Folk som ikke svarer på telefon.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Jeg har lyst til å ta opp et problem som jeg er utsatt for i disse dager. Jeg vet at mange andre også har blitt, og blir utsatt for det samme. Jeg snakker om folk som ikke tar telefonen. Jeg tenker ikke på folk som lar være å svare ukjent nummer. Jeg tenker på de som bevisst lar være å svare folk fordi de enten vil lure seg unna ansvar, eller fordi de ikke gidder å ta en litt ubehagelig samtale. Uansett er det jævlig feigt, og frustrerende for den personen som ønsker å få kontakt.

Foranledningen for min frustrasjon er et bruktkjøp av den kostbare sorten. Jeg inspiserte varen hos selger, og både produkt og selger virket ok. Etter at jeg hadde fått produktet hjem viser det seg straks at det er en defekt del på produktet. For ordens skyld må det sies at dette er en defekt som ikke under noen omstendigheter kan ha skjedd under frakten. Defekten er også av et slag som var svært vanskelig å oppdage under demo hos selger.

Jeg informerer straks selger om problemet, og øyner med en gang problemer. Han på sin side påstår at feilen ikke var der før salg, og at det er ord mot ord.

Jeg kan forstå at han ble overrasket over denne beskjeden, da feilen som sagt er av en art som var svært vanskelig å oppdage. Jeg på min side er nå, etter å ha funnet ut hva feilen er, 100% sikker på at feilen var der før kjøp.

Sist jeg hadde kontakt med selger åpnet han, som en utvei, for å heve kjøpet. Problemet er nå at han ikke lenger svarer på telefon eller meldinger. Jeg har også tidligere opplevd lignende situasjoner, der folk slutter å svare. Hva kan man gjøre? Juridisk sett kommer jeg neppe noen vei. Man ønsker jo også å tviholde på en "hyggelig" tone for ikke å hisse på seg selger mer. Man føler seg rett og slett fullstendig maktesløs.

Jeg føler for tiden ingen glede over denne hobbyen. Lytterommet står ubrukt, og nattesøvnen har vært bedre.

Tilbake til hovedtemaet. Kan ikke folk ta den jævla telefonen. Alt er bedre enn "opptattsignal", "...personen kan ikke nås for øyeblikket",
eller ".. telefonen er slått av, eller befinner seg i et område uten dekning..". I prinsippet mener jeg det er bedre å få et "f... off" enn ikke å få svar. Da har jeg ihvertfall noe å forholde meg til, og kan vurdere neste steg.

Som sagt, vet jeg at andre har opplevd og opplever det samme. Fortell gjerne om det i denne tråden. Kanskje kan felles skjebne være felles trøst !?

PS. For ordens skyld vil jeg legge til at jeg fortsatt har et håp om at "min mann" skal stille opp og gjøre det rette. Han bør etter hvert innse at feilen ikke har oppstått hos meg, og forhåpentlig ønske å komme ut av dette med æren i behold.

Frank
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er visse tiltrekkende aspekter ved det å kjøpe nytt. Med garanti..

Mvh Vidar P
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Vidar P skrev:
Det er visse tiltrekkende aspekter ved det å kjøpe nytt. Med garanti..

Mvh Vidar P
Eller brukt, med garanti ;).
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Blir litt OT, men har opplevd det samme ved kjøp av min første bil. Flere småfeil som ikke ble opplyst om, i tilegg til en stor.. Alt i alt en del... Selger var umulig å få tak i etterpå, men lett å få kontakt med i forkant... :/ Men bilen gikk da i et år.
Ved hifikjøp og salg går det stort sett grett.

PK
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.430
Antall liker
5.217
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Prøvd å skru av "Caller ID" på mobilen din før du ringer?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jævla kjedelig når sånt skjer. Har selv forsterkeren inne til modifisering. Forsterkeren påstått ferdig for en og en halv måned siden. Betalte. Etter at jeg betalte har jeg ikke oppnådd kontakt. Ingen forsterker har kommet. Bor over femti mil unna, men jeg SKAL dra "bortom" og da blir det månelyst.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
F.R.A.N.K skrev:
Vidar P skrev:
Det er visse tiltrekkende aspekter ved det å kjøpe nytt. Med garanti..

Mvh Vidar P
Eller brukt, med garanti ;).
Beklager usaklighet; det blir en motsetning mellom at selger "visste eller burde ha visst" vs "selges som-den-er" kanskje?
Om du hevder at selger visste eller burde ha visst om feilen, og han ikke kan protestere på det, så kan du jo kreve den utbedret eller kjøpet hevet. Om han på sin side ikke nødvendigvis burde ha kjent til feilen, så ble jo tross alt apparatet solgt "as is", og han har sin rett.

Mvh Vidar P
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Vidar P skrev:
F.R.A.N.K skrev:
Vidar P skrev:
Det er visse tiltrekkende aspekter ved det å kjøpe nytt. Med garanti..

Mvh Vidar P
Eller brukt, med garanti ;).
Beklager usaklighet; det blir en motsetning mellom at selger "visste eller burde ha visst" vs "selges som-den-er" kanskje?
Om du hevder at selger visste eller burde ha visst om feilen, og han ikke kan protestere på det, så kan du jo kreve den utbedret eller kjøpet hevet. Om han på sin side ikke nødvendigvis burde ha kjent til feilen, så ble jo tross alt apparatet solgt "as is", og han har sin rett.

Mvh Vidar P
det er riktig, men han må ta telefonen for det. og avklare saken...
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Jaerbu skrev:
Kan du ikke bare dra bortom?
Det kunne jeg ha gjort, men tviler på at det i seg selv vil løse problemet. Og som sagt ønsker jeg ikke, på dette tidspunktet, å ødelegge muligheten for en vennskapelig løsning på problemet.

Frank
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
coolbiz skrev:
Prøvd å skru av "Caller ID" på mobilen din før du ringer?
Ønsker å spille med åpne kort. Det er denne "luringen og snikingen" jeg vil til livs.

Frank
 

Biggen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Innlegg
37
Antall liker
0
Synd når det blir på den måten. Tror nok de fleste som handler brukt har opplevd lignende - i større og mindre grad (og sum). Noen gode forslag til hva man sal gjøre med slikt ?? Har ikke inntryukk av at det hjelper så mye med politi.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg flytter denne tråden til Off Topic. Den har lite eller ingenting med hifi å gjøre.

Mvh.

Vidar
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Vidar P skrev:
F.R.A.N.K skrev:
Vidar P skrev:
Det er visse tiltrekkende aspekter ved det å kjøpe nytt. Med garanti..

Mvh Vidar P
Eller brukt, med garanti ;).
Beklager usaklighet; det blir en motsetning mellom at selger "visste eller burde ha visst" vs "selges som-den-er" kanskje?
Om du hevder at selger visste eller burde ha visst om feilen, og han ikke kan protestere på det, så kan du jo kreve den utbedret eller kjøpet hevet. Om han på sin side ikke nødvendigvis burde ha kjent til feilen, så ble jo tross alt apparatet solgt "as is", og han har sin rett.

Mvh Vidar P
Produktet ble solgt som "strøkent", så noe "as is" kan og bør ikke trekkes inn i ettertid. Jeg tror ikke at selger var klar over feilen, men mener at det er selgers ansvar når feilen oppdages umiddelbart ved oppkobling. Om selger ikke vil dekke kostnader ved reparasjon, bør han ihvertfall ta varen i retur. Men aller først bør han ta telefonen! ;)

Frank
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Du kan jo sjekke om han ikke tar telefonen fordi han ikke vil ved å først ringe han opp fra ditt nummer som han kjenner, og så låne en annen sin mobil og ringe han opp fra det nummeret en liten stund seinere. Tar han da telefonen vet du i alle fall om dette er noe han gjør bevisst, eller om han rett og slett er utilgjengelig akkurat nå.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Low-Q skrev:
Jeg flytter denne tråden til Off Topic. Den har lite eller ingenting med hifi å gjøre.

Mvh.

Vidar
Vurderte selv Off Topic. Kom fram til at temaet har nærere relasjoner til hifi og denslags enn kakeoppskrifter og vitsefortellinger. Det har uansett liten betydning for meg hvor dette ligger ;).

Frank
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Du kan jo sjekke om han ikke tar telefonen fordi han ikke vil ved å først ringe han opp fra ditt nummer som han kjenner, og så låne en annen sin mobil og ringe han opp fra det nummeret en liten stund seinere. Tar han da telefonen vet du i alle fall om dette er noe han gjør bevisst, eller om han rett og slett er utilgjengelig akkurat nå.
Igjen så ønsker jeg å spille med åpne kort. Og som Pengvim sier, så er det lov å ringe tilbake hvis man er forhindret fra å ta telefonen i første omgang. Det har han ikke gjort, og han har hatt flere dager på seg.

Frank
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
F.R.A.N.K skrev:
Igjen så ønsker jeg å spille med åpne kort. Og som Pengvim sier, så er det lov å ringe tilbake hvis man er forhindret fra å ta telefonen i første omgang. Det har han ikke gjort, og han har hatt flere dager på seg.

Frank
da ville jeg si at han ihvertfall gir inntrykk av å gi faen. :(
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg synes generelt det er en menneskerett å velge hvorvidt man vil respondere på oppringninger, eller for den saks skyld andre former for henvendelser. Nettopp derfor er det så fint at telefoner kan settes på "lydløs", eventuelt slås av når man ønsker å være i fred. Jeg synes heller ikke det nødvendigvis er noen plikt å svare på enhver tekstmelding heller, eller for den saks skyld ringe tilbake dersom noen har ringt. Men det skal også nevnes at jeg ikke er så glad i overdrevent mye kommunikasjon av "ikke-saklig" art. Å snakke, bare for å (små)snakke er med andre ord noe jeg ikke liker så altfor godt, og småprating på telefonen er noe jeg rett og slett ikkee orker. En forferdelig stressende kommunikasjonsform!

Det skal dog nevnes at jeg har en skremmende evne til å la telefonen ligge med lyden skrudd av dypt nede i bagen eller jakkelomma i flere timer etter at jeg har kommet hjem fra f.eks. jobb - rett og slett fordi jeg glemmer den bort, og derfor ganske ofte må ringe opp venner som har prøvd å få tak i meg i mellomtiden:-D

Men i nevnte tilfelle her, så blir det jo for dumt - det blir jo egentlig bare å stikke hodet i sanden - og utsette konfrontasjonen. For en konfrontasjon kan og bør komme i dette tilfellet. Og dersom selger er så sikker på at han ikke kjente til noen feil, så får han da stå på sitt, da! Det hadde allfall jeg gjort dersom jeg var 100 prosent sikker på mitt, uansett hva "motparten" måtte mene. Det kan godt være at kjøper oppdager en feil via f.eks. måling, som selger kanskje ikke har kunnet avdekke selv. Og hadde jeg vært selger, så hadde jeg ikke på noen måte uten videre godtatt noen påstand om en feil jeg selv ikke hadde kjent til i utgangspunktet, med mindre kjøper på en eller annen måte hadde kunnet bevise at feilen måtte ha oppstått før salg, og en "nøytral", og helst teknisk kyndig tredjepart kunne etterprøve påstanden. Eneste ryddige måte å ordne opp på:)
 

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
68
Antall liker
0
Opplevde nøyaktig dette problemet da jeg kjøpte en brukt dvd-spiller en gang. Den kostet ikke mer enn tusenlappen, men sinnsykt irriterende uansett...
 

lobo

Medlem
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
23
Antall liker
0
Er det ikke 14 dager angrefrist på på alt du kjøper over nett/postordrer?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
hos forhandler, så...

Ikke privat.

Vil je tru

Pk
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg har også hatt en opplevelse "i samme gata" i forbindelse med ett bruktkjøp en gang. I mitt tilfelle svarte heldigvis selger både på telefon og mail. Hvorvidt selger i mitt tilfelle var oppmerksom på feilen, kan jeg ikke påstå bestemt. Han hevdet jo naturlig nok att dette var ukjent for ham... jeg har mine tvil. Historien endte heldigvis med forlik, en økonomisk kompensasjon.. og livet gikk videre.. en erfaring rikere ;)

Har forresten vært selger i en lignende sak også :-[ Fikk henvendelse fra kjøper på mail, hvorpå JEG umiddelbart ringte til vedkommende. Vi hadde en avklarende samtale rundt temaet, og jeg påtok meg ansvaret og kostnadene for reparasjon av produktet. I dette tilfellet VET jeg i alle fall att JEG som selger var uvitende om feilen. Må jo likevel opptre med en viss moral...

Hvis selger av omtalte produkt skulle lese dette.. SKJÆRP DEG!!

Hvis selger av omtalte produkt skulle ligge gipset og bandasjert på sjukehuset.. UNNSKYLD, og god bedring ;)
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Om man ønsker å heve kjøpet må kjøper bevise at selger har:

1) bevisst unnlatt å oppgi vesentlig innformasjon om produktet.

eller

2) at selger bevisst har gitt uriktige opplysninger.

Man kan ikke kreve at en privat selger (uansett produkt egentlig) skal ha inngående kunnskap om et produktets tilstand. Det kan man derimot kreve av en fagmann.

Snakker av erfaring - jeg brukte advokat, men kom ingen vei :(

Mvh
Arne Kr
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
iSaint skrev:
Om man ønsker å heve kjøpet må kjøper bevise at selger har:

1) bevisst unnlatt å oppgi vesentlig innformasjon om produktet.

eller

2) at selger bevisst har gitt uriktige opplysninger.

Man kan ikke kreve at en privat selger (uansett produkt egentlig) skal ha inngående kunnskap om et produktets tilstand. Det kan man derimot kreve av en fagmann.

Snakker av erfaring - jeg brukte advokat, men kom ingen vei :(

Mvh
Arne Kr
1)Så hvis vesentlig informasjon om produktet mangler, og selger påstår at han ikke visste om dem, så kan han smile hele veien til banken, samt la være å ta telefonen. Interessant.
Eller
2) hvis selger beviselig har gitt feile opplysninger, men påstår at han ikke visste om dem, så kan han fortsatt smile hele veien til banken, samt la være å ta telefonen. Også interessant.

Det dreier seg forøvrig om en feil som man ikke trenger å være spesielt smart for å detektere, bare entusiastisk og observant.

Frank
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
Dette er en kjedelig sak. Måten selger håndterer den på gjør at jeg mistenker ham for å ha kjent til defekten fra før, og bruker bruktmarkedet til å forsøke å kvitte seg med problemet.

Fordelen her er at du vet hvem han er, hvor han bor og hvor han jobber, og heldigvis er det i samme by som deg, så det finnes alltids andre måter å oppsøke ham på.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
BT skrev:
Dette er en kjedelig sak. Måten selger håndterer den på gjør at jeg mistenker ham for å ha kjent til defekten fra før, og bruker bruktmarkedet til å forsøke å kvitte seg med problemet.

Fordelen her er at du vet hvem han er, hvor han bor og hvor han jobber, og heldigvis er det i samme by som deg, så det finnes alltids andre måter å oppsøke ham på.
Ja, men hva hjelper det egentlig at jeg kan få tak i han, hvis han i utgangspunktet ikke vil rydde opp. Jeg er jo bare en snill og grei tobarnsfar som ikke er ute etter noe som helst bråk. Og om jeg hadde vært det, så hadde jeg nok ikke kommet så godt ut av det. Har aldri sloss, så det hadde nok bare blitt komisk ;D. Tror forresten at selger heller ikke hadde de genene, så det kunne sikkert blitt god underholdning ;D. Nei, det kunne ikke falt meg inn å steppe opp på trappen hverken med balltre eller slosshanske, ei heller true med noe slikt. Jeg håper i det lengste at dette skal ordne seg på en folkelig måte. Hvis ikke er det forhåpentligvis en av oss som vil leve videre med dårlig samvittighet.

Frank
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
F.R.A.N.K skrev:
BT skrev:
Dette er en kjedelig sak. Måten selger håndterer den på gjør at jeg mistenker ham for å ha kjent til defekten fra før, og bruker bruktmarkedet til å forsøke å kvitte seg med problemet.

Fordelen her er at du vet hvem han er, hvor han bor og hvor han jobber, og heldigvis er det i samme by som deg, så det finnes alltids andre måter å oppsøke ham på.
Ja, men hva hjelper det egentlig at jeg kan få tak i han, hvis han i utgangspunktet ikke vil rydde opp. Jeg er jo bare en snill og grei tobarnsfar som ikke er ute etter noe som helst bråk. Og om jeg hadde vært det, så hadde jeg nok ikke kommet så godt ut av det. Har aldri sloss, så det hadde nok bare blitt komisk ;D. Tror forresten at selger heller ikke hadde de genene, så det kunne sikkert blitt god underholdning ;D. Nei, det kunne ikke falt meg inn å steppe opp på trappen hverken med balltre eller slosshanske, ei heller true med noe slikt. Jeg håper i det lengste at dette skal ordne seg på en folkelig måte. Hvis ikke er det forhåpentligvis en av oss som vil leve videre med dårlig samvittighet.

Frank
Du får møte opp og lage kvalm hver gang han skal ha visning på leiligheten sin.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
BT skrev:
F.R.A.N.K skrev:
BT skrev:
Dette er en kjedelig sak. Måten selger håndterer den på gjør at jeg mistenker ham for å ha kjent til defekten fra før, og bruker bruktmarkedet til å forsøke å kvitte seg med problemet.

Fordelen her er at du vet hvem han er, hvor han bor og hvor han jobber, og heldigvis er det i samme by som deg, så det finnes alltids andre måter å oppsøke ham på.
Ja, men hva hjelper det egentlig at jeg kan få tak i han, hvis han i utgangspunktet ikke vil rydde opp. Jeg er jo bare en snill og grei tobarnsfar som ikke er ute etter noe som helst bråk. Og om jeg hadde vært det, så hadde jeg nok ikke kommet så godt ut av det. Har aldri sloss, så det hadde nok bare blitt komisk ;D. Tror forresten at selger heller ikke hadde de genene, så det kunne sikkert blitt god underholdning ;D. Nei, det kunne ikke falt meg inn å steppe opp på trappen hverken med balltre eller slosshanske, ei heller true med noe slikt. Jeg håper i det lengste at dette skal ordne seg på en folkelig måte. Hvis ikke er det forhåpentligvis en av oss som vil leve videre med dårlig samvittighet.

Frank
Du får møte opp og lage kvalm hver gang han skal ha visning på leiligheten sin.
I motsetning til å selge "defekt" hifi, så tror jeg faktisk det er straffbart ;).

Frank
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hei Frank.
Forstår din frustrasjon til fulle. Har også vært borti lignende, og det er fryktelig irriterende når folk bare velger å ignorere deg, eller bare gir faen i deg. Man vil jo i det lengste prøve å få ordnet slike ting i minnelighet, uten alt for mye bråk. I mine 2 tilfeller gjladt det privatkjøp og kjøp med forhandler. Takket være grenseløs (dumsnill, idiotisk) tålmodighet og høflighet, og mange dårlige netter fikk jeg ordnet det til slutt, Tok meg 2-4 mnd med mye frustrasjon og sinne. Man vil jo helst ikke opptre primitivt ved å besøke folk med klubber ol. for å få ordnet slike ting.

Da selger ikke ville svare meg på min telefon fikk jeg kontakt med selger ved å låne andres telefoner.

Hvis du ikke får ordnet det så er jo hifi-miljøet lite og ganske oversiktelig, og negativ omtale av person, forhandler har også god effekt.

Ønsker deg lykke til, håper det ordner seg.

Mvh mag
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Pengvim skrev:
Komponenten skrev:
Du kan jo sjekke om han ikke tar telefonen fordi han ikke vil ved å først ringe han opp fra ditt nummer som han kjenner, og så låne en annen sin mobil og ringe han opp fra det nummeret en liten stund seinere. Tar han da telefonen vet du i alle fall om dette er noe han gjør bevisst, eller om han rett og slett er utilgjengelig akkurat nå.
hva gjør du hvis han tar telefonen fra det andre nummeret da? :p
Da har jeg jo oppnådd det jeg i utgangspunktet ønsket: kontakt med fyren, ser ikke at det skal være noe problem..
Det er da ikke ulovlig, eller engang ufint, å ha tilgang til flere telefoner, jeg kan heller ikke se at dette er å ikke spille med åpne kort, poenget er vel å finne ut om fyren nekter å ta telefonene eller om han ikke kan.

Om det er et hjemmenummer man ringer så har ikke alle mulighet til å se hvem som ringer, og kan da heller ikke ringe tilbake. Om jeg er blitt oppringt av et nummer jeg ikke kjenner, føler jeg meg ikke forpliktet til å ringe tilbake, jeg regner med at det kan være noen som har ringt feil, eller at de ringer igjen om det er viktig. Han kan ha mistet mobilen sin, det kan være noe feil ved linjen. For tiden har vi nylig fått ny internettleverandør og ip-telefon, og de som ringer vårt gamle nummer får ikke kontakt med oss, selv om det høres ut som det ringer for dem, det kan faktsik være mange gode grunner til at han ikke svarer på telefon, i stedenfor å gå å irritere seg ville jeg heller prøvd en slik variant for å finne ut om det er vrang vilje, eller noe annet som hindrer kontakt.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Hei Frank,

Kjedelig å høre at du har kjøpt katta i sekken. Jeg har desverre ikke så mange gode råd å gi deg annet enn å si at det er en del useriøse der ute. Jeg har selv hatt en del problemer med kjøpere (ikke selgere) som sier de skal ha noe jeg selger for så å trekke seg. Dette gjelder også folk her på HFS. Er din selger registrert her på HFS?

mvh,
OS
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Det er en forhandler som for tiden opptrer akkurat på samme måte overfor en kompis av meg.

Jeg søkte etter en rimelig men god røreffekt på vegne av kompisen. Fikk tilbud fra en forhandler som jeg videreformidlet. Dette førte til kjøp, da kompisen følte seg tryggere ved å handle fra en butikk.

Forsterkeren ble solgt som 100% i orden med rør som var brukt max 1000t.

Når forsterkeren ble slått på, viste det seg at det er feil i en kanal. Sannsynligvis er det bare dårlige rør?

Forhandler ble kontaktet, og lovte å sjekke det opp og komme med en tilbakemelding.
Det er nå 10 uker siden, og nå er det umulig å få svar på telefon eller mail.

Jeg føler meg lytt skyldig i dette, da jeg videreformidlet kontakt mellom kjøper og selger. Trist er det også at kompisen som hadde veldig lyst til å holde på litt med denne hobbyen, er mistet helt lysten etter dette møtet med bransjen.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Erland skrev:
Det er en forhandler som for tiden opptrer akkurat på samme måte overfor en kompis av meg.

Jeg søkte etter en rimelig men god røreffekt på vegne av kompisen. Fikk tilbud fra en forhandler som jeg videreformidlet. Dette førte til kjøp, da kompisen følte seg tryggere ved å handle fra en butikk.

Forsterkeren ble solgt som 100% i orden med rør som var brukt max 1000t.

Når forsterkeren ble slått på, viste det seg at det er feil i en kanal. Sannsynligvis er det bare dårlige rør?

Forhandler ble kontaktet, og lovte å sjekke det opp og komme med en tilbakemelding.
Det er nå 10 uker siden, og nå er det umulig å få svar på telefon eller mail.

Jeg føler meg lytt skyldig i dette, da jeg videreformidlet kontakt mellom kjøper og selger. Trist er det også at kompisen som hadde veldig lyst til å holde på litt med denne hobbyen, er mistet helt lysten etter dette møtet med bransjen.
er det snakk om en butikk ? hva iallverden, men da har han da noe rettigheter ivertfall, utrolig mye useriøse selgere runt om kring :(
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
J.Finvaag skrev:
Erland skrev:
Det er en forhandler som for tiden opptrer akkurat på samme måte overfor en kompis av meg.

Jeg søkte etter en rimelig men god røreffekt på vegne av kompisen. Fikk tilbud fra en forhandler som jeg videreformidlet. Dette førte til kjøp, da kompisen følte seg tryggere ved å handle fra en butikk.

Forsterkeren ble solgt som 100% i orden med rør som var brukt max 1000t.

Når forsterkeren ble slått på, viste det seg at det er feil i en kanal. Sannsynligvis er det bare dårlige rør?

Forhandler ble kontaktet, og lovte å sjekke det opp og komme med en tilbakemelding.
Det er nå 10 uker siden, og nå er det umulig å få svar på telefon eller mail.

Jeg føler meg lytt skyldig i dette, da jeg videreformidlet kontakt mellom kjøper og selger. Trist er det også at kompisen som hadde veldig lyst til å holde på litt med denne hobbyen, er mistet helt lysten etter dette møtet med bransjen.
er det snakk om en butikk ? hva iallverden, men da har han da noe rettigheter ivertfall, utrolig mye useriøse selgere runt om kring :(
Det er snakk om en aktør såpass involvert i bransjen at vedkommende var representrert på messa i Horten.

Bortsett fra å bli skuffet over vedkommende, ser ikke kompisen min på dette som noe problem.

Han driver selv forretningsvirksommhet med tilhørende salg over nett. Derfor er han veldig klar over sine rettigheter, og jeg er ganske sikker på at han ikke blir det tapende part i denne saken.
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Mulig jeg er litt useriøs her!!! Men jeg mener at vi som
brukerer på dette forumet bør opplyse hverandre både om
butikker og privatsom er useriøse!

Rett og slett Hifi sentralens gapestokk!!! :mad:

Moderator kan jo slette useriøse innslag fra oss brukere etterhvert!

mvh

Johan
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Peronlig liker jeg ikke å henge ut privatpersoner. Ihvertfall ikke så lenge det er en sjanse for at de kommer til fornuft. Derfor har jeg så langt ikke villet røpe detaljer rundt mitt kjøp.

I tilfeller der det er stor sannsynlighet for at en uærlig selger vil fortsette å lure folk stiller saken seg kanskje annerledes. Men, da skal man være skråsikker på at det handler om en "gangster".

Frank
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
JEJ skrev:
Mulig jeg er litt useriøs her!!! Men jeg mener at vi som
brukerer på dette forumet bør opplyse hverandre både om
butikker og privatsom er useriøse!

Rett og slett Hifi sentralens gapestokk!!! :mad:

Moderator kan jo slette useriøse innslag fra oss brukere etterhvert!

mvh

Johan
Personlig ønsker jeg ikke å benytte nettet til å henge ut hverken virksommheter eller privatpersoner.

Dersom noen ønsker å vite hvem jeg beskriver så send meg gjerne et PM.

Hvordan dere bruker den info dere mottar bryr jeg meg ikke om.

mvh Erland
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.920
Antall liker
29.404
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg tror at det kan være litt lurt å trå forsiktig her. Alle skal være klar over at redaktøransvaret også gjelder her på HFS, og det kan være lurt å være litt tilbakeholdne.
mvh
 
O

OldBoy

Gjest
De fleste av den typen saker som har vært nevnt i denne tråden, har minst to sider.

Greit nok at man kan føle seg lurt av en hi-fi-selger. Det betyr ikke nødvendigvis at man faktisk ER blitt lurt.

Det kan jo utmerket godt tenkes at den man prøver i å ringe til i en slik situasjon, mener at saken er krystallklar, sett fra hans ståsted. Med andre ord: Ingen grunn til at noen skal drive og trakassere en stakkar med å prøve å ringe til alle døgnets tider. Og derfor heller ingen grunn til å måtte stå på pinne og gjøre seg overvettes tilgjengelig.

Det går alltid en grense for hvor lenge det oppleves hensiktsmessig å snakke om en sak, og å være høflig imøtekommende og tilgjengelig.

Det å gjøre seg utilgjengelig er forøvrig en eldgammel forhandlingstaktikk, som har mange varianter, for eksempel "jeg snakker med deg når det passer meg..", "ikke ring oss, vi ringer Dem...", "har du noe å klage på, skriv et brev/ta kontakt med klageavdelingen/etc...", "ikke snakk med meg, snakk med advokaten min..", "ikke mas, vi gjør så godt vi kan/vi har sendt saken videre til vår underleverandør/etc..." .
 
Topp Bunn