For de som ønsker å høre om en ny referanse DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hei, pelsjeger;
    Skal du ikke bygge om din PWD til DS?
    Hadde vært kjekt med flere enn en DS eier her inne!

P

PacMan

Gjest
    Skulle vært interessant å høre fra I_L mener om oppbygningen.
    Kjøper ikke ideene til PS Audio automatisk.
    Heilt enig: Godt påpeika av deg, orso.
    Det er vitenskapen som gir svar på slikt.
    Hadde PS Audio hatt publikasjon(-ar) å visa til i uavhengige vitenskapelege tidsskrift av høg kvalitet (med uavhengig likemannsvurdering etter vanleg rutine, naturlegvis) så hadde situasjonen stilt seg annerledes.
    PS Audio sitter på bevisbyrden.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.389
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hadde PS Audio hatt publikasjon(-ar) å visa til i uavhengige vitenskapelege tidsskrift av høg kvalitet (med uavhengig likemannsvurdering etter vanleg rutine, naturlegvis) så hadde situasjonen stilt seg annerledes.
    Hei PacMan

Spiller det noen rolle hva andre synes/mener om en dac du har lyst til og kjøpe?
    Prøv den med et åpent sinn og gi beng i hva andre måtte mene.

Lykke til med jakten!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hei PacMan

Spiller det noen rolle hva andre synes/mener om en dac du har lyst til og kjøpe?
    Prøv den med et åpent sinn og gi beng i hva andre måtte mene.

Lykke til med jakten!
    Godt sagt!

I tillegg;
    Hva menes med 'bevisbyrden', PacMan?
    Det er ikke en ny tyngdelov som legges frem.
    Hvis du hører den, synes det er den beste til prisen - hva er det da som skal bevises?
    Noen synes å glemme at dette handler om å tilstrebe den beste lydkvaliteten.....(?)

Ted Smith (DS designer) er ingen novise på området.
    Her er en kunngjøring fra Paul McGowan, CEO i PS Audio:
    'If any of you are going to CES 2015 Ted will be taking part in a seminar on high resolution audio at 11 AM, Wednesday, in the Venetian's Bellini Ballroom. The seminar's hosted by Robert Harley'
    Forhåpentligvis legges dette ut på Youtube, slik at noen og enhver kan lære noe.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Basert på de siste sidene er tråden her, så er svaret kommet frem tydelig for min del. Dette er ingen referanse DAC, faktisk er ytelsen meget svak.

Det hadde vært helt kurant hvis PS Audio gikk ut og sa at de skulle lage noe som låt bra (med forvrengning) og ikke brydde seg om gode målinger. Derimot så har de reklamert noe helt annet og det er helt klart villende slik jeg ser det.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Basert på de siste sidene er tråden her, så er svaret kommet frem tydelig for min del. Dette er ingen referanse DAC, faktisk er ytelsen meget svak.

Det hadde vært helt kurant hvis PS Audio gikk ut og sa at de skulle lage noe som låt bra (med forvrengning) og ikke brydde seg om gode målinger. Derimot så har de reklamert noe helt annet og det er helt klart villende slik jeg ser det.
    Kom heller tilbake med lytteerfaringer av DS i tråd med det du forfekter Orso, så skal du få min respekt for synet ditt.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.389
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1

Jeg tror det hadde vært solgt svææært få rørforsterkere og OTL forsterkere, hvis bare målinger
    hadde ligget til grunn?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som allerede nevnt, jeg sier ingenting om lydkvaliteten og folks ønske om hørbar forvrengning. De som selger rørforsterker, selger tross alt med dette i reklamen. Problemet slik jeg ser det er at PS Audio har reklamert og lovt noe helt annet. Tror ingen har tolket det slik at de skulle selge noe med en ny "referanse forvrengning".

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Snart skal eg få lytta på denne ps audio dacen,via ett flott hornsystem,det blir spennende.
    Eigeren er strålende fornøyd.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.389
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Som allerede nevnt, jeg sier ingenting om lydkvaliteten og folks ønske om hørbar forvrengning. De som selger rørforsterker, selger tross alt med dette i reklamen. Problemet slik jeg ser det er at PS Audio har reklamert og lovt noe helt annet. Tror ingen har tolket det slik at de skulle selge noe med en ny "referanse forvrengning".
    Hei Orso

Jeg er ingen kranglefant, det er livet for kort til.
    Når du snakker om en Dac's "ytelse", tolker jeg det som lydkvalitet og målinger.
    Som du sikkert vet, har jeg ikke PS Audio sin dac.Har dessverre heller aldri prøvd den.
    Derfor ville jeg heller ikke turt og uttale meg om den kun basert på målinger?
    Jeg ville heller la folket prøve selv med som tidligere skrevet et åpent sinn.
    Ingen er uenig med deg at måleresultatene ikke er bra på denne Dacen.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Snart skal eg få lytta på denne ps audio dacen,via ett flott hornsystem,det blir spennende.
    Spennende!
    Håper på å høre dine erfaringer fra dette, samlanes (hva nå enn disse måtte bringe). Legg det gjerne ut på HFS.
    Be han sørge for å ha den nye firmware installert. Denne adresserer noe av det som ble påpekt i Stereophile målingene.
    PS Audio har investert i en nytt scope med høyere oppløsning som lettere identifiserer støygulvet, bla.
    PS Audio sier rett ut at noe av dette blir gjordt for å tilfredstille 'marketing aspects' hos dem som utelukkende henger seg opp i måleresultater.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei Orso

Jeg er ingen kranglefant, det er livet for kort til.
    Når du snakker om en Dac's "ytelse", tolker jeg det som lydkvalitet og målinger.
    Som du sikkert vet, har jeg ikke PS Audio sin dac.Har dessverre heller aldri prøvd den.
    Derfor ville jeg heller ikke turt og uttale meg om den kun basert på målinger?
    Jeg ville heller la folket prøve selv med som tidligere skrevet et åpent sinn.
    Ingen er uenig med deg at måleresultatene ikke er bra på denne Dacen.
    Vi diskuterer, vi krangler ikke. :)

Når jeg skriver ytelsen her, så tenker jeg helt klart på målinger basert på hva PS Audio har reklamert med i forveien. En referanse DAC med f.eks lav jitter, er i høyeste grad målbart. Hadde de sagt noe helt annet, så hadde det derimot vært helt kurant.

Når det gjelder hva folk foretrekker, så blir det en helt annen debatt. Er ønske om en farging, så er min mening at det ikke finnes noe universell sannhet på hva som er best. Man matcher i stor grad til høyttalerrespons og akustikk i rommet og den varierer stort. Det er også en helt annen måte å tenke anlegg på enn hva jeg driver med. Har forlatt det med "matching" for flere år siden og jobber med frekvensrespons, akustikk og lav forvrengning. I slike anlegg fungerer nøytral elektronikk ypperlig IMO.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Spennende!
    Håper på å høre dine erfaringer fra dette, samlanes (hva nå enn disse måtte bringe). Legg det gjerne ut på HFS.
    Be han sørge for å ha den nye firmware installert. Denne adresserer noe av det som ble påpekt i Stereophile målingene.
    PS Audio har investert i en nytt scope med høyere oppløsning som lettere identifiserer støygulvet, bla.
    PS Audio sier rett ut at noe av dette blir gjordt for å tilfredstille 'marketing aspects' hos dem som utelukkende henger seg opp i måleresultater.
    Det skal eg prøve på så godt det lar seg gjøre.(lenge siden forrige gang)
    Takk for tips om firmware,skal nevne det for han.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Spennende!
    Det skal eg prøve på så godt det lar seg gjøre.(lenge siden forrige gang)
    Takk for tips om firmware,skal nevne det for han.
    Hvordan går det med besøksplanene dine, samlanes?
    Det har jo gått en del tid nå......

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Annonsering fra PS Audio i dag:
    'I can pre-announce to you all we are preparing a new release of firmware for DirectStream that will have a major sonic improvement; perhaps the biggest yet. Stay tuned'

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.863
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ny frimware virker som en evighetsskrue i «major sonic improvement». Da er DACen sannsynligvis heller ikke transparent.

mvh
    KJ

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    ^ Ny frimware virker som en evighetsskrue i «major sonic improvement». Da er DACen sannsynligvis heller ikke transparent.

mvh
    KJ
    Velkommen til 2015 ;)
    Hva er forskjellen mellom å komme ut med en ny DAC modell til høy kostnad kontra å oppgradere firmware for høyere ytelse og større stabilitet i vår streben etter perfeksjon?
    Ingenting som jeg kan se.....
    Dette ser vi jo på alle digitale apparater i dag - er førstnevnte å foretrekke?

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Wildcard, men shit au... Noen som besitter en slik DS i Nordland? Mosjøen/Mo i Rana/Fauske/Bodø osv...

mvh Kai

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg vet bare om to eiere, men det kommer vel.
    Problemet er vel at norsk importør er usynlig (Audio Media).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.283
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jaja, hvis noen foretrekker lyden av et par prosent harmonisk forvrengning i bassen er det jo ikke stort å gjøre med det.
    Du tror kanskje at maskinvaren er ikke nok for en slik huippumuuntimelle?
    Nei, jeg tror kanskje ikke det.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jaja, hvis noen foretrekker lyden av et par prosent harmonisk forvrengning i bassen er det jo ikke stort å gjøre med det.
    Ikke 'noen', stort sett alle som hører den (inklusive Stereophile som du har infoen fra, hvor den ble årets produkt i 2014) - bare ikke de som sitter på en avdanket DAC de fremdeles tror hører hjemme i et absolutt toppsjikt.
    Du kan sikker få den pensjonerte utgaven hans, så har du reservedeler fremover ;)

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.283
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker forresten en DEQX HDP4 som prosessor og sekskanals DAC. Har han en slik til salgs? Jeg har ikke hørt noe om at den er "avdanket".

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.283
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men den brukes som ren streamer, ikke DAC. Jeg sender digitalt signal på S/PDIF fra Transporter til DEQX og gjør alt fiksfakseri der, inkludert delefilter og høyttalerkorreksjon, før det D/A-konverteres i seks kanaler og går videre som balansert signal til seks monoblokker.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Nye målinger av DS i Stereophile, og dette er ikke engang av siste firmware release (Pikes Peak) som ihvertfall lyder langt bedre enn 1.2.1.
    (Curtesy of Stereophile)

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Slenger meg på den Kudosen til Atkinson. God løsning med oppgradering av eksisterende istedet for å kjøpe nytt.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Slenger meg på den Kudosen til Atkinson. God løsning med oppgradering av eksisterende istedet for å kjøpe nytt.
    Så er jo det dem som slenger på kommentaren om at noe må ha vært galt i utgangspunktet, siden oppgradering er nødvendig.
    Det er jo klart at hverken software eller hardware er optimal på første forsøk (sannsynligvis aldri). Utviklingen går også i rakettfart. Det krever nok tilvenning hos eiere før slikt blir en vane.
    Legg også merke til at man har endret begrepet firmware til OS (kanskje noe pretensiøst).
    Skal man ha en DS billig, så kjøper man bare en PWD, røsker ut innmaten og setter inn et DS kit fra PS Audio, nettopp med dette for øye. Tror ikke det er så mange som opererer slikt, men det begeistrer ihvertfall kundene.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    4
    Distinctive; Skal man ha en DS billig skrev:
    Ingen får kjøpe min perfectwave mk2 billig ihvertfall. Spørs om det med tiden blir upgrade kit på meg. Spiller bra som den er.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det stemmer det, pelsjeger. Det er veldig mange som har gjordt dette (DS kit i PWD) av PS Audio kundemassen.
    Men husk at DS er en helt annen DAC enn PWD. Lydsignaturen er heller ikke den samme.
    Håper du tar spranget før eller siden, men PWD er knakende god, den :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Litt usikker på hva som eksakt menes med 'fått kjennskap til'?
    Jeg følger denne (og betatrådene) på PSA community siden jeg er forum moderator der.
    Er det noe spesifikt du ønsker å vite om denne?
    Den har BridgeII innebygget og er nå Roon Ready, så det er jo en kjekk sak (men her i Norge kjøper vi Abrahamsen DAC'er >:D)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    med "fått kjennskap til" mener jeg hørt på, enten testet/lånt eller kjøpt... Så gjennom vimeo videoen og det virker veldig lovende. Om Paul MacGowan sitter på en absolutte fasiten og alle andre har feil skal være usagt, men når han (og Ted) forklarer Directstream virker det iallefall veldig fornuftig.

Selv håper jeg på et tidspunkt i fremtiden å kunne fått testet enten orginalen eller junior i eget oppsett, for å kunne med egne ører høre "what the great fuzz is about".

mvh Kai

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Høres bra ut :)
    Befinner du deg i Stavangertraktene til tider, så er det bare å gi lyd så kan du få høre på DS senior.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Høres bra ut :)
    Befinner du deg i Stavangertraktene til tider, så er det bare å gi lyd så kan du få høre på DS senior.
    Har aldri vært der, men har fått nyss om en konferanse der i høst.. så det er mulighet for en førstegangsvisitt til Stavanger faktisk... Takker for tilbudet, og om jeg tar deg opp på dette, så gir jeg beskjed :)

mvh Kai

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Noen DS eiere som har testet ut den nye software'n... Ifl deres egne ord er det et stort hopp fremover...

FullSizeRender 20.jpg

mvh Kai

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt. Det er forskjell, men har aldri forstått alle de som hører så store forskjeller mellom softwareversjoner på DS'en.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn