Norwegianwoodpecker
Hi-Fi freak
Skjønner tankegangen din @erato , jeg betaler skatter og avgifter stort sett med glede. Men å sammenligne eiendomsskatten med melk?. Sorry der er det jo likt for alle Jo-visst er det fradrag for renter og godt er det. De fleste skjønner også hvorfor det er slik. Det er ulikhetene med skatten som ikke er bra, og hva pengene faktisk brukes til (her brukes milliardbeløp på ikke-kommunale-oppgaver). Noen betaler 3000,- mens andre betaler 15.000,- i eiendomsskatt. Kan man si at man blir straffet for å oppgradere bolig iht miljø med tanke på skatten? Svaret er helt klart ja. Verdien øker, men det gjør også lånet. Etterisolering av tak og vegger, nye vinduer og dører. Alt for å tilfredsstille miljøet, spare strøm, slik at den kan brukes til industri/ ev selges til andre land. Hva skjer? Enda mer penger går til eiendomsskatten. For tre år siden kjøpte jeg meg ei leilighet for 4 mill Jeg betalte nøyaktig 100.000,- i dokumentavgift til staten. I fjor kjøpte jeg en enebolig sammen med partneren min som kostet en del mer. Ny dokumentavgift pålydende 181.000,- . Boligen er belånt, dvs. banken er en ikke ubetydelig "medeier". Å betale eiendomsskatt av penger som i realiteten ikke er mine blir for meg feil. "Den feite katta, blir aldri fit`for fight, så lenge skåla er full av fløte". Jeg mener at, min rike kraft-kommune med skatten i mindre grad evner å modernisere seg, og utvikle seg all den dag det bare er å håve inn mer penger via eiendomsskatten.Føles som en grei måte å dekke en del felleskostnader samt trekke inn noen av de rentesubsidiene som vi eiendomsbesittere har nytt glede av i gjennom årene. Ikke mer prinsipielt feil enn mva på feks melk. Hva er greia med det? Sånn kan man spørre om mange skatte - og avgiftsobjekter.
Sist redigert: