Focal chorus 8xx V

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
He he, skal dere gi dere allerede ;D ;D
Bare tøyser.
Savner forresten litt mer info om den nye chorus serien. Er det ingen som har fått hørt skikkelig på den?
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
jeg har hørt de nye Chorus serien ogden jeg har hørt er 826. og den låter veldig bra met veldig bra trøkk,bedre enn min Cobalt 826.Og den har heller ikke skrikete diskant som visse andre tydeligvis har.
 
C

Cyber

Gjest
He he, skal dere gi dere allerede ;D ;D
Bare tøyser.
Savner forresten litt mer info om den nye chorus serien. Er det ingen som har fått hørt skikkelig på den?
Ja, gidder ikke mer, han kan bare ha feil!

(Kunne ikke dy meg...)
 

zaragon

Medlem
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
29
Antall liker
1
Når det gjelder nye Chorus serien, var jeg innom Andrè og fikk demonstrert  en stativvariant med 7" bass/mellomtone og den nye subben i kombinasjon med billigelektronikk fra Yamaha. Må si meg svært imponert over hvor kjapp subben var, og egentlig generelt lyden tatt i betraktning de skrøpelige forholdene på demorommet ;) Myk og fin diskant var det ja, ble ikke spisst eller komprimert selv ved drøye pådrag. Kan tenke meg at de større utgavene av Chorus på god elektronikk og et bra rom er mye bang for the buck!
Må bare si meg fullstendig enig i dette. Var der inne på fredag og hørte med all sannsynlighet identisk oppsett. Låt utrolig bra, og suben? Fantastisk trøkk og presis i mine ører. Endte faktisk med at jeg bestilte 826 og sub :) Hva diskanten angår merket jeg overraskende nok ikke antydning til skriking eller skarphet i det området. I det hele tatt var det enkelt og greit helt storveis.
Har i mellomtiden fått lånt meg met et sett med den gamle Chorus-serien, 736S - låter jo forsåvidt greit nok, men diskanten? Nei og atter nei. Kan godt være rommet eller elektronikken som gjør det ekstra spisst, men dog.
Kommer gjerne tilbake med tilbakemeldinger når anlegget er i hus. Skal matches med Audiolab Q og to M-er, så får vi se.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Oi. Spennende. Prøvde du mye forskjellig musikk under demoen, eller ble det en sånn typisk rask vurdering (sånn som jeg har en tendens til å gjøre ;D )
Hva slags musikk ble brukt.
Hva kostet suben forresten?
Gleder meg til å høre tilbakemeldingene fra deg
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Det er vist enkelte her på forumet som ikke tåler at andre er uenig,hosmeg er fortsatrt Cobalten ikkke skrikete.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Ikke mine 936 heller...
 

zaragon

Medlem
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
29
Antall liker
1
Oi. Spennende. Prøvde du mye forskjellig musikk under demoen, eller ble det en sånn typisk rask vurdering (sånn som jeg har en tendens til å gjøre ;D )
Hva slags musikk ble brukt.
Hva kostet suben forresten?
Gleder meg til å høre tilbakemeldingene fra deg
Det gikk i alt fra Pink Floyd, Bo Kaspers, Dire Straits osv., fikk og tok meg rimelig god tid. Prisen på suben vet jeg faktisk ikke, fikk pakkepris :)
 
C

Cyber

Gjest
Det er vist enkelte her på forumet som ikke tåler at andre er uenig,hosmeg er fortsatrt Cobalten ikkke skrikete.
Jeg har aldri sagt skrikende, men at jeg synes den kan være hard, og det kan godt være den er som fløyel hos deg. Jeg sier bare min mening om dem. Punktum.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Jeg har aldri sagt skrikende, men at jeg synes den kan være hard, og det kan godt være den er som fløyel hos deg. Jeg sier bare min mening om dem. Punktum.
Og det gjør du på en litt eplekjekk måte! Kan vel ikke si meg enig at å teste et par tre forskjellige forsterkere gir deg "fasitsvaret" på hvordan de fungerer generelt. Hva om du har andre ting og faktorer i anlegget ditt som påvirker lyden i gal retning ???
 
C

Cyber

Gjest
Og det gjør du på en litt eplekjekk måte! Kan vel ikke si meg enig at å teste et par tre forskjellige forsterkere gir deg "fasitsvaret" på hvordan de fungerer generelt. Hva om du har andre ting og faktorer i anlegget ditt som påvirker lyden i gal retning ???
Vel, eplekjekk synes jeg kanskje andre er, men uansett:

Innlegget om de forsterkerne jeg har prøvd var et svar til turbo13 ( ? ) som mente at en måtte ha en veldig strømsterk forsterker på Cobalt S og jeg fortalte at jeg hadde prøvd det meste. Min siste forsterker Atoll IN100 har jeg prøvd på mange høyttalere og kun Cobalt har hatt den hardheten i lyden. Jeg har som nevnt hatt høyttalerne i godt dempede, dårlig dempede, store og små rom, forskjellige kilder, avstander til vegger og tak på både meg og dem. Min slutning er at de har en litt hard karakter i mellomtone/diskant overgangen og derfor kvittet jeg meg med dem. Jeg vet som tidligere nevnt om flere andre som opplevde det samme som meg og samtlige har kvittet seg med dem. Men eplekjekk synes jeg er å ta vel hardt i, blir jo litt irritert over at alle ens innlegg blir svart med tidvis halvseriøse argumenter.

Du (Focalmann) skriver jo selv at du måtte ty til rør i både signal og forsterkerdelen for å få skikk på dine, men akkurat om dere er enige med meg eller ei er for meg revnende likegyldig. Hvis dere er oppriktig fornøyd med Cobalt S så velsigne dere.

Ha en fin lytteuke med flotte musikkopplevelser! 8)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Utgående Electra og Cobaltene er sikkert gode høyttalere for dem som har klart å matche riktig og liker dems klangbalanse.

Problemet ligger at Andre som selger dem ikke har lytterom med god elektronikk.tror svært mange ville ha droppet disse høyttalerene,hvis Andre hadde latt oss få hørt dem med vår elektronikk i et godt lytterom.

De nevnte høyttalerene er så vanskelige til å matche,at mest sansynlig må man teste opp til mange forskjellige cd spillere,forsterkere og kabler.Demping av rommet er også noe de fleste har blitt pokkers nøtt til å gjøre.
Nei,jeg hater produkter som nærmest bestemmer hva du må matche det med og gir deg svært få valgmuligheter.

Cobaltene er de værste all-round høyttalerene jeg har hatt og fikk det meste hjemme hos meg til å høres slitsomt og for lyst i øvre mellomtone/diskant.

Tørte ikke en gang å skru opp volumet til et moderat høyt nivå under fester,og gutta ristet på hode når vi spiller rock/metal.Så dyrt og så jævlig var deres sjappe komentarer.

På enkelte gode innspillinger derimot kan Cobalt levere sjokkerende lydbilde som andre høyttalere til 2 gangeren kan få problemer å følge.

Bare så synd de kun krever det beste,og forlanger at vi må gjøre det samme.


Og det gjør du på en litt eplekjekk måte! Kan vel ikke si meg enig at å teste et par tre forskjellige forsterkere gir deg "fasitsvaret" på hvordan de fungerer generelt. Hva om du har andre ting og faktorer i anlegget ditt som påvirker lyden i gal retning ???
 
U

utgatt60135

Gjest
Meget god beskrivelse!!

Utgående Electra og Cobaltene er sikkert gode høyttalere for dem som har klart å matche riktig og liker dems klangbalanse.

Problemet ligger at Andre som selger dem ikke har lytterom med god elektronikk.tror svært mange ville ha droppet disse høyttalerene,hvis Andre hadde latt oss få hørt dem med vår elektronikk i et godt lytterom.

De nevnte høyttalerene er så vanskelige til å matche,at mest sansynlig må man teste opp til mange forskjellige cd spillere,forsterkere og kabler.Demping av rommet er også noe de fleste har blitt pokkers nøtt til å gjøre.
Nei,jeg hater produkter som nærmest bestemmer hva du må matche det med og gir deg svært få valgmuligheter.

Cobaltene er de værste all-round høyttalerene jeg har hatt og fikk det meste hjemme hos meg til å høres slitsomt og for lyst i øvre mellomtone/diskant.

Tørte ikke en gang å skru opp volumet til et moderat høyt nivå under fester,og gutta ristet på hode når vi spiller rock/metal.Så dyrt og så jævlig var deres sjappe komentarer.

På enkelte gode innspillinger derimot kan Cobalt levere  sjokkerende lydbilde som andre høyttalere til 2 gangeren kan få problemer å følge.

Bare så synd de kun krever det beste,og forlanger at vi må gjøre det samme.
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Du må huske på en ting de trenger veldig lang innspillingstid. Jeg kjøpte mne brukt og de var ikke ferdig innspilt,de skreiki diskanten når jeg fikk dem. Jeg brukte mellom 3-400 timer før jeg fikk diskanten på plass.Og dessuten har jeg ikke Cobalt s. men bare Cobalt.
 
C

Cyber

Gjest
Å, så de skriker i diskaten altså? :)

Flott at du har fått skikk på dem turbo, det fikk ikke jeg selv etter å ha kjørt den i knestående over en 6 måneders periode.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
 


 Du må huske på en ting de trenger veldig lang innspillingstid. Jeg kjøpte mne brukt og de var ikke ferdig innspilt,de skreiki diskanten når jeg fikk dem. Jeg brukte mellom 3-400 timer før jeg fikk diskanten på plass.Og dessuten har jeg ikke Cobalt s. men bare Cobalt.
Alle høyttalere trenger som regel laaaang innspillingstid.
Låter det ikke bra ut av esken,kommer man aldrig til å bli fornøyd.Ut av esken,yter nok alle høyttalere godt over 90 prosent,men det er ofte de siste innspilte prosentene som får ting til å falle på plass.

Cobalt var en god høyttaler som var relativt enkel å like.
Problemene begynte da JmLab satte inn Electra diskanten i Cobalt S serien.Uten tvil en bedre og mer avslørende diskant enn den som satt i tidligere Cobalt mod.

Resultatet skjenner vi alle til,og det har blitt en enten elsker eller forakter serie.Mye av det samme går igjen i Hegels sine produkter,og selv om Hegel H200 har high-end egenskaper ingen andre forsterkere under 20000kr er i stand til å matche,tror jeg vi vil se den hyppig på bruktbørsen framover nettopp pga dens egenskaper i øvre mellomtone/diskant som både imponerer og irriterer.
Produktene kan sammenlignes med en som skryter uten å juge,men fy faen så slitsomt sånne typer er å omgås.
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
hva er forskjell på diskanten på 826 og s.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Cobalt S har samme diskant som Electra 900 serien. Som igjen er en nedskalert utgave (særlig magnetene, men Tioxid elementet mm. er det samme) som i forrige Utopia.
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Jeg spurte hva som var foirskjellen på diskanten på 826 og s.ikke likheten på Electra og s.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Den nye Chorus 800V serien har en diskant som er bygget opp på samme teknologi til Beryliumen som sitter i Electra Be og Utopia Be,men er laget av Titan eller Aliminium i stedet for Berylium.

Ikke like god,men den er svært forbedret og helt annerledes enn i Cobalt S serien.
Borte er alt jeg klager over fra Cobalt S diskanten,og endelig kan vi igjen kjøpe en Focal(JmLab) høyttaler uten å være alt for redd for matching. :D


Hvis du i dag er fornøyd med ditt oppsett,vil nok en Chorus 826V løfte deg opp av stolen,så du nesten mister bakkekontakten.  ;)

   


   hva er forskjell på diskanten på 826 og s.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Forskjellen på den eldre Cobalt og Cobalt S kjenner jeg ikke til,men jeg tipper den gamle også var arvet ned fra sine dyrere brødre Electra og Utopia.

JmLab har så lenge jeg kan huske,først brukt ny diskant i dyrere serier for senere å bruke dem i rimeligere serier.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Jeg spurte hva som var foirskjellen på diskanten på 826 og s.ikke likheten på Electra og s.
Husker ikke helt de tekniske detaljer på den eldre diskanten, men den som kom i Electra og Cobalt S er altså en bedre diskant...
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
turbo 13.Hvis du hadde prøvd en Cobalt 826S i ditt anlegg ville du muligens fått de samme problemene mange av oss har hatt.

Siden du ikke har de høyttalerene som Cybervision kommenterte,men har de eldre Cobaltene skjønner jeg at du har opplevd diskanten noe innelukket og ikke like hissig som noen av oss andre.Nå vet du at diskanten i disse to forskjellige Cobaltene er som dag og natt.

Grunnen til at Andre har brukt en billig Yamaha reciver og billig dvd spiller er jo nettopp fordi han ikke vil vi skal oppdage høyttalerenes svakheter.Så klager han videre på dårlig lytterom,men siden Yamaha har bra dynamikk og trøkk i bassen og høyttalerene er lettdrevne med supergod dynamikk,blir nesten alle svært imponerte og før du får refflektert noe nærmere om opplevelsen sitter du med et alt for godt <kjøp her og nå tilbud>du bare må takke ja til.

Ingen forhandlere ville prøvd å imponere en kunde med dyre høyttalere og billig elektronikk.Bare hvis det er noe han vil sjule for kunden.

En forhandler som er stolt av sine produkter ville kun gitt lytteren den beste elektronikken til sine høyttaler smykker.

Kanskje det er grunnen til at Andre de siste årene ikke har prioritert å selge elektronikk fratre fantastiske merker som Roksan,Chord eller Chapter,men allerede nå virker mer hissig på salg av elektronikk igjen.

Tenk hvor dumt det ville ha tatt seg ut om noen ville selge deg en superdyr forsterker,men brukte billige høyttalere og cd spiller i demo oppsettet.

Det ville fått oss til å tenke oss om mer en en gang....eller :eek:
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
jeg får kose meg videre med mine høytaler jeg da, men jeg skal være enig at den nye chorus er litt bedre.
 
U

utgatt60135

Gjest
Er det noen som vet om André har bedre lyttebetingelser nå?

Etter hva jeg har lest av andre har de nye mere likheter med Profile i diskanten. Bare med mye bedre og dypere bass. For mye? Er de fortsatt lyse i klangen?

HiFi choise skriver om 816V; Superior dynamic expression, clean and sweet topend. And the overall trend is a little warm and rich, slightly laidback in the presence zone and a little bright in the treble. Clean powerfull and punchy bass.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Er det noen som vet om André har bedre lyttebetingelser nå?

Etter hva jeg har lest av andre har de nye mere likheter med Profile i diskanten. Bare med mye bedre og dypere bass. For mye? Er de fortsatt lyse i klangen?

HiFi choise skriver om 816V; Superior dynamic expression, clean and sweet topend. And the overall trend is a little warm and rich, slightly laidback in the presence zone and a little bright in the treble. Clean powerfull and punchy bass.

Focal er fortsatt av den svært nøytrale slaget,men de har fått en mye mer behagelig diskant enn tiden de het Jmlab.Diskanten er fortsatt noe lys/slank i klangen,men behagelig og ikke de skrikende tendensene som de hadde tidligere.Med de nye seriene,bestemmer resten av signalkildene mye mer av klangbalansen enn tidligere.
 
C

Cyber

Gjest
Focal er fortsatt av den svært nøytrale slaget,men de har fått en mye mer behagelig diskant enn tiden de het Jmlab.Diskanten er fortsatt noe lys/slank i klangen,men behagelig og ikke de skrikende tendensene som de hadde tidligere.Med de nye seriene,bestemmer resten av signalkildene mye mer av klangbalansen enn tidligere.
Hvordan funker AVI på 1007 jonas? Du er og fornøyd med godsakene? ;)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hvordan funker AVI på 1007 jonas? Du er og fornøyd med godsakene? ;)

Den er meget musikalsk,fysisk,spesielt hele bassområdet får Focalene til å sprudle.Klangbalansen er ren drømmematch.

Men like viktig er en god cd spiller.Må nok opp i prisklassen 15k pluss for å få fram de gode egenskapene.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kan tenke meg den AVI´en passer bra til Focal etter det lille inntrykket jeg fikk fra den.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
turbo 13.Hvis du hadde prøvd en Cobalt 826S i ditt anlegg ville du muligens fått de samme problemene mange av oss har hatt.

Siden du ikke har de høyttalerene som Cybervision kommenterte,men har de eldre Cobaltene skjønner jeg at du har opplevd diskanten noe innelukket og ikke like hissig som noen av oss andre.Nå vet du at diskanten i disse to forskjellige Cobaltene er som dag og natt.

Grunnen til at Andre har brukt en billig Yamaha reciver og billig dvd spiller er jo nettopp fordi han ikke vil vi skal oppdage høyttalerenes svakheter.Så klager han videre på dårlig lytterom,men siden Yamaha har bra dynamikk og trøkk i bassen og høyttalerene er lettdrevne med supergod dynamikk,blir nesten alle svært imponerte og før du får refflektert noe nærmere om opplevelsen sitter du med et alt for godt <kjøp her og nå tilbud>du bare må takke ja til.

Ingen forhandlere ville prøvd å imponere en kunde med dyre høyttalere og billig elektronikk.Bare hvis det er noe han vil sjule for kunden.

En forhandler som er stolt av sine produkter ville kun gitt lytteren den beste elektronikken til sine høyttaler smykker.

Kanskje det er grunnen til at Andre de siste årene ikke har prioritert å selge elektronikk fratre fantastiske merker som Roksan,Chord eller Chapter,men allerede nå virker mer hissig på salg av elektronikk igjen.

Tenk hvor dumt det ville ha tatt seg ut om noen ville selge deg en superdyr forsterker,men brukte billige høyttalere og cd spiller i demo oppsettet.

Det ville fått oss til å tenke oss om mer en en gang....eller :eek:
Lurer på hvorfor jeg har et par kamerater som har hatt Meridian 557 på 816S og 926....

Eller ECI3...

Jeg har lyttet på disse over MI6...

Og en del andre ting...

SÅ jeg vet ikke. André er ikke værre enn andre, hehe, i bransjen. Jeg har hørt mye dårlige demoer, som ikke har vært såååå mye å juble for når man får det hjem heller. Og klaging over ikke-optimale betingelser, den har vel ingen av oss hørt i denne bransjen, eller at man må kjøpe noe lyd-voodoo for at det skal bli bra...

Jeg hadde Noen NHT 2.9 for noen år siden, og den nådde ikke opp i sammenlikning med Cobalt S, eller Electra med Aluminiums diskantene sine. Så jeg byttet dem, i Electra. Etter at jeg hadde hatt både B&W 804 og 803 Nautilus i hus, og der har du diskanter som kan irritere deg. Samarbeidet med Classé overrasker ikke meg, siden jeg har hatt et par stykker i hus, CA 201 og CA 300. De bløter det til oppover, førstnevnte mindre enn CA 300...

Og jeg skjønner ikke helt dette du maser om med diskanten, jeg har nøyaktig samme diskant element (men annet delefilter, og resten av høytaleren) men jeg har alldri vært i nærheten av de "problemene" du nevner. Kanskje det bare er at lyd-preferansene våre er svært ulike? Og jeg har mye rart, EC, Chord, Classé, Meridian osv. og testet ut Yamaha RX-V1300, Rega Elex på dem også, uten at DET har brakt noen problemer for diskantenes vedkommende...
 
U

utgatt60135

Gjest
Hva om disse problemene ligger litt lengre ned i frekvenser enn noen tror? Slik at delefilter og basselementet påvirker? Lyse toner i en diskant, er det ikke?
 

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Innlegg
85
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Må slenge meg på her. Jeg har selv hatt Profile, de nye Chorus 826V og nå nettopp har jeg anskaffet Micro Utopia BE. Ingen av disse kan jeg forstå er skarpe i diskanten. Profile spiller silkemykt med deilig oppløst diskant som også er meget luftig. De mangler litt i bunn for de ekstra popglade, men til nytelse er de fantastisk. Chorus 826V er ikke like oppløst og detaljert som Profile, men er ikke langt unna. Diskanten er avrundet og myk og låter slett ikke skarpt. 826V går også helt fabelaktig dypt uten å bli for buldrete dersom de plasseres riktig. Personlig synes jeg det er bare å ta av seg hatten for hvor mye godlyd du får for pengene i den nye Chorus 800V serien til focal. Har hørt endel B&W modeller i det siste, B&W 805S - Det er skarp og fæl diskant det. (i demorom hos hifiklubben sammens med lygdorf elektronikk)
Micro Utopia'en som jeg nettopp har fått i hus er jeg storfornøyd med. BE diskanten spiller uanstrengt og avslappet med stort stereobilde fylt med deilig luftighet. Den overrasket meg med en stram og fyldig tight bass tross sin størrelse. :D
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.245
Antall liker
2.838
Torget vurderinger
16
Focal er fortsatt av den svært nøytrale slaget,men de har fått en mye mer behagelig diskant enn tiden de het Jmlab.Diskanten er fortsatt noe lys/slank i klangen,men behagelig og ikke de skrikende tendensene som de hadde tidligere.Med de nye seriene,bestemmer resten av signalkildene mye mer av klangbalansen enn tidligere.

Jeg har hatt Electra 926 og disse var i mitt oppsett IKKE lyse eller harde i mellomtone/diskant. Hardhet i mellomtone/diskant er med andre ord ikke noe selvsagt fenomen selv med de 'gamle' modellene. Problemet jeg hadde med 926 var en litt grå lyd, magien uteble. Synes ellers de var middels lette å drive, manglet skikkelig dynamikk og dypbass men var homogene og hadde en nøytral klangbalanse. Jeg hørte også på 826S og de virket ganske like 926 men i litt mindre skala.

PS. Beste Focal jeg har hørt er fremdeles Mezzo Utopia, en seriøst god høyttaler.
 
U

utgatt60135

Gjest
Må slenge meg på her. Jeg har selv hatt Profile, de nye Chorus 826V og nå nettopp har jeg anskaffet Micro Utopia BE. Ingen av disse kan jeg forstå er skarpe i diskanten. Profile spiller silkemykt med deilig oppløst diskant som også er meget luftig. De mangler litt i bunn for de ekstra popglade, men til nytelse er de fantastisk. Chorus 826V er ikke like oppløst og detaljert som Profile, men er ikke langt unna. Diskanten er avrundet og myk og låter slett ikke skarpt. 826V går også helt fabelaktig dypt uten å bli for buldrete dersom de plasseres riktig. Personlig synes jeg det er bare å ta av seg hatten for hvor mye godlyd du får for pengene i den nye Chorus 800V serien til focal. Har hørt endel B&W modeller i det siste, B&W 805S - Det er skarp og fæl diskant det. (i demorom hos hifiklubben sammens med lygdorf elektronikk)
Micro Utopia'en som jeg nettopp har fått i hus er jeg storfornøyd med. BE diskanten spiller uanstrengt og avslappet med stort stereobilde fylt med deilig luftighet. Den overrasket meg med en stram og fyldig tight bass tross sin størrelse.  :D
Dette er jo en helt vanlig beskrivelse. Profile er anderledes enn Cobalt (Elektra har jeg ikke hørt selv men noen eiere har beskrevet samme problem, kanskje i mindre grad?)som hadde/har dette problemet.
 

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Innlegg
85
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Jepp men tråden er vel egentlig angående den nye 800v serien. Ikke hverken cobalt eller elektra.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Vel, eplekjekk synes jeg kanskje andre er, men uansett:

Innlegget om de forsterkerne jeg har prøvd var et svar til turbo13 ( ? ) som mente at en måtte ha en veldig strømsterk forsterker på Cobalt S og jeg fortalte at jeg hadde prøvd det meste. Min siste forsterker Atoll IN100 har jeg prøvd på mange høyttalere og kun Cobalt har hatt den hardheten i lyden. Jeg har som nevnt hatt høyttalerne i godt dempede, dårlig dempede, store og små rom, forskjellige kilder, avstander til vegger og tak på både meg og dem. Min slutning er at de har en litt hard karakter i mellomtone/diskant overgangen og derfor kvittet jeg meg med dem. Jeg vet som tidligere nevnt om flere andre som opplevde det samme som meg og samtlige har kvittet seg med dem. Men eplekjekk synes jeg er å ta vel hardt i, blir jo litt irritert over at alle ens innlegg blir svart med tidvis halvseriøse argumenter.

Du (Focalmann) skriver jo selv at du måtte ty til rør i både signal og forsterkerdelen for å få skikk på dine, men akkurat om dere er enige med meg eller ei er for meg revnende likegyldig. Hvis dere er oppriktig fornøyd med Cobalt S så velsigne dere.

Ha en fin lytteuke med flotte musikkopplevelser! 8)
Jeg mente LITT eplekjekt som i litt ;) Synes bare det ble litt sort/hvitt her.. Jeg opplevde ikke lyden som dårlig i oppsettet med Copland, men ble positivt overrasket når jeg koblet til rør-sakene! Det var altså ikke for å bli kvitt noe problem med Cobaltene jeg anskaffet meg rørutstyr, men rett og slett fordi jeg hadde drømt om rør lenge ;D Har fått flere tips om at Focal og rør kan være en god kombo, selvom Andrè ikke er helt enig muligens. Mitt førsteinntrykk av Cobalt S på Copland var at de uinnspilt overgikk mine forrige årgang Chorus 726 S en høy gang..(det burde de også selvsagt).

Har to andre "kompiser" som jeg har påvirket til å kjøpe Cobalt, og ingen av de har noen som helst problem med spiss eller hardhet såvidt meg bekjent. Den ene av dem er min far, og han har alltid vært ganske så sensitiv for oppsett med mye diskant/spiss/hard lyd. Hans oppsett har vi ikke eksperimentert med i det hele tatt, det fungerte godt på første forsøk. Han andre har riktignok ikke S utgaven, så det blir muligens ikke helt relevant i denne sammenheng.

Cobalt S spiller godt hos meg ihvertfall, så godt at jeg droppet en avsindig bra innbyttehandel på Profile 918 hos Andrè :)
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
turbo 13.Hvis du hadde prøvd en Cobalt 826S i ditt anlegg ville du muligens fått de samme problemene mange av oss har hatt.

Siden du ikke har de høyttalerene som Cybervision kommenterte,men har de eldre Cobaltene skjønner jeg at du har opplevd diskanten noe innelukket og ikke like hissig som noen av oss andre.Nå vet du at diskanten i disse to forskjellige Cobaltene er som dag og natt.

Grunnen til at Andre har brukt en billig Yamaha reciver og billig dvd spiller er jo nettopp fordi han ikke vil vi skal oppdage høyttalerenes svakheter.Så klager han videre på dårlig lytterom,men siden Yamaha har bra dynamikk og trøkk i bassen og høyttalerene er lettdrevne med supergod dynamikk,blir nesten alle svært imponerte og før du får refflektert noe nærmere om opplevelsen sitter du med et alt for godt <kjøp her og nå tilbud>du bare må takke ja til.

Ingen forhandlere ville prøvd å imponere en kunde med dyre høyttalere og billig elektronikk.Bare hvis det er noe han vil sjule for kunden.

En forhandler som er stolt av sine produkter ville kun gitt lytteren den beste elektronikken til sine høyttaler smykker.

Kanskje det er grunnen til at Andre de siste årene ikke har prioritert å selge elektronikk fratre fantastiske merker som Roksan,Chord eller Chapter,men allerede nå virker mer hissig på salg av elektronikk igjen.

Tenk hvor dumt det ville ha tatt seg ut om noen ville selge deg en superdyr forsterker,men brukte billige høyttalere og cd spiller i demo oppsettet.

Det ville fått oss til å tenke oss om mer en en gang....eller :eek:
Har stusset mye og lenge på måten Andrè ønsker å gi demoer på jeg også, men jeg må si at jeg stiller meg undrende til at billig elektronikk skal kunne skjule svakheter på dyrere høyttalere? Vil vel ikke tro at det er så fryktelig vanskelig for Andrè å sette sammen flere andre komboer med dyrere elektronikk som låter bra med Cobalt S egentlig, siden jeg har fått det til i flere stuer selv med "tlfeldig" valgt elektronikk :)

Og hvorfor ga han meg demo på nye Chorus(som ikke har disse "problemene") på samme billige elektronikken da ???
 
Topp Bunn