Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Kan du ikke forstå eller skrive på Norsk? 🤣🇧🇻
    Det der var vel helst eit framifrå døme på norsk, ubehjelpeleg skuletysk, både i ordval (det skal kanskje vera «laut», ikkje «nach»?) og i ordstilling.

Men PRIIPS illustrerer også eit problem med EU (24 offisielle språk og rimeleg sterk fleirspråkleg politikk, i tillegg til suverene rettar for minoritetsspråk) som @weld77 ofte er innom for tida.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.735
    Regulatoriske krav og fravær av valutarisk for å ta det mest opplagte. Det har er heller ikke vært noen opplagte steder med høyere avkastning - hvor skulle det være? Japanske? Tyske med negativ rente?
    Tenkte at de pengene du kjøper statsobligasjoner for, heller kunne vært investert i aksjer, eller noe annet.

Fordelen med kjøp av US papirer er at du er (har vært) garantert en liten avkastning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Tenkte at de pengene du kjøper statsobligasjoner for, heller kunne vært investert i aksjer, eller noe annet.
    Det er helt basic risikostyring mellom annet. Samt at det er et lass av institusjoner som må holde et tårn av oblgasjoner som sikkerhet for alt mulig. Markedet for statsgjeld er gigantisk helt uavhenging av hva renten faktisk er. Selv ville jeg selvsagt ikke eie 10y tysk stat med avkastning på -0.50% som det var en gang, men jeg har friheten til å gjøre hva jeg vil, det har ikke institusjoner.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.735
    Det er helt basic risikostyring mellom annet. Samt at det er et lass av institusjoner som må holde et tårn av oblgasjoner som sikkerhet for alt mulig. Markedet for statsgjeld er gigantisk helt uavhenging av hva renten faktisk er.
    Ja, sånn er det nok. Du er mer inne på disse tingene enn jeg er.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Ja, sånn er det nok. Du er mer inne på disse tingene enn jeg er.
    Selv på privaten så er, eller bør, risikojustert avkastning være en faktor. Basert på historikk så vil man, dersom man har en portefølje som har en viss miks av aktivaklasser kanskje ha en avkastning over tid som er litt lavere enn bare aksjer, men volatiliteten vil typisk være mye lavere. Det er ganske stor forskjell på å sitte gjennom et fall i aksjemarkedet på 50% i teorien og i praksis, spesielt om man har en pen slump investert. Å tape 50% av 100.000 gjør ikke så fryktelig vodt om man har en grei inntekt fra jobben osv, å tape 50% av 10 millioner smerter nok betydelig mer.

Pensjonsfond har også typisk masse gamle avtaler med garantert avkastning, da er obligasjoner fint. Det har selvsagt vært et problem når disse har 0% avkastning mens pensjonistene er garantert 3-4% men nå har de nok fått stokket bena sine og lastet opp med lange statsobligasjoner med avkastning som overgår forpliktelsene.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.732
    Jeg er via Nordea Invest Globale Aktier Max Risiko. Oprindelige kontrakt lød på 3 år. Nu overvejer jeg å trække mig i maj måned.
    Hvad tænker dere
    Vil det være klogere at holde mig til den oprindelige kontrakt? Det koster mig 3000 dk.kr. at trække mig ud i Maj. Ofte bliver der alligevel dårlige afkast fra Maj til September.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.049
    Er det jeg som tolker grafene feil, eller er det virkelig slik at kursen på Tesla og Bitcoin følger hverandre? Dersom dette stemmer, hvorfor det?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.452
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    begge har høy risiko, i tillegg har vel tesla litt bitcoin uten at det skal ha så mye å si på verdien av selve selskapet.
    tror det henger mer sammen med pengemengde (m2) enn at de nødvendigvis følger hverandre

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Er det jeg som tolker grafene feil, eller er det virkelig slik at kursen på Tesla og Bitcoin følger hverandre? Dersom dette stemmer, hvorfor det?
    Kva tidsperspektiv har du sett på? Einig i at dei har ein fjelltopp mellom oktober 2024 og no og ein liknande "topp" under Covid, men er ikkje det litt for generelt å tolka som at dei følgjer einannan?

1741878848748.png

Eg veit ikkje. Set heller over til nokon som kan dette.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.483
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er via Nordea Invest Globale Aktier Max Risiko. Oprindelige kontrakt lød på 3 år. Nu overvejer jeg å trække mig i maj måned.
    Hvad tænker dere
    Vil det være klogere at holde mig til den oprindelige kontrakt? Det koster mig 3000 dk.kr. at trække mig ud i Maj. Ofte bliver der alligevel dårlige afkast fra Maj til September.
    Kom deg ut med en gang, om du overhodet har mulighet.

Trump brygger opp handelskrig med tollmurer, og slik han durer på, så er det en svært høybsannsynlighet for at vi går inn i en resesjon. Da blir ikke max risk-akser verdt en skitt, og pengene dine har likeledes høy risiko for å fordufte.

Om du venter til i mai, er jeg stygt redd for at du sitter igjen med lite

Johan-Kr

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.732
    Kom deg ut med en gang, om du overhodet har mulighet.

Trump brygger opp handelskrig med tollmurer, og slik han durer på, så er det en svært høybsannsynlighet for at vi går inn i en resesjon. Da blir ikke max risk-akser verdt en skitt, og pengene dine har likeledes høy risiko for å fordufte.

Om du venter til i mai, er jeg stygt redd for at du sitter igjen med lite

Johan-Kr
    Nu er jeg altså ikke i Nivida eller Tesla altså. Heller ikke i våben aktier. Er pt investeret for ca 800 tusinde dk.kr. Men ja synes der er sorte skyer i øjeblikket. Reccision vil vel medføre rente nedsættelse og senere stigende aktiekurs?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Oslo
    Nu er jeg altså ikke i Nivida eller Tesla altså. Heller ikke i våben aktier. Er pt investeret for ca 800 tusinde dk.kr. Men ja synes der er sorte skyer i øjeblikket. Reccision vil vel medføre rente nedsættelse og senere stigende aktiekurs?
    Kjøp deg inn i Danish Crown og NOVO
    Den ene får folk til å bli lykkelige og fete, den andre sørger for en vakker bikini kropp

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Det er et børsnotert fond (ETF) som følger MSCI-world indeksen minus USA.
    Etter å ha lese det siste innlegget ditt i den andre pengetråden, byrja eg å filosofera over eit anna spørsmål:

Har det noko å seia at globale fond (eller, uansett, fond der dei underliggjande verdiane er i annan valuta enn USD) noterte i USD?

Reint intuitivt forstår eg at det å handla verdipapir utanfor NOK alltid inneber både ein marknadsrisiko og ein valutarisiko, og at det som har gjort amerikanske aksjar så gullkanta her i landet siste 10-15 åra er både marknaden i seg sjølv, men også at NOK jamt har falle mot USD. Eg antek vel at det er ein viss samanheng, også, slik at dersom ein marknad går skikkeleg dårleg så vil også valutaen verta relativt svakare.

Men: eit fond som nemnt over, er derimot vekslingskjeda NOK-EUR-USD-JPY (eller kva for pengar no dei underliggjande verdiane eigentleg er i, lat oss bruka JPY som eit døme).

Dersom td. USD no skulle gå alvorleg ned relativt til annan valuta (lat oss seia at Trumps krumspring verkar slik han har tenkt), vil det eigentleg spela noka rolle? Det vil verta mindre verd i EUR, men samtidig vert det meir verd i JPY. Tilsvarande dersom EUR dersom skulle falla relativt til både USD og NOK.

Altså, spørsmålet reformulert: dersom vi ser bort frå valutasikring, er eigentleg den avgjerande valutarisikoen NOR/JPY, og dei mellomliggjande valutaene uinteressante, iallfall over noko tid?

Lat oss illustrera med ei eldre pengeeining:
    1742201780741.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Altså, spørsmålet reformulert: dersom vi ser bort frå valutasikring, er eigentleg den avgjerande valutarisikoen NOR/JPY, og dei mellomliggjande valutaene uinteressante, iallfall over noko tid?
    De underliggende aksjene har jo den verdien de har i den valutaen de er notert i. Dersom fondet ikke er valutasikret så blir verdien regnet om til NOK på gjeldende kurser, når du kjøper eller selger fondsandeler så vil leverandøren kjøpe valuta for kroene du sender til / selge valuta for å betale deg tilbake i kroner. Daglige verdiendringer i NOK vil da reflektere ikke bare endringer i aksjekursene men også i valutakursene.

I bankmarkedet er EUR/NOK krysset som faktisk handles, så for å gjøre en veksling fra NOK til USD så handler man EUR/NOK og så EUR/USD. Valutakurser handles stort sett vs USD, mulig noen av de større kryssene, som EUR/GBP og JPY/EUR handles direkte, men er ikke sikker. Markedet for EUR/USD er også såpass likvid at det ikke spiller allverdens rolle i praksis.

Eller for å - kanskje - svare på spørsmålet ditt: USD/NOK - kursen er en funksjon av EUR/USD og EUR/NOK. Nå den siste tiden har NOK styrket seg kraftig vs USD, det er fremfor alt fordi EUR har styrket seg vs USD og så kommer litt syrking av den norske pesetasen vs EUR på toppen av det også.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Slik ser det ut hittil i år.
    Blå er USD/NOK, oransje EUR/USD og hvit EUR/NOK. Normalisert til 100 pr 2. januar 2025 så vider i praksis prosentvis endring.

1742206204451.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Eller for å - kanskje - svare på spørsmålet ditt: USD/NOK - kursen er en funksjon av EUR/USD og EUR/NOK. Nå den siste tiden har NOK styrket seg kraftig vs USD, det er fremfor alt fordi EUR har styrket seg vs USD og så kommer litt syrking av den norske pesetasen vs EUR på toppen av det også.
    Eg veit ikkje om det er eit svar på akkurat det eg spurde om, men det kan like gjerne vera fordi eg formulerte meg klønete eller forstår lite. Svaret ditt var interessant i seg sjølv, og eg skjønar at særleg små valutaer som NOK svingar litt i takt med større. Eg prøver igjen:

Lat oss ta overnemnde fond,

Når eg ser på «holdings», ser det ut til at fondet har aksjepostar på ei rekkje børsar rundt om i verda, i masse ulik valuta. Fondet i seg sjølv er notert i USD.

Dersom USD svekkjer seg relativt til resten av verda, vil vel verdien av desse aksjepostane i CAD, JPY, SEK osb auka i USD, samtidig som USD vert mindre verd mot EUR. Spørsmålet vert då om det at fondet er notert i USD spelar noka rolle for dei som eig fondsdelar i EUR?

Er frykta for at USD skal stupa nokon umiddelbar grunn til å halda seg unna amerikanske fond, så lenge verdiar i USD ikkje er ein viktig del av fondet?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Når eg ser på «holdings», ser det ut til at fondet har aksjepostar på ei rekkje børsar rundt om i verda, i masse ulik valuta. Fondet i seg sjølv er notert i USD.

Dersom USD svekkjer seg relativt til resten av verda, vil vel verdien av desse aksjepostane i CAD, JPY, SEK osb auka i USD, samtidig som USD vert mindre verd mot EUR. Spørsmålet vert då om det at fondet er notert i USD spelar noka rolle for dei som eig fondsdelar i EUR?

Er frykta for at USD skal stupa nokon umiddelbar grunn til å halda seg unna amerikanske fond, så lenge verdiar i USD ikkje er ein viktig del av fondet?
    Noteringsvaluta på noe slikt sytrer strengt tatt bare hvilken valuta verdien regnes om til. Dersom alt annet like USD svekker seg vil verdien målt i USD gå opp siden de eiendelene som ikke er denomintert i USD bil bli verdt flere USD. Motsatt da dersom USD styrker seg. Dersom fondet var notert i EUR så ville kursen målt i EUR avhenge av den relative styrkingen/svekkelsen av EUR vs andre valutaer fondet er notert i. Selve eiendelene er verdt hva de er verdt i sine respektive valutaer.

Dersom et fond ikke har noen eiendeler i USD så er verdien av USD sånn sett irrelevant for fondsverdien. Det er riktig nok en sannhet med visse modifikasjoner siden store selskaper har vikrsomhet over "hele verden" og har inntekter og utgifter i alle mulige valutaer - også USD. Av samme grunn er det en viss diskusjon i USA om man faktisk trenger internasjonale aksjer i det hele siden de store amerikanske selskapene er svært internasjonale i seg selv.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Dersom et fond ikke har noen eiendeler i USD så er verdien av USD sånn sett irrelevant for fondsverdien
    Takk! Det var det eg lurte på, og det er godt at intuisjonen min ikkje var heilt på bærtur.

Eg ser jo at eit brått, stort fall i USD, relativt til alt anna, vil få store konsekvensar litt forbi det som er heilt mogleg å ha oversyn over.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Ikke noe rentekutt fra Norges Bank. Make rentenisme great again!

• Liker
    Reaksjoner: KJ

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.102
    Torget vurderinger
    1
    Fremtiden blir aldri som man tror, det er det eneste man kan være sikker på.

Så en gang en graf om Norges Banks renteprognose og faktisk utvikling. Om man skal tolke noe fra den er det at det eneste man kan konkludere med at renten aldri følger rentebanen.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Champagnen ligger til kjøling.🍾🥂
    Det er litt merkelig at omtrent hele den offentlige debatten forutsetter at alle i Norge har masse gjeld. Mye gjeld ift inntekt er primært noe man finner blant nyetablerte og blant den lett kondisjonerte øvre middelklasse, sistnevnte kan fort ha 10+ mill gjeld på hus og hytte. I Norge er det ca halvparten av husholdningene som i det hele har boliglån og av de som har så er det jo etter hvert mange som over tid har nedbetalt såpass mye at det ikke spiller allverdens rolle hva det koster å betjene det resterende.

I de nedre delene av inntektsfordelingen finner man fort de som leier bolig i Norge og da er man jo indirekte eksponert siden utleier vil ønske å få dekket sine kapitalkostnader som stiger med høyere rente.

Nå er det sikkert flere faktorer som spiller inn, men det er interessant at sentralbanken i Norge har sett det som sin rolle å få folk i etableringsfasen i Oslo til å gå mann og kvinne av huse for å betale mest mulig for en bolig. Gjengs folklore er at reallønningene skal opp og boliglånsrentene ned. Og boligprisene til himmels så det haster å få betalt mer enn alle andre. Kan godt hende sistnevnte skjer uansett forsåvidt, det bygges knapt noesomhelst og folk vil flytte til Oslo av forståelige årsaker.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.492
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal ikke langt tilbake da det var slik at NB bestemte noe og så kom det en notis på nyhetene og så dealet vi med det, nå mener jo «alle» et eller annet basert på ståa i egen økonomi. Uten å ha hele historien i panna så er vi vel nærmere en normal nå for tiden ang. renta enn for få år siden, veldig mange lånte billig og kjøpte et eller annet i pandemien, f.eks. så tok jo hyttesalget helt av, merkelig nok. Man trodde kanskje det skulle vare evig men det er det ingenting som gjør, uteneom dauen sjøl da...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    Uten å ha hele historien i panna så er vi vel nærmere en normal nå for tiden ang. renta enn for få år siden, veldig mange lånte billig og kjøpte et eller annet i pandemien, f.eks. så tok jo hyttesalget helt av, merkelig nok. Man trodde kanskje det skulle vare evig men det er det ingenting som gjør, uteneom dauen sjøl da...
    For mitt hovud er høyrest ei styringsrente på 4,5 %, eller iallfall litt over inflasjon, fornuftig ut.

Det passar med min modell for korleis pengar (sett frå eit naivt, privatøkonomisk perspektiv) skal fungera. Situasjonen, tja, 2010-2023, der både aksjar/fond og norske, middelmådige hus steig abnormt i verdi, samtidig som rentene var svært låge, gjer ikkje det.

Det er heller ikkje dumt for ein sentralbank å ha litt rom for å auka pengemengda (= setja ned rentene). Ikkje at det er det viktigaste, men med mindre landet er på full fart inn i ein resesjon er det heller ikkje vits å trykka gasspedalen heilt i botn, heller. Særleg ikkje når ein har teke foten vekk frå den andre bremsen (utlånsføresegnene).

Eg skulle ønskt ein politikar som heilt ærleg gjekk inn for å skapa eit fall i bustadsprisane.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Det skrives mye om hvor surt det er i det amerikanske aksjemarkedet om dagen, men S&P 500 - indeksen er nå, etter dagens fall på (så langt) nesten 2% ganske nøykatig der den var før den oransje vant presidentvalget. Det sagt så er jeg ikke spesielt lei for å være undervektet amerikanske aksjer om dagen selv om ingen vet hvor haren hopper fremover. Det er en ikke-triviell sjanse for at dette går ganske rakt åt helvete for investorere.

Et lite fun fact: Dersom man ikke er så glad i å følge med på hva som skjer så er det bare å lese intervjuer med Olav Chen fra Storebrand. Om han sier at de har vektet seg opp i noe og ned i noe så vet man hva som har gått bra eller dårlig den siste tiden. Uheldigvis er det, la oss si - krevende - å finne særig samsvar mellom dette og avkastningen i de relevante fondene i Storebrands fondsporteføje.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Resultatet var klart tidlig om morgenen 6 november 2024 europeisk tid. Den brede indeksen er marginalt ned siden da. Mindre ned korrigert for utbytte. Var betydelig eufori den gang som har gitt seg. Om noen lurer på hvor veien videre er så tipper jeg ned. Potensielt mye. Men som alle andre så vet jeg ingen ting.

Fra innsettelsen og starten på galskapen er fallet betydelig større, som du sikkert selv har funnet ut.

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.326
    Sted
    '
    Teknisk analyse meg her og meg der.
    Man kan alltid finne ett eller annet, hver eneste uke og dag, og tolke dette i den ene eller andre retningen. Hvorfor 200 dagers gjennomsnitt? Hvorfor ikke 50 eller 300? Hvorfor ikke veksthastighet eller falle utenfor et standardavvik eller to? Eller hode, skulder, kne og tå?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Sunnmøre
    På meg verkar det som om «teknisk analyse» har litt felles med å lesa framtida i kaffigrut eller teblad?

Men eg skjønar at eit av teikna dei ser etter er dødskorset (death cross: det høyrest ut som tarot), der 50-dagars snitt fell under 200-dagars snitt. Impending doom!

Det Excel-arket Asbjørn har vist tidlegare er lettare å forstå for meg. Men eg kan ingenting om slikt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.878
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Teknisk analyse på kort sikt blir fort å lete etter tilfeldige mønster i støy. Det kan ha et element av selvoppfyllende profeti i seg, hvis tilstrekkelig mange markedsaktører tror på de samme værtegnene og handler deretter. (Hode/skulder er et slikt teknisk tegn, kne & tå er det ikke.) Tegnet som beskrives over sier bare at pilene nå har snudd til å peke nedover.

Mitt gamle excel-ark er forsåvidt også en form for teknisk analyse, men basert på veldig enkel teori om at ting gjerne vender tilbake til gjennomsnittet over tid, at aksjemarkedet har en innebygget gjennomsnittlig vekstrate, og hvis ting befinner seg uvanlig langt borte fra gjennomsnittet har de kanskje tenkt seg ditover etter hvert. Handlingsregelen er «kjøp billig, selg dyrt» og regnearket forsøker å skille mellom «billig», «dyrt» og «meh».

Men man behøver ingen teknisk krystallkule for å se at den amerikanske forbrukertilliten er på vei i dass, at 70 % av den amerikanske økonomien drives av privat konsum, og at ingen ved sine fulle fem vil investere når man ikke kan vite rammebetingelser fra den ene dagen til den neste. Vareknapphet, inflasjon, børsfall og arbeidsledighet vil følge - dvs stagflasjon. Rent fundamentalt styres USA bevisst mot en massiv resesjon.

1743260635008.jpeg
    1743260853548.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Men man behøver ingen teknisk krystallkule for å se at den amerikanske forbrukertilliten er på vei i dass, at 70 % av den amerikanske økonomien drives av privat konsum, og at ingen ved sine fulle fem vil investere når man ikke kan vite rammebetingelser fra den ene dagen til den neste. Vareknapphet, inflasjon, børsfall og arbeidsledighet vil følge - dvs stagflasjon. Rent fundamentalt styres USA bevisst mot en massiv resesjon.
    Forsåvidt enig men som nevnt flere ganger tidligere så gjør markedet hva det gjør og det er krevende å over tid time inn og ut. Varsellampene for amerikanske aksjer har blinket lenge, men S&P 500 klarte uansett å stige 40-50% selv om de fleste noenlunde edruelige regnestykker ville tilsi at det var vel dyrt allerede for de samme 40-50% siden. Jeg har, som nevnt tidligere, redusert min eksponering mot amerikanske aksjer en del. Om det viser seg smart eller dumt får tiden vise, men det har uansett et element av å ta gevinst mens den er der. Tryner USA så tryner fort det meste, man fallhøyden i USA er betydelig større grunnet til dels særdeles luftig prising. Det er også mulig at alt tariffjaset plutselig blir avlyst og ting går til himmels, men slikt er vanskelig å vite og man bør neppe prøve å være for smart. Som nevnt kommer de beste enkeltdagene gjerne like etter de dårligste enkeltdagene så det blir fort dyrt å prøve å hoppe inn og ut. Jeg har nå 66% av mitt jordiske gods i aksjer hvorav ca halvparten i USA så en del undervektet sånn sett.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.878
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men «håndboken» som trumps økonomiske «tenker» publiserte er egnet til å skremme f..n på flatmark. På den ene siden jatter han med sjefen og sier at tollene vil bli betalt av motparten. Argumentet for det er at handelsbalansen vil endre seg og at valutakursene vil følge etter, sånn at dollaren stiger vs euro, yen, yuan eller hva det enn er på den andre siden, og at prisene i USD for amerikanske forbrukere blir netto omtrent uendret, men utenlandske forbrukere taper tilsvarende kjøpekraft. Vakker tanke, men det forutsetter at motparten ikke gjengjelder med tilsvarende toller. I virkeligheten gjengjelder de, øyeblikkelig, og da blir tollene en ekstraskatt og et netto velferdstap for begge lands forbrukere.

På den andre siden skriver han at målsettingen er å svekke USD for å styrke egen eksportindustri og å kvitte seg med «kostnaden» for å være verdens ledende reservevaluta, Det går ikke i hop med mekanismen for å «la motparten betale tollene» gjennom styrket USD. Svekket valuta betyr enda høyere pris på importerte varer enn av tollsatsene alene, «Vanlige folk» som handler på Walmart og Target vil få det nokså tøft, mens innenlandske produsenter av varer som nå ikke er konkurransedyktige med importerte på pris og/eller kvalitet vil få mer volum.

Altså kan man gå ut fra at USA vil få en kraftig økt inflasjon. Det skjer samtidig med at titusener sies opp fra offentlig sektor og at alle som skal produsere noe vil holde tilbake på investeringer når rammebetingelsene endrer seg uforutsigbart fra dag til dag. Dvs økonomisk stagnasjon samtidig med høy inflasjon. Ordet stagflation vil snart bli høyaktuelt igjen.

Jeg har ca 12 % aksjer pr nå, 85 % fast eiendom, ca halvparten i Norge, 5,5 % belåning. Står han av, uansett.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.201
    Altså kan man gå ut fra at USA vil få en kraftig økt inflasjon, samtidig med at titusener sies opp fra offentlig sektor og alle som skal produsere noe vil holde tilbake på investeringer når rammebetingelsene endrer seg uforutsigbart fra dag til dag, dvs økonomisk stagnasjon.

Ordet stagflation vil snart bli høyaktuelt igjen.
    Det blir også interessant hva som skjer om man skal deportere alle latinamerikanere som står i kjelleren og filiterer fisken, parterer kjøtt, høster avlinger, vasker biler eller hva de nå driver med. En av de store greiene i USA har jo vært tilnærmet uendelig tilgang på svært rimelig arbeidskraft som stilletiende har blitt akseptert selv om alle selvsagt vet hva som foregår.

Det kommer mest sannsynelig til å bli et helvetes leven i alle fall. Men det er ikke like opplagt at big business ikke kommer til å tjene et tårn av penger. Avstanden mellom S&P 500 og den daglige økonomien er betydelig.

Jeg har vel sjelden vært mer pessimistisk på amerikansk øknomi enn hva jeg er nå, men for det første kan jeg ta fullstendig feil og for det andre så kan nesten hvasomhelst skje nårsomhelst.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.878
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    1743280376029.jpeg
    Det fordømte med stagflation er at det er føkk all sentralbanken kan gjøre med det. Øke rentene for å dempe inflasjonen? Stagnasjonen blir til resesjon blir til depresjon. Senke rentene for å øke aktiviteten? Inflasjonen går bananas. Det er flatspinn, unrecoverable.

1970-tallets stagflasjon førte til tosifret inflasjon og tosfret arbeidsledighet, samtidig. Hestekuren for å bryte ut av det involverte lånerenter enda mye høyere enn det igjen. 17-20 % var vanlig. Så fikk arbeidsledigheten bli som den ble rundt 1980. Punkerne hadde en del å synge om.

Bonus:
    1743280972795.png

Suckers. Told ya so.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oen

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Oslo
    Økonomisk er tanken på en kraftig devaluering av dollaren ikke så dum.
    Og mye bedre enn dette toll tullet han driver med.
    En svakere dollar gjør import dyrere og eksport billigere.
    Og møtes neppe med straffetoll fra andre land.
    Og siden omtrent all gjeld USA har er i dollar, så blir gjelden lettere å hanskes med.
    Men tanken på en svak dollar passer kanskje ikke inn i MAGA narrativet

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn