Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Melco audiofil netverksswitch
    IT switches are optimised for speed and throughput – not data integrity
    Computer Audio Computers used for playing Audio all connect to the network for access to servers or streaming services. This connectivity is not optimised for sound quality and Melco S100 removes this restriction to performance allowing the full benefit of optimised player software and other tweaks to be enjoyed
    Egentlig burde denne stått i den tråden med "rare" forklaringer men fant den ikke....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Oslo
    Kan det tolkes som at de innfører jitter og datafeil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De er i det innmalte hjørnet allerede før de namedropper:
    1621162284374.png

    Da er det jo et herrens mirakel at det går an å lese dette innlegget sånn noenlunde som det ble skrevet, så mange "IT switcher" som det må ha gått gjennom mellom mitt tastatur og din skjerm. Et ord som "mirakel" blir ikke plutselig til "wxzglbfs" på veien.

    Skjønt, i den virkelige verden er jo dataintegritet en innebygget funksjon i TCP/IP. En switch som ikke garanterer dataintegritet er bare defekt.

    1621163745919.png


    TCP organizes data so that it can be transmitted between a server and a client. It guarantees the integrity of the data being communicated over a network. Before it transmits data, TCP establishes a connection between a source and its destination, which it ensures remains live until communication begins. It then breaks large amounts of data into smaller packets, while ensuring data integrity is in place throughout the process.

    As a result, TCP is used to transmit data from high-level protocols that need all data to arrive. These include peer-to-peer sharing protocols like File Transfer Protocol (FTP), Secure Shell (SSH), and Telnet. It is also used to send and receive email through Internet Message Access Protocol (IMAP), Post Office Protocol (POP), and Simple Mail Transfer Protocol (SMTP), and for web access through the Hypertext Transfer Protocol (HTTP).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ser at det er en audiofil switch, OG at den har 100mbit på ene siden og 1000mbit på den andre siden og priority port! Da tenker jeg at dataplanet på den dritten der ikke er verdt metallet den er pakket inn i engang, det er slik switcher til en hundrelapp eller to var for 10-20 år siden..
    Idag så har man såpass kraftig backplane på switcher så å ha 10gbit på ALLE porter er egentlig ikke noe problem, og dataintegritet er noe switcher har i standarden sin. Men sammenligner man de audiofile switchene med hub så stemmer jo noe av det de sier, og de audiofile switchene er vel et hårstrå bedre enn en hub. Det er vel godt over 10 år siden jeg så en hub til salgs og de er faktisk blitt umulige å oppdrive i dag.
    De fleste switcher idag har noe lag 3 innebyggd, og enkelte er mer eller mindre en full blown router de siste årene. Audiofil switch minner meg mest om de siste krampetrekningene til 3com, som nektet å ta til seg at lag 3 faktisk var veien å gå. De fleste som jobber med nettverk vet vel hva som skjedde med 3com?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Det er vel omtrent som Nordosts divisjon for "Medical products". Eksisterte så vidt jeg vet bare på papiret for å gi inntrykk av seriøsitet ovenfor de godtroende. Hvis de virkelig forsøkte å selge noe til et sykehus ville de blitt ledd ut. Nå er det sporløst borte fra hjemmesiden deres. De har også dyrket et inntrykk av at de har noe med aerospace å gjøre. Nåværende formulering:

    Skal nok leses som: Vi kjøpte inn noe metervare fra Temp-Flex (nå Molex) og satte audiokontakter på den.
    Kan man købe det molex i metermål?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Det er vel omtrent som Nordosts divisjon for "Medical products". Eksisterte så vidt jeg vet bare på papiret for å gi inntrykk av seriøsitet ovenfor de godtroende. Hvis de virkelig forsøkte å selge noe til et sykehus ville de blitt ledd ut. Nå er det sporløst borte fra hjemmesiden deres. De har også dyrket et inntrykk av at de har noe med aerospace å gjøre. Nåværende formulering:

    Skal nok leses som: Vi kjøpte inn noe metervare fra Temp-Flex (nå Molex) og satte audiokontakter på den.
    Litt i samme gaten som soppen som prøvde å prakke på meg en Kirby "husholdningsmaskin", støvsuger var for simpelt navn. Saken var visst utviklet hos NASA. Yeah, vaskepersonalet hos NASA var kanskje spurt om råd, ikke rakettforskerene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Når jeg ser at det er en audiofil switch, OG at den har 100mbit på ene siden og 1000mbit på den andre siden og priority port! Da tenker jeg at dataplanet på den dritten der ikke er verdt metallet den er pakket inn i engang, det er slik switcher til en hundrelapp eller to var for 10-20 år siden..
    Idag så har man såpass kraftig backplane på switcher så å ha 10gbit på ALLE porter er egentlig ikke noe problem, og dataintegritet er noe switcher har i standarden sin. Men sammenligner man de audiofile switchene med hub så stemmer jo noe av det de sier, og de audiofile switchene er vel et hårstrå bedre enn en hub. Det er vel godt over 10 år siden jeg så en hub til salgs og de er faktisk blitt umulige å oppdrive i dag.
    De fleste switcher idag har noe lag 3 innebyggd, og enkelte er mer eller mindre en full blown router de siste årene. Audiofil switch minner meg mest om de siste krampetrekningene til 3com, som nektet å ta til seg at lag 3 faktisk var veien å gå. De fleste som jobber med nettverk vet vel hva som skjedde med 3com?
    Nå må du ikke disse audiofile switcher, de gjør mirakler. Boksen vet å forandre ørlite på datakoden for musikksignalet slik at bassen blir et par oktaver dypere, diskanten klarere og bakgrunnen mørkere, lydbildet bredere og bikkja til RW plassert i 6 trinn i trappen ute til høyre, 3.56 meter fra høyttaleren.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du ikke disse audiofile switcher, de gjør mirakler. Boksen vet å forandre ørlite på datakoden for musikksignalet slik at bassen blir et par oktaver dypere, diskanten klarere og bakgrunnen mørkere, lydbildet bredere og bikkja til RW plassert i 6 trinn i trappen ute til høyre, 3.56 meter fra høyttaleren.
    Bikkja til enkelte med audiofile switcher forstår nok også hvordan datakode og nettverk fungerer bedre enn eierne..
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Bikkja til enkelte med audiofile switcher forstår nok også hvordan datakode og nettverk fungerer bedre enn eierne..
    Tror ikke audiofile switcher er til for å gjøre noe med signalet , mer til å fjerne eventuell støy og ett galvanisk skille
    Greit å lese hva de faktisk gjør før man tenner bålet og brenner heksa ellers så er man rimelig avslørt som en som egentlig ikke kan så mye om det man ler av
    Jeg eier ingen audiofile switcher selv og har Ingen formening om det faktisk hjelper , vil tro det kommer an på hvor mye støy fra bla switch power man har
    Hadde Get her tidligere og de installerte galvanisk skille fordi vi hadde mye støy på innsignalet , det var ihvertfall det jeg ble forklart og det fungerte
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    The 8Switch jitter measurements indicate an improved network signal performance of up to 90%.

    Dette er nok det beste med den rebranda switchen til EE
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke audiofile switcher er til for å gjøre noe med signalet , mer til å fjerne eventuell støy og ett galvanisk skille
    Greit å lese hva de faktisk gjør før man tenner bålet og brenner heksa ellers så er man rimelig avslørt som en som egentlig ikke kan så mye om det man ler av
    Jeg eier ingen audiofile switcher selv og har Ingen formening om det faktisk hjelper , vil tro det kommer an på hvor mye støy fra bla switch power man har
    Hadde Get her tidligere og de installerte galvanisk skille fordi vi hadde mye støy på innsignalet , det var ihvertfall det jeg ble forklart og det fungerte
    Jeg tror kanskje na_X kan minst like mye om dette som Melco og Get tilsammen.

    Jordstøy kan være en reell faktor, galvaniske skiller kan ha noe for seg hvis man har jordstøy mellom datadingser og audiodingser, og wifi gjennom fire-fem meter luft er et helt utmerket galvanisk skille. Behøver ingen "audiofil switch" med teknologinivå anno 1990 for å gjøre det.

    Melcos påstander som ble sitert ovenfor er bare i "hent diesel og fyrstikker"-kategorien.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27

    tror det var denne som EE har innmaten fra, med noen små endringer.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror kanskje na_X kan minst like mye om dette som Melco og Get tilsammen.

    Jordstøy kan være en reell faktor, galvaniske skiller kan ha noe for seg hvis man har jordstøy mellom datadingser og audiodingser, og wifi gjennom fire-fem meter luft er et helt utmerket galvanisk skille. Behøver ingen "audiofil switch" med teknologinivå anno 1990 for å gjøre det.

    Melcos påstander som ble sitert ovenfor er bare i "hent diesel og fyrstikker"-kategorien.
    Da antar jeg at du kjenner til alle audiofile switcher og hva de gjør , finnes jo flere enn Ee sin
    Og bruker man wifi så er vel ikke en switch noe å tenke på uansett, da må man heller tenke på alt som forstyrrer wifi signaler
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    F370B267-76C3-4C18-8236-C8C2F876B546.jpeg

    Tipper dette er neste ledd i galskapen 🙂 Må salvsagt kjøpe en grisedyr fiberkabel med snakeoil ellers blir det ikke bedre lyd
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da antar jeg at du kjenner til alle audiofile switcher og hva de gjør , finnes jo flere enn Ee sin
    Nei, det gjør jeg ikke. Noen av påstandene fra den kanten er ubegripelige, så forklar meg gjerne hva de gjør. Ta gjerne utgangspunkt i OSI-modellen og fortell eksakt hva noen utvalgte «audiofile switcher» gjør og hvilke nivåer i stacken som påvirkes på hvilken måte.

    Legg også gjerne merke til at galvanisk skille er påkrevd for å oppfylle standarden.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    OSI-modellen er vel ikke så bra, switchen jobber bare opp til lag-2. Leverer pakker basert på mac-adresser.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Stemmer det. De fleste switcher jobber opp til lag 2. Så er det 5 lag til da ... og... uhu ... her er det et marked som bør utnyttes. Hva med audiofile routingprotokoller feks ?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det gjør jeg ikke. Noen av påstandene fra den kanten er ubegripelige, så forklar meg gjerne hva de gjør. Ta gjerne utgangspunkt i OSI-modellen og fortell eksakt hva noen utvalgte «audiofile switcher» gjør og hvilke nivåer i stacken som påvirkes på hvilken måte.

    Legg også gjerne merke til at galvanisk skille er påkrevd for å oppfylle standarden.
    Som sagt så eier ikke jeg en nettverks switch, hvis jeg var i markedet for en så ville jeg sjekket nøye opp hva de påstår å kunne gjøre
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nesten godt gjort i disse dager å ikke ha en switch av noe slag. Med mindre man kun bruker mobilen da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt så eier ikke jeg en nettverks switch, hvis jeg var i markedet for en så ville jeg sjekket nøye opp hva de påstår å kunne gjøre
    OK, og så? De påstår at disse "audiofile switchene" kan gjøre det helt utroligste, samtidig som de påstår ting om nettverksprotokollen som er helt grunnleggende feil. Ville du forsøkt å finne ut om de påstandene hører hjemme i dette universet, eller ville du bare tatt det for god fisk fordi de sier det selv?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    OK, og så? De påstår at disse "audiofile switchene" kan gjøre det helt utroligste, samtidig som de påstår ting om nettverksprotokollen som er helt grunnleggende feil. Ville du forsøkt å finne ut om de påstandene hører hjemme i dette universet, eller ville du bare tatt det for god fisk fordi de sier det selv?
    Jeg er ikke sikker på at alle påstår det du beskriver , men for meg så ville eventuelle filter mot støy vært viktigst
    Og eventuell strømforsyning
    Hva annet de påstår tar jeg med en klype salt
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    OSI-modellen er vel ikke så bra, switchen jobber bare opp til lag-2. Leverer pakker basert på mac-adresser.
    Mac stemmer litt, men her har man også ARP som er imellom lag 2-3 som knytter MAC til IP for kjappere dataflyt fra en port til en annen internt i switchen, spesielt bra med flere switcher koblet sammen.
    OSI-modellen er den man forholder seg til når man snakker om protokoller og hvor i datalaget man er, og det er slik dataflyt fungerer blokkvis og slik alt av data fungerer i et nettverk og imot klient eller servere. Alle 7 lag er relevant for å få til en fungerende kobling. De fleste profesjonelle switchene kjører også veldig mye lag 3, SD-LAN kan man sjekke ut f.eks. Der går det også over flere lag enn de nevnte 1-3 som er standard tankegang når det gjelder switcher og routere. Rene lag 2 switcher er noe man har gått mer og mer bort ifra siden 90-tallet, da de ikke blir fleksible eller sikre nok.
    Snakker man om QOS så er man fort oppe på lag 7, og da er det plutselig nærmere en brannmur enn en switch plutselig.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nesten godt gjort i disse dager å ikke ha en switch av noe slag. Med mindre man kun bruker mobilen da.
    Vi er 2 stykker i vår leilighet i et borettslag, men har ikke behov for en switch!
    Har 3 ting tilkoblet ruteren, TV, Apple TV og dekoder.
    Per nå er resten koblet trådløst, telefoner, skriver, nettbrett, laptoper, stasjonær PC, AV prosessor og trådløs høyttaler.
    Hadde det vært dårlig dekning, så hadde jeg forlenget nettverket med MESH-nettverk.
    Alt dette går fint på en per nå 100/100 mbps linje fra Telenor.

    Altså ingen grunn til å bruke en «audiofil» switch når jeg kan bruke trådløst, uten forstyrrelser på 5GHz nettverk til å strømme musikk til prosessoren min for å høre høyoppløst musikk.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    4E56C71F-C82E-4A49-B32E-893D4C7D2682.jpeg

    John Atkinson opplever at strømforsyningen til datamaskinen som Roon kjører på påvirker lyden.Hallo.....? Må skaffe meg ny psu til min PC, så regner den nok mer riktig i Excel regnearkene mine..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn