BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.859
Er ikke USA omtrendt selvforsynt med olje nå?
De dekker ca. 1/2 forbruket sitt med egen produksjon såvidt jeg husker....Er ikke USA omtrendt selvforsynt med olje nå?
NY Times: Jobs and Wages Notch Gains as the Economy Tries to HealCompanies have been hiring in recent months at a pace not seen before in this century. Wages are rising faster than inflation. Joblessness is hovering near the low levels last reached in 2007 before the economy’s downturn.
And perhaps most significantly, the army of unemployed people who gave up and dropped out of the job market is not only looking for work, but actually finding it.
The 215,000 jump in payrolls in March reported by the Labor Department on Friday capped the best two-year period for hiring since the late 1990s, while the proportion of Americans in the labor force — which had been on a downward trajectory since 2001 and an even steeper slide since 2008 — hit a two-year high.
Som regel ender virkeligheta med å ende opp et sted midt imellom anslagene til de største optimistene og de verste pessimistene.Edwards har alltid ment det samme og kommer alltid til å mene det samme: Verdensøkonomien er på randen av avgrunnen og kommer til å gå til helvete. Media trekker ham frem med ujevne mellomrom, alltid med det samme bildet.
Før eller siden får han sikkert rett, jfr mine egne spådommer i en annen tråd, men verdien av prognosene hans er som å se på en stoppet klokke. Den er riktig to ganger i døgnet, den også. Så langt har jeg hatt brukbart hell med å anta at det motsatte vil skje på noen års sikt.
Det er jeg nokså enig i. Det er noe som heter "reversion to the mean", eller at det som går opp, gjerne kommer ned, og motsatt. Og som erato sier: Du kan gå ut fra at finansmarkedene er noenlunde effisiente, slik at all kjent informasjon og konsensus om videre utvikling allerede er priset inn i kursene. Å si noe om hva konsensus består i er som å kikke ut av vinduet, ja.Som regel ender virkeligheta med å ende opp et sted midt imellom anslagene til de største optimistene og de verste pessimistene.
Men den gjengse økonom har sjeldent rett. Dem spår det økonomiske været stort sett ut fra å se ut av vinduet hva slags vær det er i dag.
Jeg har rimelig god hukommelse. Før finanskrisa i 2008 var det ingen skyer på horisonten for Norge. Da var det skissert 20 gyldne år for Norge. Etter finanskrisa da styringsrenta fra Norges Bank var vesentlig høyere enn i dag, ble vi av de kjente økonomene i hele tiden tuta øret full med at det lave rentenivået vi nå hadde, neppe kunne vedvare. Og hva skjedde så?
Det spilles stadig inn nye x-faktorer fra sidelinja. Og jeg tror det vil komme flere i den nære fremtid.
Det viser vel først og fremst at de forestillingene du har om sosialisme er litt, kremt, gammelmodige.En gammel sosialist roser Siv Jensen for å ha geleidet oss trygt gjennom oljekrisen?
Nå ble jeg virkelig bekymret...
https://www.dn.no/nyheter/2017/08/16/1419/Politikk/tror-krisen-er-over-roser-siv-jensen
Det er mulig. Hvilke forestillinger snakker vi om her, og hva er feil med dem?Det viser vel først og fremst at de forestillingene du har om sosialisme er litt, kremt, gammelmodige.En gammel sosialist roser Siv Jensen for å ha geleidet oss trygt gjennom oljekrisen?
https://www.dn.no/nyheter/2017/08/16/1419/Politikk/tror-krisen-er-over-roser-siv-jensen
Feks at den virkeligheten som både Siv Jensen og "sosialister" er nødt til å forholde seg til, er så veldig forskjellig når de kommer i posisjon. I virkeligheten har krisehåndtering under borgerlige og Høyrestyrte regjeringer (og make no mistake, som finansminister er Siv Høyremenneske så god som noen) vært ganske lik hva Ap har gjort i tilsvarende situasjoner. Skillene er i beste fall marginale. Det kan kanskje argumenteres for at en borgerlig regjering ikke ville "sosialisert" DnB så hardt som det ble gjort i 91-93, noe som i ettertid har vist seg å være en meget klok beslutning.Det er mulig. Hvilke forestillinger snakker vi om her, og hva er feil med dem?Det viser vel først og fremst at de forestillingene du har om sosialisme er litt, kremt, gammelmodige.En gammel sosialist roser Siv Jensen for å ha geleidet oss trygt gjennom oljekrisen?
Det oppsiktsvekkende var at en gammel erklært sosialist skryter av en fra FrP. Strengt tatt er det oppsiktsvekkende at FrP får skryt som kommer fram i media. Det skjer ikke ofte.Feks at den virkeligheten som både Siv Jensen og "sosialister" er nødt til å forholde seg til, er så veldig forskjellig når de kommer i posisjon. I virkeligheten har krisehåndtering under borgerlige og Høyrestyrte regjeringer (og make no mistake, som finansminister er Siv Høyremenneske så god som noen) vært ganske lik hva Ap har gjort i tilsvarende situasjoner. Skillene er i beste fall marginale. Det kan kanskje argumenteres for at en borgerlig regjering ikke ville "sosialisert" DnB så hardt som det ble gjort i 91-93, noe som i ettertid har vist seg å være en meget klok beslutning.Det er mulig. Hvilke forestillinger snakker vi om her, og hva er feil med dem?Det viser vel først og fremst at de forestillingene du har om sosialisme er litt, kremt, gammelmodige.En gammel sosialist roser Siv Jensen for å ha geleidet oss trygt gjennom oljekrisen?
Den burde vært nedsolgt for lengst (men krisehåndteringen var meget bra!). Det er ikke bra for landet at man har en stor bank med 50% markedsandel, til dels finansiert med billige offentlige midler (dvs; det faktum at markedet vet at den norske stat står bak, sikrer de finansiering som ingen annen bank kan matche). Og det gjør banksektoren sårbar. Og for øvrig: Noen av de flinkeste samfunnsøkonomene i Norge har vært, og er, sosialister (slik jeg tror du mener med sosialist).Om det er klokt med offentlig eierskap i DNB er jeg usikker på.
Sist vi diskuterte dette som hetest var det et nokså sterkt kjøpssignal. Det var ikke så dumt å kjøpe litt mer da du sist trakk frem tråden i 2016 heller. Her er daglige sluttkurser på Oslo Børs fra 1983 frem til i dag, gjennomsnittlig avkastning ca 10 % i året:Kanskje på tide å børste støv og ta frem tråden igjen?
Kanskje den perfekte storm er under oppbygging?
Alle venter en ny nedtur i verdensøkonomien nå. 10 år med oppgang på børsene skal normalt sett ikke vare stort lenger. Og hva hvis nedturen utløser en ny finanskrise, hva skjer da?
At ikke flere sitter med hjertet i halsen og svetter på pannebrisken en litt underlig. Særlig dem med store aktiva. Når finanskrisen i 2008 slo inn var verktøykassa for stimulerende tiltak, ganske velfylt. Den er 10 år etter nærmere bunnskrapt, enn velfylt. Rentene er fortsatt historisk lave, f eks har Sverige i 10 år nå kjørt 0-renter, sentralbankenes u-balanse er et problem; sentralbanken i USA kjøpte verdipapirer for tusenvis av milliarder dollar etter krisa og har bare solgt littegrann. Og det siste nå er at Draghi går inn med nye støttelån til europeiske banker, et europa som aldri har kommet seg helt etter 2008.
https://e24.no/makro-og-politikk/de...y-stoettepakke-til-europeiske-banker/24576266
Det som har skjedd etter 2008 er et økonomisk eksperiment uten sidestykke i moderne tid. Fasiten er ennå ikke skrevet på hvor vellykket dette var
Nei, man har da flyttet over på aksjesparekonto i mellomtiden.litt skatt når man selger seg ned
Hvilket eksperiment er det du snakker om her?Det som har skjedd etter 2008 er et økonomisk eksperiment uten sidestykke i moderne tid. Fasiten er ennå ikke skrevet på hvor vellykket dette var
Gratis penger.Hvilket eksperiment er det du snakker om her?Det som har skjedd etter 2008 er et økonomisk eksperiment uten sidestykke i moderne tid. Fasiten er ennå ikke skrevet på hvor vellykket dette var