Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Det kreves jo avansert matematikk for å få grep om disse tingene. Fourier-rekker eller hva det nå kalles. Ikke akkurat hverdagsmatematikk.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er ikke vanskelig å forstå i det hele tatt synes jeg da.... men kanskje fordi jeg skjønte det allerede når jeg var 10 år... hehe. Vel, det dreier seg jo om Fourier og hvordan flere forskjellige bølger summerer seg sammen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er ikke vanskelig å forstå i det hele tatt synes jeg da.... men kanskje fordi jeg skjønte det allerede når jeg var 10 år... hehe. Vel, det dreier seg jo om Fourier og hvordan flere forskjellige bølger summerer seg sammen.
    Jeg kan liksom gripe det når det dreier seg om noe fysisk, som en høyttalermembran for eksempel, men det blir abstrakt for meg når det blir snakk om strøm, og hvordan dette summerte signalet «representeres» elektrisk i en kabel.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det representeres akkurat på samme måte som bølgen oppfører seg ut fra membranen.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Jeg kan liksom gripe det når det dreier seg om noe fysisk, som en høyttalermembran for eksempel, men det blir abstrakt for meg når det blir snakk om strøm, og hvordan dette summerte signalet «representeres» elektrisk i en kabel.
    Men det betyr ikke at når noen som heller ikke har forstått det, presenterer løsningen på et ''problem'' (som ikke finnes - men som de har fundert seg fram til),
    så skal man slenge cash i vilden sky etter dem.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    592
    Jeg vil anbefale Richard Feynmans svar på et spørsmål om magneter (sitert her inne i går?) der spørsmålsstilleren var så uheldig å bruke ordet "why".
    Feynman er en av forrige århundres store åndsmennesker, og det er en opplevelse å høre svaret! Men det hjelper selvsagt ikke når fundamentet ikke er på plass.

    Svaret finnes på Youtube.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men det betyr ikke at når noen som heller ikke har forstått det, presenterer løsningen på et ''problem'' (som ikke finnes - men som de har fundert seg fram til),
    så skal man slenge cash i vilden sky etter dem.
    Tolket du utsagnet mitt dithen? I så fall må jeg jobbe med å uttrykke meg tydeligere.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.508
    Torget vurderinger
    2
    Dette er veldig vanskelig å forstå. Hvordan kan elementet bevege seg langt og kort, langsomt og raskt samtidig? Sjøl har jeg en slags forståelse av det, men enkelt er det jo ikke for en uten ingeniør-/fysikk-bakgrunn.

    En grublis på nivå med at LP-plata beveger seg raskere ytterst enn innerst, selv om alt går like fort rundt.

    Får en jo til å tenke på hvor viktig visualisering og metaforer er for hvordan vi oppfatter verden, med fare for å bli for filosofisk.
    Det er lettere å forstå det når man tenker at høyttalerelementet bare gjentar en kurveform nå nær inngangsformen om mulig
    Capture.JPG

    feks som dette, Høyttalerelementet vet ingenting om Fourier, frekvenser eller noe annet, den bare beveger seg som en kopi.

    Det matematisk finurlige er at enhver sammensatt kurveform kan (gjen)skapes ved å summere en rekke rene sinus frekvenser med ulik frekvens og styrke, og tidsforsinkelse. Man kan til og med gjøre det andre veien ,ta en kurve og skille ut hvilke frekvenser den som den er summen av..

    Capture.JPG

    Det samme prinsippet gjelder for platespillerriller....

     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Takk. Det som forvirrer meg er at et høyttalerelement både kan ha stort utslag (f.eks. 20 Hz) og lite (200 Hz) samtidig – blir det da sånn å forstå at det er en "liten" bevegelse som beveger seg "oppå" en "stor"? Som en liten bølge som surfer på ryggen av en stor?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.943
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk. Det som forvirrer meg er at et høyttalerelement både kan ha stort utslag (f.eks. 20 Hz) og lite (200 Hz) samtidig – blir det da sånn å forstå at det er en "liten" bevegelse som beveger seg "oppå" en "stor"? Som en liten bølge som surfer på ryggen av en stor?
    Jepps.....og så kan man begynne å tenke på denne:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.508
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Det som forvirrer meg er at et høyttalerelement både kan ha stort utslag (f.eks. 20 Hz) og lite (200 Hz) samtidig – blir det da sånn å forstå at det er en "liten" bevegelse som beveger seg "oppå" en "stor"?
    Som en liten bølge som surfer på ryggen av en stor?

    SVAR
    Frekvensen bestemmes ikke av størrelsen på utslaget. Så 20hz er «like stor» som 200hz. Frekvensen bestemmes av hvor hurtig membranen svinger frem og tilbake.

    Du har rett i at en hurtig frekvens/Bølge surfer på ryggen av en langsom frekvens. Størrelsen på utslaget bestemmer volumet . Men volumet bestemmes også av arealet til en membran , en liten membran må bevege seg mer/lengre enn en stor for samme lydtrykk.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det beste eksemplet på Doppler er "brannbileffekten", - tonehøyden på sirena faller tilsynelatende idet bilen drar forbi og fra deg..... Prinsippet er akkurat det samme om det er lyd, radiobølger eller lys ( som også er radiobølger)..... Fenomenet "red shift" i astronomien, hvor lyset fa et objekt som fjerner seg, skifter over mot lengre bølgelengde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Det som forvirrer meg er at et høyttalerelement både kan ha stort utslag (f.eks. 20 Hz) og lite (200 Hz) samtidig – blir det da sånn å forstå at det er en "liten" bevegelse som beveger seg "oppå" en "stor"? Som en liten bølge som surfer på ryggen av en stor?
    Ja. Det er ikke så veldig vanskelig. I et gitt øyeblikk er høyttalerelementet bare på ett sted, på samme måte som det bare et ett bestemt lufttrykk ved trommehinnen din. Over noe tid beveger høyttalermembranen seg frem og tilbake i et komplekst mønster og produserer et varierende lufttrykk ved trommehinnen din. Den fysiske virkeligheten er bølgeformen i tidsdomenet. Den bølgeformen opplever du som musikk, og du kan f eks høre lyden av en piccolofløyte samtidig som du hører lyden av en kontrabass. Det er små (raske) bevegelser på ryggen av store (langsomme) bevegelser.

    En frekvensanalysator vil omforme bølgeformen i tidsdomenet til en representasjon i frekvensdomenet. I stedet for å si at membranen eller lufttrykket har en viss amplitude som funksjon av tid vil den si at signalet består av en rekke frekvenser med ulik amplitude. To helt forskjellige måter å se samme informasjon på.

    Litt karikert kan man si at frekvensene ikke eksisterer i tidsdomenet. Det er bare bølgeformen som varierer med tid der, og den bølgeformen vet ikke hva en frekvens er. Tilsvarende kan man si at tiden ikke eksisterer i frekvensdomenet. Frekvensene bare er der, og enhver endring over tid er bare en annen frekvens i tillegg. Om man velger å se signalet som en bølgeform i tidsdomenet eller som et spektrum i frekvensdomenet kommer helt an på hva man forsøker å gjøre med det.

    Det indre øret (sneglehuset) fungerer som en frekvensanalysator og dekomponerer bølgeformen fra trommehinnen til elektriske impulser i nerver som representerer ulike frekvenser. Øret har begrenset båndbredde, så veldig høye frekvenser hører vi ikke, og veldig lave frekvenser opplever vi som at volumet endrer seg over tid heller enn som toner eller bare som endringer i lufttrykk hvis det er helt utenfor audiobåndet. Og når de elektriske signalene når frem til hjernen blir de til det bevisste inntrykket av lyd og musikk. Det er først der dette blir komplisert.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Dette virker såpass forståelig at jeg tror jeg var inne på noe allerede. :)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg forstår rett, så er greia med denne børsten at den ikke rører plata. Det er en ladning eller noe slikt i børsten som nøytraliserer det som måtte ha bygget seg opp i vinylen. Børsten skal sveve 1mm over platen, så i så fall kun for rette skiver. Skjønte ikke helt om den var passiv eller gikk på strøm.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Nettopp sett ett par videoer om kvantefysikk; -skal på ingen måte påstå at jeg forstod alt :rolleyes: -
    men det var ingen henvisninger der til de revolusjonerende oppdagelsene som annonseres av hifi-kabel produsentene :unsure:
    Sløve greier av produsenten syns jeg :ROFLMAO:.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Denne switchen senker støygulvet fra -125 dB til -135 dB, og det er visst "klart hørbart". For en som er medium orientert i dette: Hvilket lyttevolum må til for at man skal høre jitter på -125 dB, og hvilket må til for at forskjellen mellom -125 og -135 er "klart hørbar"? Dette kommer jo selvfølgelig i tillegg til det faktum at dataen reklokkes i streameren, og derfor ikke har noe å si …

    I tillegg sier produsenten: "IT switches are optimised for speed and throughput – not data integrity". Så det er derfor alle kollegene mine misforstår e-postene mine!!

     
    X

    X186841

    Gjest
    Var vel ikke sååå store utslag på målingene i HiFinews :

    Three very fine network-attached converters were tested with and without the S100 switch, using a 0.5m length of Melco’s own CA1E cable – the Mytek Brooklyn Bridge [HFN Dec ’19], Arcam CDS50 [HFN Jun ’20] and Lumin D2 [HFN Jul ’20]. The Mytek and Arcam DACs exhibit superb jitter rejection by default and the impact of the S100 was at the limits of measurement (~1psec). The Lumin D2 did resolve a repeatable difference, however, with correlated jitter reduced from 15psec to 10psec and uncorrelated noise squeezed by 0.4dB over a 146dB rang
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det "kanskje" kan skje noe med jitter, er nå så, men hvordan en switch kan senke støygulvet i et digitalisert signal, går utover min forstand og langt inn i prestens..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.319
    Antall liker
    16.400
    Sted
    Østfold
    La oss si man kobler kablet til switchen, og man har en så idiotisk konstruert streamer at den blander signaljord på datasiden med annen signaljord, og at DAC-en gjør samme idiotiske ting... Da skulle det være mulig, sånn helt hypotetisk.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det kan vel også ha en innvirkning dersom DACen er konstruert dårlig? La oss si det er mye jitter i selve dataoverføringen fra switchen. Dette påvirker ikke selve dataene, de tas i mot av streameren via TCP/IP, UDP eller lignende og puttes i en buffer. DACen leser fra bufferen og plumper ut lyd i sitt korrekte tempo. Alt er brillefint.

    Men, hva hvis...

    Lese/skrive-timingen til DACens interne buffer påvirkes av ekstern støy, for eksempel ujevne pulser fra nettverket? En billig strømtopologi eller lignende internt i DACen gjør at støy fra nettverksinterfacet påvirker andre klokkepulser internt, for eksempel ved å skape ujevn stigningshastighet. Resultatet blir jitter ut.

    Jeg er bare hypotetisk nå altså. Men billige komponenter påvirkes i større grad av støy utenfra enn dyre. Husker da jeg installerte isotrafo og diverse strømfiltre i anlegget. Eneste jeg merket forskjell på var 78-plater. Der var det en billig RIAA, som sikkert nøt godt av strømrensen. De dyrere komponentene fikset det tydeligvis fint selv.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.153
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dette er bra skrevet:
    Remember, ethernet is a packet-based communication system. As such, it's by nature asynchronous with start/stop flow control from server to the end-point typically. There is no time-locked steady stream of data being transmitted requiring time sensitive immediate conversion to analogue audio. The packets are buffered by each device whether it's the Server computer, ethernet switch or ultimately your streamer. Sometimes, packets can even arrive out of order if there are parallel routes of transmission. This is why it actually makes no sense to claim OCXO/TCXO clocks will benefit "audiophile" switches by making a difference to the output from your DAC! Even if the switch ran on a more robust, steady pico/femtosecond accurate clock, what difference does it make when the data will have to be reprocessed by the receiving device's ethernet interface, buffered, and then fed into the DAC? Ultimately, it is the DAC's clock that will determine the temporal resolution of the analogue output (where anomalies like picosecond jitter may be found). Whatever temporal precision an OCXO is adding to the switch will be minuscule and irrelevant when you think of the complete "system".

    I would argue that if one were to pick on something possibly worth improving, it's not "jitter" through a switch that should be of relevance for the "perfectionist" audiophile. It's actually the network latency.
     
    X

    X186841

    Gjest
    De som driver å distribuerer slik humbug er vel da enten uopplyste eller tenker att det er nok kunder som ikke har peiling og ikke kan eller vil ta til seg litt kunnskap om hvordan nettverk virker slik att det er mulig å tjene en slant på deres uvitenhet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Antallet mennesker som forstår seg lite på nettverk er vel tilnærmet uendelig, meg selv inkludert.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.319
    Antall liker
    16.400
    Sted
    Østfold
    Også kan det tenkes at dette er produkter som inneholder ting som "pleier å låte bra", men som ikke har noen reell funksjon i den gitte applikasjonen, men at "konstruktøren" allikevel genuint tror på det selv.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Magic tubes? Noen som har testet?

    :LOL::LOL: - Genialt!
    Og markedføringen er like genial - han sier ikke at de gjør en forskjell;
    men sett dem inn i anlegget og vent en time - spill musikk
    og ta bort en og en - da vil du oppleve en forskjell.
    Oddsen for at du vil oppleve en forskjell ved å ta bort en 'lydforbedring' er stor liten.
    Du gjør en fysisk endring som skal gjøre lyden dårligere -selvsagt hører du det ;).
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    mad-scientist audio er åpenbart en spøk, men jeg håper han har tjent gode penger på 'produktene' sine :LOL:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kvinnelig manuell kabelløfter i aksjon

     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Høyner med denne...

    DIY hund og kabelløfting!

    kabelløfter.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er det rart det låter dritt. Blir fort bjeffing i øvre mellomtone av sånt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.153
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvem trenger å stabilisere kablene sine?

    Kun ca 15k pr. stk. Dess fler dess bedre selvsagt.

    Noe for strøm/emc/stråling fantasten(e).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn