Kommer tilbake til dette innlegget. Som noen sikkert har funnet ut, går det angivelig fortsatt an å få tak i Shakti Stones. Norsk forhandler skal være Audio Solutions. Flott dersom noen prøver dette ut....Det var like mye rart på markedet for 20 år siden (Shakti stones kommer meg i hu..), og "hifi/high end" er og vil alltid være en nisjegreie... Prisen for de heftigste greiene har vel alltid stått i stil, IRS V kosta vel rundt halvmilionen rundt 1990...
Eventuelt lære seg å lytte. Det er kanskje enklest, raskest, mest matnyttig og gir masse glede på veien. Da slipper man også å måtte forholde seg til eventuelle tekniskteoretiske hull i kunnskapen.Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
Der er en tiltagende tendens på Hifisentralen at folk som kan høre forskel bliver erklæret for idioter. Hvad er egentlig agendaen?Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
Ingen idioterklæring fra min side.Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
Det kan man. Mange CD-drivverk rapporterer dette til neste ledd. Det er bare å hente det ut og vise det på et display. dbPoweramp gjør det hvis CD-ROM-drevet rapporterer antall C2 errors. Det programmet gir seg heller ikke før det er helt sikker på at det har en korrekt og komplett versjon av filen lagret på harddisk: https://www.dbpoweramp.com/dmchelposx/CDadvanced.htmJada.
Men kan man lese av dette på ett digitalt pisplay ? Feil, feil som rettes osv
Er det noe problem å konstruere noe slikt som vil fungere ?
Nei, slike folk blir ikke erklært for noe som helst, men de blir spurt om hvordan de kan være så sikre på at de kan utelukke "den menneskelige faktoren" og at forskjellene de mener å høre har en teknisk (heller enn psykologisk) forklaring. Det har slike folk ikke noe godt svar på, så i stedet for å ta spørsmålet seriøst, velger de gjerne å bruse opp med fjærene og hevde seg "idioterklært" for å avspore et for dem ubehagelig spørsmål.Der er en tiltagende tendens på Hifisentralen at folk som kan høre forskel bliver erklæret for idioter. Hvad er egentlig agendaen?
Spikeren på hodet!Ingen idioterklæring fra min side.
Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.
Det hører med til historien at det ble bra også etter at suben var slått på - så turen ned i vinkjelleren var ikke forgjeves......
Der har vi alle vært. (La oss nå ikke være så innbilske at vi ikke tør innrømme at det har sjedd oss.)Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.
Her passer det å gjenta to utslitte forslag til lesestoffWell, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
Er på generelt grunnlag enig at slike situasjoner som beskrevet over er "skumle" når det gjelder å innbille seg ting. På kort sikt kan man som Ulf B innbille seg at en sub er slått på.Her passer det å gjenta to utslitte forslag til lesestoffWell, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
1) Daniel Kahneman med Thinking fast and slow - Thinking, Fast and Slow: Daniel Kahneman: 9780374533557: Amazon.com: Books
2) Daniel Levitin med This is your brain on music - This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession: Daniel J. Levitin: 9780452288522: Amazon.com: Books
Begge to er på generelt grunnlag svært leseverdige, og svær relevant ift å forstå seg selv som audioholiker.
Situasjonen du beskriver er nesten nødt til å resultere i at dere hører/opplever betydelig forskjeller, også dersom der ikke var noen forskjell å høre/oppleve.
1) dere er på besøk hos en «guru» med ørene på stilk med en liten dose «audiofil prestasjonsangst» og gruppepress
2) «guruen» vifter med tryllestaven og ber dere om å høre forskjell
3) dere hører forskjell
Det er «det eldste trikset i boka» og dere er «dømt» til å oppleve forskjeller, om ikke annet så av helt basale psykologiske årsaker.
Lytteseansene til Nordost og mange salgsituasjoner fungerer på liknende måter.
mvh
KJ
Når jeg leser slikt så tenker jeg at det er en historie om en opplevelse han hadde og egentlig ferdig med det. Vi som ikke var der vet for lite til å vite sikkert og minnene til MB er jo i tillegg litt vage om hva det faktisk var som ble gjort.Derfor vårt gjentatte spørsmål: Hvordan kan MusicBear og andre være så sikre på at "den menneskelige faktoren" er utelukket i nettopp dette tilfellet. Situasjonen som beskrives legger godt til rette for forventningsbias, med alt fra at man er en gruppe høflige gjester til at verten annonserer hva de skal høre etter, mens den tekniske forklaringen er komplett fysisk umulig. Så heller enn å bli fornærmet og føle seg "idiotforklart", kanskje det er på tide å forklare hvordan man kan være så brennsikker på at det man vitterlig hørte i den situasjonen hadde en reell fysisk årsak i anlegget og i den avspilte lyden heller enn å være et resultat av forventningsbias, gruppedynamikk og andre velkjente "menneskelige faktorer".
Er nok uenig Atle. Lære seg og lytte er nok ikke alltid den enkleste veien. Er mange her som viser til 20+ år med erfaring, men likevel tydelig står på stedet hvil. Tror svaret ligger i Slowmotion sin drøm, om å kombinere måling og lytting, som jo for mange av oss i mange situasjoner er en realitet. Man bør da kombinere resultatene fra de to metodene i en "og" funksjon.Eventuelt lære seg å lytte. Det er kanskje enklest, raskest, mest matnyttig og gir masse glede på veien. Da slipper man også å måtte forholde seg til eventuelle tekniskteoretiske hull i kunnskapen.
Jeg synes ikke du er en idiot! Hva gjelder bransjemenn... Noen av dem er langt fra idioter, snarere tvert i mot, mens andre kan kanskje karakteriseres som nyttige idioter.Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
Hva er agendaen med å konstant dra "rasisme-kortet" Drossel? Som vi i "mafiaen" har gjentatt utallige ganger, DERE ER IKKE IDIOTER! Det er et faktum at sansene våre enkelt kan manipuleres, ingen er immun! Det finnes derimot metoder for å avsløre "sansefeil".Der er en tiltagende tendens på Hifisentralen at folk som kan høre forskel bliver erklæret for idioter. Hvad er egentlig agendaen?
Er nok uenig Atle. Lære seg og lytte er nok ikke alltid den enkleste veien. Er mange her som viser til 20+ år med erfaring, men likevel tydelig står på stedet hvil. Tror svaret ligger i Slowmotion sin drøm, om å kombinere måling og lytting, som jo for mange av oss i mange situasjoner er en realitet. Man bør da kombinere resultatene fra de to metodene i en "og" funksjon.Eventuelt lære seg å lytte. Det er kanskje enklest, raskest, mest matnyttig og gir masse glede på veien. Da slipper man også å måtte forholde seg til eventuelle tekniskteoretiske hull i kunnskapen.
Enig her ANM.
Jeg flyttet inn i nytt hus for endel år siden.
Hadde noen flotte TL høytalere som gikk riktig dypt. Menn.... det manglet noe.
Etter endel lytting ble jeg ening med meg selv, at det var svakere output i bassen enn jeg var vant med.
Dette brukte jeg lang tid på å finne ut av, og til slutt satt den....
Det var ingen dør eller terskel ut til gangen. Dette "hullet" fungerte som en bass felle. Og faset ut nesten hele bass området.
Da lagde jeg en permanent dør inn til stuen. Ahh, med tryllestaven min, var alt i orden.
Jeg db målte hele tone området før og etter. Jadda, nivået økte fra 2-6 db. avhengig av frekvens.
Veldig godt hørbart... og målbart.
Det GÅR fint ann dette.
Ja! slå av lyset og lat som ingenting.
Det korte svar er af ren sker interesse for hvad der sker så prøver jeg at komme med hypoteser.Hvorfor sitter du og dikter forklaringer på basis av egen uvitenhet? Men det er vel normalen i denne hobbyen? Dikt hva du vil, bare du koser deg med musikken. Det er over the top.Dette er jo fullkomment "sort", morse.Citerer lige fra mit tidligere indlæg omkring CD og magnatisme
"Det skulle skyldes at der er magnetiske partikler i det man har skrevet på CD'en med , og måske også i CD'en materiale specielt aluminium er aldrig 100% rent.
Er der magnetiske partikler, så kan afmagnetiserer eller magnetisere, begge dele giver en lydforskel, i den forbindelse er det er vigtig at vide at CD er ikke en ren digital øvelse , den er også analog med høj frekvens.
Der næsten altid en forklaring på et tweak som har holdt i mange år og hvor lydforskelle er observeret af mange uafhængigt af hinanden, og det er ikke placebo ,men hørbart, som dæmpning af CD 'en , og kantskæring også er ."
har nu fundet det med den analoge højfrekvens som er blandet i CD processen , jeg kunne tænke at der kunne ske ting når noget magnetisk roterer hurtigt rundt.
Informasjonen avleses kun som forskjell mellom hull (pit) og topp (land). Det gjør laserlyset, og det er så nøyaktig at det registrerer disse små forskjellene.
Lyset er ikke påvirket av magnetisme og magnetisme påvirker ikke topografien i hvordan informasjonen er presset inn i folien.
Dette er "braille" for CD, der laser avleser "skriften" slik en blinds fingre gjør det samme gjennom braille-skrift. Magnetisme, rotasjon, kvantefenomen o.a. spiller overhodet ingen rolle. Mediet er skuddsikkert pålitelig så lenge folien ikke er skadet, men selv med betydelige skader sørger redundansen i Reed-Solomon for at man kan gjøre sikker avlesing, inntil et visst punkt.
Et annet innlegg i tråden skal ha det til at "feilkorrigeringen legger til ting". Det er da det verste sludder - feilkorrigeringen gjenetablerer opprinnelig informasjon, der det lar seg gjøre, gitt at det ikke er betydelige skader.
Her klarer den kun å gjenskape to minutter med uforstyrret informasjon, men det skulle da også bare mangle. En slik CD har jeg aldri lagt i min avspiller.
Vis vedlegget 384000
Muligt du har ret , jeg har ikke sat mig tilstrækkeligt ind i dette, har kun en fornemmelse, og jeg har også selv hørt påvirkningen, der er ingen tvivl , der sker noget, prøv selv.
Det at konverteringen af informationen fra pladen ikke er så lige ud af landevejen som man skulle tro mener jeg åbner muligheder for påvirkning af en eller anden art.
Det kan såmænd bare være støjpåvirkning som genereres over i andre dele af kredsløbet via strømforsyninger osv.
Jeg vender tilbage hvis jeg finder ud af noget mere holdbart.
Det beste ville selvsagt vært om vi ble "tonmeister" alle sammen med en ingeniørutdanning i bunn. Jeg tror jeg ser poenget ditt, men nå er det ikke alltid slik at erfaring og ytelsesnivå følger hverandre så 20 års erfaring sier jo nødvendigvis ikke så mye. Tenker du på akustikkmålinger ala REW? Mitt poeng er at enten man bruker målinger eller ikke så trenger man ørene til å godkjenne forandringen. Det er lett å måle seg bort også.Er nok uenig Atle. Lære seg og lytte er nok ikke alltid den enkleste veien. Er mange her som viser til 20+ år med erfaring, men likevel tydelig står på stedet hvil. Tror svaret ligger i Slowmotion sin drøm, om å kombinere måling og lytting, som jo for mange av oss i mange situasjoner er en realitet. Man bør da kombinere resultatene fra de to metodene i en "og" funksjon.Eventuelt lære seg å lytte. Det er kanskje enklest, raskest, mest matnyttig og gir masse glede på veien. Da slipper man også å måtte forholde seg til eventuelle tekniskteoretiske hull i kunnskapen.
Ja, men det er et vesentlig poeng at man må lære seg å lytte med ørene, ikke f eks med øynene eller med preppede forventninger fra salgspitchen og glansede brosjyrer. Det er vanskeligere enn man skulle tro.som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte.
Enig det og jeg sa ikke noe om at det var lett. Kanskje er det det vanskeligste av alt, men ser ikke helt alternativet.Ja, men det er et vesentlig poeng at man må lære seg å lytte med ørene, ikke f eks med øynene eller med preppede forventninger fra salgspitchen og glansede brosjyrer. Det er vanskeligere enn man skulle tro.som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte.
Derfor min grunnleggende skepsis til "hørbare" effekter som forsvinner sporløst i det testpersonen ikke lenger kan se hva som er koblet til, og tilsvarende skepsis til gjenfortalte lytteinntrykk fra folk som ikke engang reflekterer over betydningen av "den menneskelige faktoren". Da har man ikke skjønt stort, for å si det slik.
Resultatet blir gjerne bedre hvis vi konsentrerer oss om det som betyr noe for resultatet.
Er egentlig enig med deg. MenJa, men det er et vesentlig poeng at man må lære seg å lytte med ørene, ikke f eks med øynene eller med preppede forventninger fra salgspitchen og glansede brosjyrer. Det er vanskeligere enn man skulle tro.som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte.
Derfor min grunnleggende skepsis til "hørbare" effekter som forsvinner sporløst i det testpersonen ikke lenger kan se hva som er koblet til, og tilsvarende skepsis til gjenfortalte lytteinntrykk fra folk som ikke engang reflekterer over betydningen av "den menneskelige faktoren". Da har man ikke skjønt stort, for å si det slik.
Resultatet blir gjerne bedre hvis vi konsentrerer oss om det som betyr noe for resultatet.
Som selger gjør man jo det man kan for å selge (Det er det jo ikke noe feil ved, så lenge man holder seg innenfor lovverket). Men poenget er jo at man som kunde nettop forstår at selgeren ønsker å selge (og derfor prøver å påvirke deg på alle måter).Er egentlig enig med deg. MenJa, men det er et vesentlig poeng at man må lære seg å lytte med ørene, ikke f eks med øynene eller med preppede forventninger fra salgspitchen og glansede brosjyrer. Det er vanskeligere enn man skulle tro.som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte.
Har bare lyst til å komme med ett spørsmål.
Hvordan ville du gjort det, hvis du skulle lansert dine høytalere på markedet ?
Regner med du har ett flott svar på dette, siden du mener salgspithen og glansede brosjyrer er feil.
Spikeren på hodet!Ingen idioterklæring fra min side.
Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.
Det hører med til historien at det ble bra også etter at suben var slått på - så turen ned i vinkjelleren var ikke forgjeves......
Det er slik vi mennesker er laget!
Den tiltagende tendensen på Hifisentralen er vel heller at folk ikke lenger lar seg lure av over-the-top tweaks.
Da får de som hører forskjell på en CD fra boksen og avmagnetiserte CD-er (eller var det CD-er som var av-statisk-elektrisitetifiserte?) heller finne seg i å oppfatte seg selv som idioter
Vi er kanskje sånn noenlunde på bølgelengde likevel.Det beste ville selvsagt vært om vi ble "tonmeister" alle sammen med en ingeniørutdanning i bunn. Jeg tror jeg ser poenget ditt, men nå er det ikke alltid slik at erfaring og ytelsesnivå følger hverandre så 20 års erfaring sier jo nødvendigvis ikke så mye. Tenker du på akustikkmålinger ala REW? Mitt poeng er at enten man bruker målinger eller ikke så trenger man ørene til å godkjenne forandringen. Det er lett å måle seg bort også.
Men det er klart at jo flere verktøy man har til å supplere hørselen med jo lettere blir det å nå målet. DB-måler, målebånd og en måleapp på telefonen ala "Analyzer" er et minimum jeg mener alle burde ha tilgjengelig, men som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte. Deretter ABC i høyttalerplassering rom.
Hvorfor går du ikke til forbrugerrådet med dette, når det er så stort et problem, og når du så gerne vil rede alle de stakler som tror at alt hvad der står/vises i reklamer er den skinbarlige sandhed. eller hvad det er du nu vil.Glansede brosjyrer er vel ikke feil i seg selv, - annet enn når de fylles med mumbo-jumbo og kvasivitenskapelig GPP........
Tannoy sine brosjyrer er f.eks. prakteksemplarer på hvordan det bør gjøres......
Det kan godt være du har rett i at dette kan skje, men det gjør det jo også nødvendig for kjøperne å ha et kritisk blikk på denne "Mumbo-jumbo". Ikke minst for å unngå at flere hopper på den langt langt billigere løsningen å finne på forklaringer fremfor å undersøke ordentlig.Men jeg vil også gerne forsvarer fabrikanterne lidt , kunderne vil naturligvis gerne have augmenter for hvorfor de lige skal købe det og det produkt med den og den løsning.
En gang imellem har fabrikanterne faktisk ikke andet valg end at komme med en "mumbo jumbo" historier eller alternativt at sige at vi synes altså at vores produkt lyder bedre end konkurrentens, men vi kender ikke årsagen, og den er der ikke rigtig nogle kunder som hopper på.
Straks jeg setter meg foran anlegget slutter jeg å lese på HFS, men nyter heller lyden. Hvis jeg lurer på om jeg skal kjøpe noe derimot, da leser jeg en del her og prøver å trenge gjennom den mumbo-jumbo som jeg ikke har avslørt allerede.Etter å ha fulgt med på denne tråden, fatter jeg ikke at jeg fremdeles kan synes det låter bra av anlegget mitt. Jeg tror jeg må ned i kjelleren og høre litt for å gjenopprette troen.
Den smellen har jeg også røket på. Hadde kjøpt nye høyttalere og brukt dem en ukes tid, så bestemte jeg meg for å prøve å slå av subben for å se hvordan de klarte seg alene. En tur bak subben viste at strømkabelen hadde falt ut.Ingen idioterklæring fra min side.
Hehe - godt å høre at jeg ikke er alene om å tabbe meg ut.Den smellen har jeg også røket på. Hadde kjøpt nye høyttalere og brukt dem en ukes tid, så bestemte jeg meg for å prøve å slå av subben for å se hvordan de klarte seg alene. En tur bak subben viste at strømkabelen hadde falt ut.Ingen idioterklæring fra min side.
Resultatet ble at jeg solgte subben.