Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Finanskrisen slik jeg ser det handler kun om to ting.

    1. Hvordan overbevise nye lånegivere til å låne penger til bankerotte lånetakere slik at de kan betale ut de gamle før det hele kollapser for godt.

    2. Hvordan overføre mest mulig tap til offentlige budgetter og kutt i offentlige utgifter til mennesker.

    Det er bare et spørsmål om tid før flere og store land innser at ... fuck this shit, vi erklærer oss konkurs. Lever sparsommelig noen år og bygger oss opp fra grunnen av. Dette er det uunngåelige resultat av Euroen, uten mulighet til å devaluere bort lånene så må de enten strykes i store eller små jafs. For de vil aldri bli betalt tilbake i sin helhet. Betalinger av gamle lån bli utelukkende betalt med nye... og i mellomtiden baller det på seg med renter og stadig voksende gjeld.

    Men men det er jo ingen fare i å bygge et luftslott på sandgrunn.
    Sjeldent jeg er så enig med deg farr ;)

    Jeg mener dessuten at Norge kan bli et av de landene som kan tryne verst av alle viss man snart ikke forstår at oljen en dag sannsynligvis tar slutt .......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.033
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Finanskrisen slik jeg ser det handler kun om to ting.

    1. Hvordan overbevise nye lånegivere til å låne penger til bankerotte lånetakere slik at de kan betale ut de gamle før det hele kollapser for godt.

    2. Hvordan overføre mest mulig tap til offentlige budgetter og kutt i offentlige utgifter til mennesker.

    Det er bare et spørsmål om tid før flere og store land innser at ... fuck this shit, vi erklærer oss konkurs. Lever sparsommelig noen år og bygger oss opp fra grunnen av. Dette er det uunngåelige resultat av Euroen, uten mulighet til å devaluere bort lånene så må de enten strykes i store eller små jafs. For de vil aldri bli betalt tilbake i sin helhet. Betalinger av gamle lån bli utelukkende betalt med nye... og i mellomtiden baller det på seg med renter og stadig voksende gjeld.

    Men men det er jo ingen fare i å bygge et luftslott på sandgrunn.
    Jeg synes kanskje sammenligningen med et svarteperspill var mer dekkende. Noen har levd over evne for lånte penger og er ikke i stand til å betale tilbake alt de skylder, og definitivt ikke hvis de fortsetter å bruke like mye. Tapene er der, spørsmålet er hvordan de skal fordeles.

    Sydeuropeerne er vant til å inflatere bort sånne bagateller (det var derfor det var så mange nuller på pengesedler i lire, drakmer og pesetas), men det kan de ikke gjøre nå som Frau Merkel har nøkkelen til seddelpressen. Så da må tapene fordeles på en annen måte, for de har uansett aldri tenkt å betale tilbake pengene. Derfor diskuteres det "haircuts" og "credit events". Effekten er den samme som ved inflasjon, forresten, at de som har lånt ut penger får tilbake mindre verdier enn de har lånt bort, bare at dette skjer i brattere trinn enn ved en umerkelig inflasjon.

    Virkningen av euro-medlemskap for de sydeuropeiske landene er den samme som ved å innføre en gullstandard. De har rett og slett gitt fra seg muligheten til å inflatere bort låneopptak. Om det er en god eller dårlig ting er vel opp til øyet som ser, men det er fortsatt et interessant lynkurs i makroøkonomi, dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    9.231
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rune S skrev:
    Jeg mener dessuten at Norge kan bli et av de landene som kan tryne verst av alle viss man snart ikke forstår at oljen en dag sannsynligvis tar slutt .......
    Hva baserer du det på at vi kan tryne verst...?

    Mvh
    OMF
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    OMF skrev:
    Rune S skrev:
    Jeg mener dessuten at Norge kan bli et av de landene som kan tryne verst av alle viss man snart ikke forstår at oljen en dag sannsynligvis tar slutt .......
    Hva baserer du det på at vi kan tryne verst...?

    Mvh
    OMF
    Det at vi har et voldsomt kostnadsnivå i dette landet,tankegangen at alt kan stige til evig tid,prisstigning fra år til år,høyere lønninger fra år til år,the sky is the limit ?
    Etter min mening kan vi bare holde på på denne måten pga at vi er voldsomt velsignet med noe svart griseri som vi pumper opp fra bunnen,og som vi får betalt for i voldsomme summer.Jeg ser ingenting som kan erstatte denne naturkilden og enorme inntektskilden den dagen den forsvinner,og da sitter sannsynligvis Norge med et system der ting koster hinsides mye penger sammenlignet med resten av verden,folk er så bortskjemt og late at kaoset blir fullstendig,folk har voldsomme lån på hus og bil,landet har svindyre støtteordninger for folk i form av trygd og pensjoner,som vi kun klarer å oppretholde så lenge vi får betalt grisemye for det svarte gullet.
    Tror jeg da ;)
    Ikke for å vere pessismist,men hadde gjerne sett at vi begynnte å ta grep før en eventuell krise oppstår. Tror vi rett og slett må litt ned i økonomisk levestandard,den utopiske pristigning må vekk tror jeg,jeg tror verden nå opplever at vi har nådd et slags tak.Der er ikke naturlig verdier nok i verden til å oppretholde måten vi holder på.
    Det meste som finnes av naturlig verdiskapning høster vi fra moder jord og der er vi i ferd med å nå taket tror jeg.

    Viss det ga noen mening? ;)

    Mvh
    Rune
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    9.231
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rune S skrev:
    OMF skrev:
    Rune S skrev:
    Jeg mener dessuten at Norge kan bli et av de landene som kan tryne verst av alle viss man snart ikke forstår at oljen en dag sannsynligvis tar slutt .......
    Hva baserer du det på at vi kan tryne verst...?

    Mvh
    OMF
    Det at vi har et voldsomt kostnadsnivå i dette landet,tankegangen at alt kan stige til evig tid,prisstigning fra år til år,høyere lønninger fra år til år,the sky is the limit ?
    Etter min mening kan vi bare holde på på denne måten pga at vi er voldsomt velsignet med noe svart griseri som vi pumper opp fra bunnen,og som vi får betalt for i voldsomme summer.Jeg ser ingenting som kan erstatte denne naturkilden og enorme inntektskilden den dagen den forsvinner,og da sitter sannsynligvis Norge med et system der ting koster hinsides mye penger sammenlignet med resten av verden,folk er så bortskjemt og late at kaoset blir fullstendig,folk har voldsomme lån på hus og bil,landet har svindyre støtteordninger for folk i form av trygd og pensjoner,som vi kun klarer å oppretholde så lenge vi får betalt grisemye for det svarte gullet.
    Tror jeg da ;)
    Ikke for å vere pessismist,men hadde gjerne sett at vi begynnte å ta grep før en eventuell krise oppstår. Tror vi rett og slett må litt ned i økonomisk levestandard,den utopiske pristigning må vekk tror jeg,jeg tror verden nå opplever at vi har nådd et slags tak.Der er ikke naturlig verdier nok i verden til å oppretholde måten vi holder på.
    Det meste som finnes av naturlig verdiskapning høster vi fra moder jord og der er vi i ferd med å nå taket tror jeg.

    Viss det ga noen mening? ;)

    Mvh
    Rune
    Vel - jeg skjønenr jo hva du mener, men ser liksom ikke at kartet temmer med terrenget.
    Vi har veldig høy yrkesdeltakelse, høy pensjonsalder, høyt nivå på utdannelsen i befolkninge, høy skattemoral (!!) også er vi generellt veldig flinke!

    Selvsagt har også vi våre utfordringer, men at vi skal være en av de som kan tryne verst kan jeg på ingen måte skjønne.

    Det er forøvrig lettere å gjennomføre nødvendige reformer når problemen er litt lettere å få øye på....eller sagt med andre ord - det er er lettere å innføre skjerpelser i helse/trygde systemet når overskuddetr på budsjettet ikke er på mange hundre milliarder!

    Men det er klart at:
    - fjerning av AFP
    - Legge til rette for at alle som ønsker å jobbe etter pensjonsalder kan det
    - dramatisk effektivisering av NAV, med samkjøring av tiltak og en rød trår for at det skal lønne seg å jopbbe
    - dramatisk effektivisering av helsesektoren med med overføring av alt ansvar og finansiering til 1 enhet (ikke kommune, fylke og stat)
    - massiv utbygging av infrastruktur
    - massiv satsing på forskning

    Vil kunne gjøre Norge bedre rustet når været blir dårligere, men i forhold til problemene en del andre land står ovenfor så greier jeg ikke å se problemet.

    Mvh
    OMF
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.949
    Antall liker
    629
    Det er nå en sjelden anledning i eksperimentell makroøkonomi: muligheten til å sette på sprangrespons på et helt land, deretter en halv verdensdel.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.004
    Antall liker
    108.385
    Torget vurderinger
    23
    Rune S skrev:
    OMF skrev:
    Rune S skrev:
    Jeg mener dessuten at Norge kan bli et av de landene som kan tryne verst av alle viss man snart ikke forstår at oljen en dag sannsynligvis tar slutt .......
    Hva baserer du det på at vi kan tryne verst...?

    Mvh
    OMF
    Det at vi har et voldsomt kostnadsnivå i dette landet,tankegangen at alt kan stige til evig tid,prisstigning fra år til år,høyere lønninger fra år til år,the sky is the limit ?
    Etter min mening kan vi bare holde på på denne måten pga at vi er voldsomt velsignet med noe svart griseri som vi pumper opp fra bunnen,og som vi får betalt for i voldsomme summer.Jeg ser ingenting som kan erstatte denne naturkilden og enorme inntektskilden den dagen den forsvinner,og da sitter sannsynligvis Norge med et system der ting koster hinsides mye penger sammenlignet med resten av verden,folk er så bortskjemt og late at kaoset blir fullstendig,folk har voldsomme lån på hus og bil,landet har svindyre støtteordninger for folk i form av trygd og pensjoner,som vi kun klarer å oppretholde så lenge vi får betalt grisemye for det svarte gullet.
    Tror jeg da ;)
    Ikke for å vere pessismist,men hadde gjerne sett at vi begynnte å ta grep før en eventuell krise oppstår. Tror vi rett og slett må litt ned i økonomisk levestandard,den utopiske pristigning må vekk tror jeg,jeg tror verden nå opplever at vi har nådd et slags tak.Der er ikke naturlig verdier nok i verden til å oppretholde måten vi holder på.
    Det meste som finnes av naturlig verdiskapning høster vi fra moder jord og der er vi i ferd med å nå taket tror jeg.

    Viss det ga noen mening? ;)

    Mvh
    Rune
    Helt usedvanlig enig med deg i dette, Rune. Det er desverre fryktelig mange usunne trekk ved landet vårt for tiden, midt oppi alt det "sunne" Opplevde senest denne uka at en liten fislejobb jeg forespurte på ble priset med ca. 2,5 x det som er normalen. Helt hårreisende, attpåtil polske folk, som nå har overgått nordmenn i sin grådighet!!

    Jeg har vært med på denne sinuskurven i tre oppturer/nedturer hva Norge angår, og da var situasjonen ikke på noen måte slik den er nå, med problemer worldwide. I tillegg skjer endringene nå så raskt at arbeidsbetingelser i mange sammenheng kastes rundt nesten natta over, og med side-effekter som er nesten umulig å forutsi.

    Norge er fullt av dyktige arbeidsomme mennesker, ja, men jeg ser også snikende latskap og manglende langsiktighet som et økende problem og som kan treffe oss voldsomt den dagen skuta snur. Litt drag på renter plutselig, boligpriser ned og mindre aktivitet i byggesektoren så er spiralen i gang.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    OMF,
    ja jeg er forsåvidt enig,vi er i en unik velsignet situasjon i dette landet.Har vert en liten uke i Ukraina og jeg må si jeg følte meg ekstremt velsignet og heldig når jeg kom tilbake til landet mitt :)

    Men jeg mener at omtrent hele Norge er bygget på oljegrunn.Pga det kan vi for eksempel opprettholde et alt for stort og for inneffektivt byråkrati,personlig er jeg ikke av de største tilhengere av stort byråkrati,for å si det mildt ;D Folk kan gå på trygdeordninger og tjene mer enn viss de jobbet.Man har lovt at man skal betale lønn til pensjonister,man har neppe tatt høyde for at viss dette fortsetter koster ikke en melkeliter det samme om 15 år som nå. Vi har masse penger på bok,som jeg igrunnen er enig med FRP hvorfor ikke bruke litt når vi har det til å ruste opp forholdene på sykehus og plasser eldre folk kan få en verdig alderdom,for eksempel. Istedet sitter det folk å spiller med desse pengene,jepp jeg har svært lite til overs for hele børs og fondsopplegget.Etter min mening er det bygget på mer skjør grunn enn oljegrunn.Et spill av dimensjoner.....Så har vi i tillegg det enormt kaotiske forholdet innen bankverden....

    Jeg jobber innen en annen rik natur-ressurs og velsignelse for Norge,fiskeri,og vi opplever at kostnadsnivået har skutt enormt i veret pga oljeindustrien.Underleverandører har kunnet skrudd sine priser på varer og tjenester veldig opp fordi oljeindustrien lett har kunnet betale for det fordi oljen er så mye verdt.Så dermed må fiskerene holde på slik bøndene har opplevt over maaaange år,en fiskebåt må ha større kvoter,mer effektiv,ergo færre båter og mindre folk i arbeid,vi drar på tråler som har åpning på størrelse med et par fotballbaner.Flåten er så effektiv at vi kunne sopet havet rent på 3-4 år tror jeg viss vi fekk holde på.Så der synes jeg byråkrati er veldig flott,vi må ha faste og ansvarlig uttak av den fantastiske fiskeressursen. Men poenget er ivertfall at uansett i en slik velsignet situasjon som min bedrift er i,så ser jeg mørkt på det viss prisene på alt mulig skal fortsette å stige.
    Jeg har hørt tall på hvor mange byråkrater der er i arbeid pga hver fisker,men det er for deprimerende til at jeg orker å gå huske det ;)
    Enda mer er det nok pga oljen,byråkratiet der er enda større.Så ja,du verden vi har mye folk i arbeid,godt lønnet arbeid,men man må prøve å se litt de større linjene hvorfor man kan oppretholde vårt system.
    Mitt poeng er at nesten hele Norge står på oljegrunn,når den grunnen eventuellt forsvinner så blir fallet forholdsvis høyt, IMHO . Kan vere jeg tar fullstendig feil,men man må da få lov å synse litt ... :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man gjør jo visse forberedelser da. Statens pensjonsfond utland er jo tross alt å gjøre noe for å forbedrede oss på en tid med mindre inntekter.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Man gjør jo visse forberedelser da. Statens pensjonsfond utland er jo tross alt å gjøre noe for å forbedrede oss på en tid med mindre inntekter.
    Joda, men om du fikk utbetalt "din" del av oljefondet i dag ville du få ca 630.000 kroner. Det er selvsagt penger det også, men det er relativt lite sammenlignet med verdien av din arbeidsinntekt de neste 20-30 årene (nå aner jeg ikke hvor gammel du er)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    9.231
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rune S skrev:
    OMF,
    ja jeg er forsåvidt enig,vi er i en unik velsignet situasjon i dette landet.Har vert en liten uke i Ukraina og jeg må si jeg følte meg ekstremt velsignet og heldig når jeg kom tilbake til landet mitt :)

