Dyr, jakt, våpen og fiske For oss som liker å fiske

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    "når det napper i stanga blir jeg glad". Tentativ arbeidstittel for fiskende friskuser på tur. To år på rappen, mange bra mennesker å møte........

    slukster, er ikke helt 100% invalid, bare potte tett (bedre) halvdel. Må bare finne opp problemer her i verden, syting er et møst. Still lakenskrek, begynner å smerte snart, Ken Stringfellows "Chariot"-prosjekt penetrerer øra uten effekt.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har selv hatt samme båten som Runar. Ganske artig egentlig. Men blir ikke så mange av de turene der lenger, men det er ganske stilig å stå og fiske etter havabbor ved soloppgang.. Men ganske kult og se at stedene de det ene året har stått på ikke er det samme neste år. Er kun tre fire plasser jeg vet de står vært år!

    Dere som er gjeddefisker. Hvor pleier du og fiske og hvordan?
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig bilde FrodeR!
    Jeg er en smule fiskegal, riktignok lite praktiserende siste året pga flytting og husgreier men lover å komme sterkt tilbake utpå våren.
    Båten ligger på sjøen hele året her, så det er bare dagliglivet og alle fritidsakktivitetene som står i veien for mer fisking.

    Jørgen
    :mad: Folk som har båt på vannet permanent, og ikke fisker dagstøtt, skulle vært grisedengt! What a waste!!

    Selv fisker jeg mest etter komplimenter, men jeg er veldig glad i å nappe laksen...

    Har alltid vært glad i å fiske, vokste opp med herligesommerferier i Hardanger, fam. hadde en liten gård med fantastisk beliggenhet ved sjøen, og vi fisket med stang fra svaberg, vi dro oter i den perfekte halvsirkelformede bukta med sandstrand, vi fisket fra båt, langs loddrette bergvegger med trange innhugg hvor du på solrike dager kunne se de forskjellige fiskeslagene som sto nedover på dypet... krabbefiske blant tang og tare...
    ...........
    Det må jeg si, her var det velkjente fellestrekk. Ikke rart det blei såpass bra folk av deg.
    Slukfiske får ny mening etter dette.

    Jo, jada, båten skal brukes oftere, jeg lover! Det er helt normalt å ha dårlig samvittighet som båteier. Alle båter jeg ser i vår havn brukes for lite, noen så godt som aldri, det er gjerne de dyreste.

    Og det var nevnt havabbor, denne vår nye luksusfisk. Nå ligger den i fiskedisken i nærbutikken men jeg har ikke turt å kjøpe ennå, har litt prestasjonsangst på kjøkkene.
    Første gang jeg spiste havabbor var i Almeria i Spania, den var saltbakt, og det smakte himmelsk. Etter det ser jeg alltid etter saltbakt fisk på menyene. Har alltid siden vurdert å prøve den teknikken, som ikke er vanlig her til lands.
    Kanskje du har tips?
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Det var jaggu mange som var interessert i fiske her inne. Det hadde jeg ikke trodd faktisk. Jeg er også en av de heldige som kan ha båt ute hele vinteren. Ingen is, kun dårlig vær og snøvekt som krever noen ekstraordinære tiltak i ny og ne for å sikre den. Den er selvlensende og åpen i hele båtens lengde, så det kan være litt skummelt med mye snø. På sommeren bruker jeg den nesten ikke til fiske, annet enn etter kveita, seien og makrellen(til agn og mat). Så i august og september er både rusene, kveitelina og krabbeteinene i sjøen. Jeg setter også flyndregarn på denne tia. Det er perfekte garn for en amatør, enkle å sette og lette å greie som de er. Jeg får alle typer fisk på dem, fra kveite, via flyndre til steinbit og breiflabb. I oktober er det hummertid. Rusene står ute helt til jul. Så drøyer jeg litt til ut ut i januar eller februar, alt etter hva jeg hører og tror, og så går torskegarna i sjøen. Nå er jeg ute etter fisk til både fiskekaker og fiskeball i tillegg til baccalaofisk. Hyse fisker jeg med småfiskline. Jeg har på denne tia nok fisk, men fisker litt helt til ut i mars for å få mest mulig baccalaofisk. Småfisken (fisk opp til 5 kg) gir jeg bort til mine foreldre, som også lager fiskekaker og ball.Sånn går dagene her ute i havet :) I dag skal vi lage fiskekaker av fisken vi fikk i går. Skal legge ut bilder.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Alle vet jo at all fisk som er verd å fiske har fettfinne, helst fisket med tørrflue og lett utstyr Vis vedlegget 178181

    Denne veier 13,7 kg og ble tatt på ovenfor nevnte utstyr i Finnmark sommeren 2011, forøvrig den største jeg har fått på tørt.

    Mvh "fettfinnefascisten" Roger
    Fytte katta for en fisk. Gratulerer!! Hvordan i all verden klarte du å ta en slik laks på tørrflue? Muddler?
    Laksen ble tatt på selvbundet Bomber (de du kan kjøpe er for dårlige), og enhånds kl 7. Tok ca 3 kvarter å få på land. De mindre finnmarkselvene er ideelle for tørrfluefiske etter laks.

    Roger
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Nydelig bilde FrodeR!
    Jeg er en smule fiskegal, riktignok lite praktiserende siste året pga flytting og husgreier men lover å komme sterkt tilbake utpå våren.
    Båten ligger på sjøen hele året her, så det er bare dagliglivet og alle fritidsakktivitetene som står i veien for mer fisking.

    Jørgen
    :mad: Folk som har båt på vannet permanent, og ikke fisker dagstøtt, skulle vært grisedengt! What a waste!!

    Selv fisker jeg mest etter komplimenter, men jeg er veldig glad i å nappe laksen...

    Har alltid vært glad i å fiske, vokste opp med herligesommerferier i Hardanger, fam. hadde en liten gård med fantastisk beliggenhet ved sjøen, og vi fisket med stang fra svaberg, vi dro oter i den perfekte halvsirkelformede bukta med sandstrand, vi fisket fra båt, langs loddrette bergvegger med trange innhugg hvor du på solrike dager kunne se de forskjellige fiskeslagene som sto nedover på dypet... krabbefiske blant tang og tare...
    ...........
    Det må jeg si, her var det velkjente fellestrekk. Ikke rart det blei såpass bra folk av deg.
    Slukfiske får ny mening etter dette.

    Jo, jada, båten skal brukes oftere, jeg lover! Det er helt normalt å ha dårlig samvittighet som båteier. Alle båter jeg ser i vår havn brukes for lite, noen så godt som aldri, det er gjerne de dyreste.

    Og det var nevnt havabbor, denne vår nye luksusfisk. Nå ligger den i fiskedisken i nærbutikken men jeg har ikke turt å kjøpe ennå, har litt prestasjonsangst på kjøkkene.
    Første gang jeg spiste havabbor var i Almeria i Spania, den var saltbakt, og det smakte himmelsk. Etter det ser jeg alltid etter saltbakt fisk på menyene. Har alltid siden vurdert å prøve den teknikken, som ikke er vanlig her til lands.
    Kanskje du har tips?
    Jeg vet en kur for prestasjonsangsten din på kjøkkenet ottone. Kjøp filèt av en eller annen fisk. Pensle litt god olivenolje på den, og krydre med det du liker. Skjær en eller annen sitrusfrukt i tunne skiver og legg over. Jeg bruker alt fra appelsiner til sitron. Sett ovnen på 55 grader, og la fisken være der inne i minimum 35 minutter. Du kan ikke ødelegge den om du lar den ligge lengre. Føler du at filètene er tykke så la dem ligge i 1 time. Ikke bry deg om at fisken ser litt rå ut. Det er den ikke. Tilbered så de ingrediensen du liker. Jeg kjøper gjerne en posesaus, og serverer fisken sammen med rømme, poteter og sukkererterbelger eller noe annet grønt. Tilberedningsmetoden heter Sous vide, og den lave temperaturen holder det som smaker godt inne i fisken, og ikke i en dam utenfor.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.782
    Torget vurderinger
    23
    Otto, kommer tilbake med selvlagde havabboroppskrifter til deg senere! Når du får prøvd de så kommer du til å spise så mye isk at du utvikler gjeller før jul!
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Filètering.jpg

    Da er Jarv og jeg i gang med filèteringen. Fisken har nå ligget på brett på brygga i nesten et døgn. Oteren tok en, men det er jeg vel vant med :)

    filetering2.jpg

    Renskjæringen foregår inne når det er så kaldt som det er nå. Jeg har to kniver, hvorav den ene ikke er så veldig skarp. Den brukes til å fjerne skinnet. Og så spiller jeg selvsagt I`m your man med Leonard Cohen på platespilleren :)
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    fiskekake1.JPG

    Klar for å lage fiskekaker- Ingrediensene er melk, hvetemel, potetmel, salt, løk og muskatt. Fisken og melka er lagret ute ved 0 grader, og har nå samme temperatur. Dette er viktig.
     
    Sist redigert:

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Fiskekake2.JPG

    Jeg moser først 600 gram fisk og løk i mnixeren, deretter har jeg oppi 1 toppa ss salt. Massen blir seig. Så 3 toppa ss potetmel, litt muskatt og 1 toppa ss hvetemel. Deretter sper jeg forsiktig på med 6 dl H-melk mens mixeren går. Jeg lar den deretter gå i ca 5 minutter. Da blir massen sånn.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sterkt inspirerende, FrodeR.
    For oss som får få og små fisker, blir det mye dårligere hvis man fryser fileter og samler opp?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge fisken er mager går det greit.

    Frode - hvor holder du til?

    For min egen del fisker jeg så ofte vær og frue tillater. Har en Rana Fisk 17 (anno 1978) med en nyere Yamaha 30 gamp. Fin tur/fiskebåt strippet for annen luksus enn det som får plass i fiskeveska av kaffe og sjokolade. Hadde en vakker tur i snødrevet, men ble frarøvet den store fangsten. En brosme på rundt 5 kilo som hoppet av i vannskorpen. To kilosfisk, torsk og sei, stod for kveldsmaten etter en tur i pannen servert med gårsdagens stappede poteter og litt majones. Med en samboer som reiser bort til helgen så blir det sjøen og anlegget som står for programmet mitt, med mindre det blir skiføre. Da blir det blandet program.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.782
    Torget vurderinger
    23
    Dere som har tilgang på båt året rundt, ved sjøen... dere vet ikke hvor heldige dere er :p
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Sterkt inspirerende, FrodeR.
    For oss som får få og små fisker, blir det mye dårligere hvis man fryser fileter og samler opp?
    Takk skal du ha :) Frossen fisk kan ikke benyttes i fiskemat dessverre ottone. Dette kommer av at cellene i fiskekjøttet sprenges ved innfrysing. Når den tines forsvinner det naturlige bindemiddelet som finnes i all mager fisk sammen med cellevæsken. Resultatet er at massen skiller seg under bearbeiding. Vær oppmerksom på at at mange typer fisk kan benyttes til fiskekaker sammen. en trenger altså ikke å benytte bare hyse og torsk. Brosme, lange og steinbit er fine saker, også blandet. Jeg har ikke prøvd sei blandet med annen fisk, men ville ikke blitt overrasket om det er mulig selv om seien ikke binder seg noe særlig. Om det er kaldt, og du har en fin plass å lagre fisken, så blir den ikke noe dårligere om du bare ikke filèterer den. ved 0 -4 grader hadde jeg ikke hatt noen problemer med å lagre hel oppgjort fisk i så mange som 4-5 dager. Får du tak i is kan den lagres mye lengre. Slik kan du samle opp fisk.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Så lenge fisken er mager går det greit.

    Frode - hvor holder du til?

    For min egen del fisker jeg så ofte vær og frue tillater. Har en Rana Fisk 17 (anno 197 med en nyere Yamaha 30 gamp. Fin tur/fiskebåt strippet for annen luksus enn det som får plass i fiskeveska av kaffe og sjokolade. Hadde en vakker tur i snødrevet, men ble frarøvet den store fangsten. En brosme på rundt 5 kilo som hoppet av i vannskorpen. To kilosfisk, torsk og sei, stod for kveldsmaten etter en tur i pannen servert med gårsdagens stappede poteter og litt majones. Med en samboer som reiser bort til helgen så blir det sjøen og anlegget som står for programmet mitt, med mindre det blir skiføre. Da blir det blandet program.
    Jeg bor så langt ute på Trøndelagskysten det er mulig å komme. FV 714 ender så og si ved huset mitt :) Fruen min har en svært viktig rolle å spille i mitt fiske. Hun må nemlig kjøre båten når jeg setter garn bla. Jeg klarer det selv om jeg må, men risikoen for at garna spesielt blir stående feil er stor når jeg er alene. Hun er like ivrig som meg når det gjelder fiske, så jeg er nok både heldig og privilegert. For å ivareta denne interessen hører jeg på henne når hun sier at været er for dårlig :) Vi har hatt seilbåt i 10 år, og jeg vet derfor hvor viktig dette er. Båten vi benytter en en 21 fots aluminiums skjærgårdsjeep med tykkere skrog enn normalt. Den tåler det meste, noe jeg sjekker med jevne mellomrom :) Den er forøvrig bygd av en kompis av meg, og har en konstruksjon når det gjelder selvlensing som tåler mer vekt enn en vanlig selvlenser før vannet renner feil vei. Bakdelen er tyngden, noe som selvfølgelig medfører et høyere drivstofforbruk. Her ute er det sjeldent snø, men trening av en jakthund i tillegg til fiske medfører at jeg har mer enn nok å gjøre på fritiden, selv om vinteren. Jeg er også så heldig at kona liker musikk, og derfor vil ha anlegget i stua. Hun syssler med fotografering på fritia, og derfor benyttes ikke TVen så mye lengre. Hun redigerer, og jeg setter musikk til arbeidet hennes :)
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Dere som har tilgang på båt året rundt, ved sjøen... dere vet ikke hvor heldige dere er :p
    Ja det er sant det. Imidlertid kreves det at du overvinner tanken på å fryse på hendene en iskald januardag når fisket er på sitt beste. Jeg kler på meg alle klærne jeg har, og så trer jeg en flytedrakt utenpå alt. Da ser jeg ut som en sperreballong :) På hendene har jeg gummierte votter, kledt med ull inni. Føttene kles med tykke sko, gjerne type forsvaret med forsvarets boots utenpå der igjen. Da tåler jeg det meste har jeg oppdaget. Ellers har jeg nesten alltid noen småproblemer med motoren når det blir skikkelig kaldt. Dette kommer selvfølgelig av dårlig bensin grunnet kondens. Får du kjørt varm motoren, så ordner det seg som regel. Jeg har en totakter, og den klarer som regel å ta unna vannet så lenge jeg klarer å holde turtallet oppe. Uansett, skal en bruke båten på vinters tid, så gjelder det å bruke den ofte. Har en ikke tid til det, gjelder det å stikke innom den og starte den opp i ny og ne.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det med bindevev i cellene var jeg ikke klar over. Kjekk informasjon!

    Jeg spiser gjerne det jeg tar ferskt, det som fryses tar jeg ofte med nedover til østlandet når jeg er "hjemme". Jeg bor i Steigen i Nordland og er opprinnelig fra Asker.

    Med en Rana Fisk har jeg kalesje - det hjelper godt på når jeg bare skal ut for å fiske (jukse eller havstang). Rulle opp på siden og sitte under tak mens snøen laver ned skaper en spesiell stemning. Men - dobbelt lag med ullundertøy, ulvang-genseren, allværsjakke og tykk bukse ("arvet fra Sjøforsvaret) og Muck Boots må absolutt til!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.782
    Torget vurderinger
    23
    Dere som har tilgang på båt året rundt, ved sjøen... dere vet ikke hvor heldige dere er :p
    Ja det er sant det. Imidlertid kreves det at du overvinner tanken på å fryse på hendene en iskald januardag når fisket er på sitt beste. Jeg kler på meg alle klærne jeg har, og så trer jeg en flytedrakt utenpå alt. Da ser jeg ut som en sperreballong :) På hendene har jeg gummierte votter, kledt med ull inni. Føttene kles med tykke sko, gjerne type forsvaret med forsvarets boots utenpå der igjen. Da tåler jeg det meste har jeg oppdaget. Ellers har jeg nesten alltid noen småproblemer med motoren når det blir skikkelig kaldt. Dette kommer selvfølgelig av dårlig bensin grunnet kondens. Får du kjørt varm motoren, så ordner det seg som regel. Jeg har en totakter, og den klarer som regel å ta unna vannet så lenge jeg klarer å holde turtallet oppe. Uansett, skal en bruke båten på vinters tid, så gjelder det å bruke den ofte. Har en ikke tid til det, gjelder det å stikke innom den og starte den opp i ny og ne.
    Tre samfulle dager i fra minus 7 til 11 grader i sjark i Øksfjprd skremte i ale fall ikke meg fra å være vinterfisker!! Og da var vi ute i 7-8 timer sammenhengende hver dag, ikke noe varm mat, men kaffe selvsagt sammen med brødmat og annet drikke. 60% av varmetapet fra kropppen forsvinner ut i gjennom knotten, så bjørnefitte er obligatorisk.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Etter en måned borte på jobb er det ingenting som kan måle seg med det å dra utpå fjorden og dorge etter laks, ørret eller storsei.
    Ettersom sommeren i fjor var veldig kald og våt, ble det mye mindre fisking enn jeg hadde håpet på, det ble bare rundt 180 timer mot rundt 500 timer året før.. Uhørt!
    Jeg har hatt en liten Askeladden 475 rigget med et par dyprigger, som har gitt meg mange timer med fine opplevelser og ikke minst fred og ro.
    Det er jo begrenset hvor artig det er å sitte våt og kald time etter time i en åpen båt, derfor investerte jeg i flunke ny båt rett før jul.
    Den nye båten har hus og varme, ja til og med egen 'dritar' såpass at man kan tømme ryggraden uten å være til sjenanse for andre som har forvillet seg utpå, overnattingsmuligheter er det også, så nå blir det litt lengre turer også
    Nå må jeg bare komme meg hjem snarest mulig slik at jeg kan starte sesongen.

    20122012156[1].jpg

    20122012157[1].jpg
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Det med bindevev i cellene var jeg ikke klar over. Kjekk informasjon!

    Jeg spiser gjerne det jeg tar ferskt, det som fryses tar jeg ofte med nedover til østlandet når jeg er "hjemme". Jeg bor i Steigen i Nordland og er opprinnelig fra Asker.

    Med en Rana Fisk har jeg kalesje - det hjelper godt på når jeg bare skal ut for å fiske (jukse eller havstang). Rulle opp på siden og sitte under tak mens snøen laver ned skaper en spesiell stemning. Men - dobbelt lag med ullundertøy, ulvang-genseren, allværsjakke og tykk bukse ("arvet fra Sjøforsvaret) og Muck Boots må absolutt til!
    Den Rana Fisk er en bra båt. Det er en kar her ute som har en slik, og jeg er først og fremst imponert over hvordan den håndterer sjøen, spesielt i stor fart. Vi er også i den situasjonen at vi kan spise fisken fersk. Seien tåler frysing, det samme med kveite og breiflabb bare de ikke blir liggende for lenge. Skjærer en bort uggene og dermed fettet på kveita kan den ligge lengre i frysern. For å få til dette filèterer jeg den, og fjerner alt, også skinnet. Torsk spises alltid fersk da den er relativ enkel å få tak i her ute.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Enkelte typer fisk har jo som kjent bedre 'bindeegenskaper' enn andre, de beste i så måte er hyse og kvitlaks (stavsild).
    Disse fiskeslagene kan godt brukes til fiskefarse, også etter at de har vært nedfrosset (men det er selvsagt alltid best med ferske råvarer).
    Hvis man skal bruke frossen fisk til å lage fiskefarse, må man passe på at man også bruker det smeltevannet som blir til når fisken tines, man må også passe på at alle ingrediensene er kalde når man lager farsen.

    Når det gjelder innfrysing av fisk vil jeg anbefale å investere i en vacuumpakker, disse sørger for at man får bort stort sett all luft fra pakningene før man fryser dem, ikke frys ned for mye om gangen, hurtigst mulig nedfrysing på lavest mulig temperatur i innfrysingsfasen, i kombinasjon med vacuumpakking øker holdbarheten betraktelig, også på fet fisk som laks og ørret.

    KBK jakt og fritid har gode vacuumpakkere som jeg vil anbefale, les mere om de her Vacuumpakkere
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hahaha guttungen fant ut at Pappa hadde noe som het vadere liggende . hvaler 2.jpg
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Strålende sol i Nordfolda i dag. Måtte selvfølgelig ut en tur, måke snø av båten, skrape vinduer - og sjekke innsigsfisken.

    WP_000998.jpg


    Den var der!
    WP_001000.jpg

    Endte opp med rundt 15 torsk og et par hyser. Ingen i størrelse labrador, men mye flott 2-3 kilos fisk. Noe rogn også, så da vet dere hva jeg skal spise til middag.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det der så digg ut, maskinisten! Veldig fin fangst!

    Hva brukte du av agn/fangstredskap?

    Jeg har prøvd en del med småsei som agn, og et "øye" med en relativt stor krok på, i tillegg til bait-heads. Synd sistnevnte koster så mye..
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.272
    Antall liker
    6.645
    Hvordan ser resten av nybåten til maskinisten ut tro?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det får vi sikkert se.

    Jeg skal i alle fall være den første som roser en person som greier å dra frem kamera og ta et stødig bilde med en kveite på 22 kilo på kroken..

    Maskinisten - vil du fortelle litt om strategien din? Jeg har fisket en del etter kveite, men med evig uflaks/uten kjennskapen til teknikken som skal til. Jeg har brukt både agn og forskjellige jigger av den sorten du bruker (riktignok ikke akkurat den, men lignende). Eneste jeg har fått var en svært liten kveite på 4,5 kilo som jeg fikk da jeg egentlig fisket etter sei/agn..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.782
    Torget vurderinger
    23
    Trenger du mannskap, Maskinist? :cool:
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg tror det kan lønne seg å sende kveita til Sluket for analyse.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.272
    Antall liker
    6.645
    Glemmer aldri min første kveite. Jeg var bare guttungen og fisket sammen faren min med stang. Han dro opp ei hyse og kveita kom for å ta hysa. Så jeg kastet uti for å se om den beit på. Det gjorde den, og dro rett til bunns. Jeg dro den opp til overflata igjen, men siden jeg ikke klarte å løfte den om bord dro den til bunns igjen. Det gjorde den tre ganger før vi sammen klarte å løfte den over rekka.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.616
    Antall liker
    1.035
    Torget vurderinger
    1
    206680_10150222085330351_6431354_n.jpg Persen min:=). Betalt med dykkar skattepengar:cool:.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Det får vi sikkert se.

    Jeg skal i alle fall være den første som roser en person som greier å dra frem kamera og ta et stødig bilde med en kveite på 22 kilo på kroken..

    Maskinisten - vil du fortelle litt om strategien din? Jeg har fisket en del etter kveite, men med evig uflaks/uten kjennskapen til teknikken som skal til. Jeg har brukt både agn og forskjellige jigger av den sorten du bruker (riktignok ikke akkurat den, men lignende). Eneste jeg har fått var en svært liten kveite på 4,5 kilo som jeg fikk da jeg egentlig fisket etter sei/agn..
    Takker for den tore_v1.
    Teknikken er ganske enkel i seg selv, ideelt sett drifter man gjerne med rundt 0,8 - 1,2 knop fart, først slipper man jiggen ned til bunnen, dunker den i bunnen to tre ganger, dette kan vekke oppmerksomheten til kveita, så sveiver man opp et par meter og gir stangtuppen noen små korte pilkebevegelser.
    Etter to tre minutter sveiver man opp enda et par meter og gjentar de små pilke bevegelsene.. osv, osv helt til du har jiggen tett oppunder båten.
    Noen ganger kan kveita følge med helt opp til overflaten og bite på der.
    jeg fisker på steder med fin sandbunn, gjerne det som kalles leopardbunn dvs. sand og flekker med steiner og tang, fisker oftest på mellom 5 og 30-40 meter, den kveita på bildet tok på rundt 16-18 meters dybde.
    Man kan også trolle/dorge etter kveita med dyprigg, store woblere er da tingen, men de jiggene går også fint å dorge med, sild og sei likeså og mange sverger til det.
    Ved trolling/dorging man må hele tiden være oppmerksom på dybden ellers vil man kjøre fast lodd osv.. det blir dyrt i lengden.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Trenger du mannskap, Maskinist? :cool:
    Alltid plass til folk som har lyst å fiske, fisking kan til tider være like sosialt som å dele musikk hobbyen vår, men alle er kanskje ikke like tålmodige.. he he
    Når jeg sier det kom jeg til å tenke på samboeren min sitt svar da jeg spurte om hun ville være med ut på fjorden og dorge etter sjøørret.. ''dorging.. er det sånn som tar så jævlig lang tid?'' :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn