Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Ja, ja... så sitter jeg her... stucked... :(
    100km og en del uker unna en uinnspilt ARC Ref.5SE og bare hamstrer inn ny musikk...
    Det blir nesten som å gå på Meny for å handle uten å ha spist på 24 timer.... det blir litt ekstra! ;)

Får for det første melde meg inn i fanklubben til Eivør (innrømmer å ha blitt litt påvirket av Gismo og RBNs tråder...).
    Bestilte tre CD-er, bla hennes siste: Room
    gront_klistur-300x297.jpg

Spennende musikk...

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.917
    100km og en del uker unna en uinnspilt ARC Ref.5SE og bare hamstrer inn ny musikk...
    Det blir nesten som å gå på Meny for å handle uten å ha spist på 24 timer.... det blir litt ekstra! ;)

Får for det første melde meg inn i fanklubben til Eivør (innrømmer å ha blitt litt påvirket av Gismo og RBNs tråder...).
    Vis vedlegget 203710
    Spennende musikk...
    Bare spennende :confused:
    Vent til ARC REF 5SE preampen din åpner opp, så tror jeg alvedronningen fra Færøyene blir mer enn spennende :rolleyes:
    Jeg bør kanskje ikke si mer, men på gode elektrostater kommer hun så nær deg at enten mister du eller holder pusten.
    Litt Eivør hver dag er bra for sjelen.
    Kos deg med fenomenal pre og en vidunderlig sangfugl.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6

Vis vedlegget 203710
    Spennende musikk...
    Ja, mer kan jeg ikke si foreløpig.
    Jeg har jo ikke annet å ty til enn en laptop med innebygd høyttaler og et par korte klipp på et par sekunder hørt på sida til Platekompaniet... ;););)

Man kan derfor si at platene er bestilt uhørt.
    Men: jeg stoler på dere gutta. (fantastisk fine bilder i RBN sin tråd forresten!) :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.220
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Vis vedlegget 203710
    Spennende musikk...
    Jeg har jo ikke annet å ty til enn en laptop med innebygd høyttaler og et par korte klipp på et par sekunder hørt på sida til Platekompaniet... ;););)

Men: jeg stoler på dere gutta. (fantastisk fine bilder i RBN sin tråd forresten!) :)
    Takker for tilliten FinnM, du vil ikke angre, bestill Live albumet hennes også du:cool:
    Bildene får du snakke med "modell" Power`n om, det du kan ser av fjeset hans da....he he.

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.917

Vis vedlegget 203710
    Spennende musikk...

Det er bare å ta en ordentlig runde på yuotube med Alvedronningen, så blir det fort mer enn spennende.
    Var hos jamakr i stad, og lot henne få lange ut via Krell Cipher, Phantom pre og 2x600 watt Evolution monoblokker ut i Sasha med Green garden låta. Det var bare å ta det som en mann, snufs....

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.220
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Vis vedlegget 203710
    Spennende musikk...

Det er bare å ta en ordentlig runde på yuotube med Alvedronningen, så blir det fort mer enn spennende.
    Var hos jamakr i stad, og lot henne få lange ut via Krell Cipher, Phantom pre og 2x600 watt Evolution monoblokker ut i Sasha med Green garden låta. Det var bare å ta det som en mann, snufs....
    Jøss, 2x600w på Green garden?
    da fikk vel både du og jamakr alvedronningen tett på kroppen......:cool:

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.220
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bare sånn at du ikke glemmer å bestille FinnM...:cool:
    Les innlegg #3039 i min tråd...;)

gismo

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6

gismo
    Akkurat når jeg skulle til å nevne at jeg, selvsagt, hadde bestilt live-plata med Eivør også.... Ja, så måtte du komme dragene med enda en fristelse! ;)
    Har et par plater med Unni W. Hun er en glimrende artist, men føler at hun ikke helt har fått ut potensialet sitt på plate. Derfor skal jeg så absolutt sjekke denne live-plata. Takk for tipset, Gismo!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.220
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo
    Akkurat når jeg skulle til å nevne at jeg, selvsagt, hadde bestilt live-plata med Eivør også.... Ja, så måtte du komme dragene med enda en fristelse! ;)
    Har et par plater med Unni W. Hun er en glimrende artist, men føler at hun ikke helt har fått ut potensialet sitt på plate. Derfor skal jeg så absolutt sjekke denne live-plata. Takk for tipset, Gismo!
    Er så enig med deg der FinnM (har derfor ingen av henne), men denne gangen har hun klart det;)

gismo

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6

gismo
    Er så enig med deg der FinnM (har derfor ingen av henne), men denne gangen har hun klart det;)

gismo
    :)
    Apropos Unni Wilhelmsen og hennes versjon av "Both sides now":
    Den absolutt beste versjonen av "Both sides now" som jeg så langt har hørt ble utført av K.D. Lang under åpninssermonien av vinter-OL i Canada i 2010.
    Fantastisk! Det var til å grine av! :)
    Har prøvd å finne denne låta både på Itunes og andre steder men til ingen nytte....

Ps: Loreena McKennitts og Alannis Morisettes musikk var også med under åpningen.
    Canada er et av mine favoritt-musikk-land forresten... Hadde det vært opp til meg hadde Loreena stått for hele åpningssermonien. :cool:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.220
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo

gismo
    :)
    Apropos Unni Wilhelmsen og hennes versjon av "Both sides now":
    Den absolutt beste versjonen av "Both sides now" som jeg så langt har hørt ble utført av K.D. Lang under åpninssermonien av vinter-OL i Canada i 2010.
    Fantastisk! Det var til å grine av! :)
    Har prøvd å finne denne låta både på Itunes og andre steder men til ingen nytte....

Ps: Loreena McKennitts og Alannis Morisettes musikk var også med under åpningen.
    Canada er et av mine favoritt-musikk-land forresten... Hadde det vært opp til meg hadde Loreena stått for hele åpningssermonien. :cool:
    Loreena McKennitts hadde fint klart åpningssermonien på egen hånd, helt klart!
    Men hadde ikke skadet om hun hadde lurt inn K.D. Lang under en pause:cool:
    Ser at vi ofte har sammenhengende smak og synspunkter på musikk FinnM;)

gismo

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Tror jeg har tabbet meg ut. :p
    Fant nemlig åpningssermonien på Youtube:

2 timer 2 minutter ut i videoen får man den utrolig flotte animasjonsvideoen (eller hva man nå skal kalle det).
    Det er bare det... jeg husker feil, det er nok ikke K.D. Lang som synger her.... :p Men flott er det likevel.

Derimot synger K.D. Lang "Halleluja" 2 timer 38 minutter ut i sermonien.
    Og dette er originalen, Gitarkameratene kan bare gå å legge seg...
    Eller... det er det jo ikke. Leonard skal jo også ha noe å si akkurat her da... :rolleyes:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Puh, ikke ørene mine det var noe feil med, takk og lov.... Klarte nemlig ikke å høre at det der var K.D.Lang, fant også den tre-timern og lette gjennom den.
    Men, ja, det var flott likevel :)

R

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Puh, ikke ørene mine det var noe feil med, takk og lov.... Klarte nemlig ikke å høre at det der var K.D.Lang
    R
    ;)
    Nei, det skulle tatt seg ut... en hørselshemmet audiofil...
    Eller kanskje det er der vi ender før eller senere alle sammen... :rolleyes:

Foreløpig er det bare litt øresus som kommer og går på høyre øre.
    Det var nok etter en idiotisk dårlig (og høy!) konsert med Uriah Heep i '82...
    Jeg gikk alt for nær en av høyttalersøylene midt under konserten; mistet delvis hørselen til langt ut på dagen etter...

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Og mens jeg venter på nytt fra Acoustic Tuning i Trondheim, kan jeg jo kaste bort tiden med en musikkanbefaling:

Mojave 3 med Neil Halsteads lett drømmende musikk er lite kjent her på berget.
    Platene er noe variable, men en som holder et jevnt høyt nivå, faktisk så høyt at den er blant mine favorittplater er Out of Tune.
    Her er noen smakebiter:

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Så endelig en ny plate fra Lisa Ekdahl.
    Etter de to fantastiske plateutgivelsene i 2004 og 2006 "Olyckssyster" og "Pærlor av glas", ble det stille.
    Etter dette har hun faktisk bare gitt ut ei plate: "Give me that slow knowing smile" i 2009. Og der synger hun attpåtil på engelsk, noe som ikke passer henne så bra. Denne plata ble en stor skuff altså....

Men nå kommer hun med ei live-plate: "At the Olympia Paris" som egentlig er konsertopptak fra turneen hennes i 2011.
    Ei ujevn plate, siden mye er gamle Cole Porter melodier, ikke i min smak.
    Men her er et par oppturer også: "Beautiful boy" og "Don't stop". Og her i konsertsammenheng fungerer det at hun synger på engelsk synes jeg. I tillegg håper jeg at lyden er bra, skal bli spennende å få spunnet denne i gang på anlegget hjemme....
    Uansett så er plata absolutt verdt et kjøp.

Men.... det er like før jeg sender Lisa en email og ber henne ta opp igjen samarbeidet med Lars Winnerbäck som var produsent fra de to store svenske platene hennes.....

Lisa-Ekdahl-Lisa-Ekdahl-At-The-Olympia-Paris-2011-FLAC.jpg

Ps: Plata kjøpes på hennes hjemmeside: www.lisaekdahl.com
    Jeg betalte kr 175 inkl porto fra Sverige, det tok 7 dager fra jeg bestilte til jeg fikk den i posten.
    Og da kommer pengene dit de hører hjemme.... :)

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.220
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Så endelig en ny plate fra Lisa Ekdahl.
    Etter de to fantastiske plateutgivelsene i 2004 og 2006 "Olyckssyster" og "Pærlor av glas", ble det stille.
    Etter dette har hun faktisk bare gitt ut ei plate: "Give me that slow knowing smile" i 2009. Og der synger hun attpåtil på engelsk, noe som ikke passer henne så bra. Denne plata ble en stor skuff altså....

Men nå kommer hun med ei live-plate: "At the Olympia Paris" som egentlig er konsertopptak fra turneen hennes i 2011.
    Ei ujevn plate, siden mye er gamle Cole Porter melodier, ikke i min smak.
    Men her er et par oppturer også: "Beautiful boy" og "Don't stop". Og her i konsertsammenheng fungerer det at hun synger på engelsk synes jeg. I tillegg håper jeg at lyden er bra, skal bli spennende å få spunnet denne i gang på anlegget hjemme....
    Uansett så er plata absolutt verdt et kjøp.

Men.... det er like før jeg sender Lisa en email og ber henne ta opp igjen samarbeidet med Lars Winnerbäck som var produsent fra de to store svenske platene hennes.....

Vis vedlegget 205798

Ps: Plata kjøpes på hennes hjemmeside: www.lisaekdahl.com
    Jeg betalte kr 175 inkl porto fra Sverige, det tok 7 dager fra jeg bestilte til jeg fikk den i posten.
    Og da kommer pengene dit de hører hjemme.... :)
    Jeg skriver under på samme mailen FinnM;)

gismo

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Og i sommervarmen, mens jeg lengter etter anlegget (det er vel derfor jeg er mer aktiv her på forumet om sommeren enn om vinteren:
    Om vinteren spiller jeg musikk isteden...) ;)

genesis___a_trick_of_the_tail.jpg

Okei: til de største av alle, nemlig Genesis.
    I 1976, noen måneder etter at Peter Gabriel forlot gruppa (han hadde fått seg dame og ville bruke litt tid til et par solo-prosjekt, noe som ikke ble godtatt av resten av gjengen som hadde store ambisjoner og krevde 100% fokus på gruppa), gav de ut sitt beste album:
    A trick of the tail.
    Grunnen er bla Steve Hacketts bruk av akustiske gitarer og Tony Banks sitt pianospill. Faktisk så gav de ut to album dette året, Wind and wuthering kom noen måneder senere.

Gruppa har uttalt siden at det var en stor tabbe å la Peter Gabriel gå. De var unge og ambisiøse og sparket han altså på grunn av dama. Dame var ikke godtatt, man måtte ha 100% fokus på det som var viktig! ;)
    Det var altså aldri noen konflikt som utløste at Gabriel gikk ut.
    Derimot var det konflikten rundt valget av musikalsk kurs som gjorde av supergitarist Steve Hackett forlot gruppa året etter, i 1977.

Her er videoen med det ypperste av det ypperste, nemlig: Ripples fra nevnte plate:

God sommer!

mvh
    Finn M

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.155
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kan desverre ikke si meg enig i at "a trick of the tail" er Genesis sin beste. Den er god, men når ikke opp til "Selling England by the pound" Deilig progressiv musikk fra den tiden Genesis var på sitt beste. At P.G forsvant ødela mye synes jeg. Phil Collins skulle holdt seg til det han kunne best..

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    "Selling England..." er også min favoritt.

BTW;

Gabriel’s departure from Genesis—which stunned fans of the group and left many commentators wondering if the band could survive—was the result of a number of factors. His stature as the lead singer of the band, and the added attention garnered by his flamboyant stage persona, led to tensions within the band. Genesis had always operated more or less as a collective, and Gabriel’s burgeoning public profile led to fears within the group that he was being unfairly singled out as the creative hub. The band had also begun to feel confined by the reputation (and fans’ expectations) attached to their famously elaborate theatrical performances, believing that the visual element of their performances was receiving more attention than their actual music.

Mer her...Peter Gabriel’s letter to media on why he left Genesis | That Eric Alper

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    "Selling England..." er også min favoritt.

BTW;

Gabriel’s departure from Genesis—which stunned fans of the group and left many commentators wondering if the band could survive—was the result of a number of factors. His stature as the lead singer of the band, and the added attention garnered by his flamboyant stage persona, led to tensions within the band. Genesis had always operated more or less as a collective, and Gabriel’s burgeoning public profile led to fears within the group that he was being unfairly singled out as the creative hub. The band had also begun to feel confined by the reputation (and fans’ expectations) attached to their famously elaborate theatrical performances, believing that the visual element of their performances was receiving more attention than their actual music.

Mer her...Peter Gabriel’s letter to media on why he left Genesis | That Eric Alper
    Jo, noen skribenter sier så....
    Men hvis man leser biografien + uttalelsene fra de ulike bandmedlemmene som ligger vedlagt den 4dobble CD-boksen Achives 1969-95, så er ikke bandmedlemmene ihvertfall enige med de journalister som spekulerer i at de andre bandmedlemmene var misunnelige på Gabriel, at han fikk for mye oppmerksomhet.
    Så får hver enkelt av oss tro det vi vil, men jeg bare registerer at Gabriel oppgjennom tidene har vært "gjesteartist" flere ganger, i tillegg til at Genesis har hjulpet Gabriel i visse sammenhenger (uten at jeg i farten husker hvilke).

Det gikk også ville rykter for et par år siden at Gabriel ville ut på verdensturne sammen med resten av Genesis-gjengen (minus Steve Hackett). Men det er vel å tro på julenissen: stemmen til Gabriel har nok endret seg en del på 40 år....

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Uansett så ga de ut mye fantastisk bra musikk, selv liker jeg perioden med PG best men vi har alle forskjellig smak....og godt er det.:)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan desverre ikke si meg enig i at "a trick of the tail" er Genesis sin beste. Den er god, men når ikke opp til "Selling England by the pound" Deilig progressiv musikk fra den tiden Genesis var på sitt beste. At P.G forsvant ødela mye synes jeg. Phil Collins skulle holdt seg til det han kunne best..
    Greit med uenighet. :)
    Jeg er enig i at Genesis var best da de var fem. Det er bare å høre på konsertopptakene på nevnte Archives 1969-75.
    Denne boksen anbefales! Der finner man bla et konsertopptak av hele "Lamb lies down on Broadway" som for meg er hakket bedre enn "Selling England...".
    Fra 1970 og fremover ble Genesis bedre og bedre for hvert album selv om jeg føler lyden ikke var optimal dvs produksjonen. Det tar de til de grader igjen på Archives....

Jeg er også enig i at Collins skulle holdt seg bak trommene, men enda viktigere var Hacketts innflytelse. Da han sluttet endret musikken seg radikalt, til tross for at Duke og And then they were three også er flotte album.

Men det er viktig å merke seg at Genesis i starten var et sært band som sammen med Yes, Pink Floyd og andre eksperimenterte og lærte, var ikke opptatt av salg, men lærte og utviklet seg fra album til album. Genesis ble bedre og bedre for hver utgivelse helt frem til Selling England... som på en måte markerer overgangen fra progressiv rock til symfonisk rock. 1973 var tross alt året da Dark side of the moon ble utgitt, og det påvirket nok Genesis også.

Joda, Selling England... er det første skikkelig gode albumet fra Genesis. Det inneholder noen av Genesis' beste: The Cinema show og Firth of fifth. Likevel er låtene gjort mye bedre live, og spesielt på nevnte Archives som inneholder konsertopptak med Peter Gabriel bak mikrofonen). Selling... er for meg nå 40 år etter noe ujevnt, det er bare å nevne Battle of Epping forrest, More fool me og I know what i like.
    Da er dobbel-LP'en Lamb lies down on Broadway i forhold et utrolig helstøpt konseptalbum der det er vanskelig å plukke ut enkeltlåter, men spilt fra A til Å er det bare helt utrolig bra selv nå 40 år etter.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg har den første på en Japansk pressing, fint samleobjekt men musikalsk er den nok for den spesielt intereserte må jeg si...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Morro med litt fokus på klassisk Genesis, må jeg si. De skivene er så til de grader knyttet til oppveksten at det holder. Heller nok i retning av "Selling England..." som den beste sammen med "Lamb...", og har mer enn en gang blitt overrasket over hvor bra en engelsk orginalpressing av "Selling...." egentlig låter på et virkelig kompromissløst anlegg..

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Så var en av Englands beste komikere død - bare 60 år gammel.
    Ser det er en egen tråd her på forumet, men siden dette er et hifi-forum bare MÅÅÅ jeg legge ut dette klippet fra "Not the nine o'clock news" med Smith & Jones i hovedrollene:

RIP Mel Smith....

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Så var julekvelden kommet!!!! :D
    Inn døra sammen med postmannen (eller omvendt) kom denne:

over the rhine.jpg

Over the Rhine: Meet me at the edge of the world

Dette er en dobbel CD som vil få hedersplassen i samlingen. For det er jo litt stas å få navnet sitt på plata! :cool:
    Men enda mer stas er det å føle at man har bidratt til at en av mine favorittartister har fått gitt ut enda mer god musikk.

Åsså så flott den har blitt da!!! Dobbelt utbrettcover med to vedlagte små hefter... Snakker om snacks!
    Den signerte LP'en er litt forsinket, men jeg er lovet å få den i god tid før denne plata blir lagt ut for vanlig salg til dere andre... :)

Ps: I følge gruppas Facebookside så kommer Europa til å inngå i turneplanene for 2014.
    Så da er det bare å bestille flybilletter til et land et sted i nærheten!

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.220
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Må si dette flotte innlegget tirrer nysgjerrigheten en smule FinnM;)
    Da får vi vente da:cool:

gismo

Edit: Hmmm.....det var da et langt flott innlegg her...:confused:

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6

gismo

Jo, du har rett i det Gismo, det var et innlegg der, men jeg syntest at det ble litt vel selvutleverende...
    I tillegg var jeg ikke sikker på om det var så veldig interessant for dere andre å lese. Derfor så slettet jeg det etter vel 5 minutt....

Men siden du avslørte meg så blir jeg nødt til å skrive på nytt...:rolleyes::p

Saken er at ARC Ref.5SE og McIntosh'ene ble solgt i forrige uke.
    De to viktigste grunnene var:

- Kunne tenke meg å ha noe uten rør slik at jeg ikke trenger å måtte tenke på å slå av anlegget etter bruk, at jeg også kan bruke anlegget når man ser på TV/ser film. Anlegget står tross alt i stua der andre også skal oppholde seg.
    - Kunne også tenke meg færre bokser og færre kabler. Som sagt: anlegget står tross alt i stua.

Samtidig føler at det kanskje er en liten skeivfordeling når jeg har en preamp som koster 4x så mye som høyttalerne.
    Greit nok at høyttalerne er gode til prisen, men de fleste bruker jo 50% av budsjettet på høyttalere og så de siste 50% fordelt på resten av boksene...

Det som egentlig var tanken var å gå for den nye minste Devaliet 140, og selge den dyre Lindemann SACD-spilleren også. Det ville tross alt være smør på flesk eller som å skyte spurv med kanon å bruke Lindemann som rent drivverk.
    Så tenkt, så gjort, jeg hadde en CD-spiller med nypris på 20-25 tusen som jeg skulle få pent brukt for 5 tusen, koblet den opp på anlegget bare for å teste at den fungerte nesten like bra som Lindemann. Dette var det siste jeg skulle gjøre før jeg pakket ned og sendte rørforsterkerne.

Det som da fulgte hadde jeg ikke regnet med.....
    Kvelden før hadde jeg satt på ei LIVE-plate med Cowboy Junkies som kun blir solgt på gruppas konserter som jeg fikk tilsendt av en kjekk kar her på Sentralen. Forresten: Tusen takk til United!! Jeg fikk hakeslepp av en lyd som jeg aldri før hadde hørt maken til i egen stue: Etter å ha stått 6 måneder ubrukt var nemlig høyttalerne innspilt igjen, så for første gang siden jeg hadde kjøpt ARC Ref.5SE så fungerte alt optimalt.
    Mens jeg satt og leste og hørte musikk så tok jeg meg i flere ganger å kikke opp, bare for å forsikre meg om at jeg ikke satt i konsertsalen likevel! Pokker, jeg kunne sverge at... :eek:Musikken var i tillegg så vakker og full av liv...
    Så skulle jeg altså prøve den billigere spilleren, satte på samme plata, bare for å forsikre meg om at lyden var ihvertfall nesten like god slik at jeg kunne selge den dyre Lindemann-spilleren også. Men det som kvelden før hadde vært en fantastisk vakker plate var nå regelrett kjedelig og død.
    Da skiftet jeg til den siste LIVE-plata fra Loreena McKennitt. Etter bare ti sekunder skrudde jeg av hele greia. Det var ikke vits å kaste bort tiden lenger. Det hørtes nemlig ut som Loreena sang inn i et langt rør!

Av dette lærte jeg:

- Kilden er viktig og Lindemann 822 SACD er utrolig god! Ihvertfall om man har en så god pre som Ref.5SE. Den er fredet, skal ikke forlate anlegget, den skal ikke tukles med!
    - Det å prøve å gå ned i kvalitet når man har vent seg med noe bedre, kan man bare glemme.

Når jeg i tillegg også ble litt usikker om den minste fra Devaliet klarer å drive Dynaudio'ene, så ble planen om å bli moderne og kul (jeg har tross alt en sønn som studerer data ved NTNU, kunne vært morsomt å overraske han med noe nytt og kult, istedet for de gamle rør-boksene som er fra en teknologi som egentlig hører det forrige århundre til... Hører liksom han si: Jasså du holder på med disse gamle dinosaur-boksene dine fortsatt...);)

Devaliet er skrinlagt. Men jeg angrer likevel ikke på salget av ARC og MC'ene. Til tross for hvor god de er.
    Jeg har levd med forskjellige ARC-bokser helt siden jeg kjøpte den integrerte ARC CA-50 i 1999. Og McIntosh 275R monoblokkene er de mest musikalsk tilfredsstillende effekttrinn jeg har hatt i stua.
    Men jeg fikk faktisk også tilbake det jeg hadde betalt for de. Så økonomisk er det greit.
    Og for å si det: 12 timer etter å ha lagt ut annonsene hadde jeg to kjøpere på ARC og 5 stk(!) som ville bla opp for monoblokkene fra MC tvert!
    Noen som sier at Bruktmarkedet for HIFI er treigt?

Joda, jeg har en plan. En plan for å få minst like god lyd som det jeg hadde.
    Samtidig som jeg sparer litt penger som jeg evt kan bruke på dyrere høyttalere senere om jeg skulle ønske det.
    På søndag tar jeg meg en biltur til Oslo. Kommer tilbake med rapport i neste uke...

Sist redigert:

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Morsomt å følge dine krumspring FinnM. Skulle gjerne ha lagt mine klamme hender på en AR 5SE. Vi får se i fremtiden.
    Bare en vill gjetning herfra ang nytt forsterkeri med utgangspunkt i hva du skriver og preferanser. Snakker vi gyllen Pleasure Control? (dagens gåte :cool:)

Mvh
    RBN

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.402
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

2 timer 2 minutter ut i videoen får man den utrolig flotte animasjonsvideoen (eller hva man nå skal kalle det).
    Det er bare det... jeg husker feil, det er nok ikke K.D. Lang som synger her.... :p Men flott er det likevel.
    Må bare få det ut!

Nei, det er ikke k.d.lang som synger her, men låtskriveren og originalfremføreren Joni Mitchell i eldre og godt innrøkt utgave. Her i selvportrett med sigarett på albumet man hører på åpningsseremonien:

joni-mitchell.jpg

Peace. Som sagt, jeg måtte bare bli kvitt det.

mvh

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Heisan
    Morsomt å følge dine krumspring FinnM. Skulle gjerne ha lagt mine klamme hender på en AR 5SE. Vi får se i fremtiden.
    Bare en vill gjetning herfra ang nytt forsterkeri med utgangspunkt i hva du skriver og preferanser. Snakker vi gyllen Pleasure Control? (dagens gåte :cool:)

Mvh
    RBN

Dartzeel. Men før du kjøper noe som helst bør du for din egen skyld komme og høre mine nye amper Finn.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Foooor seiiiiiint Tommy, jeg har allerede reist! Du kan ikke redde meg nå! ;)

Dartzeel. Men før du kjøper noe som helst bør du for din egen skyld komme og høre mine nye amper Finn.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Fint at du kom med den oppklaringen, tkr. :)
    Joni Mitchell har også skrevet en av mine favorittmelodier: A case of you.

Canada er et land med utrolig mange flotte artister.
    Jeg kan nevne i fleng: Cowboy Junkies, K.D. Lang, Loreena McKennitt, Sarah McLachlan, Leonard Cohen, Joni Mitchell....
    Og tre av disse var altså representert i åpningssermonien.

Må bare få det ut!

Nei, det er ikke k.d.lang som synger her, men låtskriveren og originalfremføreren Joni Mitchell i eldre og godt innrøkt utgave. Her i selvportrett med sigarett på albumet man hører på åpningsseremonien:

Vis vedlegget 223439

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.402
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fint at du kom med den oppklaringen, tkr. :)
    Joni Mitchell har også skrevet en av mine favorittmelodier: A case of you.

Canada er et land med utrolig mange flotte artister.
    Jeg kan nevne i fleng: Cowboy Junkies, K.D. Lang, Loreena McKennitt, Sarah McLachlan, Leonard Cohen, Joni Mitchell....
    Og tre av disse var altså representert i åpningssermonien.

Må bare få det ut!

Vis vedlegget 223439

mvh
    Kan jo ta med Neil Young, Gordon Lightfoot og Robbie Robertson på den listen din også. :)

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.220
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo

Jo, du har rett i det Gismo, det var et innlegg der, men jeg syntest at det ble litt vel selvutleverende...
    I tillegg var jeg ikke sikker på om det var så veldig interessant for dere andre å lese. Derfor så slettet jeg det etter vel 5 minutt....

Men siden du avslørte meg så blir jeg nødt til å skrive på nytt...:rolleyes::p

Saken er at ARC Ref.5SE og McIntosh'ene ble solgt i forrige uke.
    De to viktigste grunnene var:

- Kunne tenke meg å ha noe uten rør slik at jeg ikke trenger å måtte tenke på å slå av anlegget etter bruk, at jeg også kan bruke anlegget når man ser på TV/ser film. Anlegget står tross alt i stua der andre også skal oppholde seg.
    - Kunne også tenke meg færre bokser og færre kabler. Som sagt: anlegget står tross alt i stua.

Samtidig føler at det kanskje er en liten skeivfordeling når jeg har en preamp som koster 4x så mye som høyttalerne.
    Greit nok at høyttalerne er gode til prisen, men de fleste bruker jo 50% av budsjettet på høyttalere og så de siste 50% fordelt på resten av boksene...

Det som egentlig var tanken var å gå for den nye minste Devaliet 140, og selge den dyre Lindemann SACD-spilleren også. Det ville tross alt være smør på flesk eller som å skyte spurv med kanon å bruke Lindemann som rent drivverk.
    Så tenkt, så gjort, jeg hadde en CD-spiller med nypris på 20-25 tusen som jeg skulle få pent brukt for 5 tusen, koblet den opp på anlegget bare for å teste at den fungerte nesten like bra som Lindemann. Dette var det siste jeg skulle gjøre før jeg pakket ned og sendte rørforsterkerne.

Det som da fulgte hadde jeg ikke regnet med.....
    Kvelden før hadde jeg satt på ei LIVE-plate med Cowboy Junkies som kun blir solgt på gruppas konserter som jeg fikk tilsendt av en kjekk kar her på Sentralen. Forresten: Tusen takk til United!! Jeg fikk hakeslepp av en lyd som jeg aldri før hadde hørt maken til i egen stue: Etter å ha stått 6 måneder ubrukt var nemlig høyttalerne innspilt igjen, så for første gang siden jeg hadde kjøpt ARC Ref.5SE så fungerte alt optimalt.
    Mens jeg satt og leste og hørte musikk så tok jeg meg i flere ganger å kikke opp, bare for å forsikre meg om at jeg ikke satt i konsertsalen likevel! Pokker, jeg kunne sverge at... :eek:Musikken var i tillegg så vakker og full av liv...
    Så skulle jeg altså prøve den billigere spilleren, satte på samme plata, bare for å forsikre meg om at lyden var ihvertfall nesten like god slik at jeg kunne selge den dyre Lindemann-spilleren også. Men det som kvelden før hadde vært en fantastisk vakker plate var nå regelrett kjedelig og død.
    Da skiftet jeg til den siste LIVE-plata fra Loreena McKennitt. Etter bare ti sekunder skrudde jeg av hele greia. Det var ikke vits å kaste bort tiden lenger. Det hørtes nemlig ut som Loreena sang inn i et langt rør!

Av dette lærte jeg:

- Kilden er viktig og Lindemann 822 SACD er utrolig god! Ihvertfall om man har en så god pre som Ref.5SE. Den er fredet, skal ikke forlate anlegget, den skal ikke tukles med!
    - Det å prøve å gå ned i kvalitet når man har vent seg med noe bedre, kan man bare glemme.

