Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Tror du altså at musikere er mindre utsatt for bias en andre når det kommer til slikt som dette?

NCF booster er BS tvers gjennom. Har man ørlite forståelse for hva ESD går ut på (som jo dette produktet skal løse) så ser man det veldig fort.

M

MusicBear

Gjest
    Tror du altså at musikere er mindre utsatt for bias en andre når det kommer til slikt som dette?

NCF booster er BS tvers gjennom. Har man ørlite forståelse for hva ESD går ut på (som jo dette produktet skal løse) så ser man det veldig fort.

Svar til ditt spørsmål; nei. Men jeg tror på folk som selv banker på døra for å kjøpe en vare de har erfart hos andre at de selv ønsker å kjøpe.

Produktet i seg selv kan jeg ikke noe om. Har heller ikke hørt det. Men jeg er generelt interessert i alt innenfor hi-fi. Og skribentene som skriver det de gjør om dette er hos meg troverdige på den måte at jeg har aldri lest noe fra de som jeg tenker bulshit om. Ei heller tror jeg Paul er en fyr som lyver noen rett opp i fjeset, selv om han selvfølgelig skal selge og er selger. Samme om Morten på Norsk Audio Teknikk, han ville aldri bløffet noen. Roald Mikkelsen i Bergen, samme med han, så har jeg nevnt tre personer i bransjen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Apropos musikere, en liten anekdote...

Jeg leste en gang for mange år siden en biografi om Hendrix. En roadie ble intervjuet, og kunne fortelle om en episode der sjefen ikke var fornøyd med en effektboks (Fuzzface?), og roadien endte med å bytte og bytte og bytte og bytte. Da alle tilgjengelige var testet og avvist visste han ikke bedre råd enn å ta fram den første igjen. Først da ble sjefen fornøyd.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.982
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hmm.. hva angår myter og overtro angående "egenlyd" i magiske komponenter går vel gitarfolket HiFi-gjengen en høy gang...:rolleyes:

S

Syncrolux

Gjest
    Hvilket minner meg om en gitarist jeg spiller med som utbrøt da jeg sa at kassegitaren hans låt helt pyton: ".... jammen, det er jo rør-pre i den !! "

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.774
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror gjerne at mange, muligens de fleste, som messer rundt med mer eller mindre tvilsomme tweaks, selv tror på greiene og opplever mer eller mindre vesentlige forbedringer/forskjeller. Men det betyr ikke at forbedringene/forskjellene er reelle.

Mvh
    KJ

E.H.

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Antall liker
    309
    I teorien skal man jo kunne oppnå både høyere toppfart og kraftigere akselerasjon med nyvasket bil, litt avhengig av hvor skitten den var før da.
    Men ja, alle mine biler har blitt mye raskere av vask, spesielt om sommeren merkelig nok, da er den jo ikke så skitten før vask.
    feil ifølge Christian Koenigsegg :rolleyes:
    https://youtu.be/71wvtEZ-jcI?t=1672
    Kanskje andre faktorer spiller inn når man har tusen hester?
    Eller kanskje hans egg aldri helt blir like skitten som audien min?
    Nå vet jeg det, lakken på hans egg er sannsynligvis slett og glatt, på min er det appelsinhud og andre ujevnheter, mer som en golfball.
    Da vil jeg oppnå denne rulle effekten som blir nevnt, kanskje Christian skulle lakkere bilene sine med appelsinhud, da kan de iallefall vaskes uten tap av ytelse.
    :)

E.H.

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Antall liker
    309
    Det var det jeg prøvde å få fram :)

Når det gjelder golfballer er det egentlig en lengre og mer kontrollert bane ikke mer hastighet

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Apropos musikere, en liten anekdote...

Jeg leste en gang for mange år siden en biografi om Hendrix. En roadie ble intervjuet, og kunne fortelle om en episode der sjefen ikke var fornøyd med en effektboks (Fuzzface?), og roadien endte med å bytte og bytte og bytte og bytte. Da alle tilgjengelige var testet og avvist visste han ikke bedre råd enn å ta fram den første igjen. Først da ble sjefen fornøyd.

Tenkte det var på plass med en liten presisering, siden det ofte trengs.

Jeg mener naturligvis ikke at musikere ikke er gode til å høre forskjeller. Det å lytte til seg selv og sitt instrument er en selvsagt og uunnværlig del av musikerhåndverket. Musikere som lykkes er naturligvis de som er gode til å lytte til seg selv, langt ut over det vanlige.

Men jeg synes historien viser at også musikere er utsatt for subjektivitetens upålitelighet.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.624
    Der er masser af idioter som ikke vil at der kan høres forskel på kabler. Fred være med dem. De skal bare negligeres.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.487
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Paul - for dere som kjenner han - noen som vil tro han står og lyver noen opp i ansiktet?

Så på nettsiden til Paul og fant denne:
    https://butikk.pmaudio.no/produkt/spesialprodukter/furutech-ncf-booster#product-tabs4
    Jeg har bare snakket med ham på telefon. Virker som en sympatisk fyr. Men etter å ha lest siden med produktinfo om den tingen der må jeg svare JA på spørsmålet ditt. Om han tror på det selv eller ikke kan jeg ikke vite noe om.
    Det beste tilbehør til hifi-anlegget vi noensinne har erfart!!!
    I sum er arbeidsområdene til NCF Booster mange og ekstreme.

I en enkel lydmessig forklaring kan vi si det sånn at – den som før trodde at han hadde et gjennomsiktig lydbilde – må etter NCF Booster tro om igjen.

VÅR ERFARING::
    Gjennom dette eksploderer lydbildet i klanger og detaljer og raske transienter, med mikro og makro dynamikk av en annen verden. En definisjon i bass og mellomtoneområdet som er – på godt norsk: CRAZY
    https://butikk.pmaudio.no/produkt/spesialprodukter/furutech-ncf-booster#product-tabs1

M

MusicBear

Gjest
    Paul - for dere som kjenner han - noen som vil tro han står og lyver noen opp i ansiktet?

Så på nettsiden til Paul og fant denne:
    https://butikk.pmaudio.no/produkt/spesialprodukter/furutech-ncf-booster#product-tabs4
    Jeg har bare snakket med ham på telefon. Virker som en sympatisk fyr. Men etter å ha lest siden med produktinfo om den tingen der må jeg svare JA på spørsmålet ditt. Om han tror på det selv eller ikke kan jeg ikke vite noe om.
    Det beste tilbehør til hifi-anlegget vi noensinne har erfart!!!
    I sum er arbeidsområdene til NCF Booster mange og ekstreme.

I en enkel lydmessig forklaring kan vi si det sånn at – den som før trodde at han hadde et gjennomsiktig lydbilde – må etter NCF Booster tro om igjen.

VÅR ERFARING::
    Gjennom dette eksploderer lydbildet i klanger og detaljer og raske transienter, med mikro og makro dynamikk av en annen verden. En definisjon i bass og mellomtoneområdet som er – på godt norsk: CRAZY
    https://butikk.pmaudio.no/produkt/spesialprodukter/furutech-ncf-booster#product-tabs1

Hehe, Paul kan sikkert (som alle andre) ta feil, tro feil eller på andre måter feile.

Men, han er ikke typen som lyver. At han noen ganger av entusiasme for musikk og musikkanlegg for mange nok noen ganger kan virke vel entusiastisk - joda det er Paul det. Men han lyver ikke.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.935
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Shunyata med ny kabel.
    Her er en ansatt som forklarer på hifishark
    Shunyata Sigma Phono Cable
    Quote Originally Posted by Mike View Post
    The Sigma Phono is $4700 for 1m.

The ‘Transverse Axial Polarizer’ (TAP). It minimizes a form of ‘micro-distortion’ identified as ‘electromagnetic polarization’ that reduces ‘sonic glare’ while increasing clarity and coherency. The second technology incorporates a proprietary device called HARP that reduces current resonances within speaker cables – a concept that is sonically analogous to the use of diffusion panels to treat frequency irregularities in room acoustics.
    ~ Patents Pending ~
    I'll give a little more detail for the technically inclined. TAP interacts with the EM field generated by the signal traveling through a signal wire. TAP improves performance by modifying the behavior of the electromagnetic wave that surrounds the signal cable.

Essentially, as the electromagnetic wave propagates down the cable the conductive discs interrupt the surrounding EM wave. Since the conductive discs are oriented perpendicular to the cable and EM wave direction of propagation, the discs block EM wave that propagates parallel to the cable, as would be case with a longitudinal wave. An EM wave that travels perpendicular to the cable would be termed a transverse wave and would pass through the TAP since the discs are oriented in a spaced array. The discs have air gaps between them which allow the signal to pass through. In the simplest terms, the TAP blocks longitudinally oriented EM waves while passing transversely oriented EM waves.

In layman's terms, the TAP is analogous to Polarized sunglasses, which block specific angles of light to improve vision past light refection and distortion. The TAP Device blocks specific angles of EM field distortion that inhibit the resolution of low-level signals.

Caelin's many years studying low-level signal transmission in the military and continued study in our industry lead to the design of the TAP, which is entirely unique in the way it removes distortion from analog and digital signal transmission.

Grant
    Shunyata Research

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.767
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    The sound gets more depth and three-dimensionality. The timing gains precision and the dynamics are increased. Altogether the tuning with AQVOX formatted accessories brings considerably more naturalness and emotionality. The music sounds less canned and gets more live character. Normally, the tonality is not being affected. The sound does not become brighter or darker.
    Så rart, men den låter tydeligvis eksakt som de fleste placeboer jeg har testet.

Har noen lagt merke til at bilen går bedre etter at den har blitt vasket, forresten?

prøv med polering, du.
    kan sverge på at jeg fikk minst 30 hestekrefter ekstra!

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.456
    Sted
    Oslo
    Shunyata med ny kabel.

The ‘Transverse Axial Polarizer’ (TAP). It minimizes a form of ‘micro-distortion’ identified as ‘electromagnetic polarization’ that reduces ‘sonic glare’ while increasing clarity and coherency. The second technology incorporates a proprietary device called HARP that reduces current resonances within speaker cables – a concept that is sonically analogous to the use of diffusion panels to treat frequency irregularities in room acoustics.
    ~ Patents Pending ~
    I'll give a little more detail for the technically inclined. TAP interacts with the EM field generated by the signal traveling through a signal wire. TAP improves performance by modifying the behavior of the electromagnetic wave that surrounds the signal cable.

Essentially, as the electromagnetic wave propagates down the cable the conductive discs interrupt the surrounding EM wave. Since the conductive discs are oriented perpendicular to the cable and EM wave direction of propagation, the discs block EM wave that propagates parallel to the cable, as would be case with a longitudinal wave. An EM wave that travels perpendicular to the cable would be termed a transverse wave and would pass through the TAP since the discs are oriented in a spaced array. The discs have air gaps between them which allow the signal to pass through. In the simplest terms, the TAP blocks longitudinally oriented EM waves while passing transversely oriented EM waves.

In layman's terms, the TAP is analogous to Polarized sunglasses, which block specific angles of light to improve vision past light refection and distortion. The TAP Device blocks specific angles of EM field distortion that inhibit the resolution of low-level signals.

Caelin's many years studying low-level signal transmission in the military and continued study in our industry lead to the design of the TAP, which is entirely unique in the way it removes distortion from analog and digital signal transmission.

Grant
    Shunyata Research
    Utrolig hvor mye svada noen kan stappe inn i noen få avsnitt.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.945
    Torget vurderinger
    16
    Shunyata med ny kabel.

~ Patents Pending ~

Grant
    Shunyata Research
    "Patents Pending" - er ikke helt uvanlig i denne bransjen.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.456
    Sted
    Oslo
    Shunyata med ny kabel.

~ Patents Pending ~

Grant
    Shunyata Research
    "Patents Pending" - er ikke helt uvanlig i denne bransjen.
    Og det er vel ikke usannsynlig at det forblir "pending". Særlig når de ikke en gang oppgir søknadsnummeret.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    WALHDLR-Large.jpg

hdl.jpg

$725.00
    Eliminates noise in the signal path. Gets rid of VHF and RFI. Expect cleaner and clearer harmonics, faster and sharper dynamics without harshness.

“…Before you consider new speakers, try High Definition Links. BELIEVE me when I tell you, you won’t get anything like the level of improvement in your speakers for the price of High Definition Links.” JS, customer

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Vis vedlegget 485449
    Vis vedlegget 485450

$725.00
    Eliminates noise in the signal path. Gets rid of VHF and RFI. Expect cleaner and clearer harmonics, faster and sharper dynamics without harshness.

“…Before you consider new speakers, try High Definition Links. BELIEVE me when I tell you, you won’t get anything like the level of improvement in your speakers for the price of High Definition Links.” JS, customer

om støyen i rommet er så sterk at den setter høyttalerne i sving ville jeg blitt meget bekymret.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.982
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ligner til forveksling en tre-kroners kondis innpakket i kopperfolie....... hadde vært interessant om noen målte C og eller L på disse...

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    M

MusicBear

Gjest
    tja jeg bruker disse Walker audio High Definition Links:) funker fint for meg:)

Well, da er du i utakt med mange, ikke få inne på dette nettstedet som av prinsipp mener det meste låter likt innenfor visse produktgrupper.

Generelt ysgjerrig jeg! Også på hva DU opplever med disse merkelige greiene her som DU sier funker. Med andre ord; jeg spør! Mens mange her nok vil mene du burde søke om å få igjen skolepengene - de om det.

Syntes generelt dette forum er i ferd med å miste noe av nysgjerrigheten - i stedet dømme ting som uaktuelt av - prinsipp. Danske High Fidelity endte opp med å legge ned da deres nysgjerrighet på ting som ble bedre ble viet til skriverier om at ting kostet aaalt for mye og ros for alt som var griseillig og bra/bra nok. Jeg mener; skal nysgjerrigheten i en hobby bli borte - hva skal da være bærebjelken i å søke opp stadig bedre resultat - i vårt tilfelle best mulig lydgjengivelse av musikk?

Pug309gti

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Antall liker
    905
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    9
    nå kjøpte jeg dette brukt til en hyggelig pris, var skeptisk om dette funket, gjør i alle fall ikke noe negativt for lyden, mener at den skal inneholde noe Graphene.( karbon staver/ressistor). Hadde nok aldri kjøpt dette til full pris

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Denne er også fra Walker Audio

RoomTreatment8.jpg

Black Diamond Room Treatment Crystals
    $350.00 – $590.00
    NEW PRICING!! We’ve been discovering the benefits of our Black Diamond crystal technology for several years now and learning more about their AMAZING properties. Based on our extensive and meticulous research, we now offer you two complementary, but different, products – Black Diamond Component Crystals and Black Diamond Room Treatment Crystals.

When properly applied, the Black Diamond Room Treatment Crystals actually manipulate the way sound behaves in your space, with phenomenal results. You can expect dramatically improved focus and a greater sense of realism and dimension in the soundstage as the walls and ceiling seem to open up. No longer will your sound be “electronic”, but it will have a presence and excitement of a live performance.

Mannen bak disse fantastiske produktene, :

lloyd_hero.jpg

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    M

MusicBear

Gjest
    Og hvor går grensen mellom nysgjerrighet og dumhet ?

For det første; heller nysgjerrig enn dum som et utgangspunkt for søken etter bedre lyd.
    Men, vil anta når den enkelte selv mener grensen er nådd, oppe i huet sitt eller ved å prøve i praksis - aner ikke ;)

Selv gav jeg etter en gang, for å slippe konstant mas fra en kamerat, lot han således skifte ledingsnettet fra sikringsboksen til stikkontakten i veggen bak anlegget. Forskjellen (!) registrerte jeg på de to første bassanslagene på en Bjørn Eidsvåg låt - skal vi si ca. 5 sekunder? Etter det har jeg idioterklært lite... Med unntak av for høye priser på enkelte ting...

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.456
    Sted
    Oslo
    Walker audio har ja mye rart, men platespilleren er vist nok rangert som den beste platespilleren som er å oppdrive:)
    Mulig det, men tullballet de supplerer med gir meg en sterk mistanke om at selv det som virker er overpriset.

M

MusicBear

Gjest
    Walker audio har ja mye rart, men platespilleren er vist nok rangert som den beste platespilleren som er å oppdrive:)
    Mulig det, men tullballet de supplerer med gir meg en sterk mistanke om at selv det som virker er overpriset.

Der, er du inne på noe vesentlig DagT - overprising - som ofte får oss til å dømme det nord og ned eller unngå å kjøpe det. Hadde ting & tang som funker stått etter kostnad er det mye man kunne prøvd ut.

Har selv hørt kabler til sekssifret beløp som låter aldeles grisebra, men kjøper hverken kabler, håndpakket pultost eller sykler til summer jeg mener er idiotisk overpriset.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Bruk pengene deres på hva dere ønsker. Mitt tips er å lese faglig fundamenterte betraktninger i tillegg til ekstatiske anmeldelser på 6moons. Og sier som Brekke har lånt fra Trond Viggo: Tenke sjæl!

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.774
    Torget vurderinger
    1
    nå kjøpte jeg dette brukt til en hyggelig pris, var skeptisk om dette funket, gjør i alle fall ikke noe negativt for lyden, mener at den skal inneholde noe Graphene.( karbon staver/ressistor). Hadde nok aldri kjøpt dette til full pris
    Det er et zobel netverk med andre ord. Eller RC-ledd, noe ala denne : https://www.elfadistrelec.no/no/rc-demper-220-nf-kemet-p409cp224m275ah220/p/30062407?q=kemet+rc&filter_Seriemotstand=22+Ohm&page=1&origPos=15&origPageSize=50&simi=97.24
    Zobel.png

Zobel networks

mvh
    KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kan ikke dette være farlig for forsterkeren? Hvis det i det hele tatt skal ha noen effekt, så må vel R være så lav at man får en betydelig reduksjon av impedansen ved frekvenser over det hørbare? Eller har den så stor kapasitans at det virker helt ned til hørbare frekvenser?

S

Syncrolux

Gjest
    Poenget med et sånt Zobel nettverk er å sørge for at effektforsterkeren ser en jevn belastning ved høyere frekvenser, for å unngå ustabilitet. Men forsterkere som trenger dette har jo nettverket innebygget fra før, så det er totalt poengløst å henge på enda ett.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn