Fraværet av bearbeidet landskap er en tragedie for de som rammes. Det er nemlig selve tegnet på sivilisasjon og dannelse. Menneskeartens totale seier over den ustrukturerte villmark. At det er mulig å temme naturen virker nok skremmende på den som kommer fra en plass der sau ikke bare er mat og ull:-Hvor nasjonale tiltakspakker kunstig har holdt liv i et døende næringsliv i stedet for å la det styrte i fjorden sammen med de steinmassene som motvillig fortsatt henger fast i fjellsidene. -Hvor konfeksjonsmerker så gruelige at mavekrampe og oppkast er uunngåelig bare man hører navnene. Dessuten: Farsen er ikke over enda. Nei, over hundre milliarder norske kroner skal brukes på en fergefri forbindelse –Europavei 39. En vei som kun i navnet har noe med sivilisasjon å gjøre. Hvor det knapt er kjøretøy, mennesker eller varer hvis man ser bort i fra biler med polske skilter, oldinger og saft/syltetøy.
Samtidig greier sentrale myndigheter ikke sørge for en ring 4 rundt Oslo. Ei bru mellom Moss og Horten. Skikkelig vei til Sørlandet eller dobbeltspor lenger enn til Ski.
Tar meg den frihet å legge inn et synspunkt fra en, nei flertallet av vestlendingers tankegang..
Pengene blir brukt østpå, så sku nå bare mangle at ikke litt havner her.
Skjønt, staten tjener totalt på bompengeprosjektene her vestpå, las jeg i en østlandsavis/landsavis.
Ring 1, har vi ikke i Bergen en gang, der E16 og E39 oses midt gjennom Bergen by, så bompengene igjen må økes pga forurensing.
Nett som at trafikken har noe mulighet å kjøre på utsiden? Nei, den muligheten finnes ikke.
Skal vi østover, risikerer vi å få fjellet i hodet på E16. Men det skal vist gå enda noen år før noe blir gjort.
Trafikken er nok altfor høy når en ser standarden på veiene her vest.
Det er godt å få det ut.
