Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det er et eksplisitt mål for dem å svekke dollaren for å bedre handelsbalansen, men jeg mistenker at det orange geniet vil freake ut når noen sier «weak…»

Dessuten, som nevnt over, er tryllekunstnertrikset for å velte tollkostnaden over på andre lands konsumenter at dollaren styrker seg tilsvarende tollsatsene. Kan ikke gjøre begge deler samtidig.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    1970-tallets stagflasjon førte til tosifret inflasjon og tosfret arbeidsledighet, samtidig
    Det vert interessant korleis det spelar ut (globalt) med den posisjonen Kina har no. Altså, eit land med både livskraftig og sentraldirigert økonomi, men samtidig dønn avhengig av eksport.

(1970-talet: Økonomien i Sovjetunionen og Aust-Europa var sentraldirigert, men meir i dass enn i vest)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.828
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    USA må få kontroll på statsfinansene, og det haster

Dette er en god artikkel som peker på mye interessant, både hvordan Kina utnytter det internasjonale handelssystemet o kostandene (dollarkursen) ved å være en internasjonal referansevaluta. Som ikke er å si det samme som at alt Trump gjør er gode løsninger på dette.

"USAs president Donald Trumps mange utspill skaper forvirring og frustrasjon. For å forstå hva som skjer, må vi erkjenne de økonomiske realitetene USA står overfor:

1. USA har for stort underskudd på statsbudsjettet og må redusere utgiftene.
    2. Kina har ingen plan om å oppfylle de løfter som lå til grunn for inntreden i Verdens handelsorganisasjon (WTO).
    3. Byrden av å tilby verden reservevaluta har økt i takt med at andre land vokser.
    4. Kina og dets allierte utfordrer USAs makt på en lang rekke områder.
    5. USAs allierte har ikke oppfylt sine forpliktelser om å bruke 2 prosent av brutto nasjonalprodukt (BNP) på forsvar
    6. USA har akseptert at andre land har høyere tollsatser enn de har, frem til nå.
    Om ikke USA tar grep for å få kontroll med sine økonomiske utfordringer, vil USAs sikkerhetsgaranti forvitre. USA må endre kurs, enten vi liker det eller ikke."

Punktene utdypes i artikkelen. Noen interessante poenger, spesielt ift Kina er nevnt under. Her trenger vi en realitetsorientering også i Norge!.

"Hvert år siden Kina ble medlem av WTO i 2001, har den amerikanske Kongressen evaluert handelsforholdet til Kina. Kina lovet å følge WTO-spillereglene, noe det i praksis har vist at de ikke ønsker å gjøre. I evalueringen til Kongressen fra 2024 advares det om at Kina går i retning av en «rovdyr»-strategi.

Det betyr at Kina bruker alle virkemidler fra subsidier, valutakursmanipulasjon, statlig kapital og garantier til industrispionasje for å utkonkurrere andre lands bedrifter. Stadig flere bransjer domineres nå totalt av Kina. Det er tverrpolitisk enighet om at Kina har utnyttet USA. Derfor økes tollsatsene på import fra Kina.

Å stille valuta tilgjengelig som reservevaluta gir noen fordeler, men det har også noen kostnader. Når verdensøkonomien vokser, trengs det mer reservevaluta. Sentralbankene kjøper mer amerikanske dollar (USD), og prisen på USD går opp.

I turbulente tider søker kapitalen til en trygg havn i USA, og USD styrker seg, slik man så under koronapandemien, da det norske finansmarkedet frøs til is før den amerikanske sentralbanken tilførte nødvendig likviditet.

I økonomiske kriser er det fortsatt USD som teller. Og når USD styrker seg, svekkes amerikanske bedrifters konkurransekraft. Kina på sin side holdt valutakursen relativt stabil og bidro dermed ikke til den naturlige balanseringen av verdens handelssystem, slik det var tenkt."

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Veldig veldig små.

US Navy består for tiden av ca 470 skip, men mange av dem i reserve, så det er vel riktig å si at USN har ca 300 aktive skip, alle kategorier. Grunnen til det er mer egen inkompetanse enn at verden oppfører seg urettferdig mot dem.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.157

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.157
    Fra en bunn der man på tampen av 2024 måtte betale såvidt under 11.5 norske kroner for en USD koster nå den samme i skrivende stund såvidt over 10.2 kroner.

Hvordan var dette med rødgrønn regjering, politikk og valutakurser nå igjen?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.435
    Torget vurderinger
    2
    De har skylden uansett. Bare vent, snart får de skylda for konsekvensene av tollstuntet til DT også..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Forunderleg å lesa økonomisidene i dag.

Ikkje så overraskande, kanskje. Men eg skal vedgå at eg etter kvart lurer litt på påstanden om at marknaden representerer all tilgjengeleg informasjon. Korleis kunne desse tollreglane eigentleg koma som eit så totalt sjokk på alt og alle?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.084
    Torget vurderinger
    1
    Det kom vel ikke som et sjokk, men med den stadige vinglingen kombinert med skråsikkerheten gjorde vel at man ikke helt trodde på det før det ble presentert. Kunne like gjerne blitt mye lavere satser og man hadde sett et lettelsesrally.

Ellers så er det kjipt å se hvor fort aksjeformuen blir barbert. Heldigvis er min egen sparing langsiktig, så jeg mister ikke nattesøvnen. Men ny bil til sommeren tror jeg at jeg dropper.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Veldig veldig små.

US Navy består for tiden av ca 470 skip, men mange av dem i reserve, så det er vel riktig å si at USN har ca 300 aktive skip, alle kategorier. Grunnen til det er mer egen inkompetanse enn at verden oppfører seg urettferdig mot dem.
    Det er også et poeng at NATO (i alle fall inntil nylig) gjør det reelle antallet tilgjengelige fartøy mye høyere – omkring 2000.

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Ellers så er det kjipt å se hvor fort aksjeformuen blir barbert. Heldigvis er min egen sparing langsiktig, så jeg mister ikke nattesøvnen. Men ny bil til sommeren tror jeg at jeg dropper.
    Eg har faktisk sympati for dei som har pengar av betydning plassert i aksjemarknaden no.

Ein trøyst er kanskje at når alt ramlar, så er det ikkje så viktig å tenkja på om ein har vore dum, plassert feil eller hatt for lite diversifisering?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.452
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Haha prøv crypto, da får man baller av stål. Får ikke panikk med mindre vi ser 70% drop

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.157
    Og vips så kostet en dollar 10.70. Ikke ofte man ser slike bevegelser på en dag. De rødgrønne har følgelig vært aktive på mange fronter tydeligvis.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.157
    Eg har faktisk sympati for dei som har pengar av betydning plassert i aksjemarknaden no.
    Det er det ikke så mye grunn til. Store fall må man regne med innimellom. Dette er jo litt spesielt med hvor fort det går, men det gjør det forsåvidt ofte og ikke minst at det mer eller mindre er politisk vedtatt av en gjeng fullstendig inkompetente idioter i USAs administrasjon.

Dersom investeringene er belånt så er man ille ute og det har vært kommentert at det er mye såkalt «leveraged positioning» altså der investeringene er giret på en eller annen måte - da i det profesjonelle markedet. Når mange slike kaster kortene samtidig kan det gå unna. Minner også om at spesielt i USA har prisingen av de største selskapene vært ekstremt luftig og også at markedet steg 20% årlig de siste to årene. Etter balubat så er (hittil) litt over ett års oppgang i et globalt indeksfond forduftet målt i USD, noe mindre målt i NOK.

Hvor det ender vet ingen men ting har en tendens til å snu fort når det først snur. Kanskje skjer det igjen, kanskje ikke. Tider som dette viser også hvorfor det ikke er så dumt å ha noe annet enn 100% aksjeeksponering. Har man en del annet så blir fallet (og oppturene) gjerne mindre selv om de fleste nok er greit i minus i varierende grad hittil i år. Selv om det forventningsmessig skal lønne seg over tid føles det ditto mer ille når slikt som dette skjer.

Utover pensjonssparingen som tikker og går har jeg ikke netto kjøpt aksjer siden sommeren 2023. Det var jo dumt ganske lenge helt til det plutselig ikke var det.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.308
    Sted
    Oslo
    Det er det ikke så mye grunn til. Store fall må man regne med innimellom. Dette er jo litt spesielt med hvor fort det går, men det gjør det forsåvidt ofte og ikke minst at det mer eller mindre er politisk vedtatt av en gjeng fullstendig inkompetente idioter i USAs administrasjon.

Dersom investeringene er belånt så er man ille ute og det har vært kommentert at det er mye såkalt «leveraged positioning» altså der investeringene er giret på en eller annen måte - da i det profesjonelle markedet. Når mange slike kaster kortene samtidig kan det gå unna. Minner også om at spesielt i USA har prisingen av de største selskapene vært ekstremt luftig og også at markedet steg 20% årlig de siste to årene. Etter balubat så er (hittil) litt over ett års oppgang i et globalt indeksfond forduftet målt i USD, noe mindre målt i NOK.

Hvor det ender vet ingen men ting har en tendens til å snu fort når det først snur. Kanskje skjer det igjen, kanskje ikke. Tider som dette viser også hvorfor det ikke er så dumt å ha noe annet enn 100% aksjeeksponering. Har man en del annet så blir fallet (og oppturene) gjerne mindre selv om de fleste nok er greit i minus i varierende grad hittil i år. Selv om det forventningsmessig skal lønne seg over tid føles det ditto mer ille når slikt som dette skjer.

Utover pensjonssparingen som tikker og går har jeg ikke netto kjøpt aksjer siden sommeren 2023. Det var jo dumt ganske lenge helt til det plutselig ikke var det.
    Såvidt jeg ser er S&P tilbake der det var for ett år siden, og selv med siste fallet har det dobla seg på 5 år.
    Så å hyle om krise er litt overdrevet

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Det er det ikke så mye grunn til. Store fall må man regne med innimellom
    Openbert må det det, men jo: då vi plutseleg fekk renter att hadde eg sympati med dei som hadde pressa grensene så langt dei kunne for å kjøpa hus, i den tru at nullrente var normalen.

Det er jo ingen som er lurt, men folk prøver å gjera det som er klokt, og kjenner seg dum når dei ser at andre tener godt på gjera val dei ikkje gjer (kjøpa stort hus, setja pengane i amerikanske tech-aksjar).

Så eg har litt sympati. Ikkje ubegrensa, sjølvsagt, men litt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt jeg ser er S&P tilbake der det var for ett år siden, og selv med siste fallet har det dobla seg på 5 år.
    Så å hyle om krise er litt overdrevet
    Enig, men det er flere indikatorer her som peker videre ned.

Den amerikanske sysselsettingsstatistikken sies å være verdens viktigste økonomiske indikator. Effekten av musks motorsagsmassakre i offentlig sektor er ennå ikke tatt inn i arbeidsledighetstallene. Det er til nå en kvart million mennesker som har mottatt oppsigelser og ennå ikke kommet med der.

All usikkerheten og kaoset rundt rammebetingelser tilsier ikke at noen ønsker å investere i USA, så jeg har litt vanskelig for å se hvor nye arbeidsplasser skal komme fra. Det er i så fall lavlønte jobber som blir ledige etter hvert som latinamerikanere deporteres, men det vil både være et langt steg ned i lønn for de som blir sagt opp fra offentlig sektor og tech, og samtidig en kraftig kostnadsøkning for arbeidsgivere som har kunnet betale lønninger langt under offisiell minstelønn.

Samtidig vil kostnadene av trumps tollapalooza bli veltet over på konsumentene. Det var litt håndvifting om at dollaren ville styrke seg såpass mye vs andre valutaer at importerte varer netto vil koste det samme for amerikanske konsumenter, men det motsatte ser ut til å skje. Importerte varer vil i stedet få en dobbel effekt, både toll og valutasvekkelse. Det vil gjøre at store deler av befolkningen vil få mye dårligere råd. Samtidig vil de se at sparepengene fordamper, så selv de som har noe bedre råd vil holde igjen på innkjøp som kan utsettes, som ny bil, hvitevarer, reiser, etc. Det er selvforsterkende.

I et land hvor 70 % av økonomien er privat konsum vil den komboen slå ganske hardt. Det er heller ikke så mye sentralbanken kan gjøre med en kombinasjon av høy inflasjon og høy arbeidsledighet. Når det fester seg vil det ta tid å komme ut av det igjen. Dette skal lenger ned. Mye lenger ned om det skal prise inn kostnadene av galskapen.

Mange av tech-aksjene er fortsatt spinnvilt overpriset, i stor grad basert på hype og en urealistisk AI-boble. Tesla var ned 10 % i går, men er fortsatt priset ca ti ganger høyere enn hva faktisk inntjening skulle tilsi. Dessuten faller salget og varemerket er belastet, så fjorårets faktiske salg og inntjening er en fjern drøm for årets resultat. Når vekstforventningene der koker bort og realismen overtar skal den aksjen videre ned med ca 90 % herfra.

Jeg minner om at den langsiktige trenden på Oslo Børs er ca 10 % pr år, men historisk har det skjedd ved at den firedobler seg på seks år og krakker med 50 % det syvende, dvs dobler seg hvert syvende år og i gjennomsnitt vokser med 7/70 = 10 % pr år. Om aksjemarkedene nå halverer seg i år er det helt innafor hva aksjemarkedene kan gjøre når forventninger sprekker. Det unormale har vært den jevne veksten de siste 10-15 årene.

Hold sikkerhetsbeltene godt festet. Turbulensen har bare såvidt begynt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn