Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    168
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg spilt ca 7-8 timer med musikk og lyden i Focal Elear blir bare bedre og bedre :) Dette er de beste hodetelefonene jeg har hatt gleden av å høre på. Kan ikke skjønne annet enn at dette må være et knallkjøp til 7k!!! Jeg bruker for øyeblikket en gammel Grant Fidelity Tubedac 11 som forsterker, streamer Tidal via Audirvana på Mac'en og det spiller fortreffelig. At de spiller såpass bra på Tubedac'en forteller meg at det nok er mye mer å hente med en dedikert headamp av enda høyere kvalitet. Det spiller veldig engasjerende og naturlig. Ingen antydning til lyttetretthet, skarpe sss eller likn. Luftig og fint. Og flott dynamikk. Jeg er veldig fornøyd :) (y)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Elear er bare helt utrolige. Intet mindre enn et knallkjøp. Jeg bruker denne, som avløste en eldre O2+ODAC.

    04_20170908133605_shadow_reduction_20170908141220.jpg
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    168
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Veldig lekkert :) Og hodetelefonene gir inntrykk av skyhøy kvalitet. #Ikkenoplastikkjalla;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    12
    Har aldri hørt Elear, men er den brøkdelen av Utopia så er det nok bare fryd og gammen
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Bruker Luxman DA250 dac på mine Clear, er ikke noe dedikert headamp men syntes det spiller fantastisk
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de er meget pene å se på. Til tross for vekten oppleves de ikke som tunge.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gratulerer, Bjørn. Hva skal jeg gjøre? HiFman`en er ganske slitt og ikke verd mye brukt. Kanskje ha dem som reserve?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har donert mine HiFiman til en som trenger dem. Jeg hadde kanskje hatt dem i bakhånd, og byttet puter kanskje.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    ...jeg skal prøve litt saueskinn på ørene.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    168
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Da røyk jeg på både Topping DX7 Pro og Topping DX3 Pro V2 (slo til til tross for høy utgangsimpedanse på 10 ohm på DX3.Det skal holde akkurat iom Focal Elear har 80 ohm impedanse) :oops:;) Blir spennende å høre om det låter bra sammen. Det sies i hvert fall mye bra om DAC delen til DX7...og hodeltelefonforsterker biten også. Tanken er å ha DX7 Pro i stua sammen med anlegget, DX3 Pro V2 på soverommet (har litt lavere krav her) og så har jeg en TubeDac 11 på kontoret (den er grei nok). Da blir det forhåpentligvis god lyd de fleste steder jeg er "i ro" :)(y)
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    168
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Bjørn; Tenker du investere i Utopia puter eller annet?
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt over: Heed Canalot. Har forsøkt en god del forskjellige forsterkere på mine Elear, i mine ører gruser Heed de aller fleste av dem, kun med unntak kun av noen veldig mye dyrere saker.
    Da bør de vel passe godt til heed canamp 3 også da 🙂
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Har noen sammenlignet Elear med shure 1840?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Hoppet på tilbudet på Elear her også - så ble det en RME ADI-2 dac i tillegg :) Satser på at det låter bra!
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    168
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Del gjerne dine erfaringer etter hvert :) Særlig om de gjør noe med lyden (y)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Da bør de vel passe godt til heed canamp 3 også da 🙂
    Det vil jeg så absolutt anta; Heed har en klar "familielikhet" med konsistent kvalitetsøkning oppover i klassene.

    Ser ellers noen anbefale Topping; selv prøvde jeg topping D90 en god del side om side med Heed DAC / Canalot. Topping D90 har den fordel at det er alt i en boks til en fornuftig pris, mens Heed-kombinasjonen har den fordelen at den får Focal Elear til å spille helt fantastisk bra. Men til en høyere pris, dessverre. Jeg vil gjette meg til at Canalot med innebygget USB DAC-kort kan være en spennende snarvei til mye moro.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Del gjerne dine erfaringer etter hvert :) Særlig om de gjør noe med lyden (y)
    Ja, de gjør noe. Men det er litt vanskelig å sette fingeren på hva, sånn i første omgang.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det vil jeg så absolutt anta; Heed har en klar "familielikhet" med konsistent kvalitetsøkning oppover i klassene.

    Ser ellers noen anbefale Topping; selv prøvde jeg topping D90 en god del side om side med Heed DAC / Canalot. Topping D90 har den fordel at det er alt i en boks til en fornuftig pris, mens Heed-kombinasjonen har den fordelen at den får Focal Elear til å spille helt fantastisk bra. Men til en høyere pris, dessverre. Jeg vil gjette meg til at Canalot med innebygget USB DAC-kort kan være en spennende snarvei til mye moro.
    Jeg har anbefalt Topping DX7 PRO som har ESS 9038 PRO dac-chip. Den er et helt annet dyr enn Topping D90 med AK4499.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør ESS 9038 PRO i motsetning til AK4499?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    begge har sinad på rundt 120, sku likt å se noen plukke ut en av de i en blindtest
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hva gjør ESS 9038 PRO i motsetning til AK4499?
    Jeg vet ikke. Jeg ville bare påpeke at jeg har anbefalt den ene og ikke den andre. Ut over det har jeg god erfaring med ESS 9038 PRO i min OPPO 205.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Topping D90 er en dedikert DAC, mens DX7 PRO også har hodetelefonutganger. Men så har man RME ADI-2 DAC, som jeg synes virker interessant.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Focal Elear med Dekoni Audio elite perforerte saueskinns hodetelefonputer, blir det bedre enn med de originale?

    Focal Elear har slik jeg oppfatter det en ganske lineær frekvenskurve, i alle fall slik høres det ut for meg. Stramt lydbilde med meget god dynamikk, for å si det lettvint. Mellomtonen er åpen og luftig, noe man kan si at bassen også er. Bassen er har et veldig godt smekk, og går slik jeg hører det dypt. Men alt det der har dere sikkert hørt før.

    IMG_20200820_212105.jpg


    Blir det forskjell med Dekoni Audio sine "fenestrated sheepskin ear pads"? Ja, lyden blir ikke akkurat ullen av dem, for å si det litt fårete. De er meget behagelige å ha på, liksom de er med mikrofiberputene som følger med originalt ut av eska. Bassen oppleves å ha litt mer presens, og lyden oppover litt bedre dempet, kanskje særlig i toppen. Men dette er nyanser, men det vil man kanskje sette større pris på dersom man liker å spille høyt. Eller høyere enn det man vanligvis gjør. Uansett, kan hende man oppfatter lyden mer riktig med "saueører" enn "mikrofiberørene" som tross alt på Elear er meget bra rett ut av eska som de er.

    Hvis man lurer på hva som endres, eller hvordan dette måler kan Dekoni Audios egne målinger på Utopia gi en viss pekepinn. Jeg ønsket å endre minst mulig på egenskapene til Elear så derav valget av puter. Så kan man gjøre seg opp en mening selv om man synes det er verdt å prøve. Jeg synes det.

    image3-1024x683.jpeg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Venter veldig utålmodig på Elear hodetelefonene, Stereofil har ikke en gang sendt de enda :(

    Dacen jeg bestilte har kommet - moro å bli kjent med :D

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hva synes du om den?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Synes det er en fantastisk liten dings. Masse features å justere, loudness funksjon, parametrisk eq med flere minneplasser osv. Låter veldig bra. Godt inntrykk av byggekvaliteten.

    Kommer å ta en stund å bli kjent med den, mye å sette seg inn i, fint at det følger med en skikkelig bruksanvisning i ringperm. RME har også laget noen Youtube videoer om forskjellige deler av oppsettet.

    Frem til nå har jeg brukt den "gamle" RME ADI-2 for hodetelefoner og diverse annet:



    Den er vel 15 år gammel tror jeg :D
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Nesten som at jeg lurer på om det er for mange finesser.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Swiss Army Knife opplegget er nok denne dingsens største fordel.

    Man får blant annet tilgang til dette lille programmet for å overvåke nivåer osv:



    Skal være litt headroom :D
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    SVK: For 1300 kr kan du få en HELT annen klasse enn Spirit One, men holde deg til Focal...Disse kan låte så tøft at det er en direkte DRØM. Bare så du vet det...
    Ikke noe skarp diskant?
    Destiny 🙂
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Ikke antydning! Disse kan du bruke på alt fra halvråtten iPad 3,5mm via verdens beste Walkman til de beste separate headset-løsningene. Og de leverer! Finn deg en Aiwa walkman fra gullalderen i topp stand, så får du kjempelyd. Kort sagt: De mest komplette klokkene jeg vet om under 3000 kroner heter Focal Listen ;) Fleksible som få, uten å være så dyre at man ikke tør å ta dem med seg ut i verden. Det sier ganske mye, ettersom jeg har en og annen utfordring mht bevegelse og ergonomi selv. Men også usannsynlig høye krav til lydkvalitet. Hvis du ikke er hornfreak, prøv dem.Jeg er også svært begeistret for at de har minneskum i øreputene, former seg etter meg og forsegler meg GODT fra verden utafor. Fullt musikalsk fokus. Finner du en Professional-utgave? Ikke la den gå fra deg.. Den har blitt laget til studio- og kringkastingsbruk. Med de standarder som følger det. Men den er fortsatt mer enn betalbar, og leverer på fransk proffnivå. Finner jeg en selv...vel..no further deliberations required. Samme gjelder for Sonus Faber Pryma også- i en høyere prisklasse.
     
    Sist redigert:

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Ikke antydning! Disse kan du bruke på alt fra halvråtten iPad 3,5mm via verdens beste Walkman til de beste separate headset-løsningene. Og de leverer! Finn deg en Aiwa walkman fra gullalderen i topp stand, så får du kjempelyd. Kort sagt: De mest komplette klokkene jeg vet om under 3000 kroner heter Focal Listen ;) Fleksible som få, uten å være så dyre at man ikke tør å ta dem med seg ut i verden. Det sier ganske mye, ettersom jeg har en og annen utfordring mht bevegelse og ergonomi selv. Men også usannsynlig høye krav til lydkvalitet. Hvis du ikke er hornfreak, prøv dem.Jeg er også svært begeistret for at de har minneskum i øreputene, former seg etter meg og forsegler meg GODT fra verden utafor. Fullt musikalsk fokus. Finner du en Professional-utgave? Ikke la den gå fra deg.. Den har blitt laget til studio- og kringkastingsbruk. Med de standarder som følger det. Men den er fortsatt mer enn betalbar, og leverer på fransk proffnivå. Finner jeg en selv...vel..no further deliberations required. Samme gjelder for Sonus Faber Pryma også- i en høyere prisklasse.
    Da tror jeg at jeg prøver meg på et sett focal listen, så får jeg kanskje en smak av hva focai elegia/Elear er. Så kanskje jeg går for det neste gang.
    Destiny 🙂
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Mer enn verd de 1300 kroner du mest sannsynlig må ut med, ja. Og eksemplariske på farten. Man ser du har de på deg, men du vil holdes godt isolert fra omverdenen- og den fra deg- når de er i bruk. Prøv! ;) Du får storplugg, flyadapter og veske med! Følsomhet er OVER 120 dB, så her skal det ikke store forsterkeren til... Store membraner, klokkene legger seg RUNDT øret, ikke PÅ eller I. Sånn burde det være også. Uten fysisk isolasjon i tillegg hjelper ingen NC-krets i verden ordentlig på et headset, imo...Og de minneskumputene er som en Tempurmadrass for øra. Jeg veit hva jeg snakker om, da jeg har Tempur også..hehe..
     
    Sist redigert:

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Noen ord om focal listen! På en gammel mobil samsung gaaxy a5, med Spotify normal. Helt ok lyd, men ikke overimponert der. Spillte litt forskjellig, men inntrykket var det samme.
    Hmm ikke bedre enn dette?
    Dette må sjekkes nøyere, plugga de inn i minheed canamp 3! Wow det var andre boller, trøk, dynamisk, detaljerte, deilige, bass!
    Her spillte de rett og slett veldig bra, føles som de er å lukter på lydkvaliteten til mine beyerdynamic 1770pro!
    Har nå oppdatert Spotify på mobilen til høyeste kvalitet, så får teste der igjen senere.
    Vet ikke hvor mye bedre elear/elegia er, men de spørs om ikke de blir å finne i mitt sortimentet snart 🙂
    Destiny 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn