Finnes det større "drikksekker" enn traf

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Re: Finnes det større "drikksekker" enn

Bor i et tettbebyggd område i Oslo sentrum, og i går skulle de grave i veien. De satt opp et parkering forbudt skilt med underskilt veiarbeid, de har ennå ikke begynt, men ca. 15 parkering plasser ble borte i natt, dvs. at 15 biler ikke hadde muligheten til å følge eieren inn i leiligheten, men det så ut som alle hadde fått parkeringsbot, fordi de sto nærme hjørner, de jeg så på var illagt kl. 0340, og da jobber jo veivesenet på spreng som vi alle vet ::).

G

Gjestemedlem

Gjest

Stort sett er parkeringsbøter kun å regne som en ekstraskatt til kommunen.

Dette er midler som de budgetterer med hvert år og bruker til sine gode formål.

Hvis biler står parkert slik at de hindrer trafikken så blir de borttauet uansett, og det er jo en annen sak.

Så derfor er ikke parkeringsvakter annet en kommunens torpedoer og skatteinkrevere.

S

stikken

Gjest

Hvordan er forøvrig en parkeringsvakts myndighet? Tenker på ord mot ord; hvis du står parkert ulovlig, en "drittsekk" kommer for å skrive ut bot, du kjører avsted slik av "drittsekken" ikke får gitt deg din part av boten. Senere nekter du for å i det hele tatt ha vært der. Hva da? Er "drittsekkens" ord mere verdt enn dine?
Tar bilder og sender bot! 8)
Det at folk gjør den jobben de er satt til kvalifiserer vel ikke til "drittsekk".
Kommer politiet forbi og gir et forelegg :drittsekk, kommer Falken og tauer bort bilen din fordi ikke brannvesenet kommer frem:drittsekk, renholdsverket...:drittsekk???

Når man blir tatt i alt for høy hastighet, eller i innkjøring forbudt av politiet og får enorme forelegg...
Da er det vel politiet som er "drittsekk" ....

Da dere tok "lappen" lærte dere hva skilt betydde ,og derfor skulle dere som "kaller" dere oppegående!? være i stand til å LESE/TYDE skiltene og dere hadde ungått "drittsekkene"

Barnseligt å "sure" seg når DERE parkerer feil.

Vh
S

"sur vikar drittsekk" :eek:

P

Parelius

Gjest

Tar bilder og sender bot! 8)
Det at folk gjør den jobben de er satt til kvalifiserer vel ikke til "drittsekk".
Kommer politiet forbi og gir et forelegg :drittsekk, kommer Falken og tauer bort bilen din fordi ikke brannvesenet kommer frem:drittsekk, renholdsverket...:drittsekk???

Når man blir tatt i alt for høy hastighet, eller i innkjøring forbudt av politiet og får enorme forelegg...
Da er det vel politiet som er "drittsekk" ....

Da dere tok "lappen" lærte dere hva skilt betydde ,og derfor skulle dere som "kaller" dere oppegående!? være i stand til å LESE/TYDE skiltene og dere hadde ungått "drittsekkene"

Barnseligt å "sure" seg når DERE parkerer feil.

Vh
S

"sur vikar drittsekk" :eek:
Tja, vet ikke om du helt ser problematikken. Det dreier seg vel ikke om at folk skal gjøre jobben sin eller ei.Det er HVORDAN de utfører den. Ingen har noe imot å betale en bot når en gjør noe mot reglene. Men også regler praktiseres, og gir av og til rom for skjønn. Et ukjent begrep for mange, og spesielt den rasen vi snakker om her. Les nå de eksemplene som flere har gitt. Som jeg tidligere har sagt: "En skal absolutt respektere loven, men det er alltid noe som heter skjønn i håndhevelsen. Det er der idiotene tyter inn." Det er ikke noe annet det er snakk om.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2

De største drittsekkene er vel de som gir parkeringsvaktene arbeidsinstruks.
Kan ikke tenke meg at de ber vaktene om å bruke skjønn, det er vel heller at de får beskjed om å følge reglene nådeløst. Men jeg er også sikker på det er mange små maktmennesker som må ta en sånn jobb for å kunne utøve makt, for de har ingen andre steder de kan gjøre det. Sånne som helst ville vært offiserer, politi, fengselsbetjenter, men ikke oppfyller krava til disse jobbene.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1

Men jeg er også sikker på det er mange små maktmennesker som må ta en sånn jobb for å kunne utøve makt, for de har ingen andre steder de kan gjøre det. Sånne som helst ville vært offiserer, politi, fengselsbetjenter, men ikke oppfyller krava til disse jobbene.
Morsom teori. Kan du backe den opp med noe facts? Er det gjort noen undersøkelser på dette?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2

Morsom teori. Kan du backe den opp med noe facts? Er det gjort noen undersøkelser på dette?
Skal jeg backe opp en teori med facts ?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2

Fakta er at enkelte mennesker er maktmennesker. Min teori er at mange av de søker seg til yrker der de kan utøve makt. For enkelte er det en måte å utøve makt når de kan klaske en parkeringsbot på frontruta. Dette kan da alle se.

S

stikken

Gjest

Fakta er at enkelte mennesker er maktmennesker. Min teori er at mange av de søker seg til yrker der de kan utøve makt. For enkelte er det en måte å utøve makt når de kan klaske en parkeringsbot på frontruta. Dette kan da alle se.
;D Var dette "factsen" din? ;)
Vh
S

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2

;D Var dette "factsen" din? ;)
Vh
S
Ja det er mine facts. Sikkert, helt sikkert like gode facts det som mye annet vrøvl man leser her. Vi har alle vår måte og se og oppfatte ting på. Så derfor, mine facts er like gode som enhver annen teori.

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0

Teori satt ut i praksis, av teoretikere er er fali det.

Ja det er mine facts. Sikkert, helt sikkert like gode facts det som mye annet vrøvl man leser her. Vi har alle vår måte og se og oppfatte ting på. Så derfor, mine facts er like gode som enhver annen teori.

S

stikken

Gjest

;D"Vi har alle vår måte og se og oppfatte ting på".

Skumelt dette ,når det gjelder lover og skilt.....Rolfozzy 8)
Vh
S

P

Parelius

Gjest

Hva med MÅTEN å utføre jobben på? Du hadde lite å si til det. Skjønnet er hvor en type maktmennesker får sine drømmer oppfylt. Du kunne jo tenke gjennom det, Stikken. Da har vi noe å snakke om, ikke bare det å tro at det dreier seg om "lov eller ikke lov" Det siste er for dumt. Skjønt, en type maktmenneske tror at det er så enkelt, og finner sine våte drømmer akkurat der. Parkeringsvakter f. eks. Fortell oss nå
hva dere snakker om dere "parkeringsvakter imellom".

Tillegg:

Tror du det var en tilfeldighet at deilighetene stod oppmarsjert kl. 05.50 i gaten utenfor oss, dagen etter at skiltingen for parkering forbudt var endret fra 0800 til 0600? Gi meg noe å le av. Vaktene lo godt, går jeg ut fra.

Tillegg II:

Muligens fins det to typer maktmennesker rent prinsippielt: 1) De som har makt til å lage regelen. Dette er de store definatorer. 2) De som intet annet evner enn å finne sin makt i regelrytteriet. Det er svakhetens makt. Den første er skapende makt (på godt og ondt), den andre er byråkratisk makt (for det meste nedrig). Vi sier amen til dem begge.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

Synes det er rimelig grunn til å tro at personer med slike trekk føler seg tiltrukket av posisjoner i samfunnet hvor de får spille på sine overspente strenger. I denne artikkelen nevnes det at ca 5% av den voksne befolkningen besitter 30 poeng eller mer på sjekklista. Har lest andre artikler som opererer med litt høyere tall. Det er skremmende mange i alle fall.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5

Jepp, jeg har nok vært borti et par større drittsekker.

Har faktisk hatt et hyggelig møte med et indivd fra traf :) Jeg slapp unna bota, men fikk beskjed om å lese skilter litt nøyere, det er faktiks forskjell på torsdager og andre ukedager....

Lin

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

Har truffet en hyggelig p-vakt jeg også. Sto på handikapplass :-[ i hallen på Nerstranda i Tromsø. Sprang inn for å kjøpe et par skiver. Når jeg kom til bilen igjen sto det en vakt det og ventet. Han smilte og sa at om jeg hadde kommet 5 min senere hadde jeg fått bot. ???

Det finnes heldigvis nyanserte vakter også.
:)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo

Det skal sies til trafikketatens forsvar, AT DENNE BOTEN FAKTISK ER ETTERGITT?, og må da trekke noen av påstandene, for det ser ut som noen av de kan bruke skjønn ;D.

Man får håpe, at det er denne linjen de vil legge seg på, for det er ikke botens størrelse, men prinnsippet som er viktig i enkelte saker 8).

P

Parelius

Gjest

Miraklenes tid er ikke forbi. Halleluja!

Nuvel, det fins vel et visst skjønn litt rundt omkring, om enn ikke alltdi likelig fordelt.

Topp Bunn