    Men jeg mener at omtrent hele Norge er bygget på oljegrunn.Vel - de aller aller fleste i Norge jobber IKKE i oljebransjenPga det kan vi for eksempel opprettholde et alt for stort og for inneffektivt byråkratiEr du sikker på at byråkratiet i Norge er så mye større og mindre effektivt enn andre steder...?,personlig er jeg ikke av de største tilhengere av stort byråkrati,for å si det mildt ;D Folk kan gå på trygdeordninger og tjene mer enn viss de jobbet.Man har lovt at man skal betale lønn til pensjonister,man har neppe tatt høyde for at viss dette fortsetter koster ikke en melkeliter det samme om 15 år som nåDette kalles inflasjon og er nok i aller høyeste grad tatt med i beregningene. Det ligger forøvrig korreksjonssatser for økt levealder og redusert sysselsetting i pensjonsforliekt som reduserer ytelse ganske mye dersom trenden fortsetter!. Vi har masse penger på bok,som jeg igrunnen er enig med FRP hvorfor ikke bruke litt når vi har det til å ruste opp forholdene på sykehus og plasser eldre folk kan få en verdig alderdomHer kommer du vel i grunn med en liten selvmotsigelse...du mener vi bruker alt for mye penger, men vil likefullt at vi skal bruke enda mer. Det er forsåvidt greit å investere (vei, bane, nbygg osv,, men økt velferd for våre eldre er rent forbruk, samt at det skaper en forventing om bedre pleie også for resten av befolkningen - dette er mildt sagt grisedyrt!),for eksempel. Istedet sitter det folk å spiller med desse pengene,jepp jeg har svært lite til overs for hele børs og fondsopplegget.Etter min mening er det bygget på mer skjør grunn enn oljegrunn.Et spill av dimensjoner.....Så har vi i tillegg det enormt kaotiske forholdet innen bankverden....Alternativet til å investere i aksjer og obligasjoner er ikke så mange. Man kan selvsagt la oljen ligge på havbunnet og kun ta ut etter behov. Det vil jo være utrolig ineffektivt, samt at det er langt høyere risiko da...oljeprisen svinger som kjent langt mer en aksjer og obligasjoner. I tillegg har vi jo allerede størstedelen av fornmuen vår i olje (den som ligger på bunnen) slik atvi ønsker risikospredninge. Og skal man investere neon tusen milliarder så er det ikke så mye man kan velge mellom. Vi har så smått begynt å se på eiendom, men det er jo ikke så mye sikrere - og nåpr det å kjøpe opp hele gater i Paris og London kune utgjør en liten prosent av oljefondet - så sier det seg selv at det blir veldig omfattende å investere feks 1500 000 000 000 i eidendom!

    Jeg jobber innen en annen rik natur-ressurs og velsignelse for Norge,fiskeri,og vi opplever at kostnadsnivået har skutt enormt i veret pga oljeindustrien.Jobber selv med rekruttering av ingeniører og lønnsnivået pr i dag er fvel faktisk høyere i bygg og anlegg enn det er i O&G. opplever ihvertfall ikke at O&G i veldig stor grad drar opp lønningene, men de etterspør jo mange folk - så kampen om arbeidskreftene blir jo større!Underleverandører har kunnet skrudd sine priser på varer og tjenester veldig opp fordi oljeindustrien lett har kunnet betale for det fordi oljen er så mye verdt.Så dermed må fiskerene holde på slik bøndene har opplevt over maaaange år,en fiskebåt må ha større kvoter,mer effektiv,ergo færre båter og mindre folk i arbeid,vi drar på tråler som har åpning på størrelse med et par fotballbaner.Flåten er så effektiv at vi kunne sopet havet rent på 3-4 år tror jeg viss vi fekk holde på.Og der har du mye av forkalringen til at en fisker i Norge godt kan tjene 10 ganger så mye som en fisker med liten båt i et annet sted i verden. Så der synes jeg byråkrati er veldig flott,vi må ha faste og ansvarlig uttak av den fantastiske fiskeressursen. Men poenget er ivertfall at uansett i en slik velsignet situasjon som min bedrift er i,så ser jeg mørkt på det viss prisene på alt mulig skal fortsette å stige.
    Jeg har hørt tall på hvor mange byråkrater der er i arbeid pga hver fisker,men det er for deprimerende til at jeg orker å gå huske det ;)
    Enda mer er det nok pga oljen,byråkratiet der er enda større.Så ja,du verden vi har mye folk i arbeid,godt lønnet arbeid,men man må prøve å se litt de større linjene hvorfor man kan oppretholde vårt system.
    Mitt poeng er at nesten hele Norge står på oljegrunn,når den grunnen eventuellt forsvinner så blir fallet forholdsvis høyt, IMHO . Kan vere jeg tar fullstendig feil,men man må da få lov å synse litt ... :)
    Selvsagt er olje viktig for Norge, men det er jo fordi vi har valgt å prioritere det. Og Oljen blir ikke borte over natten - oljeindustrien kommer nok til å være vår viktigste industri i de neste 50 årene - go da får vi en myk overgang til våre nye industrier som kan være energi, fisk, råvarer eller andre ting som vi ikke ser i dag!

    Fremtiden for Norge er så lys at man bør i grunn bruke solbriller når man skuer langt frem i tid!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    9.231
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Man gjør jo visse forberedelser da. Statens pensjonsfond utland er jo tross alt å gjøre noe for å forbedrede oss på en tid med mindre inntekter.
    Joda, men om du fikk utbetalt "din" del av oljefondet i dag ville du få ca 630.000 kroner. Det er selvsagt penger det også, men det er relativt lite sammenlignet med verdien av din arbeidsinntekt de neste 20-30 årene (nå aner jeg ikke hvor gammel du er)
    Joda, men 2,5 millioner - skattefritt - for en familie på 4 er ikke ubetydelig det heller!

    Mvh
    OMF
     
    N

    nb

    Gjest
    OMF skrev:
    Joda, men 2,5 millioner - skattefritt - for en familie på 4 er ikke ubetydelig det heller!

    Mvh
    OMF
    Nei, men det utgjør en ganske liten andel av den samme familiens livsøpsinntekt. Om man antar at lønnsvekst er lik inflasjon for å gjøre det enkelt vil en normal lønnsmottaker med 400.000 i 2011-årslønn tjene 16 millioner kroner på et yrkesliv på 40 år, eller 64 millioner kroner for en famile på fire gjennom fire yrkesliv.

    Edit: regneleif
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det er uansett lurt å redusere kostnadene ved å drive dette landet. Solbrillefremtid eller ikke
     
    N

    nb

    Gjest
    Fun fact: Den gjennomsnittelige pensjonsalder i Hellas er 0.1 år høyere enn i Tyskland.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    9.231
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    nb skrev:
    OMF skrev:
    Joda, men 2,5 millioner - skattefritt - for en familie på 4 er ikke ubetydelig det heller!

    Mvh
    OMF
    Nei, men det utgjør en ganske liten andel av den samme familiens livsøpsinntekt. Om man antar at lønnsvekst er lik inflasjon for å gjøre det enkelt vil en normal lønnsmottaker med 400.000 i 2011-årslønn tjene 16 millioner kroner på et yrkesliv på 40 år, eller 64 millioner kroner for en famile på fire gjennom fire yrkesliv.

    Edit: regneleif
    Litt usikker på hvordan du har regnet her...., men skal man sammenligne bør man vel bruke nåverdi..?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    9.231
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    nb skrev:
    Fun fact: Den gjennomsnittelige pensjonsalder i Hellas er 0.1 år høyere enn i Tyskland.
    Hvordan kommer den norske ut her...?

    Mvh
    OMF
     
    N

    nb

    Gjest
    OMF skrev:
    Litt usikker på hvordan du har regnet her...., men skal man sammenligne bør man vel bruke nåverdi..?
    En veldig røff beregning på at lønnsvekst er lik inflasjon slik at kjøpekraften opprettholdes. For at størrelsene skal være sammenlignbare må man også anta at avkastningen på en persons andel av oljefondet er lik det samme beløpet.

    Poenget er uansett at det ikke utgjør mye sammenlignet med lønnen en person mottar.

    Nåverdien av 400.000 kroner i året i 30 år er for øvrig like under 7.5 millioner diskontert på swapkurven. Med en årlig lønnsvekst på 2.5% blir den samme nåverdien over 10 millioner kroner.

    De som måtte tro at Ola og Kari dunk kan leve på oljefondet lever i et parallelt univers. Dersom en voksen person fikk utbetalt sin andel i dag og sluttet i jobben ville kontoen vært tom etter to-tre år.
     
    N

    nb

    Gjest
    OMF skrev:
    Hvordan kommer den norske ut her...?
    Aner ikke siden kilden er en artikkel i Der Spiegel.

    Litt kjapp googling indikerer at Norge er et av de landene hvor folk står lengst i arbeid. Men så er det hvordan man regner med alle som blir (uføre)pensjonister i relativt ung alder, så det er neppe så lett å sammenligne land.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    OMF skrev:
    nb skrev:
    Fun fact: Den gjennomsnittelige pensjonsalder i Hellas er 0.1 år høyere enn i Tyskland.
    Hvordan kommer den norske ut her...?

    Mvh
    OMF
    Ja, baksideredaktøren til Finansavisen er dårlig orientert. Laveste pensjonsalder i Hellas gjelder for yrker med høy belastning, der man har vært utsatt for bl.a. kjemikalier, gass o.a. Men i propaganda er det praktisk å late som om det gjelder alle. (Frisører kan også pensjonere seg tidlig, pga alle kjemikaliene de bruker på folks hår).
     
    N

    nb

    Gjest
    Her er for øvrig artikkelen i Der Spiegel (på engelsk)

    http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,763618,00.html

    Greece, for example, has had no general minimum retirement age. On average, workers there retire at the age of 61.9 according to the Organization of Economic Cooperation and Development (OECD). That's slightly older than the average age of 61.8 in Germany and Spain (see photo gallery). Now there are plans to set the official Greek retirement age at 65. In addition, Greek citizens would have to pay into the pensions system for 40 years instead of the current 35 before they could draw the benefit. The reform was passed last year by the Greek parliament and will be implemented in 2013.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.033
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    OMF skrev:
    nb skrev:
    Fun fact: Den gjennomsnittelige pensjonsalder i Hellas er 0.1 år høyere enn i Tyskland.
    Hvordan kommer den norske ut her...?

    Mvh
    OMF
    Ja, baksideredaktøren til Finansavisen er dårlig orientert. Laveste pensjonsalder i Hellas gjelder for yrker med høy belastning, der man har vært utsatt for bl.a. kjemikalier, gass o.a. Men i propaganda er det praktisk å late som om det gjelder alle. (Frisører kan også pensjonere seg tidlig, pga alle kjemikaliene de bruker på folks hår).
    Det er litt overraskende hva som er "belastende" yrker, som f eks musikere i symfoniorkester. Litt av problemet er at noen grupper med gode kontakter og dype lommer har skaffet seg særdeles gode ordninger på felleskapets bekostning. Da blir gjennomsnittsbetraktningen nokså misvisende. Det enda større problemet er at skattesnyteri er opphøyet til olympisk gren og korrupsjon til en kunstform med egen muse. Heller enn å bry egne skattesnytere foretrekker man at skattebetalerne andre steder skal betale for akkumulert gresk overforbruk gjennom mange år. Naturligvis.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er korrekt. Misbruk er blitt en dyd. Det ble vel fastslått at ingen av representantene i parlamentet betaler eiendomsskatt. Og da skatteinnkrevere ønsket å bruke luftfoto for å telle svømmebasseng - et greit mål på eiendommer som lå over eiendomskattgrensen - ble det store protester fra rike bydeler, forferdelig innbrudd på privatlivet. Alle hadde selvsagt basseng.

    Men la oss håpe Norge aldri kommer i tilsvarende situasjon der vi trenger økonomisk bistand utenfra, spesielt ikke nå som vi vet at det er meget gunstig å være uføretrygdet sammenlignet med en som står i arbeid. "Det må landet ha råd til," kunne jeg lese i avisen i dag.
    En del norske velferdsgoder ser underlige ut i andres øyne.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    unnskyld, men folk som blir uføretrygdet er faktiskt uføre og kan ikke jobbe.

    At de får en litt høyere pensjon i enkelte tilfeller enn den som frivillig går av med pensjon er ikke for ille. Jeg synes det er direkte smålig å implisere at disse går av for å tjene penger. Det gjør de ganske enkelt ikke.

    De uføre har hatt inntekt kanskje de siste 20-30 årene mens de som går av med alderspensjon har hatt inntekt de siste 40-50. Alle som er uføre vil heller jobbe 10-20 år til med god inntekt og så gå av med alderspensjon. Og nå snakker vi rent økonomisk. Ta med de fysiske plagene, tap av sosial arena og generell stigmatisering. Du kommer ikke godt ut av det ved å gå ufør. Ikke på noen plan.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er dramatisk misbruk av uføreordningene, og man forsøker nå å stramme sterkt inn, og gjennomfører også kryssjekking vha data og direkte observasjon for å forvisse seg om at utbetalingene er rettmessige. Mange tas i svindel, og uføreandelen er bemerkelsesverdig på internasjonalt nivå. Man skulle trodd at en befolkning med våre forutsetninger er forholdsvis frisk, sammenlignet med andre. Men andelen uføretrygdede (i verdenstopp) tyder på at noe er alvorlig galt fatt i Norge, og det er nok mer i nordmenns hoder enn utenfor.

    Uføretrygding har epidemisk karaktér i Norge - der det etterhvert blir slik at man tar seg faen på at naboen ikke skal ha alle de fordelene, uten at man selv har dem. Det varierer alt etter landsdeler og moral.
    Eller sagt med en annens ord da jeg var innom skytebanen en dag og den var stinn av mannfolk i tilsynelatende godt helbred som skjøt på lérduer i ulike øvelser - jeg spurte instruktøren om det var stevne, før jeg skulle sjekke at drillen satt før jakten: "Neida, det er mange som har det veldig godt i Norge, uten å behøve å jobbe."

    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sjekk-ufoereandelen-i-din-kommune-3388347.html
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Med respekt å melde, vreden, nå snakker du tull og tøys. Det er et sunnhetstegn at folk klarer å overleve selv om de er uføre. Det skulle bare mangle at folk kan ha det godt uten å jobbe da alle ikke er i stand til å jobbe.

    "dramatisk misbruk av uføreordningene" - du får dokumentere denne påstanden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    Med respekt å melde, vreden, nå snakker du tull og tøys. Det er et sunnhetstegn at folk klarer å overleve selv om de er uføre. Det skulle bare mangle at folk kan ha det godt uten å jobbe da alle ikke er i stand til å jobbe.

    "dramatisk misbruk av uføreordningene" - du får dokumentere denne påstanden.
    Ta en kikk på det kartet du, og sett deg inn i hvordan google fungerer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.033
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Den røde flekken i Aust-Agder heter Åmli, med 19,3 % uføretrygdede pr juni 2010. Det har vært litt skriverier om hvorfor folk der er så mye sykere enn i nabobygdene. For et par år siden var tallet 23,3 % og den bygda var sykest i landet. De har i det minste greid å redusere utgiftene til sosialhjelp ganske betraktelig ved å stille noen enkle krav til mottakerne.

    http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1991374.ece
    http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2231761.ece

    Jeg mener fortsatt at skattelistene som avisene fråtser i hvert år burde hatt en ekstra kolonne for mottatt stønad i tillegg til kolonnene for inntekt, formue og betalt skatt. Da kunne avisene også fråtse i "se hvor mye trygd kjendisene mottar" og utrope "folk på trygdetoppen". Selvsagt med navn og bilde, på samme måte som med skattebetalere og nullskatteytere nå. Hadde ikke det vært rettferdig, da, når poenget med de offentlige skattelistene også er et slags offentlig ettersyn av om folks levestandard står i forhold til den inntekt og formue de oppgir og den skatten de betaler? Tror det ville vært disiplinerende.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    Med respekt å melde, vreden, nå snakker du tull og tøys. Det er et sunnhetstegn at folk klarer å overleve selv om de er uføre. Det skulle bare mangle at folk kan ha det godt uten å jobbe da alle ikke er i stand til å jobbe.

    "dramatisk misbruk av uføreordningene" - du får dokumentere denne påstanden.
    Ta en kikk på det kartet du, og sett deg inn i hvordan google fungerer.
    Det at det enkelte steder er relativt mye uføre er ikke det samme som "dramatisk misbruk av uføreordningene".

    Google vet jeg godt hvordan fungerer. Ser ikke hvor google kommer inn i bildet da.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    Med respekt å melde, vreden, nå snakker du tull og tøys. Det er et sunnhetstegn at folk klarer å overleve selv om de er uføre. Det skulle bare mangle at folk kan ha det godt uten å jobbe da alle ikke er i stand til å jobbe.

    "dramatisk misbruk av uføreordningene" - du får dokumentere denne påstanden.
    Ta en kikk på det kartet du, og sett deg inn i hvordan google fungerer.
    Det at det enkelte steder er relativt mye uføre er ikke det samme som "dramatisk misbruk av uføreordningene".

    Google vet jeg godt hvordan fungerer. Ser ikke hvor google kommer inn i bildet da.
    Det er dobbelt så mange uføretrygdede i norge som i sverige selv om det bor dobbelt så mange mennesker i Sverige. Er du heltidsansatt av den Rødgrønne regjeringen som forsvarer av dens politikk på nettforum? Er det et snev av kritikk mot denne regjeringen, tar det maks 5 min og du er på banen...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    Med respekt å melde, vreden, nå snakker du tull og tøys. Det er et sunnhetstegn at folk klarer å overleve selv om de er uføre. Det skulle bare mangle at folk kan ha det godt uten å jobbe da alle ikke er i stand til å jobbe.

    "dramatisk misbruk av uføreordningene" - du får dokumentere denne påstanden.
    Ta en kikk på det kartet du, og sett deg inn i hvordan google fungerer.
    Det at det enkelte steder er relativt mye uføre er ikke det samme som "dramatisk misbruk av uføreordningene".

    Google vet jeg godt hvordan fungerer. Ser ikke hvor google kommer inn i bildet da.
    Passer deg tydeligvis dårlig, men problemet er så omfattende at man har kriminalisert misbruk, og har opprettet en spesialavdeling som skal avsløre samme. Den er blitt gitt vide fullmakter, og det blir tøft å være trygdesnylter i tiden som kommer.
    Kanskje du ikke har fått med deg hva regjeringen har igangsatt, Nifelheim?


    Meld. St. 7 (2010–2011)

    Kampen mot organisert kriminalitet

    6.4.4 NAV
    Arbeids- og velferdsetaten forvalter ca. 315 milliarder kroner, det vil si om lag en tredjedel av statsbudsjettet. Velferdsgoder fordeles til brukerne i henhold til lovbestemte rettigheter og tilhørende plikter. Forvaltningen av velferdsordningene er i betydelig grad basert på tillit til de opplysninger som gis av brukere, behandlere og arbeidsgivere. For å opprettholde tillitten til dagens velferdsordninger og NAV som forvalter av disse, er det nødvendig med kontrollaktivitet for å forebygge, avdekke og anmelde misbruk.
    NAV har etablert en spesialenhet – NAV kontroll – med ca. 100 årsverk som har som hovedoppgave å forebygge, avdekke, utrede og anmelde misbruk av ytelser fra Arbeids- og velferdsetaten. Totalt er det 97 årsverk som arbeider direkte med trygdemisbruk. 72 årsverk fordelt på fem regionale kontrollteam benyttes til å utrede saker med mistanke om trygdemisbruk. 25 årsverk benyttes til å identifisere de fleste sakene gjennom registerkoblinger. Kontrollvirksomheten innebærer et nært samarbeid med andre offentlige myndigheter, blant annet Skatteetaten, Helsetilsynet og politiet.

    Trusselbilde – utviklingstrekk
    Bedragerier mot Arbeids- og velferdsetaten medfører betydelige tap for det offentlige hvert år. De siste fem årene er 7437 personer anmeldt for trygdebedragerier av 870 millioner kroner. Mørketallene er ikke kartlagt, men en mørketallsundersøkelse i Sverige viser at trygdebedrageriene i vårt naboland kan utgjøre ca. 10 milliarder SEK 1. Ettersom de svenske og norske trygdeordningene har store likheter kan det også i Norge være mørketall på flere milliarder kroner.
    Trygdebedragerier kombineres gjerne med svart arbeid og/eller næringsvirksomhet. Avsløringen av omfattende svart arbeid, kombinert med trygdemisbruk, i taxinæringen i Oslo er et eksempel på at misbruk av offentlige støtteordninger utføres både i stort omfang og på en systematisk måte – anslått til ca. 100 millioner kroner. Videre er det avdekket personer med flere (falske) identiteter som har medført titalls millioner i trygdebedragerier. Leger har utstedt legeerklæringer med fiktivt innhold slik at personer har mottatt, eller kunne ha mottatt over 100 millioner kroner i urettmessige trygdeytelser. Metodene for å begå trygdemisbruk blir stadig mer kreative og profesjonelle ved at avgjørende dokumentasjon som ligger til grunn for ytelsene, inngir stor troverdighet.

    Samarbeid og kontroll
    For å forebygge og avdekke systematisk og organisert trygdesvindel på en effektiv måte bør det vurderes enda tettere samarbeid mellom politi/påtale og NAV. I Oslo gjennomføres en hospiteringsordning hvor NAV låner ut en medarbeider til politiet. Hospitanten inngår i bistands- og revisorgruppen sammen med politirevisor og bistandsrevisorer. I Sverige er det et tett samarbeid mellom påtale, politi og försäkringskassan på flere nivåer, for å diskutere effektiviseringsmuligheter og kvalitetsforbedringer på utredningsmetoder/anmeldelser, deltakelse i hverandres opplæringstiltak og samarbeid i den enkelte bedragerisak 2. Den såkalte Västmanlandsmodellen er nå spredt over hele Sverige.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    65finger skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    Med respekt å melde, vreden, nå snakker du tull og tøys. Det er et sunnhetstegn at folk klarer å overleve selv om de er uføre. Det skulle bare mangle at folk kan ha det godt uten å jobbe da alle ikke er i stand til å jobbe.

    "dramatisk misbruk av uføreordningene" - du får dokumentere denne påstanden.
    Ta en kikk på det kartet du, og sett deg inn i hvordan google fungerer.
    Det at det enkelte steder er relativt mye uføre er ikke det samme som "dramatisk misbruk av uføreordningene".

    Google vet jeg godt hvordan fungerer. Ser ikke hvor google kommer inn i bildet da.
    Det er dobbelt så mange uføretrygdede i norge som i sverige selv om det bor dobbelt så mange mennesker i Sverige. Er du heltidsansatt av den Rødgrønne regjeringen som forsvarer av dens politikk på nettforum? Er det et snev av kritikk mot denne regjeringen, tar det maks 5 min og du er på banen...
    Jeg forstår ikke hvordan du får det til at jeg forsvarer rødgrønn regjering når det jeg gjør er å be vreden dokumentere hans påstand om "dramatisk misbruk av uføreordningene". Så langt sliter han fælt med å dokumentere den. Google og en lov er alt han har kommet opp med.

    Kommer han med en påstand om at uføre ikke er uføre, men sniker seg til uføretrygd så får han dokumentere det eller holde kjeft.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    65finger skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    Med respekt å melde, vreden, nå snakker du tull og tøys. Det er et sunnhetstegn at folk klarer å overleve selv om de er uføre. Det skulle bare mangle at folk kan ha det godt uten å jobbe da alle ikke er i stand til å jobbe.

    "dramatisk misbruk av uføreordningene" - du får dokumentere denne påstanden.
    Ta en kikk på det kartet du, og sett deg inn i hvordan google fungerer.
    Det at det enkelte steder er relativt mye uføre er ikke det samme som "dramatisk misbruk av uføreordningene".

    Google vet jeg godt hvordan fungerer. Ser ikke hvor google kommer inn i bildet da.
    Det er dobbelt så mange uføretrygdede i norge som i sverige selv om det bor dobbelt så mange mennesker i Sverige. Er du heltidsansatt av den Rødgrønne regjeringen som forsvarer av dens politikk på nettforum? Er det et snev av kritikk mot denne regjeringen, tar det maks 5 min og du er på banen...
    Jeg forstår ikke hvordan du får det til at jeg forsvarer rødgrønn regjering når det jeg gjør er å be vreden dokumentere hans påstand om "dramatisk misbruk av uføreordningene". Så langt sliter han fælt med å dokumentere den. Google og en lov er alt han har kommet opp med.

    Kommer han med en påstand om at uføre ikke er uføre, men sniker seg til uføretrygd så får han dokumentere det eller holde kjeft.
    det er uhyrlig mange som ikke skulle vært erklært uføre. Det vet jeg og det skjønner du.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Det jeg vet er at man må gjennom en utrolig lang runde med legeerklæringer i hytt og pine og godkjenninger fra leger i NAV-systemet. Det er et trangt nåløye disse utrolige mange må gjennom.

    Å bli ufør er ikke det samme som å gå gjennom tollen på grønt når du skulle ha gått på rødt. Alle blir grundig kontrollert når uføretrygdsøknaden dems blir behandlet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    Det jeg vet er at man må gjennom en utrolig lang runde med legeerklæringer i hytt og pine og godkjenninger fra leger i NAV-systemet. Det er et trangt nåløye disse utrolige mange må gjennom.

    Å bli ufør er ikke det samme som å gå gjennom tollen på grønt når du skulle ha gått på rødt. Alle blir grundig kontrollert når uføretrygdsøknaden dems blir behandlet.
    Jeg uttaler meg ikke på bakgrunn av VG/dagbladet. Kjenner flere som er varig uføre med god grunn og det motsatte
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn