Fidelity #45

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Aubi skrev:
nistad skrev:
Er det ikke sært nok? Skriver om musikk kun for Fidelity!
Poenget mitt er at flesteparten av leserene dine er notoriske musikksnobber som aldri vil sette sine ben i en Hanne Boel eller Sade!
Nå må vi holde orden på epler og appelsiner her da.
Putte miss Sade i samme kurv som den danske syngedamen ? Makan ! :eek:
Jeg er en musikksnobb og Sade inngår i min samling. Hva er det dere snakker om? :p
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
impulse skrev:
Åtte ganger i året, pahf. Før var det seks. Så joda, litt oftere er det nok. ;)
Kjekt å vite, tror jeg må tegne abonement så jeg slipper disse stressrundene ;)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.500
Antall liker
15.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
mteinum skrev:
Trane skrev:
Aubi skrev:
nistad skrev:
Er det ikke sært nok? Skriver om musikk kun for Fidelity!
Poenget mitt er at flesteparten av leserene dine er notoriske musikksnobber som aldri vil sette sine ben i en Hanne Boel eller Sade!
Nå må vi holde orden på epler og appelsiner her da.
Putte miss Sade i samme kurv som den danske syngedamen ? Makan ! :eek:
Jeg er en musikksnobb og Sade inngår i min samling. Hva er det dere snakker om? :p

Me too and I`m proud of it :) Nå skal snobben sette på den nye til The Hold Steady!
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.212
Antall liker
1.315
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Aubi skrev:
nistad skrev:
Er det ikke sært nok? Skriver om musikk kun for Fidelity!
Poenget mitt er at flesteparten av leserene dine er notoriske musikksnobber som aldri vil sette sine ben i en Hanne Boel eller Sade!
Ville ikke satt mine ben i dem, men kanskje en kroppsdel uten ben....

Møter du deg ikke selv i døra med en slik uttalelse?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Sade er bra, det oser kvalitet av den dama. Hva det oser av Hanne Boel vet jeg ikke.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
orso skrev:
Valentino skrev:
Slik jeg kjenner Myhrvolds preferanser er det nok for lite egenlyd i B&O-modulen for ham.
Det er nok en forsterker som først vil komme til sin rett når man allerede har det tonale på plass i anlegget. Den er avslørende på godt og vondt. Eller hur?
Har planer om å teste den mot Hegel sine effektrinn om ikke så lenge. Det skal bli morrosamt.

Underforstått så vil Myrvold ha mer "sminket" lyd og anlegget hans ikke har de tonale egenskapene iorden ?? Eller misforsto jeg noe her..?? :)...Jeg har ikke hørt det så kan ikke uttale meg, men det ser jeg jo at andre gjør... 8)
Det kan være flere grunner til konklusjonen:
-Det var ingen god match i systemet hans. Kanskje fordi frekvensrespons, impulsresponsen og ETC kurven hans ikke fordrer den type lydsignatur. Eller fordi Myrvold fortrekker noe annet.
-Det var ingen god match rent teknisk. Høy dempingsfaktor passer f.eks ikke alle høyttalere.
-Eller det kan tenkes selvsagt at Myrvold oppdaget svakheter.
-Eller han lar prislappen styre.

Det som er interessant er at det folk som har blindtestet som har foretrukket disse IcePower modulene framfor dyr Burmester, Krell og DP forsterkeri. Og i det lyset blir uttalelsen hans, "Det er forsatt en viss sammenheng mellom pris og ytelse/kvalitet!", veldig underlig. ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
HCS skrev:
orso skrev:
Valentino skrev:
Slik jeg kjenner Myhrvolds preferanser er det nok for lite egenlyd i B&O-modulen for ham.
Det er nok en forsterker som først vil komme til sin rett når man allerede har det tonale på plass i anlegget. Den er avslørende på godt og vondt. Eller hur?
Har planer om å teste den mot Hegel sine effektrinn om ikke så lenge. Det skal bli morrosamt.

Underforstått så vil Myrvold ha mer "sminket" lyd og anlegget hans ikke har de tonale egenskapene iorden ?? Eller misforsto jeg noe her..?? :)...Jeg har ikke hørt det så kan ikke uttale meg, men det ser jeg jo at andre gjør... 8)


Det som er interessant er at det folk som har blindtestet som har foretrukket disse IcePower modulene framfor dyr Burmester, Krell og DP forsterkeri. Og i det lyset blir uttalelsen hans, "Det er forsatt en viss sammenheng mellom pris og ytelse/kvalitet!", veldig underlig. ;)
Link?
 

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
168
Antall liker
9
Før dere i det hel tatt snaker om den siste CDen til Hanne Boel foreslår jeg at dere hører på den. Det er noe HELT annet enn det hun har gjort før. Utover det så holder jeg på å skrive min første omtale av utstyr på ti år ... Har endelig funnet noe det VIRKELIG er verdt å bytte bort DP-DAKen min for ... til en brøkdel av prisen. Det handler rett og slett om musikk!
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
2m skrev:
Møter du deg ikke selv i døra med en slik uttalelse?
Selfølgelig! Skulle det stoppet meg, så var det heller ingen andre ting jeg kunne kritisere.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.885
Antall liker
13.909
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
orso skrev:
HCS skrev:
orso skrev:
Valentino skrev:
Slik jeg kjenner Myhrvolds preferanser er det nok for lite egenlyd i B&O-modulen for ham.
Det er nok en forsterker som først vil komme til sin rett når man allerede har det tonale på plass i anlegget. Den er avslørende på godt og vondt. Eller hur?
Har planer om å teste den mot Hegel sine effektrinn om ikke så lenge. Det skal bli morrosamt.

Underforstått så vil Myrvold ha mer "sminket" lyd og anlegget hans ikke har de tonale egenskapene iorden ?? Eller misforsto jeg noe her..?? :)...Jeg har ikke hørt det så kan ikke uttale meg, men det ser jeg jo at andre gjør... 8)
Det kan være flere grunner til konklusjonen:
-Det var ingen god match i systemet hans. Kanskje fordi frekvensrespons, impulsresponsen og ETC kurven hans ikke fordrer den type lydsignatur. Eller fordi Myrvold fortrekker noe annet.
-Det var ingen god match rent teknisk. Høy dempingsfaktor passer f.eks ikke alle høyttalere.
-Eller det kan tenkes selvsagt at Myrvold oppdaget svakheter.
-Eller han lar prislappen styre.

Det som er interessant er at det folk som har blindtestet som har foretrukket disse IcePower modulene framfor dyr Burmester, Krell og DP forsterkeri. Og i det lyset blir uttalelsen hans, "Det er forsatt en viss sammenheng mellom pris og ytelse/kvalitet!", veldig underlig. ;)

SENSURERT

Må sensurere meg selv her litt, så jeg ikke lager jobb for moderatorene.
De jobber hardt nok som det er, og da skal ikke jeg komme med innlegg som gir dem enda mer. ;)
Folk får bruke fantasien, så kanskje de ser hva jeg ville skrevet...

R
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
orso skrev:
HCS skrev:
orso skrev:
Valentino skrev:
Slik jeg kjenner Myhrvolds preferanser er det nok for lite egenlyd i B&O-modulen for ham.
Det er nok en forsterker som først vil komme til sin rett når man allerede har det tonale på plass i anlegget. Den er avslørende på godt og vondt. Eller hur?
Har planer om å teste den mot Hegel sine effektrinn om ikke så lenge. Det skal bli morrosamt.

Underforstått så vil Myrvold ha mer "sminket" lyd og anlegget hans ikke har de tonale egenskapene iorden ?? Eller misforsto jeg noe her..?? :)...Jeg har ikke hørt det så kan ikke uttale meg, men det ser jeg jo at andre gjør... 8)
Det kan være flere grunner til konklusjonen:
-Det var ingen god match i systemet hans. Kanskje fordi frekvensrespons, impulsresponsen og ETC kurven hans ikke fordrer den type lydsignatur. Eller fordi Myrvold fortrekker noe annet.
-Det var ingen god match rent teknisk. Høy dempingsfaktor passer f.eks ikke alle høyttalere.
-Eller det kan tenkes selvsagt at Myrvold oppdaget svakheter.
-Eller han lar prislappen styre.

Det som er interessant er at det folk som har blindtestet som har foretrukket disse IcePower modulene framfor dyr Burmester, Krell og DP forsterkeri. Og i det lyset blir uttalelsen hans, "Det er forsatt en viss sammenheng mellom pris og ytelse/kvalitet!", veldig underlig. ;)
Jeg har ikke lest siste Fidelity, men jeg regner jo med at grunnen til hans konklusjoner står i selve testen slik at all spekulasjon burde kunne legges død ved å klaske noen grunker i bordet på Narvesen?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Subjektive uttalelser etter lytting regnes ikke som test i den seriøse del av vitenskapsverdenen.

Men så er vi straks ute på viddene, med ABX, blindtest, målinger etc etc. Flammesikker drakt må på!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Barbaresco skrev:
Subjektive uttalelser etter lytting regnes ikke som test i den seriøse del av vitenskapsverdenen.

Men så er vi straks ute på viddene, med ABX, blindtest, målinger etc etc. Flammesikker drakt må på!
Helt korrekt. Derav er ikke Fidelity et VITENSKAPLIG blad heller slik jeg ser det. Snarere et blad hvor entusiasme og glede ved denne hobbyen er i høysetet. Et blad hvor de subjektive anføringer veier tyngst, uten at dette plager meg i det hele tatt. Leser bladet for å koble fra, og ikke til :)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Vanskelig dette her... Jeg lytter subjektivt og ikke objektivt.
Men som subjektiv lytter vil jeg heller ikke ta inn over meg andres subjektive opplevelser uten å ha hørt ting selv.
Objektive tester sier heller ingenting, siden objektive målinger av elektronikk ikke sier noe om hvordan de subjektivt låter, samtidig som forskjellene fremstår som mikroskopiske når de ses på papiret (noe de kanskje er i praksis også)

Med andre ord er det relativ testing jeg får noe ut av fra andre hold. Dvs når produkter sammenlignes med andre produkter under like forutsetninger, og det er jo nettopp her et blad som Fidelity kommer inn i bildet. Erfarne folk som har testet mange løsninger opp mot hverandre. Man behøver ikke være enig i deres smak, men det er for min del grunn til å tro at deres subjektive vurderinger om en forsterkers forskjeller kontra en annen, henger noenlunde på greip.

Men at en isbitforsterker subjektivt sett kan få noe edruelig kritikk, kan jeg vel subjektivt sett forstå.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Nr. 45 er fremdeles ikke i hyllene hos narvesen, Sandnes. Her står fremdeles nr. 44 i hyllene.
 
A

asvaberg

Gjest
Jeg husker jeg reagerte voldsomt på en plateanmeldese i Fidelity i fjor (tror jeg):

Cecilia Bartoli ~ Opera Proibita

Journalisten presterte å skrive at denne plata ikke kom til sin rett uten DET anlegget (les: pris).
Noe jeg reagerer veldig på da Decca garantert har produsert og distribuert plata for den gemene hop og ikke for promille brukere med HiFi-extravagance.

I ettertid/etterpåklokskap kan jeg kanskje ane at lyden blir større, bredere, fyldigere osv osv med fronter ala Electrolux kjøleskap og forsterkere med "dreiemoment" ala Audi A8.

Men jeg er allikevel veldig i stuss over at en generell CD utgivelse fordrer ultra-High-End utstyr for å kunne bli lyttet til med velbehag......
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Uansett så burde nok Fidelity gjengen korte ned noe på skrivingen!

Mange av innleggene blir for lange!

Reportasjen i Nr. 44 fra HI FI messen fra Sverige var glimrende, og burde være en nal, for fremtiden.

Glimrende bilder, og en enkel forklaring på hvert bilde, ble vi gjenstand for denne gangen ;)
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
asvaberg skrev:
Jeg husker jeg reagerte voldsomt på en plateanmeldese i Fidelity i fjor (tror jeg):

Cecilia Bartoli ~ Opera Proibita

Journalisten presterte å skrive at denne plata ikke kom til sin rett uten DET anlegget (les: pris).
Noe jeg reagerer veldig på da Decca garantert har produsert og distribuert plata for den gemene hop og ikke for promille brukere med HiFi-extravagance.

I ettertid/etterpåklokskap kan jeg kanskje ane at lyden blir større, bredere, fyldigere osv osv med fronter ala Electrolux kjøleskap og forsterkere med "dreiemoment" ala Audi A8.

Men jeg er allikevel veldig i stuss over at en generell CD utgivelse fordrer ultra-High-End utstyr for å kunne bli lyttet til med velbehag......


Merkelig, som regel får lydkvaliteten pes for å være FOR MYE mainstream, og ikke ta hensyn til de med megasystemer hinsides enhver prisklasse.
Og nå er det altså omvendt 8)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Brasse skrev:
Ah, syntes bare dette var litt rart, jeg har ikke kjøpt så mange Fidelity, og lurte derfor på om RoDa alltid har skrevet som RoDa i bladet.

Syntes dette var en god artikkel for en som ikke har vinyl i sitt oppsett, men gjerne kunne tenkt seg det :)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
orso skrev:
HCS skrev:
orso skrev:
Valentino skrev:
Slik jeg kjenner Myhrvolds preferanser er det nok for lite egenlyd i B&O-modulen for ham.
Det er nok en forsterker som først vil komme til sin rett når man allerede har det tonale på plass i anlegget. Den er avslørende på godt og vondt. Eller hur?
Har planer om å teste den mot Hegel sine effektrinn om ikke så lenge. Det skal bli morrosamt.

Underforstått så vil Myrvold ha mer "sminket" lyd og anlegget hans ikke har de tonale egenskapene iorden ?? Eller misforsto jeg noe her..?? :)...Jeg har ikke hørt det så kan ikke uttale meg, men det ser jeg jo at andre gjør... 8)
Det kan være flere grunner til konklusjonen:
-Det var ingen god match i systemet hans. Kanskje fordi frekvensrespons, impulsresponsen og ETC kurven hans ikke fordrer den type lydsignatur. Eller fordi Myrvold fortrekker noe annet.
-Det var ingen god match rent teknisk. Høy dempingsfaktor passer f.eks ikke alle høyttalere.
-Eller det kan tenkes selvsagt at Myrvold oppdaget svakheter.
-Eller han lar prislappen styre.

Det som er interessant er at det folk som har blindtestet som har foretrukket disse IcePower modulene framfor dyr Burmester, Krell og DP forsterkeri. Og i det lyset blir uttalelsen hans, "Det er forsatt en viss sammenheng mellom pris og ytelse/kvalitet!", veldig underlig. ;)
Og da drar vi automatisk konklusjonen at "folk" (hvem nå enn det er?) har best grunnlag å lage beslutninger på? Og hvis "folk" er 3 av 100, hva sier det oss? Men kanskje det er 97 av 100, ikke vet jeg.
Kanskje er den ektremt god, jeg vet ikke da jeg ikke har hørt den. Men i utgangspunktet kan vi snu på det. Når omtalen viser at pris/ kvalitetsforholdet henger på grep så virker det i den sammenheng underlig at noen foretrekker den fremfor Burmester mm.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kanskje mente han "folk flest" i en Siv-Jensensk sammenheng, eller muligens i en mer Goebbelsk betydning, som i "ein Volk, ein Führer". Eller, for alt det jeg vet var det Motilon-indianerfolket ved Orinocoelven som falt pladask for de forsterkermodulene.

Ikke godt å vite.

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.615
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
for alt det jeg vet var det Motilon-indianerfolket ved Orinocoelven som falt pladask for de forsterkermodulene.
Jeg visste at jeg hadde venner et sted i verden! ;D ;D ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvilke beskrivelser fikk Wilson Audio Sasha? Noen som kan gi en liten oppsummering?

Mon tro om det ikke var Sasha jeg nylig så brukt hos en dansk nettbutikk til 90 danske høvdinger.
Edit: Nope. Det var selvfølgelig Wilson Audio Sophia 2.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
orso skrev:
Hvilke beskrivelser fikk Wilson Audio Sasha? Noen som kan gi en liten oppsummering?

Mon tro om det ikke var Sasha jeg nylig så brukt hos en dansk nettbutikk til 90 danske høvdinger.
Edit: Nope. Det var selvfølgelig Wilson Audio Sophia 2.
Ble vel mottatt.
Grove trekk:
- Mindre West Coast enn forgjengerne
- Går dypt
- Passer godt til all musikk
- Kjapp og god dynamikk
- Krever ikke like mye krefter som mange andre høyttalere for å få ut potensialet
- Gir stort engasjement
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Synes forsatt at tester av produkter(ne) burde kortes noe ned!
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Jag hade mye god läsning av Fidelity på min resa fram och tillbaks till
släkten i Finland. Men en sak retar jag mig på (trots att jag är VPI-vän).
Att fylla upp så många sidor med en second opinion på VPI Classic.
Vad blir det i nästa nummer, Third Opinion :p

Det finns andra vinylfabrikanter/pickuper än det som Lyric har i butiken!!!!!!!!!!!!!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Bare sånn for ordens skyld Karla, det er vi veldig klar over. Pust med magen, mann. Den er testet med en Benz LP rett og slett fordi det er en utrolig god match, samtidig som det sier sitt om kvaliteten på spilleren i seg selv når en pickup i toppskiktet virkelig får brilliere, som tilfellet var her. Den er som du sikkert la merke til, også prøvd med din egen (og min !) pickup, Dynavector XX-2.
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Jo, personligen var det artikelns behållning att Ni testade med XX-2. :)

Men för mig som vinylfreak, så hoppas jag på test av Roksan, Transrotor, Rega mm
i framtiden. VPI-kontot har Ni fyllt nu. ;)

I övrigt tackar jag för Nordens bästa hifi-magasin!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
f skrev:
Synes forsatt at tester av produkter(ne) burde kortes noe ned!
Ikke enig i dette. Jeg synes de tabloide testene mange benytter er overfladiske og delvis intetsigende. Jeg savner fremdeles svenske Audio&Video fra 80-90-tallet når de hadde Hiraga-selvbygg-artikler og 15-20 siders dybdetester av utstyr. Da fikk man virkelig et godt inntrykk av hva komponenten sto for. Jeg ble glad for den ganske grundige Wilson-testen i siste Fidelity. Litt vel lyrisk i formen etter min smak, men stilen skal likevel artikkelforfatteren få lov til å bestemme selv. Når man kjenner form og stil til skribenten så kan man lese innholdet i lys av det. Funker fint.
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg vil med dette meddele at det som ble skrevet angående produkttesten av Audio Pro WF 100 trådløst nettverk tikobling............ER SANT!!!!! ;D ;D
Ja nu er også jeg uten en tråd. ;D ;D
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Neimen Ole, har du konvertert til digitalt :'(
 
Topp Bunn