Filt-, kork, akryl- eller gummimatte..?

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Holder på med et DIY prosjekt, Lenco L75. Lurer på om jeg skal beholde orginal matta eller om jeg skal invistere i noe som visuellt står med i stil til prosjektet. Korkmatte kunne vært fint. Men hva er best med tanke på lyd?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Jeg drister meg til å spå at både kork, filt, akryl, gummi og også andre ting alle vil bli anbefalt som bestlydende. Det er dine ører som teller - det du liker best, er best.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Gummi fungerer godt ettersom du da oppnår både en effektiv demping av platetallerken og en god kobling til vinylen. Det siste gir bedre sporing, økt dynamikk og mindre støy. Dette er forresten også et stort løft for Rega-spillere. Ekte rågummi er saken ;)


Mvh. RS
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.107
Antall liker
24.515
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vinylmatte er det fjongeste hos SOTA. Min har akrylmatte.
 

retepbug

Fersking
Ble medlem
20.10.2008
Innlegg
3
Antall liker
0
Jeg leste en gang på en eller annen hifi-friks nettside at mykt skinn skulle være bra, så jeg prøvde det.Mener det er meget vellykket, altså; mykt to-fire millimeter skinn, med rusiden opp. ;)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Det er bare en ting som duger: Herbie's Way Excellent Turntable Mat. Om ikke annet, så kun for navnets del.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.841
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vakuum eller platekrans med plata rett på ein svinetung tallerk av ikkje-ringande materiale brukar å fungere framifrå.

Gummi av det lett klebande slaget er nok litt dempande, for det kan få vekk "direktedriftslyd" ganske godt (kombinasjonen PlatterMatter/Technics SL1200) Det gjer underverk i visse samanhengar, men dempar også litt dynamikken, samanlikna med råskinn-spelarane.

Filt er veldig greitt, og gjer lite gale.

Rett på metall funkar av og til, men om oftast ikkje (då skal du ha stor, tung spelar med platestrammar og helst krans)

Kork er ganske nøytralt. Eg likte likevel ikkje den einaste utgåva eg har prøvd skikkeleg. (Trur det var ei som var kjøpt i England)

Akryl er tøft og skikkeleg, heilt til du høyrer noko som er betre.

Rett på glas (Rega) er slett ikkje lurt, sjølv med platestrammar.

Slike matter som held plata oppe ved hjelp av knottar eller ringar, så ho har lita kontaktflate er tenkte ut frå at dei unngår mykje støv på mesteparten av plata. Men desse greier seg nesten aldri i konkurranse med alternativa ovanfor (bortsett frå metall og glas)

Stein har eg tenkt å prøve, men har ikkje greidd å få tak i noko som er godt nok sentrert til å legge på spelaren.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Acoustic Solid tror jeg også bruker skinn.
Det hørtes intressant ut. Har metervis med skinn av ulik tykkelse (vegetabilsk garvet), siden jeg har holdt på litt med knivlaging. Utfordringen blir vel å skjære ut en helt rund plate :)
 
Topp Bunn