Fidelity nr 54

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
marvealmar skrev:
Hei hadde vært tøft om Fidelity hadde hatt mer hjemmebesøk hos kjente musikere, feks hvilket utstyr har Jazz musikere osv.

Mvh
Enig. Til sammenlikning var Henry Rollins' artikkel "I Am An Audiophile" i et av de siste Stereophile artig lesning. "Hjemme hos"-artikler hos "audiofile" kjendiser (fortrinnsvis musikere kanskje, men uansett...) hadde vært morsomt.

http://www.stereophile.com/content/i-am-audiophile
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Apropos STAX-artikkelen og Fidelitys hodetelefondekning.

Jeg mottok nettopp to positive tilbakemeldinger hvorav den ene også peker til Fidelitys hodetelefondekning. Den andre står rett før nedendelsiterte innlegg i samme tråd.

Elmer skrev:
[...]
Jeg har testet den quiet comf 15 som er beskrevet i CD... sin fremragende test.("Fidelity" les og lær !). Det var kun på en 3 timers flytur, stemmer svært godt med det som testen beskriver. Passer svært fint under juletreet mitt i år.
Mitt innlegg i tråden "Verdens beste støydempende hodetlf?" var riktignok ikke en test, men en del betraktninger ang. hodetelefon for reisebruk, støykansellerende hodetelefoner og min erfaring med Apple iPod classic + Bose QuietComfort 15.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
STAX-artikkelen

Tillegg:
Forskjellene jeg beskriver ovenfor mellom driverne skyldes ikke at den ene er rørbasert og den andre transistorbasert. Det skyldes, som sagt, at de tilhører ulike serier/kvalitetsnivåer.

6mmons konkluderer i "STAX SR-303/SRM-313 vs. SR-404/SRM-006t" med drivere i en rimeligere serie at forskjellen er liten, og at det dreier seg om smak og behag, og at prisforskjellen vil avgjøre for de fleste:
The 006t's XLR input offers no sonic performance advantages over its single-ended terminals, nor does it incur the expected 6dB increase in gain. The only real advantage the more expensive Signature system enjoys over the Classic in my estimation? Compatibility with balanced sources that do sound better in that hookup or don't feature any RCA outputs at all. The sonic differences are subtle as described and not a matter of quality as pricing might indicate. Rather, they are a mild function of listener bias, with this tube hound actually preferring the 3030. That makes the Classic system the clear winner in my book.
[...]
I [...] enthusiastically recommend the SR-303/SRM-313 Series II combo to music lovers who are still looking.
Jeg synes nå testen som er gjengitt i 6moons også har sine svakheter og anmelderen virker ganske forutinntatt ("my beloved AKG K-1000s" :p). Generelt bør alle tester av rørutstyr nevne hvilke rør som sitter i utstyret - det betyr en hel del. Jeg har selv hatt SRM-313 og SRM-006t (utstyrt med RCA 6CG7 clear-top rør) side-by-side og SRM-006t er faktisk en god del bedre enn SRM-313. Ikke bare i diskanten og luftighet men de dype oktaver blir gjengitt med en fylde og åpenhet som ikke SRM-313 var i nærheten av - spesielt på høyt volum. De som mener STAX er bassfattig bør prøve alternative rør.

Med SRM-006t har man mulighet til å velge akkurat det 6CG7-røret som passer ens smak. Jeg opplever de to driverne som forskjellige kvalitets-serier og tror at det ville vært riktigere å sammenligne SRM-006t med SRM-717.
 
Topp Bunn