Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Så i avisen at Nicolai Tangen mente det hadde vært lett å tjene penger de siste 25 årene. Det skulle da inkludere både dått-com-boblen og finanskrisen så jeg er litt usikker på om alle vil være enige i den påstanden. Han hadde ikke troen på allverdens avkatning de neste 5-10 årene. Det kan vise seg å være en korrekt spådom, eller så kan den vise seg å bli helt feilt. Vi får se.

    I Europa er det som vanlig ganske trist, den tyske DAX-indeksen er ca der den var for fem år siden. Dette er - som en norske - en total return-indeks så den inkluderer også reinvestert utbytte. For en tyskermann er det altså stort sett hipp som happ om man har eid akjer i fem år eller har hatt pengene på 0% rente i banken i fem år. 0% er endatil ganske høyt til EUR-rente å være men innskuddskunder har ikke blitt belastet med negativ rente.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg beholdt olje & gass - vurdere å øke litt der.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    De færreste har en glasskule som forteller når bunnen er nådd. Selv tror jeg vi skal videre ned.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    De færreste har en glasskule som forteller når bunnen er nådd. Selv tror jeg vi skal videre ned.
    I mangel av glasskule som virker så velger jeg å kjøre stabil plan og ikke prøve å ha noen mening om markedet skal hit eller dit de neste månedene. For min del er det mer interessant hvor landet ligger om 10-40 år når jeg skal leve av det.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Det er "renteuke" og Sverige setter opp renten med 1 prosentpoeng.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Klarte nesten å dytte det opp til "magiske" USD 20k i natt, men så drattet det igjen.

    Ethereums Merge med "proof-of-stake" fremfor Bitcoins "proof-of-work" har også redusert energibehovet med 99,98% for ethereum.

    Mykje som rör på sig, i sirkusvaluta for tiden. Ethereums nettside om work/stake er ikke fullt oppdatert. Overgangen skjedde natt til mandag.

    Skjermbilde 2022-09-20 kl. 09.55.44.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det er "renteuke" og Sverige setter opp renten med 1 prosentpoeng.
    Det skal sies at det er ganske lenge siden siste rentemøte i Sverige så de ligger en del på etterskudd. Det var en stund litt spekulasjoner om de ville ha et ekstraordinært møte nettopp fordi det var så lenge til det ordinære.

    Men det er nok en stund siden styringsrenter rundtomkring i sum ble økt så mye på en uke som denne uken.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Og enda er rentene laaaaave.

    Unge mennesker intervjues på nyhetene og sier det strammer seg til nå. De har tydeligvis ikke vært ute en vinternatt før...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Og enda er rentene laaaaave.

    Unge mennesker intervjues på nyhetene og sier det strammer seg til nå. De har tydeligvis ikke vært ute en vinternatt før...
    Gjelden er nominelt betydelig høyere nå. Da jeg kjøpte min første leilighet i Oslo betalte jeg 1.45 millioner og lånte 1.15 av de. Nå måtte jeg kanskje betalt 4.5 millioner og lånt 3.8 av de for å kjøpe den samme. Om jeg i dag hadde startet i samme jobb så ville startlønna vært under dobbelt så høy i nominelle termer.

    Det mest interessante er ikke hva rentesatsen er, men hvor stor del av ends disponible inntekt som går til å betale på lånet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Gjelden er nominelt betydelig høyere nå. Da jeg kjøpte min første leilighet i Oslo betalte jeg 1.45 millioner og lånte 1.15 av de. Nå måtte jeg kanskje betalt 4.5 millioner og lånt 3.8 av de for å kjøpe den samme. Om jeg i dag hadde startet i samme jobb så ville startlønna vært under dobbelt så høy i nominelle termer.

    Det mest interessante er ikke hva rentesatsen er, men hvor stor del av ends disponible inntekt som går til å betale på lånet.
    Det vet jeg også, men da tenker jeg vi ikke har god nok folkeopplysning om hva et fornuftig gjeldsnivå er. De lave rentene har også drevet en utvikling som har vært usunn når det gjelder prisvekst på bolig og annet.

    "Alle" vet at dette går i sykler og da må man være innforstått med at vi ikke skal ha negative realrenter til evig tid. Ut fra inflasjonstallene er vi vel enda i negativt landskap og vel så det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Det er ikkje tvil om at folk har lånt for mykje, og eg har ein heil katalog med moralske vurderingar av ulike grupper slit no (alt frå "til pass for dei" til "stakkars"). Men eg trur det er føremålsteneleg for samfunnet om vi ikkje treng å spela heile slutten av 1980-talet i reprise denne gongen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    En av konsekvensene av å kjøle ned ting og tang er at arbeidsledigheten skal opp, det snakkes det ikke så veldig høyt om, men det er en slags nødvnedighet for å unngå en lønnsspiral. Det kan gjøre svært vondt for de som havner på feil side av den statistikken og det spesielt om man har høye løpende forpliktelser å betjene. Om jeg skal tippe så vil effekten først og fremst komme i konjunktursensitive bransjer som detaljhandel utenom dagligvare, uteliv/servering og reiseliv. Der er gjerne ikke lønningene de høyeste i utgangspunktet og 66% av ikke så mye er enda mindre.

    Dette kommer nesten garantert til å gjøre svært vondt for en hel del.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir nok å gjøre vondt over store deler av fjøla. Høyere renter og mindre penger til forbruk vil på virke det meste av næringslivet. Drivstoff- og strømprisene vil velte overende en relativt høy andel av bedrifter i løpet av vinteren. Slik strømstøtten til næringslivet er lagt opp, så ser jeg ikke at den nytter for så veldig mange.
    Jeg frykter for at det går veldig mange jobber tapt før regjeringen klarer å få den trege ræva i gir..

    Å ta opp lån for å lure seg over kneika, når en allerede er på randen, er nesten å betrakte som å drive for kreditors regning.
    Å investere en masse for å spare strøm og dermed få lån omgjort til tilskudd vil ikke være mulig for veldig mange. En har selvfølgelig en del lavthengende frukt, som f.eks. å skru av ventilasjon utenfor åpningstider og slikt.

    Johan-Kr
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Hvis bankene har fulgt regelverket for å utstede lån skal låntakerne tåle 5 % renteøkning, så det er fortsatt mye å gå på. (så lenge de ikke bruker strøm)
     
    • Haha
    Reaksjoner: MML
    C

    Cyber

    Gjest

    Mistet troen på aksjemarkedet. Gikk så for Gamestop og Dogecoin. Er det rart det blir finanskriser…?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Når han sier dette så forteller det meg alt: «Flesteparten av disse ville trolig investere i noe som var morsommere og billigere enn Bitcoin og Ethereum»

    I tillegg til å være dum så lider han av FOMO. Dette sammen med en ekstrem risikovilje er en sikker måte å tape penger på.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Dogecoin var opprinnelig ment som tulle-krypto, som skulle avsløre hvor tåpelig hele opplegget er.
    Men når frisørsalongkjeder og Vollvik lanserer krypto, og et dansk selskap kan selge "tomter" i en virtuell verden for over 1 milliard kroner, og pinlig digital "kunst" omsettes for beløp som har fått Sothebys i rettstilling, skjønner man at nå er det mye som ikke er i vater.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    De tre største bevegelsene i historien til 10-års britisk statsrente i løpet av en dag var i 1998 (LTCM-kollapsen), i går og i dag tildlig. De to siste var større enn den første. Vi snakker om ca 0.5 prosentpoeng endring i renten. Det høres kanskje ikke så mye ut om man er vant til å se på aksjekurser, men i markedet for statsrenter er dette ting man knapt har sett i en, i alle fall forhenværende, velutviklet økonomi. Det er slikt som dette som gjør at UK sammenlignes med "emerging markets" for tiden.

    Det er imidlertid ingen ting sammenlignet med hva som skjedde med 30-årsrenten i dag. Sistnevnte henger veldig sammen med poenget i den andre tweeten Fela linker til. Fenomenet der er at når rentene stiger så må pensjonsfond stille sikkerheter for derivatposisjoner som taper seg i verdi og får å få cash til å stille sikkerheter selger de statsobligasjoner som gjør at rentene stiger. Feedback-loopen burde være ganske åpenbar.


    Thirty-year gilt yields - which move in the opposite direction to prices - finished the day more than 100 basis points lower at 3.934% after they rose to 5.092% in early trading - the highest level for 30-year yields since 2002.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Et problem er at mange (tro det eller ei) ikke vet hva renter er og at hvis de låner 200 000 skal de betale tilbake 200 000. Som hun i luksusfellen som hadde flyttet studielånet (2% rente ?) til et forbrukslån (20% rente) fordi "det var så praktisk å ha alt på samme sted".
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Konklusjonen på alternative løsninger på det økonomiske uføret vi nå er i ferd med å havne i, er altså..
    1) WW3
    2) En ny digital valuta kontrollert av de store sentralbankene
    3) Crypto

    What to choose?:unsure:
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Konklusjonen på alternative løsninger på det økonomiske uføret vi nå er i ferd med å havne i, er altså..
    1) WW3
    2) En ny digital valuta kontrollert av de store sentralbankene
    3) Crypto

    What to choose?:unsure:
    2. any day of the week and twice on Sunday ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mens vi venter på den digitale valutaen ser det ut til å være litt déjà vu ute i markedet. Sannsynligvis er kriser i Credit Suisse etterhvert blitt så normalt at det neppe er noen stor risiko for kjedereaksjon av type Lehman Bros, men en styreformann ved navn Lehmann virker ikke helt betryggende.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mens vi venter på den digitale valutaen ser det ut til å være litt déjà vu ute i markedet. Sannsynligvis er kriser i Credit Suisse etterhvert blitt så normalt at det neppe er noen stor risiko for kjedereaksjon av type Lehman Bros, men en styreformann ved navn Lehmann virker ikke helt betryggende.
    History doesn't repeat itself, but it often rhymes?

    Det er jo litt artig. Først har vi 10-15 år med nesten gratis lån, prisoppgang på aksjer og eiendom som har fått folk til å shoppe leiligheter i sentrale strøk som om det var Pokemon-kort med milliongevinst på få måneder. Plutselig er det sjokk og vantro når renta settes ørlite grann opp og et strømselskap krever et par tusenlapper noen uker før du egentlig skulle betalt dem.

    Snakket med en entreprenør lokalt. De hadde problemer med at de ikke fikk ordre de trodde var i kommingen. Måtte kanskje permittere og skulle nå selge unna mye maskiner. Stilte det åpenbare spørsmål: "Det er vel ganske mange andre som også kvitter seg med utstyr nå?" Ja, det var faktisk det.

    It's that part of the cycle.
     
    C

    Cyber

    Gjest

    Jeg kunne vært sjefstrateg - og ligget et år i forkant med profetiene sammenliknet med overlinkede.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn