Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    ^den er fake, for øvrig.

-1000 har han unasett passert allerede (2 ganger tror jeg, i dag ligger an til å bli den tredje siden den er ned ca 1600 nå)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har et veldig godt forslag for å støtte opp under norske arbeidsplasser de kommende sommermånedene. Altså er det nå sånn at oljeprisen faller og krona er veldig svak. I tillegg får norge færre turister som skal fylle opp hotellene. Da burde regjeringa gå inn og kutte bensinavgiftene. Kutt i bensinavgiftene og lavere råvarepris på olje kan få literprisen på bensin ned i 10-kroningen. Da vil "alle" ta bilen fatt i sommerferien og reise innenlands og spise på norske restauranter og veikroer, bo på norske hotell og hytter, småhandle i innenlandske butikker osv.
    Tro hva MDG sier til det? Bruke avgiftspolitikken til å berge norske arbeidsplasser? ;)
    Sikkert at du ikke bor på Askøy?;)
    slutt med den stemplingen av folk du er uenig med. Simpelt!
    Det er flere enn deffe som bor på Askøy, Nå tenkte jeg på han som startet folkeaksjonen mot klimahysteriet...

6

65finger

Gjest
    Jeg har et veldig godt forslag for å støtte opp under norske arbeidsplasser de kommende sommermånedene. Altså er det nå sånn at oljeprisen faller og krona er veldig svak. I tillegg får norge færre turister som skal fylle opp hotellene. Da burde regjeringa gå inn og kutte bensinavgiftene. Kutt i bensinavgiftene og lavere råvarepris på olje kan få literprisen på bensin ned i 10-kroningen. Da vil "alle" ta bilen fatt i sommerferien og reise innenlands og spise på norske restauranter og veikroer, bo på norske hotell og hytter, småhandle i innenlandske butikker osv.
    Tro hva MDG sier til det? Bruke avgiftspolitikken til å berge norske arbeidsplasser? ;)
    Sikkert at du ikke bor på Askøy?;)
    slutt med den stemplingen av folk du er uenig med. Simpelt!
    Det er flere enn deffe som bor på Askøy, Nå tenkte jeg på han som startet folkeaksjonen mot klimahysteriet...
    Ok, hvis det er tilfelle, beklager jeg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    -2100 på Dow nå. Tipper the Donald er rimelig arg. Det er jo barometeret på hans suksess. Han har litt å gå på - ytterligere 25% ned sånn ca så er hele oppgangen i hans presidentperiode borte. Nå er vi nede på en ganske normal avkastning - rundt 7.5 % annualisert siden han ble innsatt.

Spennende tider.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    -2100 på Dow nå. Tipper the Donald er rimelig arg. Det er jo barometeret på hans suksess. Han har litt å gå på - ytterligere 25% ned sånn ca så er hele oppgangen i hans presidentperiode borte. Nå er vi nede på en ganske normal avkastning - rundt 7.5 % annualisert siden han ble innsatt.

Spennende tider.
    Innsatt?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Blir man ikke formelt innsatt som president? Innviet er kanskje er bedre ord?

Edit: uten at det er noen fasit bruker i alle fall norsk presse «innsatt» over mye av fjøla i alle fall.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.284
    Torget vurderinger
    4
    Fasiten ble minus 2013 poeng på Dow. WORST PRESIDENT EVA!!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Småpenger. Og irrelevant i forhold til underliggende problemer. Som Asbjørn har vært innom, dette handler ikke om likviditet.

Om de hadde brukt pengene på test-sett og verneutstyr, samt respiratorer, kunne de vært vel anvendt.

Skjermbilde 2020-03-09 kl. 21.59.24.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Småpenger. Og irrelevant i forhold til underliggende problemer. Som Asbjørn har vært innom, dette handler ikke om likviditet.

Om de hadde brukt pengene på test-sett og verneutstyr, samt respiratorer, kunne de vært vel anvendt.
    Vel, det er en repofasilitet, dvs at banker kan låne dollar av sentralbanken mot sikkerheter. QE IV, om du vil. Dette er ikke "public spending", det er en midlertidig (som begynner på ligne mistenkelig på permanent) økning av pengemengden i omløp i det amerikanske og videre internasjonale banksystemet - ei heller er det penger som gis som gave pakket pent inn i papir uten et krav om at de skal betales tilbake senere (et par uker eller deromkring). Uten å bli veldig teknisk eller gå i detaljer er tilløpene til stress i det kortsiktige finansieringsmarkedet en bieffekt av bankregulering som har kommet de siste årene - bankene må ha veldig mye sikkerhet i Fed og da blir det mindre cash i omløp i systemet. Det var en del hendelser i dette markedet på tampen av fjordåret og tilløp til panikk før Fed kom på banen med en repofasilitet.

Liten sanity check: Om dette var public spending - hvor vanskelig tror du det ville vært for Trump å få skarve 5-10 milliarder dollar til muren sin når Fed bare kan gjøre repoer på 50,100 eller 150 milliarder dollar uten at det i det hele er behandlet politisk?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Blir man ikke formelt innsatt som president? Innviet er kanskje er bedre ord?

Edit: uten at det er noen fasit bruker i alle fall norsk presse «innsatt» over mye av fjøla i alle fall.
    Pirk, men innviet er nok et bedre ord. Å være innsatt, på norsk, har vel tradisjonelt hatt en mer fengslende betydning.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Absolutt, han burde vært (en) innsatt for lenge siden. Også før 2016.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Om den norske pesetasen blir liggende her i lang tid fremover ser jeg for meg å bli godt kjent med DNTs hyttenett fremover.

• Liker
    Reaksjoner: K2

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Om den norske pesetasen blir liggende her i lang tid fremover ser jeg for meg å bli godt kjent med DNTs hyttenett fremover.
    Er nok bra å ikke ha investert i "hytte" i Sør-Europa ...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Går fort begge veier om dagen, nå har futures på amerikanske S&P 500 vært limit up og handelen ble en kort tid stoppet. Nå er den i gang igjen og handler såvidt under limit-up grensen. Oljeprisen er opp 18-19% fra bunnen, men dagen er fortsatt ung.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.264
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, beste dag noensinne på Oslo Børs (20 okt 1987) var også dagen rett etter det største fallet noensinne (19 okt 1987), men 19 % ned og 11 % opp er netto 10 % ned, og det er hele den forventede inntjeningen for hele året bare der. Sånne dager kommer ganske tett nå.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Joda, beste dag noensinne på Oslo Børs (20 okt 1987) var også dagen rett etter det største fallet noensinne (19 okt 1987), men 19 % ned og 11 % opp er netto 10 % ned, og det er hele den forventede inntjeningen for hele året bare der. Sånne dager kommer ganske tett nå.
    Jepp, derfor er en av strategiene med absolutt dårligst forventet avkastning å hoppe inn og ut hyppig. De beste og dårligste dagene ligger ofte svært tett. Jeg så forresten på fordelingen av dag-til-dag i USA - under den massive selloffen i 2008-2009 var det svært mange veldig gode dager innimellom. Volatilitet, om man vil.

C

Cyber

Gjest
    Kjedelig for de som tror på mantraet om at man ikke skal selge fond. Det var vel det lureste man kunne gjøre i januar når ting begynte å eskalere og indeksen ikke klarte å ta ny ATH.

Og fallet er antakelig bare begynt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Kjedelig for de som tror på mantraet om at man ikke skal selge fond. Det var vel det lureste man kunne gjøre i januar når ting begynte å eskalere og indeksen ikke klarte å ta ny ATH.
    Det er ikke så veldig vanskelig å backtrade. All empiri tilsier at det ikke lønner seg på sikt å hoppe inn og ut. Om du klarer å skrive en studie på at det sett i ettertid er lurere å selge like før et krakk og så kjøpe når det bunner ut tviler jeg på at noen blir spesielt imponerte av innsikten.

Du kunne kommet med samme resonnement ved en rekke hendelser de siste 5 årene, eksempelvis har det amerikanske aksjemarkedet en ny all-time-high i snitt hver 19. dag eller noe slikt, så at noe er på ATH er ikke et argrument for noesomhelst.

"Buy and hold" er ikke et mantra. Det er noe av det mest empirisk grunnlag som finnes innen aksjeinvesteringer.

Jeg tror også dette kan bli veldig stygt. Men jeg vet ikke.

Om man freaker ut av et fall på 20-30-40% eller hva det nå blir så har man for stor andel av plasserbare midler i aksjer, mer komplisert er det ikke. Fall i den størrelsorden må man nesten regne med innimellom og nå er det lovlig lenge siden sist. Man vet ikke hvor mye risk man tåler før man faktisk taper en del på papiret. Det er lett å være positiv så lenge ting tikker oppover, folk blir fort noe mer spake når noe tryner.

Jeg har ikke tenkt å selge noe, men har før dette og uten at det har noe med Corona å gjøre kvittet meg med det aller meste av norske plasseringer og byttet til globale fond for å spre risken utover. Det er erfaringsmessig også en viss sikring siden den norske krona har en tendens til å gå i dass når det blir sur stemning - det demper også effekten en god del for min del.

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Var vel stort sett bare å legge kurven siste år på toppen av dotcom-boblen så skjønte man hvor det bar, selv uten Corona.

Helt enig i at det er vanskelig å trade indeks slik, men akkurat etter nyttår var det lite som tydet på et stort potensiale oppover.Spesielt etter et år med 30% opp på indekser globalt.

Ut da OSE stod i 925 virker ikke helt idiotisk per nå.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Var vel stort sett bare å legge kurven siste år på toppen av dotcom-boblen så skjønte man hvor det bar, selv uten Corona.
    Da foreslår jeg at du starter et hedgefond med det som handelsstrategi. Legg en kurve på en graf og se hvor det bærer hen.

Du kunne (og mange har) sagt det samme om det amerikanske og norske aksjemarkedet i årevis. At nå er verdsettelsene for høy, det er så lenge siden det smalt osvosv. Før eller siden får jo slike synspunkter rett siden det er ganske vanlig med store fall innmellom av en eller annen grunn. Det er imidlertid ikke mulig å vite når det inntreffer. Nå ble det utløst av et virus, ikke av alt mulig annet folk mente var forklaringer på at det måtte ned snart.

Ellers artig du skulle nevne toppen fra .com - boblen. Siden den gang har det amerikanske askjemarkedet - før det smallt nå - hatt en årlig realavkastning på 4%. Synest du det er veldig mye? Det er godt under historisk snitt. De siste 10 årene har vært spektakulære. De 10 årene før det var avkastningen ca 0.

Ang siste år så må du også huske på hvor det kom fra - det kom fra bunnen av et fall på nesten 20%. De siste to årene var 9.4% pr år før inflasjon. Ganske bra, men ikke spektakulært.

Selvsgat virker det ikke idiotisk å ha solgt når hovedindeksen var 925, siden den nå står i 730 eller så.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.366
    Da foreslår jeg at du starter et hedgefond med det som handelsstrategi. Legg en kurve på en graf og se hvor det bærer hen.

Du kunne (og mange har) sagt det samme om det amerikanske og norske aksjemarkedet i årevis. At nå er verdsettelsene for høy, det er så lenge siden det smalt osvosv. Før eller siden får jo slike synspunkter rett siden det er ganske vanlig med store fall innmellom av en eller annen grunn. Det er imidlertid ikke mulig å vite når det inntreffer. Nå ble det utløst av et virus, ikke av alt mulig annet folk mente var forklaringer på at det måtte ned snart.

Ellers artig du skulle nevne toppen fra .com - boblen. Siden den gang har det amerikanske askjemarkedet - før det smallt nå - hatt en årlig realavkastning på 4%. Synest du det er veldig mye? Det er godt under historisk snitt. De siste 10 årene har vært spektakulære. De 10 årene før det var avkastningen ca 0.

Ang siste år så må du også huske på hvor det kom fra - det kom fra bunnen av et fall på nesten 20%. De siste to årene var 9.4% pr år før inflasjon. Ganske bra, men ikke spektakulært.

Selvsgat virker det ikke idiotisk å ha solgt når hovedindeksen var 925, siden den nå står i 730 eller så.
    Det som har vært spesielt de siste årene er at vi har hatt en president i USA som har garantert for at det gis økonomiske stimulanser, selv i et i bull market. Og resten av børsene i verden styres mye av kursene på wall street.

C

cruiser

Gjest
    Ja det har vel vært hele strategien, fore selskapene med så mye cash at de kan pumpe opp sine egne aksjekurser. Istedenfor så burde man kanskje investert i infrastruktur, utdanning og helse?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Ja det har vel vært hele strategien, fore selskapene med så mye cash at de kan pumpe opp sine egne aksjekurser. Istedenfor så burde man kanskje investert i infrastruktur, utdanning og helse?
    Det er nok litt mer komplisert enn som så, men fenomenet er høyst reelt, ja. Og det startet for øvrig lenge før Trump men har eksalert de siste årene. Lave renter og økede forventninger om de skal være veldig lave veldig lenge trekkes også typisk frem som en forklaring. Om vi ser på noe såpass døllt som de euroeiske aksjeindeksene som prismessig knapt har gått noe sted de siste årene så betaler de 3,75% direkteutbytte, eller ca 3.75% mer enn en bankkonto og 4,5% mer enn hva tysk statsgjeld gjør. Det i seg selv har gjort akjer til en mer attraktiv plassering. Det har endatil fått sitt eget akronym: TINA - "There is no alternative". De fleste alternative plasseringer er på sikt omtrent garantert å gå med underskudd om ting blir som de blir - null til negativ renteavkastning, eventuell skatt på rentebetalinger og en direkteavkastning langt under inflasjon er ingen spesielt stor vinner på sikt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.264
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Helt enig i at det er vanskelig å trade indeks slik, men akkurat etter nyttår var det lite som tydet på et stort potensiale oppover.Spesielt etter et år med 30% opp på indekser globalt.

Ut da OSE stod i 925 virker ikke helt idiotisk per nå.
    Jeg gjorde den øvelsen. Veksten siste år var ikke noen ellevill boble som måtte sprekke, og langt fra dotcom eller jappetid. Det var en fortsettelse av den jevne veksten vi har hatt i ti år. Den indikatoren i regnearket mitt sa «sitt stille i båten». Når jeg likevel valgte å trekke meg gradvis ut i løpet av fjoråret og i vinter var det mest fordi det hele var på overtid etter ti år, på grunn av politisk risiko (Trump, brexit, ...), og fordi det rett og slett passet slik privat. Markedene syntes å prise inn fortsatte stimulanser i et forsøk på å sikre Trump gjenvalg, at dette ville lykkes, at det ville bli fortsatt oligark-vennlig politikk med lave renter og skattekutt, og at den rette linjen fra bunnen i 2009 ville fortsette i noen år til. Jeg har aldri forstått moten med å velge inkompetente klovner til ansvarlige posisjoner, og var kanskje ikke like overbevist om det. Så jeg valgte å gå ut selv om boble-indikatoren sa det motsatte, og gikk forsåvidt glipp av litt ekstra oppgang i fjor høst.

Om du vil kan vi gå tilbake i tråden til 2008-9 og se hva dine aksjeråd var da. Hvor mye kjøpte du da indeksen sto i 180-200? Man treffer aldri eksakt på bunn eller topp, men etterpåklokskap er billig finansrådgivning.

Edit: Oppdatert til og med i går. Totalt fravær av noen "boble" i 2019. Gjennomsnitt 9,6 % avkastning pr år fra 1983 og frem til nå. Modellen sier at det riktige nå ville være å sitte fullinvestert i aksjer og bare vente. Den tyder forresten på at det kan være en kjøpsmulighet allerede nå, på samme måte som i 2016, men jeg tror jeg venter til den grønne streken på 540 eller så. Husk at Lehman Bros gikk konk i august 2008, mens bunnoteringene var i desember og mars. Det tar litt tid før den siste optimist har gitt opp.

Annotation 2020-03-11 162809.jpg

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Ellers burde det nå være rimelig åpenbart hvorfor noen kan bli veldig rike i aksjemarkedet. De som gjør det har som regel tatt enorm risiko og da går det fort begge veier. De klareste eksemplene i Norge nå om dagen er Norwgian og Borr Drilling. Begge storeiere har nok fortsatt til salt i såret og vel så det, men det går fort unna der i gården om dagen og de sitter på enorme (papir) tap.

De som også sliter big time om dagen er folk som har belånt investeringene sine med sikkerhet i den gearede portføljen. Da er det stort sett slik at om verdien kommer ned mot lånebeløpet så begynner långiver med tvangslikvidring. Lånet forsvinner imidlertid ikke så da er det fort natta om ting går mye. Husk også på at de som driver med slikt ikke eier hovedindeksen eller en bredt diversifiert portefølje, men er fordelt på et som regel lite antall småselskaper som får ville kursbevegelser. Spesielt nedover når "alle" vet at det sitter noen som kanskje snart er nødt til å selge.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Om man nå skulle slumpe til å ha litt penger liggende brakk og ser etter vekstområder tror jeg man gjøre større tabber enn å titte på aksjene til seriøse VTC-aktører.

Pussig at ikke Apple har vært mere frempå her.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Norwegian bruker utenlandsk crew, registrerer fly i Irland og andre billige utland, har billettransaksjonene utenfor Norges grenser og gjør hva de kan for å unngå å betale stort til Norge.
    Men nå skal Norge redde Norwegian?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Norwegian bruker utenlandsk crew, registrerer fly i Irland og andre billige utland, har billettransaksjonene utenfor Norges grenser og gjør hva de kan for å unngå å betale stort til Norge.
    Men nå skal Norge redde Norwegian?
    de har så fine bilder av norske menn på flya. one of us!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.659
    Folk har et helt skrudd forhold til de fleste markeder. For min egen del regner jeg med å ha mange år igjen i arbeidslivet der jeg tjener mer enn hva jeg forbruker og har et netto beløp hver måned jeg kan putte et sted. I et slikt scenario er jo konstant økende aktivapriser ikke speiselt gunstig for å si det forsiktig. Eller for å nok en gang sitere den store filosofen Warren Buffet "I buy food every day, why wouldn't I want the price of food to go down?"

Det føles sikkert fint å sjekke nettbanken og se at verdien øker og øker, men så lenge man er kjøper og ikke selger så er det ganske åpenbart at det ikke er spesielt gunstig. Hva prisen er nå, i morgen eller neste uke eller måned er ikke så viktig - jo lavere jo bedre så lenge man fortsatt er netto kjøper. Hva den er om 10-20-30 år eller når man skal høste av det spiller derimot betydelig rolle.

• Liker
    Reaksjoner: K2

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Det er naturlig nok store bevegelser på børsene om dagen. Jeg synes det egentlig er merkelig at det ikke har falt betydelig mer, vi ser jo at samfunnet stopper totalt opp. Norge kommer til å gå med sparebluss i lang tid, men hva skjer når dette blir tilfellet for resten av Europa og USA i tillegg?

Ingen går ut - katastrofe for alle restauranter, kinoer, konsertarrangører, artister
    Ingen reiser - flyselskapene kjenner vel på konkursspøkelset
    Ferier avlyses ikke bare nå, men resten av året - igjen flyselskap og jeg vil anta enorme inntektstap for typiske ferieland inkludert privatpersoner som leier ut feriebolig
    Idrett avlyses - enorme tap for klubber og TV-selskap antar jeg
    Forsikringsbransjen opplever helt sikker rekordutbetalinger (får selv dekket en dyr helgetur denne helgen)
    Hva med bankene? Konkursras og problemer med lånetagere? Bør man tenke på sikring av innskudd over bankgarantifondet?
    Hva med det generelle næringslivet? De fleste spiser vel opp året overskudd pga denne lavaktiviteten?
    Tiltakene i Kina har vel allerede gitt store ringvirkninger til de fleste bransjer. Apple utsetter lanseringer. Ingen forbruker noe særlig.

Vil vi se økende konkurser og arbeidsledighet, eller er dette bare et blaff? Noen tanker rundt dette?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.264
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil vi se, men omfanget kommer an på myndighetenes respons og hvor varig dette blir. Et viktig tiltak nå er tilførsel av likviditet. Det begynte å bli tegn på kapitalmangel i kortsiktige finansieringsmarkeder og den korte markedsrenten begynte å sige oppover. Det ble møtt av sentralbankene med massive likviditetsgarantier og kutt i styringsrenter. Den fellen er det ingen som har tenkt å gå i. Så spørs det hva som skjer etter hvert som firmaer mister omsetning, permitterer og sier opp, de permitterte og oppsagte struper ned på forbruket, etc. Resesjon i år er garantert, spørsmålet er omfanget og varigheten, og om det utløser en sekundær finanskrise når firmaer og personer ikke kan gjøre opp for seg. Sannsynligvis er bankene såpass godt rekapitalisert under gjeldende regler og myndighetene såpass forberedte på å sikre likviditet at det blir en kraftig, men relativt kortvarig nedtur på et års varighet eller så uten en massiv finanskrise på kjøpet.

Tror jeg, men jeg har tatt feil før, og det er mange "unknown unknowns" her. Rasjonering av Paracet - den så jeg ikke komme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn