Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Horten
    Den saken husker jeg godt, mener det var i USA. Helt utrolig greie, skulle tro at arrangør som riktig var en "audiosociety" skulle bli glad over avsløring av svindel, men neida, han ble kasta ut.
    Det som egentlig er mest skremmende er at til tross for slike ting skjer, så er tilhengerene av disse fabrikantene fortsatt 100% lojale og framsnakker/promoterer vilig vekk på alle mulige steder/forum, etc.
    Saken og samholdet står over alt, også sannheten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.012
    Antall liker
    11.423
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er jo ikke slik svindel unikt for haifai... alternativ medisin og "helsekost" er jo eksempler på områder hvor slik svindel faktisk er mer utbredt. Heldigvis er det slik at det der finnes kontrollorganer som i alle fall av og til griper inn når påstander blir for absurde....
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Horten
    Ja for all del. Sikkert bransjer det er værre i enn haifai.

    Like fullt så er det spesielt hvor merkelojale/konseptlojale noen blir, og hvor merket/konseptet kobles direkte inn i personligheten.
    -De er merket/konseptet, det er "vi" og "oss" samhold.
    For da tolkes selvsagt alle kritiske spørsmål/kommentarer som et angrep på de som person, og det utageres imot alt og alle.
    Ikke ukjent fenomen i disse kabel-trådene her inne. ;)
     

    Engel

    Fersking
    Ble medlem
    09.01.2024
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Sted
    Romerike
    De reklamene du henviser til virker ironiske, eller kanskje metaforiske.

    Når man står frem og utgir seg som fagperson, representerer et firma med uttalte ambisjoner om å være de beste i klassen, og sier dette i fullt alvor, da bør det følges opp med en "Ahahaha, køddaaa!".

    Tilfeldige eksempler på ting som burde følges opp på den måten, selvsagt gitt at noen skulle komme på å hevde noe slikt:

    "Man kan ikke lage gode 3-veis høyttalere."
    "Aluminium er uegnet til høyttalere siden ingen instrumenter lages i aluminium."
    "DSP innfører en 20ms forsinkelse i signalet."
    "Man kan ikke ha DSP uten at det forringer lyden fordi signalet må konverteres til digitalt etter å ha vært konvertert til digitalt."
    "DSP innfører fasedrei som vi ikke har i passive filtere."
    "Fasedreining er det samme som delay, så med DSP kommer ikke lyden fra driverne samtidig."
    "Transmisjonslinjer brukes for å fjerne lyden fra baksiden av driveren uten resonanser."
    "Lukkede kasser er naturlig resonante."
    "Vi har nå funnet opp komposittforsterkeren."
    "Komposittforsterkere med klasse D er umulig."
    "En fototransistor er den perfekte løsningen for å justere volum, fordi den har mindre støy enn en motstand."
    "Vi har funnet opp prinsippet å konvertere PCM til puls-tid modulering."
    Jeg var fysisk tilstede på seansen og stusset også på mye som ble sagt.. (oppsummert meget bra her av @Snickers-is). De gutta der kan jo sin «snake oil» og prøver så godt de kan å argumentere for de valg som er gjort i svært kostbare konstruksjoner. Børresen er jo en teknisk oppegående kar og jeg lurer på om han egentlig står inne for alt som blir sagt. I bunn og grunn handler nok dette om en bevisst salg - og markedsføringsstrategi som dessverre ser ut til å fungere.

    Det ble etter mitt syn brukt for mye tid på phase/inverted phase og det ble sikkert spilt en 4-5 låter med dette som fokus. Greit at de har dette som en funksjon i streameren/dac’en men hvem gidder egentlig å bruke tid på dette. Jeg blir meget skeptisk av sånt, fulgte godt med og tror ikke det ble «jukset» på kilde-materiale eller volume, men at vi hørte forskjeller er sikkert, så er nok noe i det... Kan visst enkelt testes hjemme ved å bytte om +- på høyttalerterminalene ble det sagt.

    Synd at slike ting blir fokus for systemet sto fint på egne ben og spilte rett og slett veldig bra. De 4.5 tommerne (de ser større ut!) kunne nok trenge litt drahjelp i bunnen for litt mer «smekk» men fra 100Hz og opp var dette innertier for min del... men det bør man vel forvente til prisen av en grei Oslo-leilighet
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.338
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Østfold
    Phase shift makes eq
    Lars Martin spurte meg litt om denne videoen. Det så ut til at det var lett å tolke denne som at faseskift endrer frekvensresponsen i seg selv. Det videoen handler om er hvordan faseskift som mixes med det originale signalet skaper rett og slett EQ, delefilter og shelf-filtere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.338
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Østfold
    Jeg var fysisk tilstede på seansen og stusset også på mye som ble sagt.. (oppsummert meget bra her av @Snickers-is). De gutta der kan jo sin «snake oil» og prøver så godt de kan å argumentere for de valg som er gjort i svært kostbare konstruksjoner. Børresen er jo en teknisk oppegående kar og jeg lurer på om han egentlig står inne for alt som blir sagt. I bunn og grunn handler nok dette om en bevisst salg - og markedsføringsstrategi som dessverre ser ut til å fungere.
    I en driver til en høyttaler har vi alltid en fundamental resonansfrekvens. I og med at driveren trenger ekstremt lite strøm for å bevege seg ved denne frekvensen løser naturen dette ved å øke impedansen dramatisk ved denne frekvensen. En slik kurve kan se ut som dette:

    1706800376615.png


    Det er overraskende mye vi kan lese ut av denne. For eksempel kan vi se at det er en rekke uønskede resonanser mellom 500 og 2000Hz. Vi ser videre at driveren har forholdsvis lavt mekanisk tap siden impedanstoppen er høy og skarp. Videre ser vi at kurven begynner å stige ganske tidlig over bunnen som her befinner seg rundt 400Hz. Til slutt kan vi se at kurven ikke stiger gradvis økende slik en spole typisk gjør, men den stiger mer flatt, noe som betyr at koblingsinduktansen mellom spole og stål i driveren er betydelig. Dette er helt opplagt en driver som ikke yter veldig godt i verken mellomtone eller bass dersom lav forvrengning er målet.

    Jeg snakket med Børresen om deres drivere. Han viste meg en impedanskurve på sin mobil som viste en driver nesten helt uten impedanstopp ved driverens resonansfrekvens. Han forklarte at dette skyldtes at det ikke er stål i motoren.

    Dette er fullstendig feil, og det bør en som konstruerer drivere og høyttalere vite. Tilstedeværelsen av spole og magnetfelt er det som skaper denne toppen. Formen på den følger i all hovedsak av mekaniske komponenter og er stort sett helt upåvirket av induktansen. Det er ikke fysisk mulig å få denne toppen ned ved å redusere induktansen. Selv ikke en driver helt uten noen form for induktans (om det var mulig) ville mistet denne toppen. Det finnes ikke rom for at hans utsagn stemmer.

    I denne artikkelen ser man at de har lagt inn impedanskorreksjon i filteret:

    Legg merke til kurvene "With Iron pole pieces", "Without pole pieces" og "With copper pole pieces". Dette er kurver som bare viser talespolen montert på et polstykke, altså en måling av en spole med og uten kjerne, og med elektrisk ledende umagnetisk kjerne. Dette er ikke det samme som en impedansmåling av en driver.

    Det er vanskelig å tro at han er konstruktøren av høyttaleren på noen som helst måte. Det går liksom ikke an å blande disse tingene. Det er litt som en ivrig bilselger som selvsagt også er både mekaniker, racebilfører og har det siste ordet hos bilprodusenten grunnet sin grenseløse innflytelse. Det var vel omtrent slik en viss asylsjef introduserte seg selv for noen år siden, som den "egentlige konstruktøren" bak flere av merkene han selger. Og der produsentene knapt tør å gjøre noe uten hans tillatelse. Det er vel ikke alle de som er "impostere" som lider like mye av "imposters syndrome". Tør jeg nevne verdens rikeste mann i denne sammenhengen? Det kan se ut til at skamløs ubeskjedenhet er veien ned i folks lommer.


    Det ble etter mitt syn brukt for mye tid på phase/inverted phase og det ble sikkert spilt en 4-5 låter med dette som fokus. Greit at de har dette som en funksjon i streameren/dac’en men hvem gidder egentlig å bruke tid på dette. Jeg blir meget skeptisk av sånt, fulgte godt med og tror ikke det ble «jukset» på kilde-materiale eller volume, men at vi hørte forskjeller er sikkert, så er nok noe i det... Kan visst enkelt testes hjemme ved å bytte om +- på høyttalerterminalene ble det sagt.
    Jeg har en slik stående en plass:
    1706800092094.png


    Jeg brukte den som DAC i en del år, og jeg har aldri klart å skape en nivåforskjell ved å trykke på invert-knappen. Og den skal jeg love deg jeg trykket mye på for å finne ut av dette mysteriet. En nivåforskjell på 11dB, som dere ble eksponert for, er ikke en subtil forskjell. Vi snakker her om at det omsettes mer enn 10 ganger så mye effekt. Det er fysisk og matematisk umulig at dette følger av å invertere fasen.
     

    Vedlegg

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    @Snickers-is hva skal det faseskifte egentlig være godt for? Har skjønt at for musikk er det ingen riktig eller feil fase.
    tenker på den boksen du la ut bilde av..
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.851
    Antall liker
    981
    ser stadig flere youtubere som har hengt opp et par 60x60cm plater her og der med avlange høler og noe demping under høla, er det noe reell vitenskap bak de i det hele tatt? og hva skal tykke treklosser av div lenge på et såpass lite areal klare å få til?
    normal møblering, sofa, ett teppe, rack og utstyr gjør da utslag også.

    avshop selger de førstnevnte til 1799kr stk.
     

    Vedlegg

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.698
    Torget vurderinger
    1
    ser stadig flere youtubere som har hengt opp et par 60x60cm plater her og der med avlange høler og noe demping under høla, er det noe reell vitenskap bak de i det hele tatt? og hva skal tykke treklosser av div lenge på et såpass lite areal klare å få til?
    normal møblering, sofa, ett teppe, rack og utstyr gjør da utslag også.

    avshop selger de førstnevnte til 1799kr stk.
    Dekorativ diffusjon? Noen frekvenser tas vel hånd om, men kanskje ikke så bredbåndet.
     

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    80
    Antall liker
    105
    Sted
    Norge
    ser stadig flere youtubere som har hengt opp et par 60x60cm plater her og der med avlange høler og noe demping under høla, er det noe reell vitenskap bak de i det hele tatt? og hva skal tykke treklosser av div lenge på et såpass lite areal klare å få til?
    normal møblering, sofa, ett teppe, rack og utstyr gjør da utslag også.

    avshop selger de førstnevnte til 1799kr stk.
    Finnes mange referanser forsøker forklare virkningen og teorien bak, dette er en jeg fant nå: https://www.subwoofer-builder.com/qrd.htm

    ideen er vel at ulike bølgelengder spres i litt forskjellige retninger slik at direkte ekko blir gjort om til generell lysenergi i rommet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.173
    Antall liker
    9.500

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    har lagd meg sånne selv, vet ikke hvor mye de hjelper men syns det ser bedre ut enn en naken vegg. Brukte hunton trefiber og høyttaler stoff
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.851
    Antall liker
    981

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    2.536
    Lars Martin spurte meg litt om denne videoen. Det så ut til at det var lett å tolke denne som at faseskift endrer frekvensresponsen i seg selv. Det videoen handler om er hvordan faseskift som mixes med det originale signalet skaper rett og slett EQ, delefilter og shelf-filtere.
    Nemlig. Og med det en hypotese som snurrer litt i knotten her. En høyttaler i et rom vil gjøre at rommet med alle sine refleksjoner til et kaos av signalkilder. Om vi nå bruker analogien mikse to signaler er det vel slik at det ikke behøves samme amplidute på signalene for at ulik fase kan påføre EQ på sluttresultatet?

    Man kan vel også snu ting på hodet og leke med idéen at man selv er skapttrommen og høyttaler er mikrofon #1 og rommet er mikrofon #2. Er vel i prinsippet samme man gjør når man beveger seg for å lytte etter bassresonanser.

    Om det er slik kan vel også faseendring av frekvenspekter innenfor passband på hovedkilden gjøre forskjell i et slikt scenarie? Ikke at jeg lett ser at vi kan manipulere dette på en nyttig måte. Men at fase faktisk kan utgjøre en forskjell når man AB tester i et statisk oppsett. Som da selvsagt ikke vil gjelde om man flytter på kilden eller i et annet rom.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.698
    Torget vurderinger
    1
    Om en kabel har høy nok induktans, vil den ikke da fungere som en spole også fungere som et delefilter og gi faseforskyvning oppover i frekvens som et lavpass filter?
    Likeledes med kapasitans, men da høypass.

    Bare sånn tankeeksperiment..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    2.536
    Så det du sier er at rommet påvirker frekvensresponsen?
    Vel, den ideen er kanskje ikke veldig revolusjonerende :) Men om vi pleier tanken at det som når øret vårt er en miks av frekvenser med ulik fase kan vi kanskje ikke kategorisk si at fase fra hovedkilden ikke spiller noe rolle.

    Jeg følger prinsippet om at lyd ut av høytaler vil ha det samme tidsforløpet og derfor rompåvirking uansett om man endrer fase. Men om man maipulerer fase med en variabelt båndpassfilter som kun endrer fase i et begrenset område finner man muligens at faseending kan treffe områder hvor miksen fra rommet får heldig eller negativ effekt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.637
    Antall liker
    35.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke egentlig. Om du roterer fasen i et bestemt frekvensbånd (dvs tilfører en gruppeforsinkelse) vil rommet fortsatt gjøre det samme i det frekvensbåndet, bare med en liten tidsforsinkelse.

    Hvis du vil gjøre morsomme ting med fase behøver du flere lydkilder som kan fasestyres i forhold til hverandre ved samme frekvens. Nærliggende eksempel: mine kardioider, hvor bassene bak er fasevendt og forsinket med et visst antall millisekunder vs de foran for å få dem til å kansellere hverandre rett bakover og summere positivt rett forover.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.717
    Torget vurderinger
    10
    Vel, den ideen er kanskje ikke veldig revolusjonerende :) Men om vi pleier tanken at det som når øret vårt er en miks av frekvenser med ulik fase kan vi kanskje ikke kategorisk si at fase fra hovedkilden ikke spiller noe rolle.

    Jeg følger prinsippet om at lyd ut av høytaler vil ha det samme tidsforløpet og derfor rompåvirking uansett om man endrer fase. Men om man maipulerer fase med en variabelt båndpassfilter som kun endrer fase i et begrenset område finner man muligens at faseending kan treffe områder hvor miksen fra rommet får heldig eller negativ effekt?
    Det er vel det jeg drodlet rundt i ettermiddag i en annen tråd ang allpass filter (snickers jobber iherdig med at jeg skal henge med👍) Om at man kan endre fase i et begrenset område for å fikse noe. F eks i en bil som jeg hentet fra en video jeg så nå.

    L og R er altså når man spiller L og R separat og at dippen kommer når L og R spilles sammen. Begge pasasjererene opplever ujevn respons. Med et allpass filter på en av kanalene jevnes dippen ut.

    Lag en tråd dere som kan det 👏 men forklar det enkelt for oss vanlige 🤭

    IMG_9203.jpeg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.412
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Som alternativ til alkemi og svada, kan fremmedord benyttes.
    F.eks.:
    "isotaktisk matrise» kjegle" (Faseplugg i polypropylen).
    " polymethylmethacrylate " (Plexiglass)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.194
    Torget vurderinger
    23
    FANTASTIC! Twisted cables!! WOW - that's soo cool!!!

    Tror jeg må ha en slik kabel.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    2.536

    hører vel kanskje ikke hjemme her, men fasinerende mye teknologi pakket inn i en kabel
    ...og hvilke idiot fant ut at den behøver være plassert i kabelen? åja... selvsagt. Her er det penger å tjene. Jeg undrer noen ganger om dem har forsøkt å finne hvor mange forbrukere som velger bort Apple alene pga. kabelkaoset deres?
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.851
    Antall liker
    981
    er ikke kabel de sammenligner, men en annen teknologi. lightning ble forresten utviklet av intel, ikke apple.
    alle originale apple kabler jeg hadde tidligere falt i stykker etterhert, fordi de tjener plenty penger på å selge nye kabler.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.573
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    er ikke kabel de sammenligner, men en annen teknologi. lightning ble forresten utviklet av intel, ikke apple.
    alle originale apple kabler jeg hadde tidligere falt i stykker etterhert, fordi de tjener plenty penger på å selge nye kabler.
    Rart, hos oss holder de lenge. Kanskje fordi vi ikke sender høyoppløst lyd gjennom dem?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    stemmer, er to forskjellige teknologier de sammenligner. Men at det var så mye duppedingser i en lightning kabel var jeg ikke klar over.
    Og de som sier at kabel er kabel... ikke nå lenger :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.169
    Antall liker
    10.695
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så en vanlig sfp tranceiver med tilhørende kabel for å "bypasse" "all the limitations" for ca 10k?
    Kommer sikkert til å selge endel.

    Fås for et par hundrelapper andre steder dersom en velger en ikke audiofil framgangsmåte. Tips dersom denne varianten ønskes testes før en investerer.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn