Dette blir for tøvete, rett og slett!! Når blir det "high-end" nok for enkelte?
Jeg har lest forgjengeren(e) til Fidelity siden disse begynte å komme ut, jeg har også nokså jevnlig lest Lyd & Bilde inntil dette ble alt for fullt av gadgets og duppeditter. Yndlingen min i den tida, var danske High Fidelity, med sine test-cd'er, som jeg forøvrig fortsatt har mange av. Mye god lyd der.... Jeg har også jevnlig pløyd HiFi, HiFi News, Stereophile og de siste årene også Tone Audio. Ingen av disse er meir "high-end" enn Fidelity. Slik jeg ser det, prøver til og med store engelskspråklige hifi-magasiner å variere i omtalene, og har med det meste fra nokså budsjett-hifipreget stoff til det virkelig high-high end'ede.
Jeg har stor tro på at også Fidelity må variere. HiFi er ( heldigvis! ) ikke bare ultra high-end, heller ikke bare high-end. Det spenner over heile fjøla, fra budsjettanlegg for nybegynnere til "sky is the limit". Er ikke det flott? Skal det ikke være rom for alle kategorier her?
Jeg, i likhet med mange andre her på forumet, har musikkanlegg som kanskje tøtsjer high-end nivå. Personlig er jeg svært godt fornøyd med det jeg har, sjøl om jeg veit at det finnes utstyr som gir hakket bedre lyd - men til svimlende høgere beløp. Jeg har heile veien forsøkt å optimalisere det jeg har, innen vettuge økonomiske rammer. Og jeg vil svært gjerne av og til kunne lese omtaler av utstyr som er oppnåelig for vanlige folk. Men også jeg synes det er interessant å lese om virkelig high-end utstyr, sjøl med vissheten om at dette tilhører et segment som jeg aldri vil være konsument av. Ikke vil jeg ha det verste som er å få tak i, og ikke har jeg økonomi til å prioritere sånn, heller.
Jeg synes ærlig talt at uttalelser som at de ( vi ) som ønsker å lese om annet enn ultra high-end utstyr, kan forholde oss til Lyd & Bilde, som direkte stupide. Jevnt over, synes jeg at Fidelity er et skikkelig bra hifi-magasin. Derfor abbonerer jeg fortsatt. Jeg håper at redaksjonen lar mangfoldet florere, og at det kommer omtaler av både cd-spillere og vinylutstyr, høyttalere, head-fi og kabler, separate forsterkerløsninger og integrerte også i framtida. Og kanskje også innslag av pc- eller nettbasert musikk, sjøl om akkurat det ikke er min greie. Jeg innser at "nedplukking" av musikk ( og film ) fra internett kan ha noe for seg, og at dette er et voksende segment innen hifi. Derfor har nok også det sin plass i mangfoldet.
Men jeg oppfordrer folket til å slutte med disse snobbete "det er high-end som gjelder" holdningene sine. Det er bare tåpelig, og forbaska provoserende!