Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.901
    Sted
    Makrokosmos
    Men jeg ville gjøre et forsøk. Dermed tok jeg en kjøretur ned til Rudshøgda der jeg møtte en hyggelig kar med en Luxman L-595A Special Edition.
    Dette er en klasse A forsterker (60 Watt i 4 ohm), aldri prøvd det før. Vil helt sikkert ikke ha noe problemer med å drive de nye Dynaudioene.
    Denne gir meg i utgangpunktet skikkelig godfølelse: Minner meg om første forsterkeren jeg kjøpte da jeg gikk på videregående på slutten av 70-tallet: bass- og diskantkontroller, Loudness og RIIA-trinn. Husker en kompis kom innom og hørte JVC anlegget mitt. Han syntes det var bra, men visste om en som hadde kjøpt Luxman....
    Har lest mye skryt av Luxman-lyden. Dette er en gedigen sak på bortimot 30 kg, bygd som en tanks, men ser mye stiligere ut :)
    Dette er en jubileumsmodell som er produsert i kun 300 eksemplarer.
    Nå blir det testing!
    Akkurat dette eksemplaret er en veldig fin forsterker @Finn M !
    Og hvordan vet jeg det?
    Luxman.jpg

Jo, for det er min forsterker jeg hadde tidligere :cool: .
    Håper at du liker lyden og at den får bli i anlegget ditt, jeg hadde mye glede av den hjemme hos meg sammen med Dynaudio Heritage Special.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.505
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette er litt sånn at det er fint å se når ungdommen overtar hifi-utstyret som de voksne har hatt før. Bare motsatt 😁😁😁
    Tror @tomkver også hadde en sånn. Fantastisk byggekvalitet.
    mvh

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.128
    Torget vurderinger
    6
    Akkurat dette eksemplaret er en veldig fin forsterker @Finn M !
    Og hvordan vet jeg det?
    Vis vedlegget 1102028
    Jo, for det er min forsterker jeg hadde tidligere :cool: .
    Håper at du liker lyden og at den får bli i anlegget ditt, jeg hadde mye glede av den hjemme hos meg sammen med Dynaudio Heritage Special.
    🤩 Det var litt av et sammentreff!! Men da vet jeg at den har hatt en god barndom 😁

Dette er litt sånn at det er fint å se når ungdommen overtar hifi-utstyret som de voksne har hatt før. Bare motsatt 😁😁😁
    Tror @tomkver også hadde en sånn. Fantastisk byggekvalitet.
    mvh
    Ja, men hvis man skal tenke motsatt så er det ikke sikkert hvordan dette ender siden jeg da vil være på vei inn i trassalderen snart 😁

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.128
    Torget vurderinger
    6
    Dette skal være en bildetråd. For nye lesere så vil jeg derfor ta et lite tilbakeblikk over hva som har vært innom stua siste 15 årene:

hifi 2009 sept.jpg

September 2009:
    Audio Aero Capitole CD-spiller, Audio Research Reference 3 preamp, Jeff Rowland monoblokker, Dali Helicon 400 mk.II høyttalere.
    De rørbaserte CD-spilleren har jeg bare gode minner om. Det kan imidlertid ikke sies om Jeff Rowlands monoblokker...

hifi2010-2.jpg

2010:
    Nytt siden sist: Rouge Audio 180 monoblokker, Dali MS4 høyttalere og Avid Diva platespiller.
    Hvis jeg skal liste opp de 5-6 beste komponentene som har vært i hus så er monoblokkene fra Rouge helt klart på den lista.
    Dette er et oppsett jeg kunne ha levd lykkelig med også i dag, men hadde da ville byttet ut høyttalerne. Dali har fin lyd, men de låter... Dali.

hifi2013.jpg

2013:
    Da var alt byttet ut: Lindemann SACD-spiller, Audio Research Reference 5 preamp, 2x McIntosh MC275, Dynaudio Contour 1,4S høyttalere
    I forhold til pris er kanskje Dynaudio Contour 1,4S de beste høyttalerne som har vært innom, men de krever mye krefter for å få orden på bassen. Og det har vært Dynaudios problem i mange år (ihvertfall var det slik før ca 2015): Glimrende høyttalere, men på grunn av prisen blir de koblet opp på for dårlige forsterkere. Når jeg noen måneder etter dette byttet fra McIntosh til darTZeel så ble virkelig bra. Den hadde krefter, oppløsning, et hav av detaljer samtidig som det ikke ble analytisk.
    Hadde jeg derimot sittet med dette oppsettet i dag så hadde jeg ikke byttet til darTZeel, jeg hadde derimot byttet høyttalerne til mine nåværende Contour Legacy. De er mye mer lettdrevne, går lenger ned i bassen og har Dynaudios beste diskantelemint: Esotar 3.
    Sånn sett er det vel heller Legacy som er de beste høyttalerne jeg har hatt. Også når man tar prisen med i betraktningen :cool:

hifi 2018 django l.jpg

2018:
    Alt byttet ut igjen: Ayon CD-3sx, darTZeel CTH-8550, Marten Django L høyttalere
    Både darTZeel og Ayon må på lista over det beste som har vært innom stua. Imidlertid fikk ikke Ayon vise hva den var god for i dette oppsettet siden preamp delen her var bypassed for oppkobling på darTZeel. Det er først når den nå blir koblet rett inn i McIntosh MC275 at den får vist hva den duger til.
    Mer om det senere....

hifi mars 2025-2.jpg

Mars 2025:
    Får en kompis innom i dag så får vi se hvordan det går i duellen mellom Luxmann og komboen Ayon + McIntosh..

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn