For de som ønsker å høre om en ny referanse DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg har ikke det, men når vi har diskutert kabler har ihvertfall jeg ansett avvik på +/- 0,1 dB potensielt hørbare. Du har rett i at denne neppe vil bli trigget av noen normal innspilling. Forvrengningen i bassen vil derimot bli trigget av hvert eneste slag på en basstromme/stortromme.
    Frekvensavvik som skyldes kabel er nivåuavhengige, mens Sterophile-målingene indikerer at DirectStream sitt diskantavvik kun oppstår på den aller siste decibelen av utstyring. Jeg skulle likt å se noe annet enn et testsignal som trigger dette.

Jeg er mer skeptisk over avrullingen i bassområdet, for min del.

Hvor meningsfullt er det egentlig å kun bruke et prosenttall for bedømming av forvrengning i bassområdet? Noen typer forvrengning er vel langt mer hørbare enn andre? Etter hva jeg har lest meg til, kan mp3-komprimering resultere i målbar forvrengning på så mye som 6% og mer, men de gangene jeg har sammenlignet med lossless, er det forskjeller andre steder enn i bassområdet som har påkalt seg min oppmerksomhet.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Asbjørn;
    Det hender jeg også prøver å overbevise meg selv om at det jeg har er best, for å slippe å investere masse penger i nye ting.
    Så da er vi kanskje to?
    Kanskje, men jeg er langtfra overbevist om at mine ting er "best". Jeg vet godt hvor forbedringsmulighetene er og har en plan for å gjøre noe med det meste, men den planen er ikke å hoppe på "flavor of the month" selv om enkelte mener det låter himmelsk. I dette tilfellet leser vi jo at den låt mye bedre etter firmware-oppdateringen i juni, så det er vel grenser for hvor himmelsk den kan ha vært i mai. Husk, alle nøytrale komponenter låter klin likt.

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    676
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    8
    Det du seier her er at det har kommet ein ny Software/firmware etter v1.1.4 (som var den som vart testa i Stereophile)?

Denne Software/firmware får Dac'en til å måle betre, men lyttepanelet klarer ikkje å detektere lydmessige endringar?

Og at denne nye Software/firmware vil være installert i Dac'en som skal delta i ein gruppetest i Stereophile i nær framtid?

Mvh Arild - som må ha det inn med teskje.. :)

Noen flere tester:
    http://www.psaudio.com/wp-content/uploads/2014/08/TAS-Review.pdf
    PS Audio PerfectWave DirectStream D/A processor | Stereophile.com

En kommentar ifm. Stereophile målinger;
    Ankepunktene er allerede utbedret i software og 6 mann satte seg ned for å høre forskjell - Nada.
    Revisjonen er allikevel med i neste release.
    Iom. at JA akter å teste DS sammen med 3 andre topp DAC'er får han den utbedrede versjonen slik at han kan måle på nytt.
    Sitat (A. Koch) fra test av PBD MPS-5 i Stereophile som måler tilsvarende DS:
    'Right from the beginning, the design goals for the MPS-5 were to reach new heights in sonic performance with real music signals rather than optimum test-signal measurements. The result is that the algorithms may not perform optimally from a measurement point of view when they have to process test signals, but, as your review also confirms, they do their assigned job quite well when processing real music signals. As we are always researching new ideas, the next-generation algorithms may very well make these kind of measurements even worse—but we can assure you that it will be for the benefit of sonic performance. Isn't that what we are all after?
    —Jonathan Tinn, Andreas Koch (Playback Designs) responding to a noisy measurement in the pages of stereophile….'

De som måtte diskvalifisere et produkt med bakgrunn i kun ankepunker rundt et fåtall sub-optimale målinger som ikke degraderer lydkvaliteten står selvsagt fritt til dette, så får vi som har hørt produktet eller eier produktet holde på med vår greie.

DS test i DAR kommer ila. neste uke. Del 1 er ferdig.

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Det snakkes vel om 2 software-oppgraderinger. Er ikke helt sikker på om den siste er en software-oppgradering i praksis, men den var ihvertfall uhørbar, mens den første ga hallelujah-stemning.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det snakkes vel om 2 software-oppgraderinger. Er ikke helt sikker på om den siste er en software-oppgradering i praksis, men den var ihvertfall uhørbar, mens den første ga hallelujah-stemning.
    Den oppdateringen til 1.1.4 var i juni. Og hva med all halleluja-stemning fra mars, april og mai - er den tilbakekalt nå?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det hele virker som en tvilsom markedsførings stunt av PS Audio. De går ut og bruker store ord hvor de sier det har laget en ny referanse av DAC som skal få frem detaljer som ikke har vært mulig å høre der før. Ingen målinger, men masse prat og videosnutter med undervisning o.l.. De klarer dermed å få stor oppmerksomhet og får masse bestillinger. Så en god test eller to og hvor vi ikke vet om det er en del av gamet eller ei. Jeg ville ikke bli overrasket om en slik test er påvirket av PS Audio, men det blir selvsagt bare spekulasjon. Uansett særdeles lett å få gode tester i dag.

Så viser det seg altså at det PS Audio har formidlet er direkte feil. Det er ingen ny referanse DAC og den er ikke i nærheten av dagens beste en gang. Den måler relativ svakt med hørbar forvrengning noen steder, lavere oppløsning enn hva som er sagt, ulike målinger på balansert og ubalansert og høyre/venstre kanal har også små forskjeller. Alt er ikke nødvendigvis hørbart, men det hele bærer uansett preg av mangel på profesjonalitet med veldige uvanlige avvik.

I mellomtiden har selvsagt PS Audio tjente masse penger. Personlig hadde jeg følt meg lurt og snytt om jeg hadde kjøpt noe slikt. Hadde de gått ut og sagt noe sånt som at de ikke skulle lage en referanse DAC som skulle grave frem ny informasjon men noe som de personlig syntes låt bra med en form for farget gjengivelse, så hadde det i grunnen vært helt kurant. Da hadde man visst hva man fikk. Problemet her er at de har lovt noe som de ikke er i nærheten av og holde. Det er å føre folk bak lyset. Lurer på hva dette gjør med PS Audio i det lange løp.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor meningsfullt er det egentlig å kun bruke et prosenttall for bedømming av forvrengning i bassområdet?
    Ikke veldig, men det spektrumet sier en del mer. Dette er ikke spesielt ørefiendtlig forvrengning, mer en "røraktig varme" med mest lavereordens forvrengning og fallende nivå for høyereordens forvrengningskomponenter. At intermodulasjonsforvrengningen ved høyere frekvenser ikke blir spesielt stygg redder også stumpene. Prosenttallet sier tross alt noe om hvor mye det er. 1 % er pr definisjon den mengden forvrengning som viser "klipping" på en forsterker. Nominell effekt på en effektforsterker er gjerne oppgitt ved 1 % THD. Det er ca tusen ganger mer forvrengning enn hva vi er vant til å se fra en DAC. Du kan si det slik at denne DAC'en er i konstant "klipping" fra 50 Hz og nedover.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Den oppdateringen til 1.1.4 var i juni. Og hva med all halleluja-stemning fra mars, april og mai - er den tilbakekalt nå?
    aner ikke:) det må du spørre ds-eiere om.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg ser at det er et fåtall her inne som egentlig leser de testene jeg har linket til, ut fra nitidig studering av bortimot irrelevante ting for flesteparten av de som denne tråden var ment for (men alle kan selvsagt yttre sine meninger og ståsted).
    Å si at denne DAC'en ikke holder mål ut fra enkelte målinger (det kommenteres også at DAC'en måler svært godt, overall) er det samme som å si at Playback Design er direkte dårlig, siden den er basert på samme prinsipp og måler tilsvarende.
    Jeg har enda ikke sett en som har byttet ut sin MPS-5 med en Transporter.....
    Å si at markedsføringen ikke står i stil med rave reviews over hele linja, er en gåte for meg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du noensinne lest en produktanmeldelse i Positive Feedback som ikke har vært "rave"?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok all mulig grunn lydmessig til at PS audio arbeider med å redusere forvrengning.

Selv lav grad av forvrengning påvirker den opplevde lyden av en DAC i stor grad. Min DAC har oppgitt forvrengning på 0.0008% og tre gain nivåer 0db, 5db og 10db. Forvrengning stiger med økende gain og de tre innstillingene låter subjektivt forskjellig. Mer kropp, større stemmer, "detaljer" og utklingning ved økt gain.

Ved lav gain blir lyden subjektivt slankere, mindre størrelse på stemmer mindre bass, skarpere konturer og mer dynamikk. Med et ikke optimalt drivverk blir den negative effekten av dette mye tydeligere enn ved høyere gain. Det blir teknisk bedre men samtidig tydeligere dårlig.

Betyr dette at forvrengning er bra?

I mine øyne er svaret et klart nei! Forvrengning skal være lavest mulig. Forvrengning sminker bare, dekker over problemer og er en høyst midlertidig løsning. Det er mer hensiktsmessig å fjerne problemene. Får man til det, da kommer den virkelige high end lyden. Høy transparens, kropp, tyngde, mykhet og dynamikk samtidig.

Final

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    aner ikke:) det må du spørre ds-eiere om.
    Jeg er betatester for denne firmware og skal svare kortfattet.
    Den første versjonen enheten kom med var bra den, men ble ytterligere forbedret, spesielt mhp. utvidet samplingsrate og filterets båndbredde ble hevet fra 40kHz til 80kHz.
    Reviewers oppdaterte DS underveis i vurderingsprosessen, da dette er enkelt.

Så til Stereophile.
    De brukte 1.1.5 (FPGA 1.6.1).
    Dette er siste offisielle release.
    Etter målingene så har DS designer funnet en bug (påpekt av JA) og laget en subversion av 1.1.5.
    IOM. at ingen hørte forskjell i lyttetest ble det det bestemt at man ikke rusher denne ut men venter til neste offisielle release.
    JA skal teste DS mot Luxman DA-06, Auralic Vega, and dCS Vivaldi.
    Da vil han få en subversion som inneholder denne fixen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så til Stereophile.
    De brukte 1.1.5 (FPGA 1.6.1).
    De skriver selv at
    All testing was done with the DirectStream running on the newer v.1.1.4 firmware and the volume control was set to its maximum.
    Jeg har lest flere av de rent subjektive testene, men er nokså lutret mht hva folk får seg til å skrive i sånne. Leses med en pose salt for hånden. I Stereophile og HiFi News er det i det minste noen uavhengige målinger for å holde de subjektive anmelderne noenlunde på matten.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror de har bommet her, men hvis det stemmer så har de brukt den første releasen.
    Skal sjekke dette.
    Man kan jo kikke på TAS testen hva det betyr å gå opp til 1.1.5.
    Tviler dog på at 1.1.5 måler himmelsk i forhold.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, men hvis 1.1.5 låter så mye bedre enn 1.1.4, og Stereophile mener på trykk at å gå fra 1.1.3 til 1.1.4 var en lett hørbar forbedring på flere dimensjoner, hvordan låt den egentlig før det? Og, ikke minst, hva sier det om troverdigheten til de nokså ambisiøse påstandene ved lanseringen?

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er ikke verre enn at med digitale produkter så er det enkelt å forbedre produktet stegvis gjennom firmware upgrades.
    Vi har dessuten snakket om simulated annealing og rekompileringer før.
    Når BMW lanserte 3 serien så var det sikkert en god bil selv om de inkrementelle versjonene i senere tid er enda bedre
    Jeg ser ikke hvorfor første release må være dårlig selv om den nye er bedre?
    Skal de si at 'vi kommer nå med et middelmådig produkt som etterhvert blir bedre?
    Man vet jo ikke om produktet blir bedre på det stadiet før neste versjon er klar.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg har lest flere av de rent subjektive testene, men er nokså lutret mht hva folk får seg til å skrive i sånne. Leses med en pose salt for hånden. I Stereophile og HiFi News er det i det minste noen uavhengige målinger for å holde de subjektive anmelderne noenlunde på matten.
    Eller kanskje enda enklere; Man lytter, sammenligner og finner ut at dette er det beste man har lyttet til, subjektivt får så være.
    Hvor mange kan ta feil eller være kjøpt?
    Husker du Nikko Watt på 70 tallet med THD på 0.0000000...... something?
    God lyd?
    Ikke akkurat.......

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke si at jeg husker den, men den typen måleresultater fremkommer gjerne ved den kjente måleprosedyren blank løgn. Målt med noenlunde ærlige metoder så tallene helt annerledes ut for de 1970-talls vidundrene. Det handler om lastimpedans, målefrekvens, båndbredde på målingen, effektuttak, osv. Ett enkelt tall som "THD 0,01 %" er meningsløst. En påstand som "THD < 0,01 % 20 Hz - 20 kHz @ 1/3 of rated power into 8 ohm load, measurement bandwidth 80 kHz" sier i det minste noe. Hvis vi har forvrengningsspektrumet i tillegg, pluss indikasjoner på hvordan forvrengningen endrer seg med frekvens og volum, begynner det å bli mulig å si noe om hvordan tingen sannsynligvis låter. I det aktuelle tilfellet har vi det.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror de har bommet her, men hvis det stemmer så har de brukt den første releasen.
    Skal sjekke dette.
    Man kan jo kikke på TAS testen hva det betyr å gå opp til 1.1.5.
    Tviler dog på at 1.1.5 måler himmelsk i forhold.
    Quote from Stereophile review:
    'All testing was done with the DirectStream running on the newer v.1.1.4 firmware and the volume control was set to its maximum.'

- Is it correct that JA didn't use 1.1.5/FPGA 0.6.1?'

Svar fra T. Smith (DS designer):
    'No, the 1.1.4 is either a typo or they had downlevel PIC code. But FPGA 0.61 was what they had when they refer to newer software. JA explicitly retested with FPGA 0.61 and in any case the software that changed shouldn't cause any changes to any of his graphs (I don't know if Paul sent a whole set of new software or just the FPGA 0.61 code so that may be part of the confusion).'

Så da var det slik jeg antok.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dette har blitt en interessant tråd. Takk til de som bidrar!

Man har i lange tider fra mange kanter i bransjen vært fortvilet over måleparameterene som må være på plass for å ha håp om å selge produkter. PS audio har tydeligvis hatt så stor tro på lyden at de har tatt sjansen, hoppet bukk over måleparametrene, stolt på en "gal professor" og er nå ved oppgjørets time.

Hvorvidt det hele er et pr-jippo eller ikke skal jeg på ingen måte være dommer over, men litt nysjerrig er jeg blitt. Å teste for eksempel Auralic Vega AURALiC VEGA D/A processor Measurements | Stereophile.com som gjennomgående måler bedre, mot Direct stream hadde vært moro.
    At Direct stream er en ny referanse objektivt sett virker usannsynlig i lys av Stereophile testen, men jeg holder døra på gløtt.
    Historien viser at enkelte komponenter selger år etter år. Det er vel kanskje det det beste skussmålet et produkt kan få i denne bransjen. Subjektivt sett blir det derfor spennende å se hvor lenge denne dacen holder synes jeg.

Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ikkje har eg høyrt dacen tråden handler om,ikkje skjønner eg nevneverdig av målinger,men allikevel blir eg irritert.
    Denne dacen ligger under hifigenerellt inkl bransjeaktører,og trådsarter har åpenbart kun intensjon om å spre det glade budskap.

allikevel popper det opp med innlegg om kor jevlig dårlig denne dacen må vere,kun basert på målinger utført av andre.
    Det handler om ein subjektiv test,med målinger i tillegg.

Ja,tenk om alle skulle pepret tråder om et produkt feks måler veldig bra,bare pga at ein sjøl ikkje liker produktet.Det skjer selvfølgelig fra tid til annen.
    Men det holder med etpar innlegg,ikkje slik som feks Asbjørn i denne tråden,med haugevis av innlegg,heilt malplassert spør du meg.
    Ka er du egentlig ute etter Asbjørn,att allt som eksisterer på kloden er heilt perfekt etter dine ønsker og krav?

Du har ein stor jobb foran deg Asbjørn,skal du ta for deg alle rørprodukter som ikkje måler bra,det vil ta årevis,for det er nok å ta av.

Mitt råd er veldig enkelt:hvis ein har sterkt ønske om å kunngjere sitt synspunkt på ett gitt produkt,så opprett ein eigen tråd på rett plass på forumet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    La oss nå ta denne idéen om et diskusjonsforum en gang til, langsomt: Det er til for å diskutere og dele erfaringer. Om du ikke liker det jeg skriver, så har forumet en helt utmerket ignore-funksjon. Hvis du legger meg til på din personlige ignore-liste slipper du å se noe av det jeg skriver, i tilfelle det skulle komme til å irritere deg.

Jeg kan heller ikke forstå annet enn at et krav om at jeg skal redegjøre for mine motiver og intensjoner er ettertrykkelig off topic i en tråd hvor vi diskuterer en DAC. Ja, jeg vil til og med antyde at en oppfordring til diskusjon om min person er mer off topic enn at jeg tillater meg å se saken fra en litt annen vinkel enn trådstarter.

Det er forøvrig ingen andre som har greid å få meg til å slutte å skrive hva jeg mener ved å gå til personangrep tidligere, og du blir ikke den første. :)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Eg har ikkje nektet deg skrive,(les innlegget ein gang til)eg har gitt mitt synspunkt på at du burde starte egen tråd om dacen,på meir riktig plass etter mitt syn.(tech hjørnet var det eg tenkte på.)

Det er den nedsablingen/måten du gjør det på som er ganske unødvendig,når trådens intensjon ligger så oppi dagen.
    Et stereoanlegg er ikkje for målinger,det er til å spille musikk på.Derfor er det eigen avdeling til dei som bruker mest tid på målinger,mens dei andre bruker anlegget til det det er tenkt til,altså musikk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rapporter meg til moderator om du føler dette så sterkt, slik at moderator/Høvdingen kan avgjøre om mine innlegg i tråden er på feil sted og bør slettes, heller enn at du spammer ned en interessant tråd med et tema som i hvert fall ikke har noe med det produktet vi diskuterer å gjøre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Å teste for eksempel Auralic Vega AURALiC VEGA D/A processor Measurements | Stereophile.com som gjennomgående måler bedre, mot Direct stream hadde vært moro.
    Du får snart ønsket ditt oppfylt, AtleT (og du er ikke alene).
    Atkinson skal snart teste DS mot Luxman DA-06, Auralic Vega, og dCS Vivaldi.
    Da er også den nye DS softwaren på plass.
    Ser frem til det.:) Kommer faktisk da til å kjøpe bladet. Vet du om det blir i oktobermagasinet?
    Tenkte egentlig mest på å teste selv.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tenkte egentlig mest på å teste selv.
    Flott med en second opinion fra en som faktisk akter å høre produktene, så dette ser jeg isåfall frem til!
    Når testen kommer er jeg usikker på, men så snart jeg hører noe mer konkret legger jeg ut info i denne tråden.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Syns alle oppfører seg fint jeg. Distinctive får selvsagt litt tyn, men jeg regner med at han tåler dette, og også forventet det :)
    Hvis dette var en hallelujah-tråd så kunne den heller vært postet i venne-forumet og presisert at det er kun ønskelig med positive vibber. Det hadde vært en lite informativ tråd.
    Når trådens tittel henspeiler en ny referanse, og det henvises til nærmest en revolusjon m.h.t til hvordan D/A-konverteringen utføres og andre mer eller mindre "oppfinnsomme" ting, så er det klart det er lett å være djevelens advokat.

For min del henviser jeg til Philips TDA1541 bit stream d/a converter og denne tegningen som beskriver en typisk dataflow for en DAC som benytter seg av Philips TDA1547 fra mellomkrigstiden:

philips-tda1547-1.jpg

Directstream konverterer alt til DSD128, denne tegningen viser DSD192 input for mellomkrigschipen. New wrapping...nøff said.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Man;greit nok,men det er forskjell på feks 2 innlegg kontra titallsvis frå fleire personer,eller?
    Folk på hfs er jo ikkje heilt hjernedøde heller,så det holder med etpar innlegg ang sine synspunkter.

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg skal ikke mene så mye om dac'en, det har jeg sagt litt om før i denne tråden. Selv-promotering fordi en har kjøpt noe en liker, men fair enough. Det kryr av slike tråder... Og er eieren fornøyd er jo det bare bra.

MEN, jeg kan si rett ut at individer her inne som ikke vil lytte til en komponent fordi den ikke måler 100% ifht deres preferanser , fremstår som XXXXXX med behov for å fremvise sin teknikkforståelse langt mer enn å være entusiastiske ifht noe de ikke kan forstå.. Nemlig andres hørsel og preferanser.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Syns alle oppfører seg fint jeg. Distinctive får selvsagt litt tyn, men jeg regner med at han tåler dette, og også forventet det :)
    Motivet mitt med tråden var var ikke mottak av en bråte negative vibes og demotiverende, forsurende innlegg hvor folk bare er opptatt av å forsvare sitt eget ståsted (ingen nevnt, ingen glemt).
    Det jeg hadde håpet var at andre kunne prøve denne DAC'en - og gjerne slakte den for meg.
    Da hadde noen i det minste hatt tilsvarende og like forutsetninger lagt til grunn for å mene noe som helst.
    Jeg kjøper det jeg prater om og derfor påberoper meg førstehåndskjennskap til utstyrets ytelse (ut fra egne preferanser).

Basert på kommentarene fra JA virker han litt overrasket over at lytteoppfatningen ikke stemte helt med måleresultatene og kanskje det slår litt tvil rundt måten man tester på og ikke minst, hvordan skal man størrelsessette et avvik fra et perfekt måleresultat overført til en individuell og subjektiv oppfatning av lydkvalitet?
    Hvordan skal man avkoble alle parametre (testsignal vs musikksignal) samt håndtere det psykoakustiske perspektivet?

Jeg synes han her sa det best:
    'I agree that horrid conventional specs will likely lead to horrible performance, but great specs don't automatically translate to even good sound.'

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ny firmware for DS ferdig fra betatestere.
    Her er en nøktern omtale fra TAS om saken.
    Den bla. senker støygulvet med ytterligere 3dB og målinger (som kommer) viser signifikante forbedringer.
    Det er en unison oppfatning at graden av forbedring er dramatisk og det kommer sikkert ytterligere tweaks etterhvert.

https://www.theabsolutesound.com/ar...ficant-firmware-upgrade-for-directstream-dac/

September 29, 2014 - PS Audio's DirectStream DAC, reviewed in Issue 245, has been updated with a firmware upgrade. Instead of using a standard DAC chip, the DirectStream DAC uses a Field Programmable Gate Array (FPGA), programmed by designer Ted Smith, to perform all DAC functions. That makes it easier to implement firmware changes to the DAC's functions, and several have been made already. But version 1.2.1 is touted as a major upgrade to the sound of the DAC, to the extent that PS Audio CEO Paul McGowan is describing it as a "new DAC." So of course, I had to see how it stacks up against the original DAC. Actually, I had already installed one upgrade to the DAC, with version number 1.1.5, and that made a distinct improvement. So I compared the new firmware upgrade to version 1.1.5.

Firmware upgrades for the DirectStream DAC are recorded on SD cards like those used for camera memory. You can download the upgrade files from the PS Audio website and copy them onto the SD card. Then you turn off the DirectStream DAC, insert the SD card in a slot in the rear of the DAC (contacts facing up), and turn the power back on. The front button with the PS Audio logo will blink while the upgrade is being installed. When the blinking stops, the upgrade has been performed, and the DAC will go through its normal initialization process. You can remove the SD card and enjoy the hopefully improved sound.

So does the upgrade deserve all the fuss PS Audio is making about it? In a word, yes. Playing the DSD version of Shelby Lynne's Just a Little Lovin' album, the first thing I noticed was deeper bass, with more impact. Also, there was more air around Lynne's voice, with better focus and detail, and a wider soundstage. I thought leading edge transients were a bit sharper, also. None of these changes made an enormous difference, but the upgrade is definitely a must-do, especially since it's free. Well, almost; you have to buy an SD card, and once you buy one, you can reuse it for the next upgrade. If your camera uses SD card, use one of those.

Does the upgrade deserve to be described as a new DAC? Well, it is a new DAC--the inner circuitry has been changed, and to my ear, noticeably improved. I've paid lots of money for hardware upgrades to components that made no more improvements than PS Audio's DirectStream DAC upgrade--and it's free. Or if you prefer, PS Audio will send it to you on an SD card for $19.95.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke følgt med her, men ser siste siden.
    For min del kan jeg ikke begripe hvorfor noen skal/kan påstå noe som helst, da de ikke har testet produktet selv. Dette gjelder nå uansett om det er DAC, Forsterker eller kabler osv.. At de har teorier er en ting utfra målinger, men der stopper alt også så lenge de ikke har testet produktet selv.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Del 4 fra BitPerfect:
    BitPerfect: The PS Audio DirectStream DAC - Part IV.
    'So there you have it. The 1.2.1 firmware update will transform your DirectStream from a great product into a game-changing product. I concluded my last review by comparing the DirectStream, with its original firmware, to my all-time reference, the Light Harmonic Da Vinci Dual DAC. I felt that, based on my aural memory, since I no longer have the Da Vinci to hand, that the DS was not quite up to the latter’s lofty standards. With the 1.2.1 firmware I am no longer so sure about that. I would need to have both DACs side-by-side in order to be really sure. But this time around my aural memory tells me that the DirectStream 1.2.1 could very well give the Da Vinci a good run for its money. And in some areas, such as its bass performance, I even wonder if the DirectStream might not come out on top. Lets bear in mind the price difference - $6k vs $31k. That’s an extraordinary achievement.'

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn