Fidelity nr. 49.

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
22
Torget vurderinger
7
Hei
Har lest bladet fra aller aller første utgave, fra da det startet via en hifi-kjede (om jeg ikke husker feil) til sistenummer. Har ikke gått glipp av et eneste et nummer ;D Har abonnert, nå er jeg en av de som går frekvent innom Narvensen i håp om at det siste nummeret skal være kommet.
Og er det ikke kommet, ender jeg som oftes opp med å kjøpe en av de andre
Norske bladene, og som jeg blir like skuffet over innholdet hver eneste gang.

God helg!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er også av og til LITT der som BHO befinner seg. Men bare litt, og mest når det blir håpløst overfladiske "tester", som f.eks. forrige utgaves "gruppetest" av integrerte. Jeg må jo si at omtalen av Gryphon Diablo sprikte litt mellom de to som sto for omtalene. Jeg satt i allefall igjen som et spørsmålstegn.

Det blir forøvrig nokså håpløst å putte inn komponenter i et oppsett, for så å gi det tommelen opp eller ned. Vi veit alle at det finnes f.eks. forsterkere som ikke trives sammen med NordOst-kabler. Og motsatt. Vi veit alle at mange, svært gode forsterkere ikke var med - man kan jo ikke rekke over alle. Men når ECI 5-forsterkeren nettopp har vært omtalt, og man tar denne med - igjen i stedet for f.eks. Bladelius Thor III ( som også er "ny"), Aron, Bryston og Densen B-150+, da blir det feil, i allefall for min del. Jeg kan godt gjenta det jeg har sagt før; Densen B-150+ er en laaangt bedre forsterker enn ECI-5 Mk.II, iallefall i mitt oppsett. Nå er ECI 5 Mk.II noe av det beste som har kommet fra EC, tilnærma fri for "ull-lyd" men fortsatt med en noe kraftig bunn. Her skiller B-150+ seg heilt klart fra, og ligger flere klasser over ECI-5 Mk.II. Hvorfor ekskluderes Densen i Fidelity?

Redaksjonen hadde en omtale av Densen B-175 for ei tid tilbake. Denne ble dømt nord og ned p.g.a. trafostøy, eller rettere sagt, ei topp-plate som dura i takt med trafoen. Er man så overbevist om at dette skyldes forsterkeren, og ikke el-tilførselen, eller dårlig skrudde høyttalerkabler? Hvorfor fikk man ikke fatt på en anna forsterker av samme type for å sjekke dette?

Nå blir jo dette noe subjektivt fra min side, i og med at jeg er en av de som virkelig LIKER måten Densen presenterer lyd på. Men likevel, her er det et betydelig forbedringspotensiale.

Så må jeg gi honnør til Håkon Rognlien for et godt svar. Greit og nøkternt, det! Dere lager et veldig godt hifi-magasin, forstå meg rett. Det står vikelig respekt av jobben dere gjør, og lay-outmessig har jet virkelig skjedd forbedringer. Men skjerp dere på omtalesida, og bli gjerne noe meir djuptgripende... ;D

mvh. VilhelmW ( abbonent, sjølsagt!)

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.432
Døø, wilhelm, nå synes jeg du er urettferdig. Eller skal vi si unøyaktig. "Redaksjonen" har ikke testet Densen. Det var kun jeg som hadde Densen-settet, og kanskje litt for kort stund. Derav "kun" to siders omtale. Og jeg hadde BARE MEGET positive ting å melde, bortsett fra for skranglete topplate, CD-slede og innvendiger mot høy pris. Dette er ikke noen påstand. Det er bare å lese det om igjen dersom du tviler.
En annen her har innvenninger mot at vi skriver om produkter når vi kjøper. Eller kanskje det er slik at vi kjøper det vi skriver om. I så fall kan jeg varsle om at det nok kommer mer av det samme. Jeg skriver om hi-fi kun fordi jeg er audioholiker. Penger er jeg nødt til å tjene på annet vis. Sitter her på jobb og skriver dette innlegget faktisk. Jeg har faktisk ikke tid til å skrive så mye for Fidelity, så derfor blir det klar overvekt av stoff som interesserer meg personlig.
For min del er det tyngre å motivere seg for å skrive når det ikke er en "kanskje/dersom/muligens-tanke" på lur. Hvis du begynner å ta for deg blad for blad jeg har skrevet i de femten årene jeg har holdt på med dette finner du ut at: Jo, skriveaktiviteten generelt har gått ned og det aller meste av utstyret har jeg ikke kjøpt. Vi har jo for eksempel Densen...
Men, hold på hatten surmage, nå har jeg et uvanlig godt og bemerkelsesverdig rimelig Stello CD-sett hjemme til test, og jeg er jævelig fristet til å be om giro i stedet for å sende det i retur!!!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Med fare for at dette blir veldig O.T., og at vi heller kunne tatt denne diskusjonen via PM, så jada, jeg sier jo at innlegget mitt neppe er så veldig objektivt, og det er heilt sikkert enkelte unøyaktigheter der, også. Men hvordan kunne jeg vite at det ikke var "redaksjonen" som prøvekjørte Densen-settet? Artikkelen oppfatter jeg som om en omtale utført av HiFi-magasinet "Fidelity". Her trår husbondsansvaret til:"Den som er i ens tjeneste" osv. osv... Jeg skal være så ydmyk at jeg tar fram nr. 44 og leser artikkelen en gang til.

Jeg har ikke hørt B-175, så jeg kan ikke imøtegå dine oppfatninger ang. krefter osv. Jeg har imidlertid hørt mine, både DM-10 på 2 x 75 (fattige ) watt / 4 ohm, og B-150+ på 2 x 100 watt / 4 ohm. Begge er kraftige nok til normalt husbruk og vel så det. Begge er designet og bygd uten bruk av negativ feedback, og begge er kl. A/B, og har strømreserver så det holder. B-150+ har 130000 uf, og det er faktisk ikke så mange integrerte som kan vise til særlig meir. Ikke i prisleiet under 50 - 60K. Gryphon Diablo har f. eks. 2 x 58000 uf., men er oppgitt med større antall watt, 2 x 250 watt, tror jeg. Jeg har ikke sett data på B-175, men Sillesen hevder at det er den kraftigste integrerte fra hans hånd, med sine 2 x 120 watt/ 4 ohm. Jeg klarer ikke å få meg til og tro at denne nyskapingen, skal være noe dårligere enn B-150+, og den ER god. Faktisk blant de beste integrerte jeg har hørt.

Jeg har nevnt to muligheter til at du hørte /opplevde vibrasjonslyd fra chassisplata. En tredje er feil på den forsterkeren som du hadde. En fjerde er at du spilte såvidt høgt i et rom som kanskje skaper stående bølger, som igjen overføres til forsterkeren - hva vet jeg? Jeg har hørt om en person sm har opplevd det samme. Det skyltes feil ved innfesting av trafoen. En liten stramming av festebolten, løste det problemet.

Cd-spillerne har kjip skuff som skrangler, det kan vi fort bli enige om. Den minner mye om spillerne til Abrahamsen i så måte. Min B-400XS har knapper som fungerer heller dårlig, og bør betjenes med Gismo kontrollen - men den spiller jævlig bra. Synergien med B-150+'en er veldig bra, men igjen: Hva med ic'ens betydning her? Cd-spilleren vokste voldsomt med LITT bedre elsladd og BM Rev. ic. Den vokste ytterligere etter at den ble plassert på Vibrapod cones. Jeg vil tro at B-440 som er en videreutvikling av min cd-spiller, er enda bedre. Og da snakker vi klasse bedre enn topploaderen til EC. For eksempel. Men kvalitetsfølelsen i den cd-skuffa, er for dårlig. Min gamle Sony XA3ES hadde mekanikk som glei i smør, sett i forhold.

Jeg ser ikke noe galt i at du som omtaler / utprøver av hifi-utstyr, faktisk av og til ender opp med å kjøpe samme type utstyr. Kanskje gjør du det nettopp fordi du liker akkurat det produktet. Ingenting galt med det. Men hvis du f.eks. oppnår et særdeles godt kjøp ved å gi produktet en skinnende omtale, tja - da blir det straks noe heilt annet. Nå insinuerer jeg ikke på noen måte at det skjer, ha nå det heilt klart for deg. Men verden er liten, og at omtalene dere gir faktisk influerer på hva vi konsumenter kaster øya på, er vel hevet over enhver tvil.

Som sagt, generelt sett er jeg svært fornøyd med "Fidelity", jeg er abbonent og akter ikke å slutte med det med det første. Men jeg har fremdeles et ønske om at dere blir litt meir djuptpløyende, og gjerne sier noe om komponent- og byggekvalitet til forskjellige produkter. Du mente jo tydeligvis at Densen-settet ikke var verd pengene, så da bør det også gå an å meine noe om value-for-money på produkter fra andre fabrikanter også - eller?

mvh. VilhelmW

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.276
Torget vurderinger
1
Interessant diskusjon dette, hvorvidt fidelity blir mindre interessant jo lengre fartstid man har innenfor denne hobbyen. Noen tanker jeg har gjort meg er følgende:

Det som kanskje ligger i bakhodet på erfarne hififolk som leser testene er vel at de ikke 'kjøper' konklusjonene og oppsummeringene like lett som mer uerfarne lesere. Vi har vel alle dyrekjøpte erfaringer der vi har kjøpt utstyr etter fantastisk omtale i ett eller flere blad, for så oppleve at det slett ikke slår til i eget anlegg. Lytteopplevelsen er jo et sluttprodukt av en lang rekke enkeltkomponenter satt inn i svært så ulike lytterom rundt omkring.

Jeg er vel også der at jeg ikke synes det er SÅ spennende å lese tester lenger. Jeg skulle heller ønske meg test av hele anlegg satt inn i f.eks tre ulike lytterom for å belyse anleggets muligheter og begrensinger under ulike forhold. Og da med bilde av lytterommene. Når så vi sist et skikkelig bilde av lytterommene Fidelity bruker? Så vi kan se under hvilke forhold Fidelity har testet?

Altså: Mitt råd er å ta ned antall enkeltkomponenter som testes og øk grundigheten på de testene som gjøres. Ser man på Bruktbørsen så er det overveldende antallet dyre, nye komponenter der et tegn på den frustrasjon og prøve-og-feiletaktikk som råder i deler av denne hobbyen. Hvorvidt er da Fidelity til særlig hjelp der? Virker det kanskje bare til å drive opp byttehastigheten enda mer hos de mest usikre?

Når det gjelder den sedvanlige kritikken til de andre norske bladene; Der er jeg IKKE enig! Synes faktisk de gjør en veldig god jobb, og de tør si fra om dårlige produkter i kanskje enda større grad enn Fidelity. Og så er de kanskje vel så opptatt av leserne på den måten at de klarer å få folk til å tenke over eget behov, der det drøftes hva du egentlig trenger, hvor mye/lite du oppnår ekstra ved å gå opp i pris osv, de følger på en veldig god måte hvordan leseren tenker.

Og hvorfor gjør ikke Fidelity som Hjemmekino og drar på hjemmebesøk? Jeg kunne veldig gjerne fulgt en diskusjon mellom Fidelitys utsendte og noen av landets mest erfarne audiofile der vedkommendes anlegg settes 'under lupen', selvfølgelig fulgt av lekre bilder....

Dette i den aller beste mening. :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Odd J skrev:
Og hvorfor gjør ikke Fidelity som Hjemmekino og drar på hjemmebesøk? Jeg kunne veldig gjerne fulgt en diskusjon mellom Fidelitys utsendte og noen av landets mest erfarne audiofile der vedkommendes anlegg settes 'under lupen', selvfølgelig fulgt av lekre bilder....
Dette finnes det flere av i Fidelity`s blader- men kunne ønsket meg flere.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Synes du hadde et veldig fint innlegg Håkon, med et unntak vel og merke. Og dette synes jeg er en vel drøy påstand, ikke minst ut i fra BHO's innlegg somvar grunnlaget for ditt innlegg:
Haakon_Rognlien skrev:
Det kommer meldinger fra UK og Italia, Nederland og Australia, med skryt over layout og kvalitet, men her i denne andedammen lever Jante!
Min utheving.

Jeg ser ingen kopling mot Janteloven at ikke alle til enhver tid synes deres produkt er bra. Det må da være lov å ikke like noe og gi tilbakemelding om dette uten at Janteloven skal trekkes inn. Hvor resonnerer du for å dra denne koplingen?
Og det å kalle sitt eget marked for en andedam drar kanskje heller ikke i ønsket retning(?).

Jeg er litt enig med BHO i at bladet føles repeterende. Du har sannsynligvis rett i din påstand om produktomtalefordelingen, men ta nå til etterretning de tilbakemeldingene du/ dere får. Hvis det oppleves slik så kan det jo muligens ha noe med antall sider som er benyttet på visse merker (altså ikke antall artikler), antall forsider etc. Response er nevnt spesifikt, her er det kanskje en kopling mellom antall omtaler kontra faktiske produktlanseringer merket har. Akkurat i denne sammenheng føles det som at det er omtrent den samme høyttaleren som hele tiden blir lansert, da med noen justeringer. Merk føles som, sier ikke det er slik.

Gjentagende tilbakemeldinger gjennom årene er ønske om mer teknisk data, utfyllende faktarute, bilde av baksidene, bilde under lokkene osv. Dette er fortsatt en sjeldenhet. Personlig synes jeg ikke bladet har utviklet seg veldig. Det var veldig bra til å begynne med, men det er fortsatt det samme. Å lese blad nr 5 eller 50 oppleves for likt for min del.

Mine ønsker:
- Større del av artiklene tildeles teknisk del
- Kutt messeoppsummeringer
- Mer hjemme hos, da med fokus på systemoppbygningen hos verten

Men for all del, ikke missforstå. Dere gjør en kjempejobb og de fleste er nok takknemlige for deres innsats og bidrag til det norske hi-fi-miljøet, med det må stadig leveres for å sikre bladets eksistens. God vilje alene, fra begge sider, er ikke nok i lengden, dessverre.

U

utgatt60135

Gjest
Holmium skrev:
Synes du hadde et veldig fint innlegg Håkon, med et unntak vel og merke. Og dette synes jeg er en vel drøy påstand, ikke minst ut i fra BHO's innlegg somvar grunnlaget for ditt innlegg:
Haakon_Rognlien skrev:
Det kommer meldinger fra UK og Italia, Nederland og Australia, med skryt over layout og kvalitet, men her i denne andedammen lever Jante!
Min utheving.

Jeg ser ingen kopling mot Janteloven at ikke alle til enhver tid synes deres produkt er bra. Det må da være lov å ikke like noe og gi tilbakemelding om dette uten at Janteloven skal trekkes inn. Hvor resonnerer du for å dra denne koplingen?
I vår andedam er vi flinke til å overse skryt og heller bemerke kritikken ;).

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Odd J skrev:
Det som kanskje ligger i bakhodet på erfarne hififolk som leser testene er vel at de ikke 'kjøper' konklusjonene og oppsummeringene like lett som mer uerfarne lesere. Vi har vel alle dyrekjøpte erfaringer der vi har kjøpt utstyr etter fantastisk omtale i ett eller flere blad, for så oppleve at det slett ikke slår til i eget anlegg. Lytteopplevelsen er jo et sluttprodukt av en lang rekke enkeltkomponenter satt inn i svært så ulike lytterom rundt omkring.
Fikk meg til å tenke på mitt Hegel H-200 kjøp,- Grøss og gru.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det mange kaller repetisjon av artikler og omtalte produkter vil jeg heller kalle en Rød tråd, eller kontinuitet om du vil.
De produktene jeg har bitt meg merke i er Respons, electrocompaniet, Hegel og B&W. 4 ganske store produsenter og som representerer gode kjøp i de fleste priskatagorier. Når disse produsentene har blitt fulgt opp i gjennom bladets eksistens, synes jeg det bare er naturlig at de følger opp med omtaler når det kommer en ny produktlinje eller noe annet spennende fra de 4 mest omtalte produsentene.
Problemet blir vel egentlig ikke et problem før leseren tolker dette som reklame eller et overdrevent og unødvendig fokus, istedenfor en sjanse til å sette seg inn i markedets utvikling over lengre tid. Disse 4 representerer markedet på en glimrende måte. 3 mainstream og en litt mindre.

Hvis jeg skulle komme med et ønske til desken til Fidelity, må det være litt mer nøkterne omtaler av folklige produkter til folkelige priser.. Ikke alle produkter trenger å være "verdens beste" til alle tider. Av og til er en spade bare en spade og ikke et Sveitsisk multiverktøy. Kabler som koster mer penger enn å oppdra 2 barn fra de er født til de begynner på universitetet, er i mine øyne helt overflødig å skrive om.

Thomas

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Griffenfeldt skrev:
Det mange kaller repetisjon av artikler og omtalte produkter vil jeg heller kalle en Rød tråd, eller kontinuitet om du vil.
De produktene jeg har bitt meg merke i er Respons, electrocompaniet, Hegel og B&W. 4 ganske store produsenter og som representerer gode kjøp i de fleste priskatagorier. Når disse produsentene har blitt fulgt opp i gjennom bladets eksistens, synes jeg det bare er naturlig at de følger opp med omtaler når det kommer en ny produktlinje eller noe annet spennende fra de 4 mest omtalte produsentene.
Thomas
Godt innlegg! Overnevnte produsenter er lett tilgjengelige i butikker over hele landet, og det er bra at Fidelity presenterer nyheter som angår hifi-Norge.

Jeg har vært fast leser siden begynnelsen av Fidelity-tiden, og er godt fornøyd med bladet og produktet som helhet. Jeg har ikke helt fått med meg hva som skjer fremover med bladet, da det har vært noe frem og tilbake angående antall utgivelser per år, og antall sider. Neste blad kommer i mars, synes kanskje det er vel lenge til. Det bør redaksjonen ta som et kompliment!

Det blir spennende å se hvor lenge redaktøren forblir i sin posisjon, og hva som skjer med bladet i sin neste æra. Om bladet fortsetter å være et "godfot-blad", eller om det overtas av måleteknikere og blindtest-troende. Imens så koser jeg meg med bladet, når leselysten er der.

PS! Og jeg vil ikke ha på meg at jeg er en uerfaren lytter bare fordi jeg fortsatt koser meg med Fidelity.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hyggelig lesestoff som vanlig. Men, er det flere enn meg som forstår mindre og mindre av teksten?

Det står side opp og side ned om ML-settet og jeg sitter igjen med lite, annet enn bittelitt mer dypbass, bittelitt mindre mellombass, bittelitt mer diskant enn DP A5-proto'n, ellers veldig bra. Lang setning riktignok, men står det egentlig noe mer? Eller noe annet? På de fire-fem sidene?

Og hvorfor må enhver test og omtale av kabler innledes med en laaaaaaaaaaaaaaang tirade om 'krigen på kabelhjørnet' her inne?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.008
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.921
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Hyggelig lesestoff som vanlig. Men, er det flere enn meg som forstår mindre og mindre av teksten?

Det står side opp og side ned om ML-settet og jeg sitter igjen med lite, annet enn bittelitt mer dypbass, bittelitt mindre mellombass, bittelitt mer diskant enn DP A5-proto'n, ellers veldig bra. Lang setning riktignok, men står det egentlig noe mer? Eller noe annet? På de fire-fem sidene?

Og hvorfor må enhver test og omtale av kabler innledes med en laaaaaaaaaaaaaaang tirade om 'krigen på kabelhjørnet' her inne?
Mangel på selvtillit? Har tatt dette direkte opp med Vadset at jeg har ingen som helst ønsker om å lese om Sentralen og dens krangler i Fidelity. Svaret var at de ble så forbanna på disse negativitetene ::)

Så derfor brukes det opp til flere sider i hvert jævla blad til å fortelle om kranglene her, og hva de mener om de ???

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
BHO skrev:
Det som irriterer meg og ødelegger mye troverdighet for min del, er at dere trykker f.eks Tore Dag Nilsen og Vidar Mørch sine "tester".
De er jo sjeldene, men det skinner også tydlig igjennom hvorfor.....jo de har kjøpt testobjektet.
Her må jeg si meg uenig da jeg synes Vidar Mørchs tester er noe av det beste lesestoffet. Jeg har ingen problemer med at han ofte har fortalt om ting han har kjøpt selv, det har jo også vært selve formatet for flere av hans artikler (min vei.. etc). Jeg synes det er artig å lese om en som har funnet noe han er fornøyd med, som setter det inn i en sammenheng med andre komponenter og lytterom, som tweaker dette og som beskriver inntrykkene på underholdende vis.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg synes at Fidelity er et velskrevet, interessant og underholdende blad, og går og venter på at Narvesen skal få inn nr. 49. Men, siden jeg nettopp leste lederen fra Nr. 49 på nettet, må jeg innrømme at jeg lar meg provosere litt. Ja, jeg er nok mer irritabel enn de fleste, og jeg kan godt ha tolket galt.

Likevel sitter jeg igjen med en gnagende følelse av at den holdningen som skinner gjennom her er noe slikt som:

"Du er jammen dum som tror at en SÅ billig DAC kan lyde bra, og ende teitere er du hvis du ikke får inn i hodet ditt at dyre kabler låter bedre enn billige, som bare ødelegger for lyden. (Og det er IKKE fordi at kabler kan farge lyden!)"

Jeg skulle ønske noen snart ville ta mot til seg å prøve å BEVISE disse tingene. Ved blindtesting eller på andre måter. Jeg vet at mange mener at blindtesting ikke er noen pålitelig måling, (Fordi ingen hører jo forskjell på utstyr under ABX-testing likevel. Neivel? Hallo!!!) men finn en annen måte å bevise det på, da.

Mulig det bare er meg, men jeg ønsker meg dokumentasjon på at ting er som de er. Tro kan man gjøre i kjerka!

Det skulle egentlig bare mangle at dyre produkter var bedre enn billige produkter, så jeg håper at den i mine øyne litt ovenfra og ned-aktige lederen har rett, men jeg skulle som sagt gjerne ønske meg mer (vitenskaplig) dokumentasjon på slike meninger.

Jada. Ørene er det som avgjør til syvende og sist, men i den forstand skulle jeg i enda større grad ønske meg flere blindtester. F.eks. kunne jeg godt tenke meg å se en blindtest mellom Squeezebox Touch gjennom en Beresford Cayman med Klotz-kabler mot en dyr streamer gjennom dCS Delius med Cardas-kabler, eller noe tilsvarende. Jeg er ikke SÅ sikker på at forskjellen er så enorm. (Men jeg håper jo at den er det, prisen tatt i betraktning.)

Jeg beklager dette utbruddet, men jeg poster det like fullt. ;)

(Som kronen på verket, skrytes det av XTC's nye "high end til lav (for noen, kanskje) pris"-høyttaler, men likevel gjøres det et poeng av at mange dessverre kommer til å koble den til for billig utstyr. Makan!)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.921
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ørene beviser da at det er forskjell på kabler. Og å skulle "bevise" det på nytt og på nytt trengs ikke. Mer interessant å få høre HVA disse hørbare forskjellene er, og hva de gjør med lyden- akkurat som de gjør i Fidelity. De som da mener at de ikke hører forskjeller eller at det ikke fins forskjeller som ikke kan måles, kan lese noe annet.

Syns og at nå er det på tide at Fidelity hever seg over de som ikke godtar at det er hørbare forskjeller på kabler. La de være skeptiske, men la være å bruke spaltemeter på de!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Ørene beviser da at det er forskjell på kabler. Og å skulle "bevise" det på nytt og på nytt trengs ikke.
Gjør det ikke det for deg, er det jo bra.

De som ikke hører noen forskjell, kan jo bare fortsette å være lykkelige med de billige kablene sine. Det er jo også bare bra.

Jeg støtter de som har råd til og har lyst på svindyre kabler. Kjøp i vei hvis det gir noen glede. For all del. Jag har såvidt meg bekjent aldri hatt muligheten til noen særlig lytting til high-end kabler, og sier derfor selvsagt ikke at de ikke låter bedre, men jeg har heller ingen grunn til å være overbevist om at de gjør det.

Imidlertid ville ikke jeg etter kun å ha koblet opp en kabel til 20-30 lapper i anlegget mitt og syntes den låt fantastisk bra, ha dratt kortet før jeg hadde blindtestet mot den gamle 1500-kroners kabelen først, for nettopp å bevise for meg selv at forbedringen jeg hørte ikke bare var psykoakustikk/overbevisning om at en kabel til 20 ganger prisen må være mye bedre.

...Men jeg beklager igjen, for dette er jo slett ikke nok en kabeltråd. Slutter nå. ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.008
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
awe skrev:
Hva angår repeterende tendenser: I nummer 49 omtales et mangfold av forsterkerløsninger, men moderator "bambadoo" ser ingen annen løsning enn å vise til en liste han skrev for 6 nummer siden - for riktig å sementere egen oppfatning.
Ikke helt riktig. Var for å liste opp og unngå videre spekuleringer ift. #43, angående de nevnte merkene i den tråden. Så får folk selv ha sin egen mening. Selvsagt ingen artikler/tester angående annet som er nevnt i lista da det ikke var tema. Noterte at tema ble tatt opp igjen her og en reprise for å unngå videre spekulasjoner var på sin plass.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.921
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Ørene beviser da at det er forskjell på kabler. Og å skulle "bevise" det på nytt og på nytt trengs ikke.
Gjør det ikke det for deg, er det jo bra.

De som ikke hører noen forskjell, kan jo bare fortsette å være lykkelige med de billige kablene sine. Det er jo også bare bra.

Jeg støtter de som har råd til og har lyst på svindyre kabler. Kjøp i vei hvis det gir noen glede. For all del. Jag har såvidt meg bekjent aldri hatt muligheten til noen særlig lytting til high-end kabler, og sier derfor selvsagt ikke at de ikke låter bedre, men jeg har heller ingen grunn til å være overbevist om at de gjør det.

Imidlertid ville ikke jeg etter kun å ha koblet opp en kabel til 20-30 lapper i anlegget mitt og syntes den låt fantastisk bra, ha dratt kortet før jeg hadde blindtestet mot den gamle 1500-kroners kabelen først, for nettopp å bevise for meg selv at forbedringen jeg hørte ikke bare var psykoakustikk/overbevisning om at en kabel til 20 ganger prisen må være mye bedre.

...Men jeg beklager igjen, for dette er jo slett ikke nok en kabeltråd. Slutter nå. ;)
Dette er vel essensen, skulle jeg tro. Mange skeptikere som ikke engang har prøvd 8)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Dette er vel essensen, skulle jeg tro. Mange sleptikere som ikke engang har prøvd 8)
Naturligvis, men jeg tror ikke det er fullt så enkelt heller. Hadde jeg sett en velbegrunnet og dokumentert utredning av hvorfor kabel A skal låte bedre enn kabel B, hadde jeg godtatt det uten å mukke. Noe slikt har jeg aldri sett, samtidig som jeg har sett flere plausible forklaringer på at alle forskjeller på kabler, gitt at visse rammebetingelser er på plass, som at tverrsnitt og terminering er gode nok, er neglisjerbare.

Derfor vil jeg ikke umiddelbart stole på mine egne eller andres "ører" når vi (veeel) vet at psykoakustikk er av så stor betydning, (Man hører det man tror man kommer til å høre.) men ønsker meg "bevis" i form av ABX-testing eller andre vitenskaplig holdbare metoder.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.921
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Dette er vel essensen, skulle jeg tro. Mange sleptikere som ikke engang har prøvd 8)
Naturligvis, men jeg tror ikke det er fullt så enkelt heller. Hadde jeg sett en velbegrunnet og dokumentert utredning av hvorfor kabel A skal låte bedre enn kabel B, hadde jeg godtatt det uten å mukke. Noe slikt har jeg aldri sett, samtidig som jeg har sett flere plausible forklaringer på at alle forskjeller på kabler, gitt at visse rammebetingelser er på plass, som at tverrsnitt og terminering er gode nok, er neglisjerbare.

Derfor vil jeg ikke umiddelbart stole på mine egne eller andres "ører" når vi (veeel) vet at psykoakustikk er av så stor betydning, (Man hører det man tror man kommer til å høre.) men ønsker meg "bevis" i form av ABX-testing eller andre vitenskaplig holdbare metoder.
Derfor velger du og IKKE prøve. Sikrest det.
Hvertfall billigst ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Derfor velger du og IKKE prøve. Sikrest det.
Hvertfall billigst ;D
Det er én måte å se det på. En annen er at jeg uansett ikke har råd til å tenke på "dyre" kabler, og dessuten at det er mange andre oppgraderinger jeg er sikker på at gir større forbedring for de pengene jeg til enhver tid har (hatt) til rådighet. ...Men jeg snakket jo forøvrig ikke kun om meg selv, da.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Haakon_Rognlien skrev:
.... De førstnevnte er karer som har gått gradene, lært seg det meste, og trukket sine egne konklusjoner, på mange måter har de vokst fra et magasin som Fidelity, og det er da selvsagt helt i orden. Vi kan ikke være noe for alle, men vi kan i all beskjedenhet forsøke å være noe for folk som har interesse for god lyd, og vi kan forsøke etter beste evne å inspirere disse til å fortsette. Noen blir så inspirert at de tar neste skritt, og blir såpass utdannet innen dette feltet at Fidelity ikke henger med dem, lengre. Men glem ikke, når dere går videre, at vi, hi-fi skribentene i inn- og utland, var en stor del av årsaken til at dere ville lære mer. Så når du nå har vokst fra oss, BHO, hvorfor må du snu deg å spytte på skoa våre?....

Mvh
Håkon Rognlien
Hvorfor ikke heller invitere flere av disse "lærde" til å skrive artikler i bladet? Da beholder dere kanskje flere av dem som lesere, og får samtidig sjansen til å utvide leserkretsen med helt nye lesere også.
Då går jeg ut fra, og håper inderlig, at ikke problemet ligger i at disse lærde personer forfekter synspunkter som man ikke ønsker å gi plass i bladet.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
.... De førstnevnte er karer som har gått gradene, lært seg det meste, og trukket sine egne konklusjoner, på mange måter har de vokst fra et magasin som Fidelity, og det er da selvsagt helt i orden. Vi kan ikke være noe for alle, men vi kan i all beskjedenhet forsøke å være noe for folk som har interesse for god lyd, og vi kan forsøke etter beste evne å inspirere disse til å fortsette. Noen blir så inspirert at de tar neste skritt, og blir såpass utdannet innen dette feltet at Fidelity ikke henger med dem, lengre. Men glem ikke, når dere går videre, at vi, hi-fi skribentene i inn- og utland, var en stor del av årsaken til at dere ville lære mer. Så når du nå har vokst fra oss, BHO, hvorfor må du snu deg å spytte på skoa våre?....

Mvh
Håkon Rognlien
Hvorfor ikke heller invitere flere av disse "lærde" til å skrive artikler i bladet? Da beholder dere kanskje flere av dem som lesere, og får samtidig sjansen til å utvide leserkretsen med helt nye lesere også.
Då går jeg ut fra, og håper inderlig, at ikke problemet ligger i at disse lærde personer forfekter synspunkter som man ikke ønsker å gi plass i bladet.
Til lags åt alle kan ingen gjera.

Hadde du vært våken hadde du sett redaktørens oppmuntringer til å slippe kritikerne på banen med stoff.

Jeg syns ikke det er feil av Fidelity å ha standpunkter som blandt enkelte er kontroversielle. Objektivitet er ingen hellig gral innenfor Hi-Fi.
Jeg vil tro det nesten er like mange meninger som folk i denne andedammen. De fleste har innfunnet seg med det.

Angående lærde og ikke lærde. Det er en helt egen diskusjon. Jeg vil påstå det finnes svært mye know-how blant de som av deg kanskje ikke blir sett på som lærd. Jeg vil også påstå det er svært få med formell utdannelse her på forumet som er relevant til Hi-Fi. Man tror på folk siden deres synspunkter ligger nærmest sine egne.
Og man søker informasjon som målrettet underbygger dette. Ofte er det så som så med vidsynet.

Endel her på forumet føler de kan påta seg fagfolks tyngde uten ballast til å verifisere eller forstå hva de har hørt eller lest. Det er jo morsomt å se.

Fidelity har funnet sin vei, ikke spor av :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Den veien inneholder ganske flotte bilder, i alle fall.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
mutz skrev:
Karma skrev:
Haakon_Rognlien skrev:

Mvh
Håkon Rognlien
Til lags åt alle kan ingen gjera.

Hadde du vært våken hadde du sett redaktørens oppmuntringer til å slippe kritikerne på banen med stoff.

Jeg syns ikke det er feil av Fidelity å ha standpunkter som blandt enkelte er kontroversielle. Objektivitet er ingen hellig gral innenfor Hi-Fi.
Jeg vil tro det nesten er like mange meninger som folk i denne andedammen. De fleste har innfunnet seg med det.

Angående lærde og ikke lærde. Det er en helt egen diskusjon. Jeg vil påstå det finnes svært mye know-how blant de som av deg kanskje ikke blir sett på som lærd. Jeg vil også påstå det er svært få med formell utdannelse her på forumet som er relevant til Hi-Fi. Man tror på folk siden deres synspunkter ligger nærmest sine egne.
Og man søker informasjon som målrettet underbygger dette. Ofte er det så som så med vidsynet.

Endel her på forumet føler de kan påta seg fagfolks tyngde uten ballast til å verifisere eller forstå hva de har hørt eller lest. Det er jo morsomt å se.

Fidelity har funnet sin vei, ikke spor av :)
Det var da kun ment som et forslag for å motvirke konsekvensene av det Haakon viste til. Er det ikke plass til større bredde i Fidelity?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Haakon_Rognlien skrev:

Mvh
Håkon Rognlien
Se nøyere etter, så vil du se at dette faktisk foregår allerede, så din insinuasjon om meningssensur faller platt til jorden. Artiklene kalles "Gjesteskribenten", og flere som frekventerer dette forum har levert stoff.
Derimot må redaktøren være pragmatisk; det viser seg nemlig flere saker i det man inviterer noen til å levere stoff. Det å ordlegge seg på trykk er ofte ikke så enkelt som det kan se ut, dessuten har det også vært eksempler av litt uheldig karakter knyttet opp mot hva en skribent i en nisjepublikasjon kan utgi seg for eller forlange. Det har vist seg at redaktøren ofte (men langt fra alltid, selvsagt) får urimelig mye merarbeid i forbindelse med gjesteskribenter, og dermed er det lettere å benytte folk han kjenner og som han vet om lag hva står for. Jeg må minne dere på at Fidelity sannsynligvis er det mest effektivt drevne hi-fi-magasinet på kloden, og det er ikke plass til å trykke mye merarbeid på den eneste ansatte.

Vil for øvrig litt tilbake til BHO og hans påstander om navngitte skribenter: Det er slik i en hektisk hverdag, at folk i (minst) full jobb, med unger, hytte, lederansvar og mye reising har begrenset med tid. Med seg i bagasjen har Fidelitys skribenter årelang erfaring med det de driver med, og de lytter jevnlig til anlegg av forskjellig karakter. Så selv om de i perioder begrenser sitt engasjement, er det viktig å forstå at de ikke er noviser av den grunn, de er bare noe mindre til stede i spaltene. Så jeg tror ikke du skal miste tilliten av den grunn.

Mvh
Håkon Rognlien

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Haakon_Rognlien skrev:
Vil for øvrig litt tilbake til BHO og hans påstander om navngitte skribenter: Det er slik i en hektisk hverdag, at folk i (minst) full jobb, med unger, hytte, lederansvar og mye reising har begrenset med tid. Med seg i bagasjen har Fidelitys skribenter årelang erfaring med det de driver med, og de lytter jevnlig til anlegg av forskjellig karakter. Så selv om de i perioder begrenser sitt engasjement, er det viktig å forstå at de ikke er noviser av den grunn, de er bare noe mindre til stede i spaltene. Så jeg tror ikke du skal miste tilliten av den grunn.

Mvh
Håkon Rognlien
De navngitte har i en årrekke levert glimrende stoff til både Audio og dens etterkommere, men at de har levert før burde ikke gi de fripass til artikler nå. Jeg har da lest mang en god artikkel i fra disse, og deres kompetanse betviler jeg ikke.
Som du nevner har de nok sitt og stri med de som andre, og det har jeg heller ikke problemer med å se. Men det er vel en tid for alt, og jeg har vel lov å yttre mitt syn og min mening ang. det.
Jeg kan ikke se at de bidrar med stort annet enn det de har kjøpt nytt selv i disse dager.
At redaksjonen synes det er en god løsning er deres valg, og at jeg heller velger og hoppe av ang. mitt abonemet er mitt valg. Er vel i grunn ikke værre enn det.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Haakon_Rognlien skrev:
Karma skrev:
Haakon_Rognlien skrev:

Mvh
Håkon Rognlien
Se nøyere etter, så vil du se at dette faktisk foregår allerede, så din insinuasjon om meningssensur faller platt til jorden. Artiklene kalles "Gjesteskribenten", og flere som frekventerer dette forum har levert stoff.
.....
Mvh
Håkon Rognlien
Du har helt rett i at bredden har økt m.h.t. stoff. Petter Dale har i så måte bidratt positivt. Han har tydeligvis også etter hvert klart å dra store deler av redaksjonen med seg, i sin positive tilnærming til pc-lyd og romkorreksjon.
Likevel kan du vel ikke benekte at det ofte vil være slik at dess mer lærd en gjesteskribent er, dess mer kan han komme på kant med en del av de oppfatninger som redaksjonen forfekter? Tenker f.eks. på kabler. Mener du at slike motsetninger vil aksepteres helt og fullt? Er dere ikke redd for at deres egen troverdighet kan bli truet? Jeg spør ut fra genuin interesse, og ikke for å være ufin.
F.eks. når dere i siste nummer lovpriser Zensati. Skjønner du at det blir møtt med undring(for å si det forsiktig..) hos dem som har fulgt litt med på avsløringene mot det firmaet? Ville dere sluppet til en skribent som grov litt i den materien?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Karma skrev:
Haakon_Rognlien skrev:

Mvh
Håkon Rognlien
.....
Mvh
Håkon Rognlien
Du har helt rett i at bredden har økt m.h.t. stoff. Petter Dale har i så måte bidratt positivt. Han har tydeligvis også etter hvert klart å dra store deler av redaksjonen med seg, i sin positive tilnærming til pc-lyd og romkorreksjon.
Likevel kan du vel ikke benekte at det ofte vil være slik at dess mer lærd en gjesteskribent er, dess mer kan han komme på kant med en del av de oppfatninger som redaksjonen forfekter? Tenker f.eks. på kabler. Mener du at slike motsetninger vil aksepteres helt og fullt? Er dere ikke redd for at deres egen troverdighet kan bli truet? Jeg spør ut fra genuin interesse, og ikke for å være ufin.
F.eks. når dere i siste nummer lovpriser Zensati. Skjønner du at det blir møtt med undring(for å si det forsiktig..) hos dem som har fulgt litt med på avsløringene mot det firmaet? Ville dere sluppet til en skribent som grov litt i den materien?
1. Det er INGEN redksjonell pisk som maner til enighet innad i Fidelity. Vi er veldig uenige i det meste. Les litt om hva de forskjellige skribentene mener om dette og hint, og du vil oppfatte at det er himmelhøyt under taket. Eksempel? Forholdet til rørforsterkere. Forholdet til hornhøyttalere. Forholdet til det meste, egentlig.
2. Jo, jeg vet mange reagerer på dette med kabler. Jeg er selv kabelskeptiker. Hver bidige gang det trommes sammen til kabeltest av noe slag, ber jeg meg fritatt, men det går som oftest ikke, noen må tross alt gjøre jobben. Jeg vil virkelig helst IKKE høre forskjell. Uvisst av hvilken årsak, ender jeg som oftest med å gjøre det uansett. Men i motsetning til noen andre i redaksjonen, er det min oppfatning at forskjellene ikke er dramatiske.
3. Tror ikke så mange av oss er så redde for troverdigheten, dette er en hyggelig hobby, med klare subjektive sider. Det finnes verre ting enn å bli litt diskreditert for sine oppfatninger rundt dette med god lyd.
4. De "mest lærde" er de vi lettest blir enige med. De som danner seg bastante oppfatninger med begrenset erfaringsgrunnlag, er betydelig vanskeligere å ha med å gjøre.

Mvh
Håkon Rognlien

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Haakon_Rognlien skrev:
Hver bidige gang det trommes sammen til kabeltest av noe slag, ber jeg meg fritatt, men det går som oftest ikke, noen må tross alt gjøre jobben. Jeg vil virkelig helst IKKE høre forskjell. Uvisst av hvilken årsak, ender jeg som oftest med å gjøre det uansett. Men i motsetning til noen andre i redaksjonen, er det min oppfatning at forskjellene ikke er dramatiske.
Med fare for å bidra til å holde liv i en gammel kjepphest: Har dere noen gang kjørt kabeltester som doble blindtester (ABX-tester), eller er det til en hver tid kjent at "Nå byttet vi til kabel X", slik at forutinntatthet og psykoakustikk kan virke inn?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Hver bidige gang det trommes sammen til kabeltest av noe slag, ber jeg meg fritatt, men det går som oftest ikke, noen må tross alt gjøre jobben. Jeg vil virkelig helst IKKE høre forskjell. Uvisst av hvilken årsak, ender jeg som oftest med å gjøre det uansett. Men i motsetning til noen andre i redaksjonen, er det min oppfatning at forskjellene ikke er dramatiske.
Med fare for å bidra til å holde liv i en gammel kjepphest: Har dere noen gang kjørt kabeltester som doble blindtester (ABX-tester), eller er det til en hver tid kjent at "Nå byttet vi til kabel X", slik at forutinntatthet og psykoakustikk kan virke inn?
Aldri benyttet ABX. Kun A - B - C - D osv der vi som lyttet ikke visste hva vi lyttet til. Dette har vi gjort både på kabler og annet utstyr.

Mvh
Håkon Rognlien

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Nå skjønner jeg hva det innebærer å flytte fra et postnummer i femtusen serien - til ett i åtte. Ikke noe blad i postkassa - i dag igjen! Hmm, men hørte jeg ikke noen som ropte og skrek borte ved myra i ettermiddag? Får vel ta på meg trugene og gå å ta en titt, kan jo være postmannen som tråkket nedi et sig. Håper han har hatt vett til å holde veska over hodet om så, eventuelt hive den opp på fast grunn før han bunnet.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.921
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
zimon skrev:
Nå skjønner jeg hva det innebærer å flytte fra et postnummer i femtusen serien - til ett i åtte. Ikke noe blad i postkassa - i dag igjen! Hmm, men hørte jeg ikke noen som ropte og skrek borte ved myra i ettermiddag? Får vel ta på meg trugene og gå å ta en titt, kan jo være postmannen som tråkket nedi et sig. Håper han har hatt vett til å holde veska over hodet om så, eventuelt hive den opp på fast grunn før han bunnet.
::)
Har ikke kommet til 7xxx heller :'(

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
lars_erik skrev:
zimon skrev:
::)
Har ikke kommet til 7xxx heller :'(
Da syns jeg du skal vekke sjølingan og be dem gå ut å lete, for det kan jo ikke være tilfeldig at to postmenn blir borte samme dag!? Fant ingen i myra jeg. Bare en Sparkjøpkatalog, men den lot jeg ligge, for den er det ikke jeg som har bestilt (bestiller bare om sommeren jeg, badedrakts-utgaven!).

Skulle vel inn en sånn en her: ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kom i postkassa her i Bodø i dag ;D! Bladd gjennom - ikke lest enda. Må spaaare på det,vett'i!

mvh. VilhelmW

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
For øvrig er det 12 sider MarkLevinson i siste nr..jeg nevner det bare. Noen som kan yte et rente- og avdragsfritt lån???

mvh. VilhelmW

Redigert av bjornh i sammenheng med rydding av tråden.

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
1
Likte denne utgava veldig godt, NAD M2 er en vannvittig spennende sak. Kabeltestene er som vanlig vannvittig bra utrustet og gir meg blod på tann. Etter at jeg skiftet ifra SILK mk2 XLR til Audioquest Cobra XLR i mitt system er jeg ikke i tvil, har hørt forskjeller før, men det der er dag og natt; hva som er best er øret som hører, men for min del var da AQ klart best med mye lunere lyd enn SILK sin litt væl energiske topp.

Etter testen av IKON6mk2 skulle jeg likt å sett test av B&W 683 også, men dem er kanskje redde for å teste B&W etter at de da fort blir stemplet som BW "whores" :p.

Topp Bunn