Fidelity nr 19

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
He-He. Jeg velger å ta dette humoristisk......  ;)

Har du NOEN GANG opplevd at posten bruker like lang tid på å levere til Hammerfest som til Oslo, eller til Moss eller Fredrikstad for den saks skyld?

Hint, hint  :-*
Ja posten hit Nord er ikke hva den engang var.
Dere trenger ikke klage så mye  ;)  , som regel så er alt av artikler utdebattert før vi her nord får Fidelity på døra  ::) :'(
Vanligvis brukte posten å ta ca 1 uke(litt under) fra sør til Nord (og motsatt) MEN etter omlegging,så skal en være glad om årstall er riktig ( les ca 2 ukers frakttid  ;)   )
Mvh En som ikke har fått men gleder seg til neste Fidelity
Jan I
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Den cdspiller testen er skikkelig god iallefall!! Rått hva de folka hører, spessielt når de kobler inn Vincent'en igjen :).

Uansett, mener å lese i nr.18 at de skulle se nærmere på Kimber installasjonskabelen som ble benyttet i en test i det bladet.

Uansett, dette var et fint nr. Spessielt Hegel 200 var jeg spent på :). Og prisklassa er perfekt :D.

Men hadde og vært flott å få hørt skribentenes erfaring mellom f.eks Kimber 8TC som koster nesten 2x av Kimber 4TC (som jeg faktisk syns låter bedre enn førstnevnte, på mine BW 703 dette da..).
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Kjøpte det på fredag på Narvesen.

Likte bladet, artig når de har testet noe jeg netopp har kjøpt.

Da får man også en hvis kontroll på hva de skriver, når man kan sammeligne sine egne erfaringer med journalistens.
I dette tilfelle er jeg samstemt med bladet.


kW
 
K

Khanate

Gjest
Fant et par gamle Audio i kjelleren forleden. Det ene het vel Audio Video (konstruksjonsartikkel for AV-sub). Jeg bladde bare igjennom, så jeg skal ikke uttale meg om testene. Uansett, hyggelig å notere at tester/omtaler av produkter fra de store japanerene utgjør en mindre del av innholdet i Fidelity. Likeså er Fidelity kjemisk fri fra uinteressante pressemeldinger fra Sony og Phillips, applaus. Om jeg skulle pirke, så må det være på det språklige. Den språklige presisjonen varierer en del fra skribent til skribent. Det er imidlertid ingen liten oppgave å være presis her. Vårt språk er vel ikke veldig utviklet for å beskrive hvor troverdig en lyd oppfattes. Dermed står kanskje Fidelitys redaksjon foran en stor oppgave (om de ønsker): å utvikle et godt, fuldestgjørende og presist norsk språk for å beskrive lydgjengivelse. Kanskje noe for Sylfest Lonheim og Godt Norsk redaksjonen?
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
Jeg fant det i postkassa på vei hjem fra jobb, oooh, gleder meg :)
Ser ut som nok et kjempefint produkt! TAKK til kv & co
Vedlagt lå faktura for et nytt år, denne er selvsagt betalt før jeg nå går ned for å lese til litt god musikk, i sweet spot. Kommende kone, og allerede ankommet barn kunne ikke ha valgt en bedre dag å være borte på... :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
JAVEL. Nå har jeg TO blader..Fikk også bladet i posten mandag,men med det viste jo ikke jeg da jegkjøpte det på flyplassen grytidlig mandag..klarte ikke å dy meg... det er godt å ha noe fint lesestoff når man er på lang reise.. blir nødt til å seigpine bladet i 10 dager til...


Men det gjør ingen ting, ser kun på det som en almisse til Fidelity gjengen.

Sleiven
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.658
Antall liker
4.109
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Hej Norge

Här i Sverige har vi inte fått den ännu, är det någon hämd för att vi tog för många medaljer i OL?

Är mest intresserad vad som skrevs o Hegel H200, hörde lite från Knut Vadseth på mässan i Stockholm.

Tommy
 
L

Ludo

Gjest
Här i Sverige har vi inte fått den ännu, är det någon hämd för att vi tog för många medaljer i OL?
Mest sannsynlig så er nok det årsaken :D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Hevn og hevn, du har kanskje ikke fått med deg at det å få Fidelity i posten er en olympisk gren?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.529
Sted
Holmestrand
Er det nødvendig at alle abonnenter melder fra om at de har fått bladet?
Selv er jeg mere opptatt av det som  står i bladet, og da tenker jeg spesielt på språkbruk. Er det bare jeg som reagerer på et særdeles svusltig og klsjepreget språkbruk?
 

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Er det nødvendig at alle melder fra om språkbruken da? :)
Unødig bruk av resurser spør du meg.
Kos dere heller med innholdet i bladet. . .
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.529
Sted
Holmestrand
Er det nødvendig at alle melder fra om språkbruken da? :)
Unødig bruk av resurser spør du meg.
Kos dere heller med innholdet i bladet. . .
Det er kanskje greiest at vi ikke snakker om Fidelity i det hele tatt.
 
C

century

Gjest
Innholdet for svarte, innleggene minner meg om den tidlige komiteen for ny flyplass hvor det viktige var å utrede, ikke å lage flyplass.

Fidelity er nå på et bra nivå.
Noen målinger, tweaks, kretsforklaringer, DIY, heime hjå, så kan jeg legge danske High Fidelity brakk.

Skremmende holdninger ble lagt for dagen i siste High Fidelity, her sier redaktøren rett ut at DIY tilhører nettet.
Jeg husker de svulstige ord da de tok over en konkurrent og senere "Ny Elektronikk", hvilken symbiose dette skulle bli. Nå ligner det mer og mer på en TV-katalog selv om de redder æren noe ved å vise målinger med kommentarer.
Man kan jo kjøpe bilblad hvor det ikke står et jævla ord om antall sylindre, kamvinkler og innsprøytingssystem, men da ligner det mer en katalog og reiseskildring igjen.
Litt for alle må være stikkordet.
ALT kan jo sjaues ut på nett, med eller uten kvalitetssikring og pedagogiske hensyn til rekruttene (kundene).
 

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Har noen fått dagens VG ?? ;D ;D
Fikk avisen i form av en snøball idag :mad:
Da blir spørsmålet: Skal jeg klage til høyere makter, de som har skrevet avisen eller de som har levert den ??? ;D

...sånn apropos Fidelity....
 
O

om.s

Gjest
Fikk avisen i form av en snøball idag :mad:
Da blir spørsmålet: Skal jeg klage til høyere makter, de som har skrevet avisen eller de som har levert den ??? ;D

...sånn apropos Fidelity....

Får du Fidelity hverdag også? bare sånn apropo... ;)

mvh
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Er det nødvendig at alle abonnenter melder fra om at de har fått bladet?
Selv er jeg mere opptatt av det som  står i bladet, og da tenker jeg spesielt på språkbruk. Er det bare jeg som reagerer på et særdeles svusltig og klsjepreget språkbruk?

Jeg ser bare på bildene,, ;)
Sleiven
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Selv er jeg mere opptatt av det som  står i bladet, og da tenker jeg spesielt på språkbruk. Er det bare jeg som reagerer på et særdeles svusltig og klsjepreget språkbruk?
Jeg er enig med deg. Språket er svulstig og klisjepreget. Det kan noen ganger nesten se ut til at journalisten på denne måten forsøker å skjule manglende teknisk kompetanse. Jeg leste to artikler i Fidelity #18 og begge ga meg dette inntrykket. La meg anta at jeg tar feil på dette punktet, men språkføringen kan bedres (jeg tenkte ved en anledning å samle inn noen kraftuttrykk og sende dem til Per Egil Hegge, men lot det være).

I tillegg så blandes tidvis danske ord inn i teksten (for eksempel forsterkeri). Anførselstegn brukes mye og tekstens mening blir hengende i luften (et eksempel er Fidelity #19 sidene 10-14). Som Jens Bjørnebo har skrevet
Det har en underlig virkning på ord å bli satt i anførselstegn: Begynnelse er en helt annen ting enn "begynnelse". Man kleber noe uutsigelig tvetydig, dobbeltbunnet og pukkelrygget ved et ord, når man setter det i anførselstegn ...
Mvh.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Henta Fidelity i landets mest seriøse bensinstasjon; Esso Grimstad.

Takk for go´lesning og rock on, KV & Co 8)
 

geirs

Medlem
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
36
Antall liker
0
Jeg er enig med deg. Språket er svulstig og klisjepreget. Det kan noen ganger nesten se ut til at journalisten på denne måten forsøker å skjule manglende teknisk kompetanse. Jeg leste to artikler i Fidelity #18 og begge ga meg dette inntrykket. La meg anta at jeg tar feil på dette punktet, men språkføringen kan bedres (jeg tenkte ved en anledning å samle inn noen kraftuttrykk og sende dem til Per Egil Hegge, men lot det være).

I tillegg så blandes tidvis danske ord inn i teksten (for eksempel forsterkeri). Anførselstegn brukes mye og tekstens mening blir hengende i luften (et eksempel er Fidelity #19 sidene 10-14). Som Jens Bjørnebo har skrevet

Mvh.
Vi sier vel Bjørneboe ::)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Bortsett fra "hjemme hos", så er dette like rævva som vanlig.
Hvem som helst kan skrive det som blir skrevet.....................
Leste gratis hos Narvesen..........hundrings spart der å..........
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Folk på over 50 hører ikke forskjell på en Clarion bilspiller og Wadia 860............synd men sant..........................................
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Bortsett fra "hjemme hos", så er dette like rævva som vanlig.
Hvem som helst kan skrive det som blir skrevet......................
Hyggelig med tilbakemeldinger ;)

Håper du kan ta pennen fatt og lage en reportasje om ditt eget anlegg?
Har ikke du Snell type A? Tror det er mange som ville funnet den "mitt anlegg" interessant!

Mvh
Rolf-Inge
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Folk på over 50 hører ikke forskjell på en Clarion bilspiller og Wadia 860............synd men sant..........................................
Det er ikke sant. Og det er ikke synd om det hadde vært sant.
Folk er forskjellig. Så enkelt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Bortsett fra "hjemme hos", så er dette like rævva som vanlig.
Hvem som helst kan skrive det som blir skrevet.....................
Leste gratis hos Narvesen..........hundrings spart der å..........
Det er rart med det; ting ser ofte forbannet enkelt ut helt til man har forsøkt det selv! Selvsagt vil mange kunne gjøre en like god jobb som vi skribenter gjør, og det har ikke manglet på oppfordringer fra redaktøren om å yte sin skjerv. Noen lesere har da også tatt ham på ordet og levert bra stoff.

Folk på over 50 hører ikke forskjell på en Clarion bilspiller og Wadia 860............synd men sant..........................................
Heldigvis er vi noen i skribentgjengen som er under 50 også da! :) Dette får nesten min lett konspiratoriske hjerne til å lure på om vi ikke har tråkket litt på en av dine yndlingskomponenter her...? ;)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Bortsett fra "hjemme hos", så er dette like rævva som vanlig.
Hvem som helst kan skrive det som blir skrevet.....................
Leste gratis hos Narvesen..........hundrings spart der å..........
Men du måtte lese det likevel, selv om det var "ræva" ;) ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.529
Sted
Holmestrand
Folk på over 50 hører ikke forskjell på en Clarion bilspiller og Wadia 860............synd men sant..........................................
Jeg antar du snakker av egen erfaring her?
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
ENDELIG VAR BLEKKA HER :D ;D ;D ;D
Fidelity og ...Beat for Beat igjen på Fredagene
:) :) :) :) :) :) :) :)
Mvh Jan I
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Fant et par gamle Audio i kjelleren forleden. Det ene het vel Audio Video (konstruksjonsartikkel for AV-sub).
For ordens skyld: Audio er forgjengeren til Fidelity. Audio Video var et annet magasin (som gikk konk i sin tid). Hvis jeg ikke husker feil, så sluttet Stig Arne Skilbrei i Audio for å bli en slags "Hi-Fi-redaktør" i Audio Video, deretter begynte han å skrive for Audio igjen etter at Audio Video døde. Dette begynner å bli noen år siden...
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Bladet er absolutt bra det. Og masse flotte bilder. Men siste utgave hadde litt for mange "low-fi" produkter etter min smak. Men det må jo selvfølgelig dekke hele spekteret.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Nå har jeg lest Nr. 19. Jeg synes blekka er bra, jeg.

Håkon hører til og med når gitaristene spiller på stålstrenger. :) Godt poeng det han skriver om spredningskarakteristikken til hornet på Klipsch. Noe av den samme effekten finner man nok hos de som ikke snakker så høyt om horn, men bruker dem likevel (Gradient, Amphion o.s.v.). Homogen spredning rundt delefrekvensen mot diskanten er kanskje til og med en av de viktigste faktorene m.t.p. naturlig transientgjengivelse, og dermed indirekte, naturlig dynamikk.

Riktig fornøyelig også, at Vidar ikke kunne høre noen effekt av Shakti-steiner. (Jeg tror du hører riktig.)

Hjemme hos-greiene til RoDa var meget fornøyelig lesning.

Den andre gjesteskribenten var også bra. Husker ikke navnet ditt i farta, sorry!

En liten høne å plukke med Roy Ervin til slutt: Det er ikke noen god idè å legge en MTM-konfigurert høyttaler med så høy delefrekvens på siden (var det 3500 Hz?). På grunn av avstanden sideveis mellom mellomtonene blir det J**** dårlig sidespredning i mellomtonenes øvre arbeidsområde. Det er ikke en skikkelig d'Appolito heller, på grunn av den høye delefrekvensen. Joseph d'Appolito's prinsipp med diskanten mellom to mellomtoner betinger en så lav delefrekvens at spredningen blir homogen omkring delefrekvensen, også i vertikalplanet. Dette betyr i praksis noe i nærheten av 1500 Hz for en høyttaler i denne størrelsen, kanskje enda lavere. Så lav delefrekvens er ikke gjennomførbart uten store problemer med belastbarhet og forvrengning fra diskanten. Ekte d'Appolito-høyttalere er uhyre sjeldne, nettopp av denne grunnen. Resultatet med liggende høyttaler vil, gitt et bratt filter, bli vesentlig bedre hvis høyttaleren bare har en mellomtone. Ellers er testen velskrevet og informativ.

Realt og modig med blinde gruppetester av CD-spillere forresten!!

MVH
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Nå har jeg lest Nr. 19. Jeg synes blekka er bra, jeg.

Håkon hører til og med når gitaristene spiller på stålstrenger.
Dette er ironi, er det ikke?
Jeg mener, det skulle jo bare mangle. Forskjellen mellom stål og nylon er jo omtrent som en malende katt og en nervøs pit-bul på nyttårsaften.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg velger å tro det var ironisk.

Forøvrig et meget treffende bilde du valgte for å belyse forskjellen ;D

O.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Dette er ironi, er det ikke?
Jeg mener, det skulle jo bare mangle. Forskjellen mellom stål og nylon er jo omtrent som en malende katt og en nervøs pit-bul på nyttårsaften.
Det var mest ment som et lite spark i retning av HIFI+, som har fått mer skryt enn fortjent etter mitt syn. Sjekk denne tråden, så skjønner du at jeg mener Fidelity kommer godt ut i forhold til sine konkurrenter..

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1140900701

Jeg skjønner at denne fleipen blir uforståelig hvis man ikke har lest HIFI+ tråden på forhånd. Det var altså slett ikke ment negativt om Fidelity, tvert i mot. :D
 
O

om.s

Gjest
Dette er ironi, er det ikke?
Jeg mener, det skulle jo bare mangle. Forskjellen mellom stål og nylon er jo omtrent som en malende katt og en nervøs pit-bul på nyttårsaften.
Apropo stålstrenger henviser mer til tidligere kommentar ang HiFI +.....

mvh
 
Topp Bunn