Luxman L-595A SE er bygd som en tanks (rundt 30 kg), er bygd for å vare og er en skikkelig vakker sak.
Den ble produsert i bare 300 eksemplarer for å feire Luxmans 95 år jubileum.
Den er vel kanskje Luxmans siste klasse A forsterker og er på 30 Watt i 8 ohm - 60 Watt i 4 ohm. Dette er imidlertid konservativt oppgitt, tror det riktige heller er 100 Watt.
Det høres ikke mye ut, men det var mer enn nok til mine Legacy høyttalere. Det var nok å skru volumet opp til kl 9 så ble det mer enn høyt nok.
Det er nok mange som ser seg blind i antall watt, for det å gå opp fra 60 watt til 600 watt, gir bare 10dB høyere lyd. Og 10dB oppfatter våre ører som akkurat dobbelt så høyt.
Det utgjør omtrent samme forskjell som å gå fra de tungdrevne Dynaudio Special One til Legacy Contour Legacy.
Så lenge man unngår lite effektive høyttalere hvis man skal spille svært høyt så er alt greit.
Nok krefter til å drive det meste har denne forsterkeren. Det samme gjelder kvalitet på lyden.
På gode 70-talls plater som Al Stewart: Year of the cat, Supertramp: Crime of the century eller Genesis: Trick of the tail virkelig brillierte Luxman.
Det var kanskje det beste jeg har hørt fra disse innspillingene: Musikken ble presentert som en helhet, det var lys det var luft, detaljer og spilleglede. Skikkelig troverdig og slik favorittplatene fra 70/80-tall skulle låte.
Når jeg koblet opp på McIntosh MC275 mk.V var klangbalansen ganske så lik med Luxman, vil beskrive den som svakt mot det varme, men samtidig med masser av lys og luft aller øverst. MC275 gravde likevel noe dypere ned i detaljene, men uten at det gjorde så mye for musikkopplevelsen.
Konklusjonen etter første lytteseanse var derfor bortimot uavgjort, at jeg fortsatt hadde planer om å bytte, da Luxman gav flere muligheter (SACD, vinyl, tonekontroller osv). Min preferanse er at musikken står i sentrum. Jeg er ikke interessert i nøytral lyd eller masser av detaljer uten at det gjør musikkopplevelsen bedre.
For å si litt om anlegget: Ayon CD-3sx er en rørbasert CD-spiller med innebygd pre. Når jeg koblet opp på Luxman, ble signalet forbikoblet preamp-delen. Hvis jeg ikke gjorde dette (dvs kjørte i praksis med to preamper) ble lyden noe mindre oppløst, det føltes glattere men absolutt meget bra da også.
Neste runde ble det spilt jazz. Kan nevne plater som:
Solveig Slettahjell: Silver
Charlie Haden & Pat Metheny: Beyond the Missoury sky
Madeleine Peyroux: Half the perfect world
Keith Jarrett: The Köln concert
På Luxman låt det vakkert på alle måter, kunne absolutt levd lykkelig med den, men etter en tid kom tanken... hadde jeg ikke hørt dette bedre før?
Koblet derfor tilbake på MC275. Nå kan vi faktisk snakke om store forskjeller: Oppløsningen er større, rommet er større, man hører hvordan lyden fra Keith Jarretts piano beveger seg i rommet og blir reflektert i veggene. En øvelse som kanskje bare de aller beste rørforsterkere kan utføre. MC275 har jo tross alt vært på hifi-bibelen Stereophile sin klasse A liste over anbefalte effekttrinn sammenhengende stort sett siden år 2000.
Når Pat Metheny spiller på gitar så kan man høre forskjellen på hvert enkelt anslag på stengene, det samme på Charlie Hadens bass. Det er bare stor magi og en utrolig jeg-er-der følelse! Selv kona fikk hakeslepp og utbrøt at: Det er jo som å ha de i rommet!
Etter dette ble det litt nedtur å spille koble tilbake på Luxman. En meget god forsterker som jeg som sagt hadde levd lykkelig med hadde det ikke vært for at jeg hadde noe enda bedre fra før.
Man må her også huske på at Luxman ikke fikk de beste betingelsene. Tror at en ren CD-spiller, f.eks en SACD-spiller fra Luxman hadde vært en bedre kombo. Jeg tror også at hvis jeg hadde noen andre høyttalere, f.eks Marten Django L, så ville jeg foretrekke lyden sammen med Luxman da Luxman er mindre avslørende. Den legger 100% vekt på musikkopplevelsen. Det samme gjelder hvis jeg hadde hatt høyttalere som ikke var så superoppløst som Legacy. Forskjellene hadde helt sikker vært mindre da.
Og ikke minst: McIntosh MC275 er et effekttrinn som koster omtrent det samme som Luxman. Luxman er en integrert forsterker. Med MC275 må man gå til innkjøp av en preamp som samlet inkl ekstra kabler vil gi omtrent dobbelt så høy pris som Luxman.
Sånn sett er det en urettferdig sammenligning.
Den beste integrerte jeg noengang har hørt er derfor fortsatt darTZeel CTH-8550. Men den har nå en prislapp på avsindige 400 tusen kr (jeg kjøpte den brukt fra Knut V. for kr 85 tusen). Kan meget godt hende hadde også den gått tapende ut av konkurransen mot MC275.
Når jeg tenker etter er det svært få ganger jeg har kjøpt nye hifi komponenter. Det har i tilfelle vært høyttalere. Siste forsterker jeg kjøpte ny var nettopp McIntosh MC275 kjøpt ny på Soundgarden Ålesund for kr 25 tusen i 2009. Nå koster den nye utgaven fire ganger så mye...
Noen sier at dyrt anlegg ikke gir mer musikkglede. Det kan kanskje være riktig, jeg har tross alt levd de siste 6 årene med musikk fra Spotify i bilen

Men hvis man er lur kan man få ypperste high end for en ikke for dyr penge: For det første bør man kjøpe brukt. Her er det masser å spare og mindre å tape dersom man gjør et bomkjøp. F.eks Ayon CD-3sx koster ny over 100 tusen. Den ble kjøpt brukt for 28 tusen. For det andre bør man satse på få komponenter og heller bruke mer penger på hver. Det har jeg gjort til det ytterste, men har også måttet gjøre det siden jeg ikke vil gjøre stua om til et lydrom (selv om det er det det er, det er bare kona som ikke har skjønt det).
Ok, ved at Luxman var innom noen dager så fikk jeg mange spørsmål besvart. McIntosh MC275 har noen helt unike kvaliteter. Som Steve Guttenberg beskrev: Hvis man har en skala der det å spille vakkert er i ene enden og nøytralitet er i andre, befinner MC275 seg godt ut mot førstnevnte. Samtidig har den en enorm oppløsning og romfølelse. Grunnen til at det ikke bikker over til å bli analytisk er nettopp musikaliteten. Men har man høyttalere som Django L så får man altså høre det. Jeg vil gjenta: Django prøver å gi inntrykk av høy oppløsning. Men det den egentlig gjør er å gi inntrykk av at den gjengir mer detaljer enn den virkelig her.. Det å da koble om til Legacy er som å få avslappet HD-lyd. Det er slik musikk skal låte.