Forskejllige måter å lytte på ved vurdering av billig kontra dyrt utstyr?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det er en 5-veis. Og det med horn hvor en stor fordel med horn er blant annet at man kan dekke store områder med høy output og lav forvrengning. :rolleyes: Den bruker flere runde lenser. Har du lurt på hvorfor du aldri ser runde horn i studio horn høyttalere? Alt tilsier at høyttalerne vil måle meget dårlig. Det skrives at de er bygget for å være en teknisk overlegen høyttaler. Hvorfor finnes det ikke da noen målinger eller mer teknisk info om de? Hva skulle man ha å skjule dersom de er på toppnivå målemessig? Det vil se rotete ut tidsmessig med de mange driverne og ha betydelig lobing. Det forklarer nok hvorfor de ikke presenterer en døyt av mer info. Hvis de i det hele tatt vet hva de driver med og hvordan man måler. Ta til sammenligning en titt på hornkonstruksjoner av Genelec og det som JBL har laget over tiden. Målinger og datablader på alt med polarrespons. Eller det som Don Keele og Tom Danley har fremlagt. Folk som vet hva de driver med. Helt annen kunnskap i proverden.

Et klassisk eksempel slik jeg ser det på at man kan selge hva som som helst til audiofile så lenge det er dyrt nok og ser heftig ut. En toveis eller treveis hornkonstruksjon til en brøkdel av prisen vil være i en helt annen liga. Men mange audiofile må nok lytte blindt i en sammenligning, så de bruker ørene. De har dog sikkert fått topp tester og så går de opp til 30 kHz.....
;)

Det er slike innlegg som gjør at man bare MÅ innom HFS av og til, hærlig! "Hvis de i det hele tatt vet hva de driver med og hvordan man måler." Ubetalelig! Keep on talking.

R

Roysen

Gjest
...
Det avhenger nok mye av hva man legger i utrykket "kompromissløs".

Mvh
Roysen
Det kan sikkert defineres opp og ned ad stolper - kompromissløs som «uten kompromisser» er tilstrekkelig.

mvh
KJ
:) Enig i det. Jeg tenkte mer på hva man vektlegger. Det er uansett ikke mulig å få "live performance hjem i stua" fra en høyttaler. Så noen er mest opptatt av at det måler riktig, andre at det har visse lydmessige subjektive egenskaper, andre at akustikk og høyttaler er best mulig tilpasset hverandre, noen på aktiv vs passiv deling, andre på at kabinettet skal være så dødt som mulig og enkelte på at elementene skal være av eksotiske materialer tilpasset frekvensområdet det skal spille i.

En kompromissløs høyttaler vil uansett aldri være uten kompromiss siden man i utganspunktet har gjort et kompromiss ved å gå for en høytaler i stedet for å gå på konsert.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Det er en 5-veis. Og det med horn hvor en stor fordel med horn er blant annet at man kan dekke store områder med høy output og lav forvrengning. :rolleyes: Den bruker flere runde lenser. Har du lurt på hvorfor du aldri ser runde horn i studio horn høyttalere? Alt tilsier at høyttalerne vil måle meget dårlig. Det skrives at de er bygget for å være en teknisk overlegen høyttaler. Hvorfor finnes det ikke da noen målinger eller mer teknisk info om de? Hva skulle man ha å skjule dersom de er på toppnivå målemessig? Det vil se rotete ut tidsmessig med de mange driverne og ha betydelig lobing. Det forklarer nok hvorfor de ikke presenterer en døyt av mer info. Hvis de i det hele tatt vet hva de driver med og hvordan man måler. Ta til sammenligning en titt på hornkonstruksjoner av Genelec og det som JBL har laget over tiden. Målinger og datablader på alt med polarrespons. Eller det som Don Keele og Tom Danley har fremlagt. Folk som vet hva de driver med. Helt annen kunnskap i proverden.

Et klassisk eksempel slik jeg ser det på at man kan selge hva som som helst til audiofile så lenge det er dyrt nok og ser heftig ut. En toveis eller treveis hornkonstruksjon til en brøkdel av prisen vil være i en helt annen liga. Men mange audiofile må nok lytte blindt i en sammenligning, så de bruker ørene. De har dog sikkert fått topp tester og så går de opp til 30 kHz.....
Hva skal man si til et sånt innlegg? Jeg har ikke ord. Som det blir skrevet ovenfor - ubetalelig og egentlig en innertier i forhold til hva jeg har skrevet om i andre innlegg i denne tråden.

Mvh
Roysen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.989
Torget vurderinger
1
...
:) Enig i det. Jeg tenkte mer på hva man vektlegger. Det er uansett ikke mulig å få "live performance hjem i stua" fra en høyttaler. Så noen er mest opptatt av at det måler riktig, andre at det har visse lydmessige subjektive egenskaper, andre at akustikk og høyttaler er best mulig tilpasset hverandre, noen på aktiv vs passiv deling, andre på at kabinettet skal være så dødt som mulig og enkelte på at elementene skal være av eksotiske materialer tilpasset frekvensområdet det skal spille i.

En kompromissløs høyttaler vil uansett aldri være uten kompromiss siden man i utganspunktet har gjort et kompromiss ved å gå for en høytaler i stedet for å gå på konsert.

Mvh
Roysen
Jeg tenker mer på at de teoretiske idealene for høyttalere rett og slett ikke lar seg forene i en praktisk konstruksjon.

Det med uoppnåeligheten i «live performance» har «like» mye å gjøre med med stereoformatet, innspillinger og lytterom, som med høyttalere.

mvh
KJ

D

DL

Gjest
En ting som slo meg, i denne debatten rundt DIY og kommersiellt, det er kun DIY høytalere som trekkes frem.
Hvor er alle de rå DIY løsningene på elektronikkfronten i så fall, og hvorfor sitter de med de råeste DIY høytaler-prosjektene med konsumer elektronikk?

Får bare si at jeg har ikke noe imot DIY, har meget stor respekt for godt håndtverk, og i motsetning til enkelte, så tror jeg det er fullt mulig å overgå kommersiellt utstyr.

DL

N

nb

Gjest
Det er vel en hel del som har DIY forsterkere, både pre og power, og noen har også bygget RIAA selv.

En annen forklaring er nok at det er på høyttalersiden at de største kompromissene må inngås og hvor det er mest penger å spare på å bygge selv, samt at det man faktisk ønsker ikke er kommersielt tilgjengelig. Det er nok betydelig lettere å finne "hyllevare" forsterker som oppfyller kravene.

Det blir også en naturlig allokering av ressursene når man innser at høyttalere har betydelig mer å si for lydkvaliteten enn elektronikken.

D

DL

Gjest
Det er vel en hel del som har DIY forsterkere, både pre og power, og noen har også bygget RIAA selv.

En annen forklaring er nok at det er på høyttalersiden at de største kompromissene må inngås og hvor det er mest penger å spare på å bygge selv, samt at det man faktisk ønsker ikke er kommersielt tilgjengelig. Det er nok betydelig lettere å finne "hyllevare" forsterker som oppfyller kravene.

Det blir også en naturlig allokering av ressursene når man innser at høyttalere har betydelig mer å si for lydkvaliteten enn elektronikken.
Nja, logisk nok det kansje.
Men nå sitter ikke eierne av de største DIY høytalersystemene med noe direkte billige utgaver av elektronikk.

Debatten tidligere i tråden brukte DIY kontra kommersiell, og det er jo lett å se at på høytalersiden, så vil DIY overgå det meste.
Men på elektronikkfronten så er det ikke like klart syns jeg.
Er det virkelig kunnskap i DIY miljøet i dag for å lage verdens beste forsterkere og cd spillere selv?

DL

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er rå DIY løsninger på elektronikk også. Mange DIYer bygger f.eks sine egne forsterkere basert på moduler. Å bygge helt fra bunnen av krever derimot kunnskap, utdannelse og måleutstyr som nesten ingen har. Og hvorfor oppfinne kruttet på nytt når det finnes rimelig og gode bygge kit der ute? Hypex Ncore og ulike klasse A forsterkere er det flere DIYer som har bygget og er i toppklasse. Og flere bygger både DACer og forforsterkere.

Elektronikk stanger forøvrig hodet fort i taket kvalitesmessig, mens med høyttalersystem er det langt mer å gå på. Så derfor er det kanskje ikke like interessant å diskutere for mange. Eller man synes det er like greit å kjøpe konsumer elektronikk da det man bygger selv ikke blir mer enn like bra. Det er først og fremst penger man sparer. Som en sa til meg etter og ha bygget en klasse A forsterker: "Det er siste gang jeg gjør. Nesten gang kjøper jeg noe ferdig. Alt for mye arbeid."
Klasse D moduler er derimot mye enklere å bygge og fungerer på langt vei som legoklosser. Så det er det mest vanlige og mange DIYer som har.

D

DL

Gjest
Det er rå DIY løsninger på elektronikk også. Mange DIYer bygger f.eks sine egne forsterkere basert på moduler. Å bygge helt fra bunnen av krever derimot kunnskap, utdannelse og måleutstyr som nesten ingen har. Og hvorfor oppfinne kruttet på nytt når det finnes rimelig og gode bygge kit der ute? Hypex Ncore og ulike klasse A forsterkere er det flere DIYer som har bygget og er i toppklasse. Og flere bygger både DACer og forforsterkere.

Elektronikk stanger forøvrig hodet fort i taket kvalitesmessig, mens med høyttalersystem er det langt mer å gå på. Så derfor er det kanskje ikke like interessant å diskutere for mange. Eller man synes det er like greit å kjøpe konsumer elektronikk da det man bygger selv ikke blir mer enn like bra. Det er først og fremst penger man sparer. Som en sa til meg etter og ha bygget en klasse A forsterker: "Det er siste gang jeg gjør. Nesten gang kjøper jeg noe ferdig. Alt for mye arbeid."
Klasse D moduler er derimot mye enklere å bygge og fungerer på langt vei som legoklosser. Så det er det mest vanlige og mange DIYer som har.
Igjen, nja :)

Tilgjengelighet på høytalersiden, alså det faktum at så ekstreme løsninger ikke er komersiell handelsvare, den ser jeg.
Men ser vi på mye dyr elektronikk, så må det jo være minst like mye å spare her, så penger holder vel ikke helt mål som argument.
Hvis noen i DIY miljøet kan lage minst like god elektronikk, så er det jo underlig å svi av over 200k på en komersiell cd spiller, er det ikke det da?

DL

D

DL

Gjest
Hvis det derimot er slik at det er meget vanskelig å finne denne kunnskapen, eller den rett å slett ikke kan konkurrere med de heftigste kommersielle løsningene, så hadde i alle fall Roysen delvis rett i sitt utsagn.

DL

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ser ikke mange DIYer som svir av 200k på en CD spiller. Da er man rimelig ute å kjøre siden selv en konsumer DAC/lydkort er i toppklasse til omtrent en tiendel hvis man vet å kjøpe riktige merker.

Bygger du en topp DAC, så er det vanskelig å bruke mer enn 10-15k. Det blir ikke bedre selv om kabinettet er i gull for å si det slik. Du når taket fort og da kan det ofte være like greit å kjøpe et lydkort til ca. 15-20k med drivere o.l. som de fleste ikke klarer å lage selv.
Derimot er det mer å hente på å bygge effektrinn, spesielt i et aktiv system og det gjør også veldig mange. Bare se på DIY forumet. All elektronikk i mitt hifianlegg som innebærer også aktivt delefilter vil forøvrig være basert på DIY. Jeg sparer trolig minst 100k på det. Litt avhengig av hvilke produsent jeg hadde kjøpt det ifra.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis det derimot er slik at det er meget vanskelig å finne denne kunnskapen, eller den rett å slett ikke kan konkurrere med de heftigste kommersielle løsningene, så hadde i alle fall Roysen delvis rett i sitt utsagn.

DL
Det er DIY selv om man ikke bygger kretskort og PSU fra grunnen av..... Man setter sammen komponenter selv og sparer mye. Tror ikke det er så mange som bygger sine egne høyttaler drivere heller. Det blir det samme. Og det er det samme som kommersielle produsenter gjør. De får som regel også det meste av innmat bygget og bestilt fra et annet sted.

D

DL

Gjest
Vel, personlig skal jeg være veldig forsiktig med å uttale om dette, da jeg ikke har hørt noe særlig med DIY løsninger enda.
Men vet om endel som kunne argumentert ganske heftig på den #91 posten din orso. :)

Er vel verdt å nevne at du ikke hadde helt sansen for prisnivået på DIY høytalersystemene heller.

DL

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.551
Torget vurderinger
24
Verden kryr av knallgode DIY forsterkerkonstruksjoner, fra MC-stepup, RIAA og fullsize pre til glimrende effektforsterkere det være seg rør, transistorer eller hybrid.

En markant forskjell mellom DIY power amps og "kjøpeforsterkere" er at DIY folket ikke har behov for monster kilowatt saker, fordi de gjerne har skjønt poenget med høyeffektive høyttalere og følgelig ikke har behov for watt hinsides sveisetrafo effekter.

Forøvrig virker det nesten som om blingmafiaen tror at de store feite dyre boutique-konstruksjoner IKKE er skapt av menneskehender..?? At man bare trykker på en knapp på en gigantisk "vending machine" så kommer de lekreste ferdige kreasjoner ut?? :rolleyes::rolleyes:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vel, personlig skal jeg være veldig forsiktig med å uttale om dette, da jeg ikke har hørt noe særlig med DIY løsninger enda.
Men vet om endel som kunne argumentert ganske heftig på den #91 posten din orso. :)

Er vel verdt å nevne at du ikke hadde helt sansen for prisnivået på DIY høytalersystemene heller.

DL
Du får da deg en lytterunde til folk med oppegående DIY anlegg. De fleste får seg en solid overraskelse.

DIY høyttalersystemer blir dyrt med topp drivere og det er jeg fult klar over. To nye TAD TH-4003 drivere er f.eks ikke akkurat billige.
TAD TD-4003 - TAD - Monitor Systems - Professional Audio Design
På en annen side kan man ofte komme mye rimeligere ut av det med litt dårligere drivere.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.116
Torget vurderinger
1
Viktig å huske på at ytelsen på elektronikk stanger i taket relativt tidlig i forhold til ytelsen på høyttalersiden og det er ikke her slaget om det ultimate gjengivelsen står, diy-høyttalere kan forholde seg til det funksjonelle på en helt annen måte enn kommersielle noe som i de fleste tilfeller vil gi et gedigent fortrinn.

Sist redigert:
D

DL

Gjest
Verden kryr av knallgode DIY forsterkerkonstruksjoner, fra MC-stepup, RIAA og fullsize pre til glimrende effektforsterkere det være seg rør, transistorer eller hybrid.

En markant forskjell mellom DIY power amps og "kjøpeforsterkere" er at DIY folket ikke har behov for monster kilowatt saker, fordi de gjerne har skjønt poenget med høyeffektive høyttalere og følgelig ikke har behov for watt hinsides sveisetrafo effekter.

Forøvrig virker det nesten som om blingmafiaen tror at de store feite dyre boutique-konstruksjoner IKKE er skapt av menneskehender..?? At man bare trykker på en knapp på en gigantisk "vending machine" så kommer de lekreste ferdige kreasjoner ut?? :rolleyes::rolleyes:
Så det er fordi det kan brukes meget bra lydmessige forsterkere som er "billige", og da er det liten vits å konstruere selv, har jeg forstått deg rett da?

Var forøvrig ingen kritikk av DIY miljøet dette, bare så det er klart.

DL

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
477
Man velger sine feil med hjertet, så bestemmer lommeboka (eller kredittkortet) kor mange feil man er villig til å leve med.
Ein bukett kompromisser er det uansett prisklasse.

D

DL

Gjest

DL
Du får da deg en lytterunde til folk med oppegående DIY anlegg. De fleste får seg en solid overraskelse.

DIY høyttalersystemer blir dyrt med topp drivere og det er jeg fult klar over. To nye TAD TH-4003 drivere er f.eks ikke akkurat billige.
TAD TD-4003 - TAD - Monitor Systems - Professional Audio Design
På en annen side kan man ofte komme mye rimeligere ut av det med litt dårligere drivere.
Regner med at det blir noe lytting på tildels rå DIY løsninger utover høsten og vintern, ser frem til det. :)

DL

D

DL

Gjest
Når det gjelder topic, så er jeg for min del alltid kritisk når jeg lytter på anlegg rundt om kring, billig eller dyrt spiller liten rolle.
Det å lene seg tilbake, lukke øya og bare nyte musikken, er noe det ikke er mange plasser jeg klarer å få til.
Noen anlegg finns det, da finner man ikke noe å sette fingern på (min finger, ikke du fingern) men som regel så skjer det hjemme, alene, dempet lys, og høyt volum :)

DL

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.551
Torget vurderinger
24

Så det er fordi det kan brukes meget bra lydmessige forsterkere som er "billige", og da er det liten vits å konstruere selv, har jeg forstått deg rett da?

DL
Nei, ikke helt rett, faktisk.

Ikke nødvendigvis så veldig "billige" - de fleste DIY konstruksjoner av noen klasse bruker komponenter som gjerne er det beste som er å oppdrive,
og det er ikke alltid tilfelle i ferdige produkter. Det jeg sier er at med færre watt så blir naturlig nok konstruksjonen mindre rent fysisk (nå snakker vi generelt transistorutgaver) og da blir chassis, kabinetter, kjøleprofiler etc. langt rimelige enn i store wattsterke konstruksjoner.

Derimot for ultimate laveffekts rørkonstruksjoner så er sitsen en ganske annen - full pakke med skikkelige strømforsyninger fulle av chokes og annet snadder blir gjerne stort og koster deretter, det gjør også trafoer og tilhørende komponenter. Det er gjort i en fei å ta kål på 100' for et par gode monoblokker; Thomas Mayer's utmerkede kit-kreasjoner går gjerne på 80-100k løs for en RIAA eller preamp, osv. osv.

En alminnelig misoppfattelse er at DIY er billig, det er det dessverre ikke dersom det stiles mot kompromissløse resultater. Men det er definitivt billigere i kr. og øre enn dersom en skulle kjøpe tilsvarende kvalitet og funksjoner ferdig. Hvilket ikke alltid lar seg gjøre heller.

R

Roysen

Gjest
Jeg ønsker å tillegge at jeg definitivt ikke har noe i mot DIY. Tvert i mot. Det finnes mye fantastisk bra DIY der ute. Mye av det er også bedre enn hva som er kommersielt tilgjengelig til mange ganger prisen. Det jeg dog mener er at når de beste kommersielle aktørene lager sine toppmodeller har jeg liten tro på at DIY kan nå opp. Det gjelder mhp elektronikk, høytalere og kabler.

Mvh
Roysen

L

larkus

Gjest
Det jeg dog mener er at når de beste kommersielle aktørene lager sine toppmodeller har jeg liten tro på at DIY kan nå opp. Det gjelder mhp elektronikk, høytalere og kabler.

Mvh
Roysen
Kabler er litt spesiellt. Omtrent hvem som helst kan lage kabler som er like gode eller bedre enn selv de dyreste kommeriellt tilgjengelige kablene.
Og det morsomme er at det i motsetning til høyttaler- og elektronikk diy kan gjøres rasende billig:cool:

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Tror dette kunne vært noe guffent å markedsføre rent kommersielt? :)

R

Roysen

Gjest
Det jeg dog mener er at når de beste kommersielle aktørene lager sine toppmodeller har jeg liten tro på at DIY kan nå opp. Det gjelder mhp elektronikk, høytalere og kabler.

Mvh
Roysen
Kabler er litt spesiellt. Omtrent hvem som helst kan lage kabler som er like gode eller bedre enn selv de dyreste kommeriellt tilgjengelige kablene.
Og det morsomme er at det i motsetning til høyttaler- og elektronikk diy kan gjøres rasende billig:cool:
Det mener jeg ikke stemmer.

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Noen ting å ta med i betraktningene:

1. Å flytte et elektrisk signal slik at det resulterer i transparens er relativt enkelt.

2. Å omsette dette elektriske signalet til troverdig forflytning av luft i et lytterom, er derimot et felt som man knapt er begynt å snuse på, og der det finnes mengder av tanker, teorier, løsninger, protyper og ferdige produkter. De fleste kommersielle løsningene er tradisjonelle og ressursene går med på å forsøke å løse problemer som ligger i selve konstruksjonen av kassen rundt elementene ...

3. Å klare å lytte forbi sine fordommer er en utfordring de færreste behersker.

4. De aller fleste anerkjente tilbyderne av kommersielle løsninger begynte som DIY-konstruksjoner, og en god del av dem viser med stolthet tilbake til disse, når de presenterer nye bud.

5. Det er ikke nødvendigvis bra bare fordi det er stort og tungt.

6. Jeg er personlig takknemlig fordi HiFi-tilbydere ikke bygger instrumenter for musikere - det ville fort blitt noen tunge og store beist de skulle håndtere.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.916
Blir som med bil, skal du ha det mest ekstreme må du betale, sånnt er det bare, selv om forskjellen kansje er marginal.
Samme er det med lydannlegg som vi er så glad i. :)
Blir ikke som med bil. Pakker du en Skoda Fabia inn i ett Ferrarikarroseri så blir du fort avslørt. Det er fremdeles en Fabia.

karo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.06.2012
Antall liker
23
Blir som med bil, skal du ha det mest ekstreme må du betale, sånnt er det bare, selv om forskjellen kansje er marginal.
Samme er det med lydannlegg som vi er så glad i. :)
Blir ikke som med bil. Pakker du en Skoda Fabia inn i ett Ferrarikarroseri så blir du fort avslørt. Det er fremdeles en Fabia.
Er det ekstreme det samme som og pakke en Skoda i en Ferrari? Mener du at det ekstreme ikke er ekstremt?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Det er klart det er tilfredstillende å lage noe selvbygget som holder mål mot hyllevare. Det inngir så absolutt en god eierfølelse.
Men, så en liten brannfakkel, det ligger ikke et element av et sterkt ØNSKE om at man kan lage noe som er kostbesparende og like bra DIY som det beste der ute og at man her duller seg inn i et aldri så lite selvbedrag for å holde liv i denne oppfattelsen? Jeg bare spør etter et ærlig og redelig svar og dette må gjerne være at jeg tar grundig feil, rett og slett.....

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Noen ting å ta med i betraktningene:

1. Å flytte et elektrisk signal slik at det resulterer i transparens er relativt enkelt.

2. Å omsette dette elektriske signalet til troverdig forflytning av luft i et lytterom, er derimot et felt som man knapt er begynt å snuse på, og der det finnes mengder av tanker, teorier, løsninger, protyper og ferdige produkter. De fleste kommersielle løsningene er tradisjonelle og ressursene går med på å forsøke å løse problemer som ligger i selve konstruksjonen av kassen rundt elementene ...

3. Å klare å lytte forbi sine fordommer er en utfordring de færreste behersker.

4. De aller fleste anerkjente tilbyderne av kommersielle løsninger begynte som DIY-konstruksjoner, og en god del av dem viser med stolthet tilbake til disse, når de presenterer nye bud.

5. Det er ikke nødvendigvis bra bare fordi det er stort og tungt.

6. Jeg er personlig takknemlig fordi HiFi-tilbydere ikke bygger instrumenter for musikere - det ville fort blitt noen tunge og store beist de skulle håndtere.
Jeg er sikker på at punkt 3 her spiller en mye større rolle enn hva de aller fleste av oss er villige til og innrømme.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.116
Torget vurderinger
1
en liten brannfakkel, det ligger ikke et element av et sterkt ØNSKE om at man kan lage noe som er kostbesparende og like bra DIY som det beste der ute og at man her duller seg inn i et aldri så lite selvbedrag for å holde liv i denne oppfattelsen?
Det er da ingen brannfakkel, selvsagt vil man spare penger og det er da ikke sikkert at alle diyere har råd eller er villig til å bruke 10-15x for en tilsvarende kommersiell løsning og for de mer ekstreme byggene finnes det vel ikke noe kommersielt tilgjengelig, og om det skulle finnes blir det vel nesten som diy å regne da garantert ikke serieproduseres.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
en liten brannfakkel, det ligger ikke et element av et sterkt ØNSKE om at man kan lage noe som er kostbesparende og like bra DIY som det beste der ute og at man her duller seg inn i et aldri så lite selvbedrag for å holde liv i denne oppfattelsen?
Det er da ingen brannfakkel, selvsagt vil man spare penger og det er da ikke sikkert at alle diyere har råd eller er villig til å bruke 10-15x for en tilsvarende kommersiell løsning og for de mer ekstreme byggene finnes det vel ikke noe kommersielt tilgjengelig, og om det skulle finnes blir det vel nesten som diy å regne da garantert ikke serieproduseres.
Kommentareren min mhp. brannfakkel var myntet på begrepet 'selvbedrag'

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
vredensgnag skrev:
Her synes jeg det som er lagt ut i denne tråden passer bra:
http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-hi-fi-anlegg/69716-distinctive-s-anlegg.html#post1637529

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.811
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Diy tar tid. Laaaang tid. Så at man holder på videre og videre forteller meg at selvbedraget ikke nødvendigvis trenger å være et problem. Synes også alle de diyere jeg kjenner med svært få unntak er villig til å forkaste ufattelig masse arbeide på båten om ting ikke fører frem.

når det kommer til hvordan man lytter til anlegg så har jeg det enkelt. Enten liker jeg det jeg hører, eller så gjør jeg det ikke. Interessant nok har jeg aldri hørt et oppsett låte bra uten et rimelig stort innslag av diy. Jeg har hørt diy oppsett som jeg overhode ikke liker heller, men det gjør ikke no, det er uansett for en kort stund.

Å lytte hos andre er stress, ikke ligger man i sofaen sin, det spilles stort sett for høyt, feil musikk i feil rekkefølge. Rommet er for varmt eller for kaldt. Serveres pepsi i steden for coca cola. Høyttalerene er feil plassert og som oftest alt for nærme. Nå gjør det ikke noe egentlig, for de jeg besøker er nå en gang mennesker som jeg vil treffe, drar ikke på besøk til anlegg selv om det er årsaken til jeg kjenner dem.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.116
Torget vurderinger
1

Det finnes nok flere mislykkede prosjekter, kommersielle som diy, men ved en sammenlikning av de vellykkede er det nok ikke noe behov for selvbedrag så den såkalte brannfakkel er mer en våt fyrstikk :cool:

Jeg aner ikke prisen på den Magicoen som er vist bilde av her i tråden men sammenliknet med prosjektet til LMC er det sikkert 10x og helt ærlig tror jeg ikke den ville klart seg spesielt bra.

Bare ved å se på den kan man konstatere at bassløsningen er relativt middelmådig når det kommer til kapasitet og forvrenging i de lavere oktaver,
at det heller ikke er tatt hensyn til at bass vs rom gir de største utfordringene er jo også litt skuffende når dette skal vær det ultimate

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Det finnes nok flere mislykkede prosjekter, kommersielle som diy, men ved en sammenlikning av de vellykkede er det nok ikke noe behov for selvbedrag så den såkalte brannfakkel er mer en våt fyrstikk :cool:
Søren, og jeg som trodde det skulle bli en kabeltråd av mitt innlegg ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.308
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Skjønner nå at det ikke er nok å kle seg i sekk og aske. Litt selvpisking må også til for oss som ikke har interesse, talent eller lyst til å svinge høvel & loddebolt sjøl. :p

F*** til folk. I stedet for å innse at det finnes like mange innfallsvinkler til denne hobbyen som utøvere, skal en altså begynne med retningskamper.

Jaja.

mvh

• Liker
Reaksjoner: SAL
D

DL

Gjest

DL
Nei, ikke helt rett, faktisk.

Ikke nødvendigvis så veldig "billige" - de fleste DIY konstruksjoner av noen klasse bruker komponenter som gjerne er det beste som er å oppdrive,
og det er ikke alltid tilfelle i ferdige produkter. Det jeg sier er at med færre watt så blir naturlig nok konstruksjonen mindre rent fysisk (nå snakker vi generelt transistorutgaver) og da blir chassis, kabinetter, kjøleprofiler etc. langt rimelige enn i store wattsterke konstruksjoner.

Derimot for ultimate laveffekts rørkonstruksjoner så er sitsen en ganske annen - full pakke med skikkelige strømforsyninger fulle av chokes og annet snadder blir gjerne stort og koster deretter, det gjør også trafoer og tilhørende komponenter. Det er gjort i en fei å ta kål på 100' for et par gode monoblokker; Thomas Mayer's utmerkede kit-kreasjoner går gjerne på 80-100k løs for en RIAA eller preamp, osv. osv.

En alminnelig misoppfattelse er at DIY er billig, det er det dessverre ikke dersom det stiles mot kompromissløse resultater. Men det er definitivt billigere i kr. og øre enn dersom en skulle kjøpe tilsvarende kvalitet og funksjoner ferdig. Hvilket ikke alltid lar seg gjøre heller.
Skjønner.

Ett annet godt argument da, er jo at forsovidt så kan envær konstruktør uansett nivå eller firmatilhørighet, lage noe til seg selv privat, kansje som er hakket bedre enn hva som produseres for markedet, det er jo pr.deff DIY.
Så av rent prinsipp, så vil alltid DIY ligge foran kommersiellt, uansett hvordan man tolker det.

DL

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.551
Torget vurderinger
24
Relativt reflektert og riktig nok observert.

Men for mitt eget vedkommende så er det ikke forskjell i HVORDAN jeg lytter på et anlegg, avhengig av om det er dyrt eller ikke. Det blir mere som at man godt kan ha en favorittvin som smaker godt innen 200,- kroners segmentet, men det hindrer allikevel ikke at en kan ha samme skalamessige forhold innen viner til et par tusen.

Som en kuriositet kan nevnes at mine høyst selvbygde høyttalere nok dessverre vil komme til å passere millionen før de er ferdige, finnes ikke kommersielt tilgjengelige og ville i såfall koste sikkert det dobbelte og allikevel være et bestillingsverk, altså IKKE hyllevare.

Topp Bunn