Fidelity nr. 49.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
998
Antall liker
31
Sted
Bodø
bambadoo skrev:
awe skrev:
Hva angår repeterende tendenser: I nummer 49 omtales et mangfold av forsterkerløsninger, men moderator "bambadoo" ser ingen annen løsning enn å vise til en liste han skrev for 6 nummer siden - for riktig å sementere egen oppfatning.

Ikke helt riktig. Var for å liste opp og unngå videre spekuleringer ift. #43, angående de nevnte merkene i den tråden.
Så får folk selv ha sin egen mening. Selvsagt ingen artikler/tester angående annet som er nevnt i lista da det ikke var tema. Noterte at tema ble tatt opp igjen her og en reprise for å unngå videre spekulasjoner var på sin plass.
Kan godt stemme det ja, for jeg hadde hatt problemer med mitt abo og hadde en liten passiar om kabeltester og Krell cd/pre'en. De sa at de sto 100% bak sine tester og det som stod der, men ville ikke gå noe mere inn på den saken.

Har forøvrig fornyet abo'et :)
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.034
Antall liker
295
Sted
Tranby
Ble ikke Fidelity 49 på meg. Var ikke tilsalgs i butikkene før julekvelden kom. :-(
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
560
Antall liker
3
Litt på etterskudd, men jeg undrer : "Men musikken kommer uansett med lydens hastighet fra Audio Valve Assistent 100" (fra ingressen til AV Assistent 100 testen); burde den ikke komme en smule raskere ut av forsterkeren. Og dersom det var høyttalerne det var snakk om, er det mulig å unngå at lyden kommer ut med lydens hastighet.

Jeg ser jo sammenhengen med rør fra en MIG, men er dette en stille spøk fra testeren?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.382
Antall liker
6.770
Jeg kan ikke huske å ha hørt musikk som har kommet med noe annet enn lydens hastighet.

Jeg kjøpte dette nr til jul men har ennå ikke fått tid til å åpne det. Eneste julealbumet jeg har fått lest er Pondus...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.948
Antall liker
627
Det finnes undervannshøyttalere for svømmebasseng, nødvendig i synkronsvømming. Lyden kommer selvsagt med lydens hastighet der også, men den er mye høyere!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.382
Antall liker
6.770
Det tyder på at jeg aldri har drevet med synkronsvømming...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.827
Antall liker
11.611
Torget vurderinger
2
FatmanFlump skrev:
Litt på etterskudd, men jeg undrer : "Men musikken kommer uansett med lydens hastighet fra Audio Valve Assistent 100" (fra ingressen til AV Assistent 100 testen); burde den ikke komme en smule raskere ut av forsterkeren. Og dersom det var høyttalerne det var snakk om, er det mulig å unngå at lyden kommer ut med lydens hastighet.

Jeg ser jo sammenhengen med rør fra en MIG, men er dette en stille spøk fra testeren?
Ja, det er en stille spøk fra testeren.

Mvh
Testeren
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En stille spøk med lydens hastighet... Eller, hva er egentlig stillhetens hastighet? 8)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.827
Antall liker
11.611
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
En stille spøk med lydens hastighet... Eller, hva er egentlig stillhetens hastighet? 8)
Den står stille. Ligger i navnet, det.

Mvh
Testeren
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
560
Antall liker
3
Haakon_Rognlien skrev:
FatmanFlump skrev:
Litt på etterskudd, men jeg undrer : "Men musikken kommer uansett med lydens hastighet fra Audio Valve Assistent 100" (fra ingressen til AV Assistent 100 testen); burde den ikke komme en smule raskere ut av forsterkeren. Og dersom det var høyttalerne det var snakk om, er det mulig å unngå at lyden kommer ut med lydens hastighet.

Jeg ser jo sammenhengen med rør fra en MIG, men er dette en stille spøk fra testeren?
Ja, det er en stille spøk fra testeren.

Mvh
Testeren
Den var såpass langt under radaren (!) at den må jeg virkelig smake på. Som et kamferdrops med ukjent dato.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
noen som vet om abbo-tjenesten til fideliity har et tlf.nr. jeg kan ringe?
fant ikke noe på audiofidelity.no.
har ikke mottatt nr. 49, mistenker at det har skjedd noe kødd med posten.
 
N

nb

Gjest
Canales skrev:
noen som vet om abbo-tjenesten til fideliity har et tlf.nr. jeg kan ringe?
fant ikke noe på audiofidelity.no.
har ikke mottatt nr. 49, mistenker at det har skjedd noe kødd med posten.
Ikke telefon akkurat, men denne er oppgitt på nettsiden
Abonnement service: fidelity@kundetjeneste.no
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nb skrev:
Canales skrev:
noen som vet om abbo-tjenesten til fideliity har et tlf.nr. jeg kan ringe?
fant ikke noe på audiofidelity.no.
har ikke mottatt nr. 49, mistenker at det har skjedd noe kødd med posten.
Ikke telefon akkurat, men denne er oppgitt på nettsiden
Abonnement service: fidelity@kundetjeneste.no
sendte mail for noen dager siden, intet svar foreløpig.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.660
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
fikk nettopp svar på mail, saken løst, all good.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Vet ikke om det har vært nevnt før, men det er en ting jeg reagerer negativt på i siste nummer av Fidelity. Nemlig omtalen av ZenSati kabler.
Jeg forventer ikke så mye avslørende journalistikk i bladet, men derfor trenger man vel heller ikke gå til den andre ytterlighet? Jeg synes nemlig det er helt utrolig at et blad som Fidelity ikke nevner et ord om det kritiske søkelys som er satt på ZenSati. Svært mye kan tyde på at disse kabler er en gedigen svindel når man tenker forholdet mellom produksjonsomkostninger og pris. At Fidelity utroper kablene til førsteplass, kan dermed like godt sees som en konklusjon på at en rimelig konstruksjon faktisk kan være den beste. Problemet er bare det at i dette tilfellet er denne konstruksjonen priset totalt vanvittig høyt over det den koster å lage. Jeg kjenner ikke selv sannheten om ZenSati, men har ikke Fidelity en moralsk forpliktelse overfor sine lesere til å advare om slike produkter?? Jeg er sikker på at hele redaksjonen kjenner påstandene rundt ZenSati, og kan vel heller ikke ha grunnlag for å hevde at disse påstander er feil? Dermed er det m.a.o. på sin plass å nevne dette for å gjøre leserne på vakt. Spesielt når produktet har en pris som i dette tilfellet. Dette rokker ved tillitsforholdet mellom leser og redaksjon. Samtidig kan man spørre seg om hvor lojaliteten rettes..
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Holmium skrev:
Karma skrev:
Vet ikke om det har vært nevnt før.......
Tror det ble ymtet innpå i innlegg #70 faktisk.
Det har du jaggu meg rett i.. ;D

Uansett kom det ingen kommentar fra Fidelity, og ingen andre har nevnt noe heller. Dermed har jeg fortsatt grunn til min undring..
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Karma skrev:
Vet ikke om det har vært nevnt før(Joda, jeg har selv nevnt det før), men det er en ting jeg reagerer negativt på i siste nummer av Fidelity. Nemlig omtalen av ZenSati kabler.
Jeg forventer ikke så mye avslørende journalistikk i bladet, men derfor trenger man vel heller ikke gå til den andre ytterlighet? Jeg synes nemlig det er helt utrolig at et blad som Fidelity ikke nevner et ord om det kritiske søkelys som er satt på ZenSati. Svært mye kan tyde på at disse kabler er en gedigen svindel når man tenker forholdet mellom produksjonsomkostninger og pris. At Fidelity utroper kablene til førsteplass, kan dermed like godt sees som en konklusjon på at en rimelig konstruksjon faktisk kan være den beste. Problemet er bare det at i dette tilfellet er denne konstruksjonen priset totalt vanvittig høyt over det den koster å lage. Jeg kjenner ikke selv sannheten om ZenSati, men har ikke Fidelity en moralsk forpliktelse overfor sine lesere til å advare om slike produkter?? Jeg er sikker på at hele redaksjonen kjenner påstandene rundt ZenSati, og kan vel heller ikke ha grunnlag for å hevde at disse påstander er feil? Dermed er det m.a.o. på sin plass å nevne dette for å gjøre leserne på vakt. Spesielt når produktet har en pris som i dette tilfellet. Dette rokker ved tillitsforholdet mellom leser og redaksjon. Samtidig kan man spørre seg om hvor lojaliteten rettes..
Henter denne frem til bedre synlighet på siste side, i lønnlig håp om seriøs kommentar fra Fidelity.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
560
Antall liker
3
Det har vel vært mer problematisk om de bega seg ut på ville spekulasjoner i stedet for å teste produktene.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Karma skrev:
Karma skrev:
Vet ikke om det har vært nevnt før(Joda, jeg har selv nevnt det før), men det er en ting jeg reagerer negativt på i siste nummer av Fidelity. Nemlig omtalen av ZenSati kabler.
Jeg forventer ikke så mye avslørende journalistikk i bladet, men derfor trenger man vel heller ikke gå til den andre ytterlighet? Jeg synes nemlig det er helt utrolig at et blad som Fidelity ikke nevner et ord om det kritiske søkelys som er satt på ZenSati. Svært mye kan tyde på at disse kabler er en gedigen svindel når man tenker forholdet mellom produksjonsomkostninger og pris. At Fidelity utroper kablene til førsteplass, kan dermed like godt sees som en konklusjon på at en rimelig konstruksjon faktisk kan være den beste. Problemet er bare det at i dette tilfellet er denne konstruksjonen priset totalt vanvittig høyt over det den koster å lage. Jeg kjenner ikke selv sannheten om ZenSati, men har ikke Fidelity en moralsk forpliktelse overfor sine lesere til å advare om slike produkter?? Jeg er sikker på at hele redaksjonen kjenner påstandene rundt ZenSati, og kan vel heller ikke ha grunnlag for å hevde at disse påstander er feil? Dermed er det m.a.o. på sin plass å nevne dette for å gjøre leserne på vakt. Spesielt når produktet har en pris som i dette tilfellet. Dette rokker ved tillitsforholdet mellom leser og redaksjon. Samtidig kan man spørre seg om hvor lojaliteten rettes..
Henter denne frem til bedre synlighet på siste side, i lønnlig håp om seriøs kommentar fra Fidelity.
Kablene og mannen bak er vel greie å skille ifra hverandre ? Uten at det skal være noe forsvar for en viss danske.. Kjenner ikke bagrunnshistorene til alle såkallte kabel-konstruktører , men tipper at det er langt flere eksempler å nevne uten at jeg kommer på noen gode her og nå. Fidelity testet hvordan kablene lød, ikke etikken bak produksjonen. Noe jeg ikke kan komme på at de har gjort før med noe produkt de har testet.. Etikken altså.. :)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.162
Antall liker
3.997
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
mteinum skrev:
Karma skrev:
Jeg synes nemlig det er helt utrolig at et blad som Fidelity ikke nevner et ord om det kritiske søkelys som er satt på ZenSati. Svært mye kan tyde på at disse kabler er en gedigen svindel når man tenker forholdet mellom produksjonsomkostninger og pris.
Krell ser nå ut til å tenke annerledes:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18856.msg1033441.html#msg1033441

De tenker i hvert fall på å få god profitt, noe magiske kabler ofte gir!
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
En høytalerkabel skulle ha vært - logisk nok - av samme materiale som det som går den meget korte vegen fra utgangstrafoene og til høytalerterminalene. Men ... det hadde vært både kjedelig, billig og for logisk, ikke sant?
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
FatmanFlump skrev:
Det har vel vært mer problematisk om de bega seg ut på ville spekulasjoner i stedet for å teste produktene.
Jeg mener det burde være en selvfølge at et seriøst blad nevner noe av det som kommer frem bl.a. her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50468.0.html

Når jeg leser at Krell innleder samarbeid med ZenSati, blir jeg skeptisk til Krell som selskap. Er jeg unik blant audiofile i den sammenheng??
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
FatmanFlump skrev:
Det har vel vært mer problematisk om de bega seg ut på ville spekulasjoner i stedet for å teste produktene.
Jeg mener det burde være en selvfølge at et seriøst blad nevner noe av det som kommer frem bl.a. her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50468.0.html

Når jeg leser at Krell innleder samarbeid med ZenSati, blir jeg skeptisk til Krell som selskap. Er jeg unik blant audiofile i den sammenheng??
Det var før min tid som aktiv forumdeltaker, så jeg lurer på: Hva var ehentlig problemet med Zensati-kablene? At de var billige kabler fra Kina med høy prislapp og nytt navn på high end-markedet i vesten?

Hvis så, tipper jeg det er mange kabelprodusenter som er skyldige i liknende "vederstyggeligheter". ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Karma skrev:
FatmanFlump skrev:
Det har vel vært mer problematisk om de bega seg ut på ville spekulasjoner i stedet for å teste produktene.
Jeg mener det burde være en selvfølge at et seriøst blad nevner noe av det som kommer frem bl.a. her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50468.0.html

Når jeg leser at Krell innleder samarbeid med ZenSati, blir jeg skeptisk til Krell som selskap. Er jeg unik blant audiofile i den sammenheng??
Det var før min tid som aktiv forumdeltaker, så jeg lurer på: Hva var ehentlig problemet med Zensati-kablene? At de var billige kabler fra Kina med høy prislapp og nytt navn på high end-markedet i vesten?

Hvis så, tipper jeg det er mange kabelprodusenter som er skyldige i liknende "vederstyggeligheter". ;)
Fyren bak kablene blir hengt ut som svindler i forbindelse med høyttalersalg på danske forum.

Og så skryter han av lang kompetanse og utvikling selv om han for 3 år siden spurte om hvordan han kunne lage kabler selv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ah. Det er jo noe ganske annet, i så fall.

Kan jo hende kabelen er designet av noen andre med lang erfaring, selvsagt. :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.948
Antall liker
627
Det er mye fint å få kjøpt i Kina, ferdig til ompakking og påslag i prisen med flere siffer ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Det var før min tid som aktiv forumdeltaker, så jeg lurer på: Hva var ehentlig problemet med Zensati-kablene? At de var billige kabler fra Kina med høy prislapp og nytt navn på high end-markedet i vesten?

Hvis så, tipper jeg det er mange kabelprodusenter som er skyldige i liknende "vederstyggeligheter". ;)
Andre har svart, men kan bare legge til noe. Du har rett i at det ZenSati gjør er nok helt vanlig. Forskjellen her er at dette er gjennomskuelig til de grader og prisen her er vel enda høyere enn hva som er normalt.

Utrolig morsomt at Fidelity gir toppkarakterer til ZenSati kablene. Det forteller alt om hvordan priser styrer tester og hvor viktig det er med seriøse blindtester. Den blinde leder de blinde?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Sånn for ordens skyld, Orso... vi "ser" ikke hva vi hører på når vi kabeltester i Fidelity.. Men vi hører.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
orso skrev:
Dazed skrev:
Det var før min tid som aktiv forumdeltaker, så jeg lurer på: Hva var ehentlig problemet med Zensati-kablene? At de var billige kabler fra Kina med høy prislapp og nytt navn på high end-markedet i vesten?

Hvis så, tipper jeg det er mange kabelprodusenter som er skyldige i liknende "vederstyggeligheter". ;)
Andre har svart, men kan bare legge til noe. Du har rett i at det ZenSati gjør er nok helt vanlig. Forskjellen her er at dette er gjennomskuelig til de grader og prisen her er vel enda høyere enn hva som er normalt.

Utrolig morsomt at Fidelity gir toppkarakterer til ZenSati kablene. Det forteller alt om hvordan priser styrer tester og hvor viktig det er med seriøse blindtester. Den blinde leder de blinde?
+1
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Veldig mange som skryter fidelity opp i skyene her på hifisentralen så det er morsomt at kabler til biltema kvalitet får topp score.Dømmer skribentene etter pris eller kan de kjipeste kabler faktisk låte bra?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.382
Antall liker
6.770
Det dere mener er altså at Fidelitygutta tester ikke produktene de omtaler, de bare ser i prislista?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.948
Antall liker
627
BT skrev:
Det dere mener er altså at Fidelitygutta tester ikke produktene de omtaler, de bare ser i prislista?
Poenget her er vel at de har sett på utsalgsprislisten og ikke på innkjøpsprislisten ;D . Zenzati er for de fleste kjent, men kanskje for Fidelity ukjent, for å ha de mest uforskammede påslag som verden har sett. Det er vel ikke svindel når godtroende folk kjøper produktet frivillig, men det burde vært straffbart. Jeg tror forøvrig at det fortsatt eksisterer en lov mot å ta urimelig pris, og Zenzati rammes helt klart av den.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Det dere mener er altså at Fidelitygutta tester ikke produktene de omtaler, de bare ser i prislista?
Det han mente var vel heller at dette beviser at hvis man har forutinntatte meninger om at en kabel bør være bra, (Det har man gjerne hvis man vet at den koster avsindige summer.) så er det dermed nettopp dét mán vil komme til å høre.

Men nå har jo på den andre siden både Impulse og Håkon Rognlien sagt i denne tråden at testerne ikke vet hvilken kabel de til enhver tid lytter til, så...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Vi vet ikke hvilke "kandidater" det er snakk om, og følgelig ikke hva vi hører på eller hva de koster. Kablene har kun et nummer. Det er først i etterkant vi finner ut hva vi har lyttet til.
 
Topp Bunn