Flageborgtårnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er ofte lett å dra sammenligninger mot andre kjente begrep som
    eks. biler eller båter eller materialer......når det diskuteres høyttalere.

    Med tilgang på mange bassere gjennom mange år........
    er mange konfigurasjoner testet ut....... både ofte, variert og over lengre perioder

    Det er mange år siden tårn dukket opp på menyen, men
    tårn er ikke det samme som tårn....... :unsure:

    Her er et eksempel for å sammenligne effekten av tårn:
    I venstre felt står 2 stk. tårn med bassene vendt samme vei
    I høyre felt står 1 stk. Flageborgtårn........uten bassfeller


    Vis vedlegget 983729
    Så det du sier er at flageborgtårnet fremstår som en monstertruck på dragstripa, totalt uegnet til oppgaven, helt ute av kontroll og generelt bare å anse som en kuriositet som ingen vil ønske å kopiere siden det finnes så gode løsninger der ute som er egnet til oppgaven?
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Åbenbart ikke i mit tilfælde. Jeg bruger en antimode som room correction...måske derfor?
    Hvis subben er ny og bare spilt 5 timer må du nok inn og justere ned nivået litt etter en del timer hvis de nye subben til Arendal oppfører seg som gamle serien gjorde. Har inntrykk på naboen at de gjør det. Ville nok kjørt en ny kalibrering i antimode og eventuelt reciver eller lignende også. 40-50 timer😊
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke kunne høre nogen forskel på min Arendal s2 efter 5 timers brug.
    Det er fint hvis du kan ta en måling nå som den er ny(5 timer) og sammenligne
    etter hver 10. time til du passerer 100 timer.....sånn bare for å ha det gjort ? :unsure:
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Det er fint hvis du kan ta en måling nå som den er ny(5 timer) og sammenligne
    etter hver 10. time til du passerer 100 timer.....sånn bare for å ha det gjort ? :unsure:
    jeg har haft den i 2 år nu, så det er for sent.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Hvis subben er ny og bare spilt 5 timer må du nok inn og justere ned nivået litt etter en del timer hvis de nye subben til Arendal oppfører seg som gamle serien gjorde. Har inntrykk på naboen at de gjør det. Ville nok kjørt en ny kalibrering i antimode og eventuelt reciver eller lignende også. 40-50 timer😊
    Jeg skriver jo at subben ikke har ændret sig efter 5 timer. Jeg købte den og spillede max 5 timer på den. Så fik jeg min antimode og det var det. Ingen ændring i subben. Jeg har den placeret et andet sted nu, og det har jeg haft et års tid.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har faktisk et prosjekt gående hvor jeg faktisk måler dette i den hensikt å finne ut om break-in er noe man jeg burde ta hensyn til med tanke på kalibrering fra dag 0 på en Arendal Sound Subwoofer 1s, så kanskje jeg kan hoste opp noen grafer om noen uker for akkurat den sub'en i hvertfall. Foreløpig er det lite endringer å spore som ikke kan forklares med at mikrofonen er flyttet et par cm, men den er ikke brukt mange dagene.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Jeg skriver jo at subben ikke har ændret sig efter 5 timer. Jeg købte den og spillede max 5 timer på den. Så fik jeg min antimode og det var det. Ingen ændring i subben. Jeg har den placeret et andet sted nu, og det har jeg haft et års tid.
    Forstod det sånn at du hadde kjørt antimode når den var helt ny, også spilt 5 timer jeg. My bad.😊 Når forandring på nivå skjer vet ikke jeg. Kanskje første timene for alt jeg vet. Skrev bare hva jeg målte etter noen uker på sub nr 5 jeg eide. Skulle nok aldri gjort det😂
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Jeg har faktisk et prosjekt gående hvor jeg faktisk måler dette i den hensikt å finne ut om break-in er noe man jeg burde ta hensyn til med tanke på kalibrering fra dag 0 på en Arendal Sound Subwoofer 1s, så kanskje jeg kan hoste opp noen grafer om noen uker for akkurat den sub'en i hvertfall. Foreløpig er det lite endringer å spore som ikke kan forklares med at mikrofonen er flyttet et par cm, men den er ikke brukt mange dagene.
    Blir spennende å se. Gratulerer med en god sub😊👍
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Blir spennende å se. Gratulerer med en god sub😊👍
    Har faktisk én fra tidligere også. Stuevennlig fotavtrykk og svært høy kvalitet på både konstruksjon og lyd. Hadde tatt 2 x Arendal Sound 1723 Subwoofer 1s over 2 x JL Audio Fathom F112 som jeg har hatt tidligere any day!
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Har faktisk én fra tidligere også. Stuevennlig fotavtrykk og svært høy kvalitet på både konstruksjon og lyd. Hadde tatt 2 x Arendal Sound 1723 Subwoofer 1s over 2 x JL Audio Fathom F112 som jeg har hatt tidligere any day!
    Ut fra hva jeg har lest og om JL er det nok vesentlig mere detaljer i en Arendal sub ja, men blir bare synsing fra meg uansett. Blir det artig å se hva som skjer, om noe. Aldri hatt disse nye utgavene selv😊
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Forstod det sånn at du hadde kjørt antimode når den var helt ny, også spilt 5 timer jeg. My bad.😊 Når forandring på nivå skjer vet ikke jeg. Kanskje første timene for alt jeg vet. Skrev bare hva jeg målte etter noen uker på sub nr 5 jeg eide. Skulle nok aldri gjort det😂
    Normalt når jeg har købt nye højttalere, så har jeg vendt dem mod hinanden og sat dem i modfase. Så har de fået lov at stå og spille noget pink noise, mens jeg var på arbejde. Jeg synes bare ikke en subwoofer, lukrerer ligeså meget på tilspilning.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Audiofile fokuserer mye på Burn-In av komponenter.......og høyttalere/elementer
    Høyttalere er ferdig "innspilt" fra fabrikk, hvis vi kan stole på produsentene :unsure:
    Her er et intervju, om dette temaet, av en produsent, men er han troverdig?
    Troverdig i den grad at vi forstår det kan være en "bittepitteliten" forskjell på produktet
    som enkeltdeler på samlebåndet til ferdig kvalitets-sikret i en komplett enhet ?

     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Og fra Bowers & wilkins sin 800 serie står dette i bruksanvisningen
    Screenshot_20240105_230511_Drive.jpg

    Og i bruksanvisning til Arendal sound står dette.
    Screenshot_20240105_230741_Drive.jpg


    Ikke bare vi her som er uenige. Er en diskusjon som vil på gå til vi er i grava. Gir meg der for vi kommer uansett ingen vei.😊
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Viktig å merke seg at fabrikanter kan ha ulike årsaker til å skulle oppgi tildels høye timetall for denne innspillingen.
    -Det vi jo toucher innpå i denne tråden er reelle erfaringer/målinger. :cool:
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Break-in oppgitt fra produsenter av utstyr må tas med en ekstremt stor klype salt. De har all mulig egeninteresse av å kunne gjemme seg bak innspillingstid inntil øra har vent seg til den nye lyden for å unngå kjappe returer.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Jeg skiftet et element ( Acoustic Energy) i ene høyttaleren min og lyttet grundig for å høre etter forskjeller. Jeg var ikke i stand til å høre noe forskjell i volum eller lydkvalitet.

    Derimot har jeg eid Klipsch som forandret seg voldsomt i lyden etter innspilling.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo store forskjeller imellom produsenter, noen er ferdig innspilt og andre ikke.
    Målemic og til og med DATS kan man vel måle med.
    Men ikke ofte man bytter til ny høyttaler, så vanskelig tema.
    Dali merket jeg ikke mye forskjell på ny og etter mye bruk, Quad trengte litt tid men mest forskjell med tweak av DSP. Dayton subbene, aner ikke da det ikke er så interessant tema egentlig og 50-100 timer gjøres fort på en uke eller to. Har merket endring i headsett til og med etter 100+ timer innspilling, og da bruker man det ikke under innspillingen men heller stikkprøver så å "venne seg til lyden" er vel ikke noe begrep å bruke der. Bruker å sette på brukbart lydnivå, deretter forlate huset når ting skal spilles inn.
    Og mange aner ikke hvor mange nye gitar cabs folk kvitter seg med pga. at elementet høres crap ut pga. for lenge break-in tid og at de ikke får den responsen de ønsker, det samme gjelder med nye elementer etter de bytter de ut. Musikere er også gjerne folk som jakter spesifikk lyd.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Forstod det sånn at du hadde kjørt antimode når den var helt ny, også spilt 5 timer jeg. My bad.😊 Når forandring på nivå skjer vet ikke jeg. Kanskje første timene for alt jeg vet. Skrev bare hva jeg målte etter noen uker på sub nr 5 jeg eide. Skulle nok aldri gjort det😂
    Jeg tror kanskje vi kan enes om at vi alle har forskjellige meninger om emnet ;)For meg er det vesentlige forskjeller på noen produsenter og mine Finkteam KIM ga meg nærmest magi rett ut av boksen, klarte ikke høre vesentlige forskjeller etter 20 timer fra ny. Derimot Arendal Tower 1723 - Monitor 1723 - Tower 1961 - SUB2V - SUB2S - SUB1V - SUB1961 - SUB3 er det klare forbedringer over tid. Syntes spesielt subbene låter veldig innelukket og anstrengt før de evner å spille optimalt. I gruppen jeg driver med 3K medlemmer er det vel subbene som de fleste klager på ved mottak men etter noen titalls timer er de forbauset over hvor bra det til slutt blir.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det kan være store forskjeller basert på hva slags oppheng driverne har, hvorvidt de er spilt inn på fabrikk, hvordan det er implementert, ikke bare bassrefleks vs lukket men også hvordan samspillet mellom kasse og driver er, samt filter kan bety en god del. Til og med forskjeller i hvordan motoren på driveren er konstruert kan påvirke hvor mye innspilling har å si for lyden. Også har det alltid ekstremt mye å si hvor høyt man spiller og ved hvilke frekvenser. Pusenivå i 100 timer gjør ingen ting sammenliknet med max slaglengde i 10 sekunder.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Når det er prat om innspilling, er det fordi elementene og lyden endrer seg eller er det (også) for å ikke skade elementet? Kan man skade elementet om man spiller høyt med en gang?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Så lenge limet har tørket så er det vel 100% sikkert at det bare er å kjøre på. Mark Audio har masse rare teorier om svært forsiktig innspilling men absolutt ingen gode forklaringer på hvorfor han mener det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er ikke som med motorer, at man må ta det pent. Det er bare å få myket opp opphenget, og deler av opphenget er inaktivt når driveren beveger seg lite, så man er nødt til å dra på litt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Det er ikke som med motorer, at man må ta det pent.
    Man skal ikke ta det pent når man kjører inn en motor. Faktisk skal man gjøre det stikk motsatte. Man skal skamkjøre motoren og spesielt viktig er det å også bruke motoren som brems.


    I dag så slipper man å kjøre som en kamikazepilot på veien da man gjør innkjøring i bremsebenk.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.222
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Man skal ikke ta det pent når man kjører inn en motor. Faktisk skal man gjøre det stikk motsatte. Man skal skamkjøre motoren og spesielt viktig er det å også bruke motoren som brems.


    I dag så slipper man å kjøre som en kamikazepilot på veien da man gjør innkjøring i bremsebenk.
    Fikk akkurat samme beskjeden av min mekaniker, da jeg kjøpte den første Honda CBR1000 fra ny.
    Bare vri på. Nøyagtigheten på deler ab fabrikk fra Japan er så fin, at dette ingen betydning har.
    Gjorde som han sa, og alle mine CBR´s igjennem tiden har aldrig brukt en dråpe olje fra sesong-start
    til sesong-slutt (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Mens vi venter på Posten og flere deler til Tårnet.......
    dukker det stadig opp ny "lærdom" på YouTube som
    bekrefter audiofiles evne til å prioritere vurderinger
    på helt feil grunnlag......?

    Det er vel rimelig å anta at en produsent er den rette
    til å uttale seg litt om helheten for bedre lydopplevelse
    av kildematerialet..... ?

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si jeg synes REL-folkene kommer med mye tåkeprat og kvasivitenskapelige greier. Synes også det er tullete at de anbefaler fullrange fronter og å bare la subbene putre helt nederst. Da mister man hele potensialet til å rydde opp i frekvensresponsen opp til 80-100hz.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dersom man ser på tuning videoene de legger ut så blir det hele ekstra fjollete. Han står ved siden av høyttaler og sub mens han skrur in fasen med øra og snakker om at mm presisjon er essensielt. Delay der han står posisjonert vil jo ha et avvik på mange titalls centimeter kontra lytteposisjon fordi suben relativt til høyttaler står plassert helt annerledes i distanse fra lytteren. I tillegg så hørte han i følge videoen umiddelbart fra lytteposisjonen at en spesifikk sub i høyre stack (av 6) var skrudd litt for høyt. Et normalt menneske sliter med å lokalisere én enkelt godt integrert sub, så enten er REL subene ekstremt dårlige og lette å lokalisere, eller så er det hele kvasivitenskapelig tåkeprat designet for å lure stakkarer til å kjøpe lassevis med suber. REL bruker heller ikke målinger til subkalibrering, men øra med et spesifikt musikkverk. Deling er de heller ingen fan av.

    Det påstås også at vinkling på sub i et hjørne har noe å si. Good luck med å merke forskjell på en sub i et hjørne basert på noen graders toe-in.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det ble holdt en demo her i landet som i følge selger skulle være designet og rigget av folk fra REL selv som også var tilstede. De hadde stacket 4 stk 12" suber pr side, og 1 stk 10" på toppen av hver søyle. Hensikten med 10" var at den skulle være "raskere" enn 12" subene så den dermed var bedre i midbassen, og 12" subene var derfor kuttet betydelig lavere. Det var ingen EQ i dette, og 10" hadde ikke noe høypassfilter. Med andre ord, 10" måtte spille mer enn like høyt i dypbassen som disse 4 stk 12" for å kunne henge med på nivået i midbassen. Jeg foreslo at jeg kunne hjelpe dem med å få tak i en enkelt DSP høyttalerprosessor så de fikk avlastet 10" og kunne få utnyttet subene, men fikk til svar at dette var som det skulle være så det var ikke noe poeng.

    Jeg finner også påstandene om at man skal bruke signalet ut av effektforsterkeren til å drive subene fordi "det beholder signaturen fra forsterkeren" å være en "det skjønner jo en hver idiot"-logikk som på ingen måte holder vann om man forsøker å henge den på en hvilken som helst annen form for logikk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nyskjering på korleis tårnet ser ut eg Flageborg og evnt responsen i rommet ditt. Legge du ut nåke snacks?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn