STAX-artikkelen
Faktafeil
Vadseth skriver at "Men så ville skjebnen at jeg skulle få en rask innføring av utviklingen av forsterkere og telefoner allerede ved ankomst. [...] begynte jeg med å høre [...] på min gamle hodetelefonforsterker." Han skriver aldri (så langt jeg så) hvilken STAX-driver han hadde fra før og som ble kjøpt sammen med hans "10 år gamle Lamda hode-telefoner", men det er en "transistorforsterker". Han beskriver så hvor mye bedre lyden er fra (rørdriveren) Stax SRM-007tII som ble lansert i 2006.
Referansen for resten av avsnittet er STAX's
historievevside.
Jeg har (bl.a.):
- Stax SR-Lambda (normal bias) fra 1984 som ble lansert i 1979
- Stax SRM-007t (4 rør med normal og pro bias) som ble lansert i 1998
- Stax SRM-313 (transistor med normal og pro bias) som ble lansert i 1999
Jeg har forsøkt min Stax SR-Lambda med både Stax SRM-313 og Stax SRM-007t. Sistnevnte er som prisen tilsier, vesentlig bedre enn førstnevnte. Det var ikke en liten forskjell, slik jeg husker det.
Design-/konstruksjonsalderen på mine drivere er altså mer enn 10 år for begge. Det er faktisk godt mulig at Vadseth har samme transistordriver som meg. Kvalitetsforskjellen han opplever er altså ikke først og fremst et resultat av 10 års utvikling. Det er tvert i mot først og fremst et resultat av at driverne han sammenligner tilhører forskjellige kvalitetsserier/-segmenter.
Tvilsom påstand
Vadseth skriver at "Det finnes riktignok flere dynamiske high-end telefoner som er glimrende, men disse blir faktisk ikke så veldig mye rimeligere enn det komplette elektrostatiske Stax systemet når du også skal ha en god hodetelefonforsterker." "Pris: Komplett ca. kr. 49 900"
Dynamiske hodetelefoner som de fleste anser som øverste klasse og som kan kjøpes i Norge:
- beyerdynamic T 1: kr. 6668,- (ProLyd 22.10.2011)
- Sennheiser HD 800: kr. 8850,- (Musik Magazinet 22.10.2011, ProLyd oppgir kun "meget gunstig pris!", jeg tror jeg husker at andre HFS-brukere har mottatt pristilbud på ca. 7500,-)
Hodetelefonforsterkere som de fleste anser som meget gode kan kjøpes i Norge for ca. kr. 7000-15000,-. Eksempler:
- SPL Auditor: kr. 7160,- (Multima 22.10.2011)
- Lehmannaudio Black Cube Linear: kr. 7400,- (P.M. Audio 22.10.2011)
- Grace Design m903 (inkl. DAK og forforsterker): kr. 13745,- (ProLyd 22.10.2011)
- SPL Phonitor: kr. 14390,- (Multima 22.10.2011)
Dette gir priser mellom kr. 13828,- og 23240,-, hvilket utgjør 27,7-46,6 % av STAX-oppsettet.
Loevhagen skrev i
svar #21 at Fidelity med denne STAX-omtalen viser sin manglende/mangelfulle innsikt i, kunnskap om, erfaring innen og interesse for hodetelefonområdet. Ovenbeskrevne punkter bekrefter dette inntrykket, og det kan forøvrig enhver med en viss innsikt som leser artikkelen, lett se og bekrefte.
Utdrag fra Loevhagens
svar #21:
Loevhagen skrev:
[...]
avtegner testerens manglende engasjement, innsikt og forståelse
[...]
De mest profilerte, og faktisk den gjennomsnitlige head-fi, bruker på
www.head-fi.org går utenpå redaktøren i Fidelity her. Faktisk vil jeg påstå at flere av de mindre garvede innen head-fi hadde klart å lage en omtale av Stax SR-009 og SRM-007t mkII som hadde parkert Fidelitys omtale så til de grader.
[...]
Omtalen viser dessverre at de sitter å famler
[...]
Tillegg:
Forskjellene jeg beskriver ovenfor mellom driverne skyldes ikke at den ene er rørbasert og den andre transistorbasert. Det skyldes, som sagt, at de tilhører ulike serier/kvalitetsnivåer.
Stereophile og 6moons har sammenlignet STAX's rør- og transistordrivere på samme kvalitetsnivå.
Stereohile konkluderer i "
Stax SR-007 Omega II electrostatic headphones" med drivere i toppserien at forskjellen er liten, og at det dreier seg om smak og behag:
Summing Up
The Omega II headphone system is an outstanding choice for those who want clean, clear, fast, revealing sound. If I have to go through life with only one of the Stax amps, give me the tubed SRM-007t. But I can see other connoisseurs and recording engineerslike our guy Todd at MAgoing for the SRM-717's solid-state amplification.
Soften it up slightly by going for the SRM-007t's tubes, or keep your extension and a lovely midrange with the solid-state SRM-717. A matter of taste, pure and simple.
6mmons konkluderer i "
STAX SR-303/SRM-313 vs. SR-404/SRM-006t" med drivere i en rimeligere serie at forskjellen er liten, og at det dreier seg om smak og behag, og at prisforskjellen vil avgjøre for de fleste:
The 006t's XLR input offers no sonic performance advantages over its single-ended terminals, nor does it incur the expected 6dB increase in gain. The only real advantage the more expensive Signature system enjoys over the Classic in my estimation? Compatibility with balanced sources that do sound better in that hookup or don't feature any RCA outputs at all. The sonic differences are subtle as described and not a matter of quality as pricing might indicate. Rather, they are a mild function of listener bias, with this tube hound actually preferring the 3030. That makes the Classic system the clear winner in my book.
[...]
I [...] enthusiastically recommend the SR-303/SRM-313 Series II combo to music lovers who are still looking.