P
parafinoksen
Gjest
Det kreves jo avansert matematikk for å få grep om disse tingene. Fourier-rekker eller hva det nå kalles. Ikke akkurat hverdagsmatematikk.
Jeg kan liksom gripe det når det dreier seg om noe fysisk, som en høyttalermembran for eksempel, men det blir abstrakt for meg når det blir snakk om strøm, og hvordan dette summerte signalet «representeres» elektrisk i en kabel.Det er ikke vanskelig å forstå i det hele tatt synes jeg da.... men kanskje fordi jeg skjønte det allerede når jeg var 10 år... hehe. Vel, det dreier seg jo om Fourier og hvordan flere forskjellige bølger summerer seg sammen.
Men det betyr ikke at når noen som heller ikke har forstått det, presenterer løsningen på et ''problem'' (som ikke finnes - men som de har fundert seg fram til),Jeg kan liksom gripe det når det dreier seg om noe fysisk, som en høyttalermembran for eksempel, men det blir abstrakt for meg når det blir snakk om strøm, og hvordan dette summerte signalet «representeres» elektrisk i en kabel.
Tolket du utsagnet mitt dithen? I så fall må jeg jobbe med å uttrykke meg tydeligere.Men det betyr ikke at når noen som heller ikke har forstått det, presenterer løsningen på et ''problem'' (som ikke finnes - men som de har fundert seg fram til),
så skal man slenge cash i vilden sky etter dem.
Det er lettere å forstå det når man tenker at høyttalerelementet bare gjentar en kurveform nå nær inngangsformen om muligDette er veldig vanskelig å forstå. Hvordan kan elementet bevege seg langt og kort, langsomt og raskt samtidig? Sjøl har jeg en slags forståelse av det, men enkelt er det jo ikke for en uten ingeniør-/fysikk-bakgrunn.
En grublis på nivå med at LP-plata beveger seg raskere ytterst enn innerst, selv om alt går like fort rundt.
Får en jo til å tenke på hvor viktig visualisering og metaforer er for hvordan vi oppfatter verden, med fare for å bli for filosofisk.
Jepps.....og så kan man begynne å tenke på denne:Takk. Det som forvirrer meg er at et høyttalerelement både kan ha stort utslag (f.eks. 20 Hz) og lite (200 Hz) samtidig – blir det da sånn å forstå at det er en "liten" bevegelse som beveger seg "oppå" en "stor"? Som en liten bølge som surfer på ryggen av en stor?
Takk. Det som forvirrer meg er at et høyttalerelement både kan ha stort utslag (f.eks. 20 Hz) og lite (200 Hz) samtidig – blir det da sånn å forstå at det er en "liten" bevegelse som beveger seg "oppå" en "stor"?
Som en liten bølge som surfer på ryggen av en stor?
SVAR
Frekvensen bestemmes ikke av størrelsen på utslaget. Så 20hz er «like stor» som 200hz. Frekvensen bestemmes av hvor hurtig membranen svinger frem og tilbake.
Du har rett i at en hurtig frekvens/Bølge surfer på ryggen av en langsom frekvens. Størrelsen på utslaget bestemmer volumet . Men volumet bestemmes også av arealet til en membran , en liten membran må bevege seg mer/lengre enn en stor for samme lydtrykk.
Ja. Det er ikke så veldig vanskelig. I et gitt øyeblikk er høyttalerelementet bare på ett sted, på samme måte som det bare et ett bestemt lufttrykk ved trommehinnen din. Over noe tid beveger høyttalermembranen seg frem og tilbake i et komplekst mønster og produserer et varierende lufttrykk ved trommehinnen din. Den fysiske virkeligheten er bølgeformen i tidsdomenet. Den bølgeformen opplever du som musikk, og du kan f eks høre lyden av en piccolofløyte samtidig som du hører lyden av en kontrabass. Det er små (raske) bevegelser på ryggen av store (langsomme) bevegelser.Takk. Det som forvirrer meg er at et høyttalerelement både kan ha stort utslag (f.eks. 20 Hz) og lite (200 Hz) samtidig – blir det da sånn å forstå at det er en "liten" bevegelse som beveger seg "oppå" en "stor"? Som en liten bølge som surfer på ryggen av en stor?
Den børsten koster sikkert ikke mere en 50 + alene, så helt klart for mange nuller.I galskapens verden finnes det hverken fornuft eller grenser.......
Remember, ethernet is a packet-based communication system. As such, it's by nature asynchronous with start/stop flow control from server to the end-point typically. There is no time-locked steady stream of data being transmitted requiring time sensitive immediate conversion to analogue audio. The packets are buffered by each device whether it's the Server computer, ethernet switch or ultimately your streamer. Sometimes, packets can even arrive out of order if there are parallel routes of transmission. This is why it actually makes no sense to claim OCXO/TCXO clocks will benefit "audiophile" switches by making a difference to the output from your DAC! Even if the switch ran on a more robust, steady pico/femtosecond accurate clock, what difference does it make when the data will have to be reprocessed by the receiving device's ethernet interface, buffered, and then fed into the DAC? Ultimately, it is the DAC's clock that will determine the temporal resolution of the analogue output (where anomalies like picosecond jitter may be found). Whatever temporal precision an OCXO is adding to the switch will be minuscule and irrelevant when you think of the complete "system".
I would argue that if one were to pick on something possibly worth improving, it's not "jitter" through a switch that should be of relevance for the "perfectionist" audiophile. It's actually the network latency.
Er dette noe som må testes?
- Genialt!
Ser ut att vara en till på gång.Kvinnelige manuell kabelløfter i aksjon
"These cable lifters strike pre-emptively."Ser ut att vara en till på gång.
Må jo være Stereo!Ser ut att vara en till på gång.