til "bare" 60 tusen. Et lite tips til KV & co?  ;)

Det som hadde vært minst like interessant var en oppfølger der man prøvde å skape like god lyd som med ARC-oppsettet med mindre tungdrevne høyttalere enn disse beistene av noen B&W. (Har forresten aldri vært noen stor fan av B&W 801 så er det også sagt...).
Som dere skriver: Et komplett oppsett fra samme leverandør kan gi stor magi; Hva da med å prøve et komplett oppsett fra Audio Aero? Med Capitole effekt og Capitole Signature CD pluss en passende høyttaler kunne det jo tenke seg at man kunne komme like langt, og det til en langt lavere pris?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Det er bra.

Husker ikke, går ut fra det er å finne i bladet.

Plasseringen (selvfølgelig) den samme.

R

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Enig med FMG, prøv et komplett sett av audio aero, og matchende høyttalere, dvs. audio physic avanti iii. ;)

B

bamsemann

Gjest
Hei Roda.. leste testen din på focus 110, men kjente ikke helt igjen de problemene du fikk i bassen(kanskje var det et rom problem)?

Hvike plater var det du testa med, og som du mente at den blanda litt sammen på bass strengene, hvis jeg har plata kan jeg teste den her hjemme.

Ellers må jeg si at her hos meg imponerer bassen veldig, den graver dypt, den er luftig og flertonig, den puster, og med stereophile test plate2. gikk bassen ned til 40hz uten hørbart fall, 31,5hz hadde også bra nivå, men da med hørbart fall, 25hz kunne du knapt høre og 20hz var fraværende.

Jeg regner med at den hadde gått minst 150 timer før test.

bamsemann.. :)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei Roda.. leste testen din på focus 110, men kjente ikke helt igjen de problemene du fikk i bassen(kanskje var det et rom problem)?
Kan nok hende det. Men grunnen til at det ble lagt merke til var sammenligningen med de to andre høyttalerne jeg hadde til disposisjon i perioden.
Jeg er åpen for at det kan være en hump i frekvensresponsen som sammenfaller med en romresonans, og kunne godt levd med høyttaleren uten å henge meg opp i det. Hvis jeg ikke visste.....

Hvike plater var det du testa med, og som du mente at den blanda litt sammen på bass strengene, hvis jeg har plata kan jeg teste den her hjemme.
Det finner du i bladet i sammenligningen mellom de tre høyttalerne. Har ikke fått bladet selv.....

Ellers må jeg si at her hos meg imponerer bassen veldig, den graver dypt, den er luftig og flertonig, den puster, og med stereophile test plate2. gikk bassen ned til 40hz uten hørbart fall, 31,5hz hadde også bra nivå, men da med hørbart fall, 25hz kunne du knapt høre og 20hz var fraværende.
Imponerte hos meg også, spesielt ift størrelsen.
Og som jeg skrev.....Hadde det ikke vært for at den har en storebror..... ;)

Jupp

Liker forresten ikke ordet "test". Liker å kalle det for omtale. Det er mine ord om mine opplevelser med produktet og ikke noen testing --> les: målinger av prestanda. :)

Sørg da for all del å lese det andre jeg skrev om høyttaleren, ikke bare denne lille reservasjonen. ;)

Mvh
Rolf-Inge

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
De hadde nr 21 på Narvesen på Majorstua i dag. Altså mandag.
Kom i postkassa mi i går, mandag. Og postkassa står i Oslo btw.

B

bamsemann

Gjest
Da skal jeg finne frem de platene i "omtalen" :), og prøve de her hjemme.

Leste at du likte den veldig godt ellers ja, og det er en veldig god høyttaler, et av de bedre kjøpa der ute vil jeg hevde.

Jeg syns at denne focus serien har litt mer trampe takten følelse enn de jeg har hatt før..

F

FMG

Gjest

Jeg levde i mange år lykkelig sammen med Dynaudio Contour 1,1. Dette er en høyttaler mye identisk med Focus 110, og jeg må bare si at jeg kjente meg mye igjen i beskrivelsen til RoDa. Contour 1,1 var en ypperlig høyttaler, hadde masse spilleglede, men det er klart: sammenligner man med de beste gulvstående så mangler det detaljering i bassen. Det er også vanskelig å unngå at det blir en nivåheving rundt bassrefleksportens ressonansfrekvens med dertil svakere nivå like over og under. Dette trenger ikke å ødelegge for musikkopplevelsen og -gleden, derfor: kos deg med høyttalerne dine du Bamsemann!  ;)

Endelig: 51 innlegg og Hifi interessert.... Lenge siden sist!
Så gjelder det bare å spare på innleggene, hater å bli kalt for "overivrig entusiast".....  ::)  ::)  ::)  ;D

F

FMG

Gjest
En ting til Bamsemann: Man kan ikke forvente at høyttelere til kr 10 tusen er perfekt. Skulle jeg ha handlet i denne prisklassen så ville jeg absolutt vurdere Focus 110 fremfor gulvstående høyttalere. Heller en god mellomtone med litt utydelig, men morsom bass enn en gulvstående med rot i mellomtonen. ;)

F

FMG

Gjest
Imponerte hos meg også, spesielt ift størrelsen.
Og som jeg skrev.....Hadde det ikke vært for at den har en storebror..... ;)
Har du hørt storebror Roda? I "gamle dager" var Contour 1,1 med 5" bass en mye mer vellykket høyttaler enn Contour 1,3 med 6,5". Contour 1,1 hadde en ikke så lys og analytisk spillestil, spilte mer levende på lave nivå og var mindre krevende når det gjaldt forsterkervalg. Contour 1,1 var en bla "match-made-in-heaven" sammen med lille integrerte Audiolab 8000S.
Dynaudio har vel kanskje utviklet seg siden midten av 90-tallet, eller.....?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Nå bør du sende et sint leserbrev til fidelity-redaksjonen!
Det synes jeg vil være urettferdig med mindre du sender sint brev til Posten også.
Jeg er flittig bruker av nettbutikker, og bare for få år siden kunne man få en pakke over natta. Nå er man heldig om det tar 3 virkedager, og 4-5 virkedager later til å være standard.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Endelig: 51 innlegg og Hifi interessert.... Lenge siden sist!
Så gjelder det bare å spare på innleggene, hater å bli kalt for "overivrig entusiast".....  ::)  ::)  ::)  ;D
Neida. Det er bare en overgangsfase. Kjør på, så er du raskt over på "Hifi-freak". ;)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Det synes jeg vil være urettferdig med mindre du sender sint brev til Posten også.  
Jeg er flittig bruker av nettbutikker, og bare for få år siden kunne man få en pakke over natta.  Nå er man heldig om det tar 3 virkedager, og 4-5 virkedager later til å være standard.

Han bør absolutt sende et sint brev til posten også!

B

bamsemann

Gjest
En ting til Bamsemann: Man kan ikke forvente at høyttelere til kr 10 tusen er perfekt. Skulle jeg ha handlet i denne prisklassen så ville jeg absolutt vurdere Focus 110 fremfor gulvstående høyttalere. Heller en god mellomtone med litt utydelig, men morsom bass enn en gulvstående med rot i mellomtonen.  ;)
Er helt enig med deg her FMG, heller kvalitets bass med litt mindre nivå enn kvantitets bass som roter til oppover i mellomtonen.

Husker også godt det med 1,1 kontra 1,3 i gamle dager hvor alle jeg snakka med dengang valgte 1,1.

Lyden blir også ofte litte renere med bedre konturer på en litt mindre modell. Og da få¨r du et bedre perspektiv med bedre panorering.

Og ja, jeg koser meg med focus 110...

P.S. Det finns ikke perfekt av noen ting uansett pris!!!!!

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
SKANDALE!!!! Historeløst osv. David brukte ikke sprettert, men slynge. Det er en relativt stor forskjell. Ta selvkritikk!

Eh. HM. Ok. rant over.

ole

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
Forstår meg absolutt ikke på testen av P3, men det er nå en annen sak.

Enig med at testen av Klipschene var meget god. Ser for meg Håkon full på tusenfryd. Mye flottere enn småpodofile Patos samenligningen i foregående nummer, som gjorde meg relativt småsyk.
Uenig i det...Altså det med sammenligningstesten av Patos Basic vs. Lyric. Synes den var svært bra, og gav et meget godt bilde på forskjellene mellom seriene! Trengs flere slike sammenligninger, da det ofte kan virke som tester av billige produkter ikke poengterer at skryten må tas i betarkning med den lave prisen!

PS! Har forøvrig prøvd å sensurere litt av innlegget ditt, Akle!  :eek:

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Han bør absolutt sende et sint brev til posten også!
...til orientering så har ikke et brev et bevisst forhold til seg selv, og heller ikke et bevisst forhold til sin psykiske tilstand - ei heller noen psykisk tilstand. Brev er døde ting.... ::)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Har du hørt storebror Roda? I "gamle dager" var Contour 1,1 med 5" bass en mye mer vellykket høyttaler enn Contour 1,3 med 6,5". Contour 1,1 hadde en ikke så lys og analytisk spillestil, spilte mer levende på lave nivå og var mindre krevende når det gjaldt forsterkervalg. Dynaudio har vel kanskje utviklet seg siden midten av 90-tallet, eller.....?
Som du kanskje har lest i nr 21, så åpner jeg for storebror i nr 22 ;)

Uten å si for mye, så kan jeg vel røpe at ting i mine ører ikke helt er som i gamle dager.... :-X

R

B

bamsemann

Gjest
Som du kanskje har lest i nr 21, så åpner jeg for storebror i nr 22  ;)

Uten å si for mye, så kan jeg vel røpe at ting i mine ører ikke helt er som i gamle dager.... :-X

R
OK! Focus 140 ja.. ;) Sikkert et godt valg det Roda..

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Mnaa...-skeptisk!

Skal ta en ny titt på Narvesen i morra, for tirsdager er bladdager...
Hva ble resultatet for deg?

På Hamar hadde de tatt vekk forrige nummer, men det nye hadde de ikke fått ???

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
...bla den legendariske testen av Dynaudio Contour 2,8 utført av Peter Rahbeck i Audio 13....  ;D

Ja, hva skjedde med ham? ???Han var jo en ekte Liebenhaber og kunnskapsrik. Bassist sågar?. Hans artikler var en av få grunner til å kjøpe Hifi og elektronikk den gagn da.

Hell og lykke

Mvh
Sniff

I

ijustpop

Gjest
Narvesen på Majorstua hadde det nye nummeret så jeg stakk innom der i dag tidlig. Var en tur på byporten i stad og Narvesen der hadde de kun det gamle nummeret. Min lokale Narvesen hadde plukket inn det gamle, men det nye var ikke på plass ennå.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Plasseringen (selvfølgelig) den samme.
Hvorfor er det selfølgelig? Hos de fleste krever jo ulike forsterkere at man tar hensyn til dette ved å jobbe med høyttalernes plassering også.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
...til orientering så har ikke et brev et bevisst forhold til seg selv, og heller ikke et bevisst forhold til sin psykiske tilstand - ei heller noen psykisk tilstand. Brev er døde ting.... ::)

Det var vel innholdet det var snakk om..... ellers så kan døde ting være sure! Bare se på sinnataggen ;)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Hvorfor er det selfølgelig? Hos de fleste krever jo ulike forsterkere at man tar hensyn til dette ved å jobbe med høyttalernes plassering også.

Det gjør jo blindtesting av forsterkere til en umulighet ;)

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Antall liker
90
Hele ideen med en gruppetest er at alle produkter blir testet under like forhold. Selvsagt vil både plassering av høyttalere, høyttalermerke, kabler, strømforsyning og alt det andre kunne påvirke resultatet. Derfor tester vi de mest interessante produkter (som din forsideforsterker) også under andre forhold. Og får vi uoverenstemmelser mellom disse ulike evalueringer, så tar vi en ekstra runde! Til å være en Fidelity test(!) synes jeg forsterkeren kom meget hederlig ut av det!
mvh
Knut V
:)

Topp Bunn