Når jeg i tillegg også ble litt usikker om den minste fra Devaliet klarer å drive Dynaudio'ene, så ble planen om å bli moderne og kul (jeg har tross alt en sønn som studerer data ved NTNU, kunne vært morsomt å overraske han med noe nytt og kult, istedet for de gamle rør-boksene som er fra en teknologi som egentlig hører det forrige århundre til... Hører liksom han si: Jasså du holder på med disse gamle dinosaur-boksene dine fortsatt...);)

Devaliet er skrinlagt. Men jeg angrer likevel ikke på salget av ARC og MC'ene. Til tross for hvor god de er.
    Jeg har levd med forskjellige ARC-bokser helt siden jeg kjøpte den integrerte ARC CA-50 i 1999. Og McIntosh 275R monoblokkene er de mest musikalsk tilfredsstillende effekttrinn jeg har hatt i stua.
    Men jeg fikk faktisk også tilbake det jeg hadde betalt for de. Så økonomisk er det greit.
    Og for å si det: 12 timer etter å ha lagt ut annonsene hadde jeg to kjøpere på ARC og 5 stk(!) som ville bla opp for monoblokkene fra MC tvert!
    Noen som sier at Bruktmarkedet for HIFI er treigt?

Joda, jeg har en plan. En plan for å få minst like god lyd som det jeg hadde.
    Samtidig som jeg sparer litt penger som jeg evt kan bruke på dyrere høyttalere senere om jeg skulle ønske det.
    På søndag tar jeg meg en biltur til Oslo. Kommer tilbake med rapport i neste uke...
    Var ikke meningen å presse deg FinnM, men rakk å lese og innlegget som var veldig bra!
    Fint at du valgte å dele med oss (de andre:cool:) på nytt;)
    Som sagt, fortsatt meget spent og klarer ikke å ta utfallet av "gyllen Pleasure Control"....

gismo

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Ja, i dag var jeg på besøk til Knut Vadseth himself.
    Jeg vet ikke hva som var best: det å få den store ære og få høre referanseanlegget hans, eller den lange og meget hyggelige praten. Vadseth'en viste seg å være en tvers igjennom kjernekar!

Og anlegget var selvsagt Referanse med stor R, spesielt med hensyn på oppløsning og dynamikk, helt ned i de mørkeste basstoner. Og romfølelsen var den beste jeg har hørt, med musikerne i symfoniorkesteret fint dandert bak i stua. Nei, her var man transformert fra stua til Knut, til den beste plassen i konsertsalen.

Og utseendet på kremkomponentene var ikke dårligere enn lyden.
    Jeg må si at Marten Coltrane må være en av de stiligste høyttalerne jeg har sett: den buede sorte pianolakken sammen med skipsplank-looken i fronten var bare helt nydelig!
    Men aller flottest var pre og power fra D'Agostino... Så utrolig lekre at det var til å grine av! Dette er ingeniørkunst av høyeste klasse.
    Nei, hadde penger ikke vært noen hindring hadde jeg uten tvil valgt disse komponentene selv også.
    Når det gjaldt kilde så var det ved denne anledning Krell som stod på hedersplassen. Dette til tross for at riggen fra APL ikke var langt unna..... Kunne vært gøy å høre min egen Lindemann SACD i dette oppsettet. Den er nemlig meget god og kunne kanskje klare å matche Krell.... Ihvertfall liker jeg å tro det selv da....

Ellers gjorde jeg to tabber: 1. At jeg ikke hadde med meg et par av mine egne referanseinnspillinger. Tipper på stort hakeslepp hadde jeg hatt med en av Loreena McKennitts live-plater! 2. Og så var det tabbe å ikke ha med SLR-en for å foreviget stunden...

Men det beste var kassa som jeg fikk med meg ut i bilen. Joda, det du hadde rett RBN, det er darTZeel CTH 8550. Ikke dårlig tippa! Pleasure Control skjønner du Gismo .... Det er ikke noe sex-leketøy, det er det darTZeel kaller volum kontrollen. Og ellers er utseendet helt nydelig. Skjønner ikke at noen er negativ til utseendet, det hadde selv Sonja godkjent for slottet med blandingen av rødt og gull...
    Klarer ikke å vente til jeg kommer hjem, dette bare MÅ bli bra! 8)

Skrevet på IPad av en meget entusiastisk FinnM fra et hotellrom i Oslo en sen tirsdagskveld....

Ps Og det var Innlegg nr 1000!!!!!!!!:cool:

Pps: Takk for teen Knut! :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn