Fidelity...tilbake i mai!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det kan være så ot det bare vil, Steinar. Hadde det vært mulig, hadde jeg gitt deg fem "liker" for denne. ;-)
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
25.176
Antall liker
67.490
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Til det motsatte er bevist anser jeg meg nå som eneste leser av Fidelity i Nederland :D

Takk for at dere sendte bladet på en relativt lang reise!

Selvfølgeligheter om betaling kommenteres naturlig nok ikke :cool:
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Skulle bare mangle, Karmana. Stas å ha leser i Nederland!
Håper du finner noe du liker blant sidene!
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
25.176
Antall liker
67.490
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Skulle bare mangle, Karmana. Stas å ha leser i Nederland!
Håper du finner noe du liker blant sidene!
Venter til poden er ute av huset og freden senker seg. Kjekt å ha noe å glede seg til. Kanskje en god plan å begynne med Hauk, mens jeg jekker første ølen for helgen. Bør bli bra :)
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Sitter å koser meg med bladet i Stereo (bestilte ett, og så kom det et helt av seg selv også), satser på at jeg går for mono fremover.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.677
Antall liker
17.756
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kun kjapp gjennomblading og litt skumlesing. Lover godt - thumbs up:)
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.102
Antall liker
963
Sted
Kristiansand
For en god følelse det var å kunne fiske opp en slik storfangst som Fidelity #63 fra postkassa i forrige uke! En lang hard dag på jobb kunne avsluttes med å synke ned i sofaen, jekke seg en burk med godsaker fra et lokalt bryggeri, sette på noe god musikk (ble noe gammel Maiden denne kvelden) og fordype seg i bladet. Satt med et konstant glis om kjeften hele kvelden, skulle nesten tro det var et blad av en helt annen beskaffenhet jeg satt med... Ble i likhet med andre som har kommentert her imponert over dette comebacket. God substans i artiklene, og fyldige og informative tester. Det ligger tydelig mye arbeid bak. Håper gløden er tilbake i fullt monn hos alle involverte, og at vi kan se fram til et #64 på samme nivå. Jeg er ihvertfall med videre!
 
M

MusicBear

Gjest
Tusen takk for et strålende magasin (kom igår), dette lover godt (les: mye bra stoff) og jeg gledet meg spesielt over gjensynet med Audio nr.2! Det var gøy, å lese utdrag fra et av de første HiFi magasinene jeg kjøpte (ja, jeg har det til og med liggende i en bladbunke!!). Mye annet snadder også ser det ut til!

Men, jeg må helle ørlite grann malurt i begeret: Et magasin til den nette sum av NOK 198,- pr. eks. bør være fritt for skrivefeil o.l. dette er dessverre ikke tilfelle med utgivelse nr. 63 av Fidelity. her er det rett og slett for mange irriterende småfeil (dette registrerte jeg tidvis i de foregående utgivelsene også, men ikke i like stor grad innbiller jeg meg). Litt dumt, men jeg synes det skjemmer et så flott produkt som Fidelity er (på sitt beste)! Jeg vet at ingen er feilfri, men god korrekturlesing er Alfa og Omega for et magasin, uansett genre, og artiklene er jo skrevet for å leses!

Utover dette lille hjertesukket; "grattis" med et flott magasin jeg kommer til å bestille samtlige utgivelser av, flott gjort!!


Da har jeg lest halve Fidelity 63 - aldri sett så lite skrivefeil i et Fidelity noen sinne! Selv Knut's vante slurvefeil er borte... Uansett; (heldigvis) ikke språkprofessorer men EKTE hi-fi entusiaster som engasjert leverer oss stoff. Ikke vitenskap, hva innhold angår, men aldeles fornøyelig lesestoff :)

Ser frem til Fidelity 64!
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
I tidligere nummere var mange av produktbildene skjemmet av en blålilla belysning som medførte at de ofte grodde igjen i de mørke partiene. Fremdeles er dette 80-talls diskolyset fremtredende på en del av bildene. Skjønner ikke helt hva som er greia med å forringe bildene slik?
 

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
247
Antall liker
227
Herlig blad lå på benken etter hjemkomst fra en liten ukes ferie.

Planen om å spare bladet til hytteferie om 3 uker brast iløpet av et par timer. Bladet ble raskt betalt så leste alikevel med god samvittighet.

Langt ifra ferdiglest, så blir nok med på hytta også...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Hva med å gjøre som mange plateselskaper gjør, legge ved kode for nedlasting når en kjøper den trykte utgaven?
Skulle vel egentlig være gratis for dem som allerede har betalt for papirversjonen?
Akkurat nå er vel Fidelity i en forsåvidt relativt sårbar situasjon at den lille ekstrainntekten de kan få ved å selge nettutgaven av #63 sikkert er kjært velkommen og noe som kan være med å sikre en videre eksistens for dette bladet som så mange av oss tydeligvis har savnet? Syns vel egentlig man kan ta seg råd til å betale for nedlastingskoden også, hvis man i tillegg vil laste ned bladet og er interessert i å støtte opp litt ekstra rundt dette dugnadsverket. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg blir litt oppgitt....

Det klages, også av skribenter i denne publikasjonen, over at man krangler i trådene her på forumet, og så, når man bruker penger på å kjøpe et blad man gleder seg til å lese, skal man finne fremmedgjøring av og "skittkasting" til store deler av den potensielle lesergruppen i slikt som dette:

Dette er en skikkelig monumental springskalle til «en-og-null-brigaden», altså de som mener det er likegyldig hva som spiller av CD-platene våre, fordi det bare dreier seg om enere og nuller likevel. Det er det såvisst ikke,og den som fortsetter å hevde noe slikt etter å ha vært utsatt for CECs remdrevne genistrek, kan like gjerne selge anlegget og begynne med makrame, orkideer eller puddeloppdrett.
Jeg skjønner at det bare er panegyrisk begeistring, men kan man ikke uttrykke dette uten å rakke ned på noen andre? Jeg synes det er ufint, fordummende og provoserende! Spesielt med tanke på hvor rasende de som "hører forskjell på alt" blir når noen på helt saklige måter argumenterer for at alle fisse forskjellene egentlig ikke finnes i lydbølgene. Er virkelig Fidelitys misjon å fyre oppunder denne skyttergravskrigen og prøve å dra den utenfor Internett også?

Hvis bladet skal fungere som en slags kompisgjeng der man kan sitte og gjøre narr av "de andre", kan kanskje følgen bli at den samme gamle kompisgjengen blir de eneste som kjøper bladet i fremtiden også? ...Og jeg antar at man ønsker seg en større leserskare enn før?


Edit: Jeg innser at dette var litt hårsårt, men likevel.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Et enkelt spørsmål da, Dazed. Føler du deg fremmedgjort av dette?
Jeg poengterer at jeg mener dette drevet vil få skeptikere til å revurdere. Vi bor så vidt jeg vet ikke så langt unna hverandre, så du kan jo komme innom å høre, og evt ha ditt eget drev under armen. Så får vi se. Og høre. Velkommen skal du være.
Og ja, jeg synes det er hårsårt, men det får så være. At du tar det som skittkasting, synes jeg er relativt humørløst. Poenget mitt er at om ikke denne boksen omvender skeptikerne, er det ingenting som gjør det. Jeg regnet med at det var ganske åpenbart.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Et enkelt spørsmål da, Dazed. Føler du deg fremmedgjort av dette?
Jeg tror i utgangspunktet på digitalteknikken og vitenskapen som sier at en bitperfect datastrøm ut fra ett drivverk er identisk med den fra et annet, og at lyden som da kommer ut fra den nedstrøms D/A-converteren er identisk. Jeg har ikke hørt noe dyrt drivverk i denne prisklassen, men kunne i og for seg godt tenke meg å prøve et for å høre om jeg faktisk synes det lyder bedre enn mitt rimelige drivverk på tross av lærdommen jeg har akseptert og fått forklart på en troverdig måte. Når du da i teksten uttrykker at da kan jeg, med dette utgangspunktet, like gjerne selge anlegget mitt - Implisitt at det ikke er noe poeng for meg i å høre på musikk - blir jeg mest av alt irritert.

Jeg forstår selvsagt at det er lett å føle på samme måte for f.eks. deg selv, når noen forteller deg at deres oppfatning er at det du opplever ikke er reelt, men skal virkelig Fidelity være en arena for å "ta igjen" med disse? Er bladet tjent med, eller har noe ønske om, å gjøre leserne sure på seg?

Fremmedgjort? Tja... Det er vel i stor grad en floskel, men sånne utsagn sier vel i stor grad at folk som deler min oppfatning om drivverks påvirkning av lydkvaliteten ikke har noe i hobbyen, eller blant bladets lesere, å gjøre? Nesten i klartekst, faktisk.

Du skriver godt, og jeg mener at du utmerket godt kan skrive vel så gode omtaler uten sånne sleivspark.

Innlegget mitt var, om noe agitert, ment som konstruktiv kritikk, og siden bladet på siste side faktisk ber om tilbakemeldinger, antar jeg at responsen på slike ikke er å stritte med piggene?

...Et ikke like enkelt svar til et "enkelt" spørsmål.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg uttrykker ikke på noe tidspunkt eller sted i teksten at de som ikke tror på drivverksforskjeller heller bør begynne med noe annet. Hvor fant du det?? Det jeg sier, er at hører du ikke forskjell på dette og et rimelig (implisitt) drev, så....
Dermed har du vel ikke noe å bli irritert på? Lån et eller kom innom, så finner vi fort ut av det. Sleivspark? Vi skriver også for å underholde, Dazed. Jeg forutsetter en viss takhøyde. Håper ikke jeg tar feil.
 
Sist redigert:

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
4.029
Antall liker
10.893
Sted
Skien
Strålende at det kommer mer stoff fra dere Impulse!
Noen dato på når det kommer?
Har dere satt noen fremtidsplaner på eventuelt hvor mange utgivelser dere vil komme med i løpet året?
Å eventuelt neste år?

Ps! Håper dere nå også kommer med hjemme hos reportasjer :)

Mvh: Espen L
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Jeg gleder meg, var veldig fornøyd med det meste i det forrige nummeret, men og det er alltid et men.
Den artikkelen som jeg gledet meg mest til var den som var skuffende.

Synes artikkelen om Pass Labs var mer om hvordan andre produkter fungerte enn faktisk hvordan Pass Labs gjorde det.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg uttrykker ikke på noe tidspunkt eller sted i teksten at de som ikke tror på drivverksforskjeller heller bør begynne med noe annet. Hvor fant du det?? Det jeg sier, er at hører du ikke forskjell på dette og et rimelig (implisitt) drev, så....
Dermed har du vel ikke noe å bli irritert på? Lån et eller kom innom, så finner vi fort ut av det. Sleivspark? Vi skriver også for å underholde, Dazed. Jeg forutsetter en hviss takhøyde. Håper ikke jeg tar feil.
Vel, det var det jeg siterte jeg siktet til da, men det er selvsagt mulig at jeg la mer mening i setningen enn det som var hensikten. Håper det, og at mine egne tær var litt ømme i det jeg leste det. Uansett... Det var min tilbakemelding. Jeg håper Fidelity kan inkludere alle med interesse for hi-fi. Også de som ikke tror på esoteriske kabler og dyre drivverk.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Selvfølgelig! Vi rapporterer det vi hører, og forsøker å favne rimelig vidt.
 
T

Tårnfalk

Gjest
Keep it up! Med bakgrunn i forrige nummer så ser jeg veldig frem til neste. Man kan ikke ta hensyn til alle tær i hifi Norge, da kan man likegodt legge inn. Det er det opptil flere bevis på her på HFS.

Ting kan være bra skrevet og ordlegging fin den selv om man ikke er enig/ikke liker det som blir skrevet.

Og;....

Det er bare hifi vi holder på med. Og da mener jeg bare.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Et enkelt spørsmål da, Dazed. Føler du deg fremmedgjort av dette?
Jeg poengterer at jeg mener dette drevet vil få skeptikere til å revurdere. Vi bor så vidt jeg vet ikke så langt unna hverandre, så du kan jo komme innom å høre, og evt ha ditt eget drev under armen. Så får vi se. Og høre. Velkommen skal du være.
Og ja, jeg synes det er hårsårt, men det får så være. At du tar det som skittkasting, synes jeg er relativt humørløst. Poenget mitt er at om ikke denne boksen omvender skeptikerne, er det ingenting som gjør det. Jeg regnet med at det var ganske åpenbart.
Ser du har føyd til noe etter jeg svarte på dette sist. Jeg innrømmer at reaksjonen min nok var farget av å ha lest for mye i de siste dagers sutretråder med "the usual suspects". Jeg er hverken selvhøytidelig eller så sensitiv av meg. Beklager hvis jeg var litt surmaget i måten jeg uttrykte meg på.

Jeg kommer gjerne på besøk en gang det passer, jeg. Både med og uten CD-spiller. ...og takk det samme. Det er ikke så langt sydover hit heller. :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Helt fair det, Dazed. Det er lett å bli farget av det man dykker litt ned i, og det har jo vært litt av hvert her inne i det siste. Da får jo dette en helt strålende utgang. Freden er gjenopprettet , og lyttebesøk, med eller uten cd-drev, er på blokka. Det er jo storveies!
Og bare for å ha sagt det, jeg oppfatter deg såvisst ikke hverken selvhøytidelig eller særlig oversensitiv heller.
 
T

Tårnfalk

Gjest
Et enkelt spørsmål da, Dazed. Føler du deg fremmedgjort av dette?
Jeg poengterer at jeg mener dette drevet vil få skeptikere til å revurdere. Vi bor så vidt jeg vet ikke så langt unna hverandre, så du kan jo komme innom å høre, og evt ha ditt eget drev under armen. Så får vi se. Og høre. Velkommen skal du være.
Og ja, jeg synes det er hårsårt, men det får så være. At du tar det som skittkasting, synes jeg er relativt humørløst. Poenget mitt er at om ikke denne boksen omvender skeptikerne, er det ingenting som gjør det. Jeg regnet med at det var ganske åpenbart.
Ser du har føyd til noe etter jeg svarte på dette sist. Jeg innrømmer at reaksjonen min nok var farget av å ha lest for mye i de siste dagers sutretråder med "the usual suspects". Jeg er hverken selvhøytidelig eller så sensitiv av meg. Beklager hvis jeg var litt surmaget i måten jeg uttrykte meg på.

Jeg kommer gjerne på besøk en gang det passer, jeg. Både med og uten CD-spiller. ...og takk det samme. Det er ikke så langt sydover hit heller. :)
Et innlegg til å lære av.:)
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.717
Antall liker
4.498
Sted
Bartistan
Dette er en skikkelig monumental springskalle til «en-og-null-brigaden», altså de som mener det er likegyldig hva som spiller av CD-platene våre, fordi det bare dreier seg om enere og nuller likevel. Det er det såvisst ikke,og den som fortsetter å hevde noe slikt etter å ha vært utsatt for CECs remdrevne genistrek, kan like gjerne selge anlegget og begynne med makrame, orkideer eller puddeloppdrett.
Om jeg noengang skulle henfalle til fundamentalisme i den ene eller den andre retning (gud forby!) så håper jeg å kunne beholde en tilstrekkelig humorreserve til å sette pris på å bli fornærma på såpass snertent vis ;)
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
684
Antall liker
767
Som bruker av det samme drivverket kan jeg definitivt underskrive på at Trond ikke tok for hardt i. Det er glimrende og faktisk helt ok priset også. Så vidt jeg vet har det kommet en ny versjon av det nå. Og ja, det er en viss forskjell på både dac' er , drivverk og til og med USB kabler ??????.

mvh
JP
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.013
Antall liker
17.676
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det jeg kan si er at da jeg var der for å høre på den svinedyre digitalriggen, med CEC-drivverket, ble jeg nesten lamslått over hvor bra lyden var i et ellers for meg kjent anlegg. Jeg våger meg ikke ut på noen hifi-floskler, men ønsker å nevne ordet "naturtro". Og det selv med min middelmådige hørsel/gehør. Under seansen skottet jeg bort på Trond flere ganger. Jeg så en litt pint mann. Kanskje han slet med magesmerter for all jeg visste:p, men som den perfeksjonisten jeg visste han var når det kom til musikkgjengivelse, så forestilte jeg meg at det antagelig smertet han litt å innse at hans ellers superbe vinylrigg var (endelig) slått. Joa, det måtte noe som var svindyrt til, men likefullt var dette overveldende bra, men dessverre utenfor rekkevidde (jeg antok at han ikke akkurat hadde den type sum gjemt i madrassen sin!).

Dette er ikke ment som et forsvar for Trond eller Dazed - jeg ser at herrene har "tatt hverandre i hånda" (tommel opp for hvordan Dazed har håndtert seg!). Av og til må man svelge en kamel eller to, og ikke umulig vokser man på det også. For meg så det ut som Trond svelget en liten en i møtet med denne digitalriggen. Jeg forstår da godt at en slik skjellsettende opplevelse, selv for en som er godt vant med topputstyr, blir entusiastisk og panegyrisk rapportert.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det hører med til historien at det drevet Gunner refererer til her, ikke er TL3N,som jeg omtalte i Fidelity, og som senere er blitt en del av mitt referanseoppsett, men etpar hakk opp på skalaen. Det beviste forøvrig med enda mer grenseløs tydelighet at drevet er ekstremt viktig...
Dette dyrere drevet vil bli omtalt i neste nummer.
 
Sist redigert:

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
684
Antall liker
767
De beste digitalsystemer (de virkelig gode og dessverre dyre) spiller musikk så støyfritt, nøytralt og oppløst som man kan ønske seg. De gjengir dynamikk, dybde etc på en så overbevisende måte at jeg vil anta at kun de virkelig hard core vinylentusiastene vil ha noe å trekke for. Det er ingen såkalt digitallyd fra de beste dac' ene, de tider er forbi.

Kommer selvsagt an på hva man er ute etter, men lyden blir nå engang ikke bedre enn det en kilde som ett utgangspunkt kan bidra med. Så følger resten av anlegget.... Uten dermed å hevde at digitalt er bedre enn analogt, men personlig ser jeg absolutt ingen grunn til å fikle med pick up' er, riaatrinn og armer. De tider er forbi, for meg...
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.013
Antall liker
17.676
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vel, kanskje vi ikke lar denne tråden bli til (nok) en vinyl vs digital-tråd?:)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hehe. Kanskje ikke. Befriende så lenge den ikke degenererer til en kabeltråd..
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Strålende at det kommer mer stoff fra dere Impulse!
Noen dato på når det kommer?
Har dere satt noen fremtidsplaner på eventuelt hvor mange utgivelser dere vil komme med i løpet året?
Å eventuelt neste år?

Ps! Håper dere nå også kommer med hjemme hos reportasjer :)

Mvh: Espen L
Neste nummer kommer rett etter messa, Espen. Det er rett og slett ikke tid nok til å få det ut før med så mye stoff vi jobber med nå.
Vi satser på fire utgaver i året, så det gjenstår to nummer i 2016.
Og jo, vi jobber med "hjemme hos" både i høst- og julenummeret. ;D Jeg har akkurat vært ute på et besøk, og skal på et annet neste helg.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
ingenting av det jeg har lest i manual eller andre steder tyder på det, Distinctive.
 
Topp Bunn