forskjellen på okkupant og okkupert!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Søren og... nå som vi endelig var blitt enige her.. ;)

Kan du forklare hvorfor?
Fordi ett enkelt moderne demokrati blant en haug diktatoriske og sekteriske føydalsamfunn tar seg så dårlig ut. En pan-arabisk kalifatstat fra Afganistan i øst til Tyrkia i vest hadde blitt mye mer harmonisk. Sa jeg Afganistan i øst og Tyrkia i vest? Beklager, hvis Israel forsvinner snakker vi vel heller om Indonesia i øst og Spania i vest. Og Sudan i sør og Norge i nord? Da er det bare å sy burkaer, erstatte juggelvognene på bytorgene med rigger for offentlig steining og henging, forby musikken, bevæpne fetteren, gifte seg med søstera og erstatte brennevinet med opium. Jeg gleder meg allerede.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vesten bør legge større vekt på det man vet om årsakene til terrorismen, og satse langt mer for å fjerne dem.
Og siden årsakene til terrorismen er jødehat, bør man fjerne jødene?? :-/

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg oppfordrer deg om å gi oss ditt syn på hvorfor det er blitt slik du beskriver.
Fordi islam er en facistisk, rasistisk, barbarisk og krigsforherligende (u)kultur hvor ære måles i blod og døden skal skje ved sverdet.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Årsaken til jødehat er okkupasjon.......
Er vel derfor det står side opp og side ned i koranen om jødene som griser, udyr og parasitter som bør slaktes, utryddes og brennes. Man var fremsynt den gang for 1300 år siden.

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Er vel derfor det står side opp og side ned i koranen om jødene som griser, udyr og parasitter som bør slaktes, utryddes og brennes. Man var fremsynt den gang for 1300 år siden.
Vestens folk, som har ført historiens blodigste kriger seg imellom, og brukt verden som slagmark, ikke bør betrakte arabere som mer "vill-asen" enn seg selv.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvorfor i all verden skal vi som lever nå føle ansvar for hva tidligere generasjoner måtte ha funnet på? Ansvaret for ens handlinger ligger hos individet selv. Jeg svarer for mine, ingen andres.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er det noe som burde vært sletta fra karte så er det nettopp Israel...
Når man mener dette, så sier det det meste. Da kommer ord til kort.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Fordi islam er en facistisk, rasistisk, barbarisk og krigsforherligende (u)kultur hvor ære måles i blod og døden skal skje ved sverdet.
Da er det tydeligvis ikke håp da..... :-/

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jovisst, det er bare å sørge for at bevegelsen aldri får politisk, økonomisk eller militær makt til å true oss. I det spillet er Israel en meget viktig brikke.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Jovisst, det er bare å sørge for at bevegelsen aldri får politisk, økonomisk eller militær makt til å true oss. I det spillet er Israel en meget viktig brikke.
Beskytte oss mot Indonesia, landet med flest muslimske innbyggere, ca. 200 millioner?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Nå får jeg inntrykket av at du kverulerer her. Indonesia er pr. dato ingen trussel, hverken politisk, økonomisk eller militært, selv om politisk islam også der om dagen jobber hardt for å undergrave det kvasidemokratiske styret som ble innført etter at nederlenderne trakk seg ut. Hvis jeg var politiker i Indonesia ville jeg vært svært bekymret for islam, da totalitære sharia-tilhengere utgjør en betydelig nasjonal trussel, men i forhold til vesten er de for svake og for langt unna. Det er den arabiske liga som utgjør den reelle geopolitiske trussel.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Takk for din presisering. Det kunne oppfattes at du definerte alle muslimer som våre fiender.

K

knutinh

Gjest
Hvorfor i all verden skal vi som lever nå føle ansvar for hva tidligere generasjoner måtte ha funnet på? Ansvaret for ens handlinger ligger hos individet selv. Jeg svarer for mine, ingen andres.
Men vi som kultur kan måtte stå til ansvar for hva andre medlemmer av vår kultur gjør. Dermed står jeg ansvarlig for Bush sine handlinger i like stor grad som en tilfeldig pakistaner på Grønland er ansvarlig for selvmordsbombere i Israel eller flykaprere.

Det skremmer meg å tenke på hva jevne muslimer rundt om i verden kan tenke om meg, når jeg ser hva våre brun-skjortede venner tenker om muslimer generelt.

Resiprokitet...

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Den jevne pakistaner på Grønland eller hvor som helst er ikke ansvarlig for annet enn det selv han gjør og tenker. Dette inkluderer imidlertid hans eventuelle tilslutning til den facistiske og totalitære bevegelsen som er (politisk) islam. Slik jeg ville vært ansvarlig for en eventuell tilslutning fra min hånd til nazismen eller tilsvarende vestlige ideologier. I deler av midt-østen er tilslutningen til politisk, totalitær islam svært stor. Tilhengere av denne kulturen er fiender av vårt tankesett, våre verdier og vårt samfunn, - de har valgt det og må ta ansvar for det. At vesten bruker sine tilgjengelige midler til å holde bevegelsen i sjakk, - politiske, økonomiske og om nødvendig militære, er noe de må regne med og ta konsekvensene av. Slik vi må på verst tenkelige måte må ta konsekvensene hvis bevegelsen får makten her.

Det er resiprokitet. Midtøsten er en humanitær søppeldynge, dens egen feil siden den angriper en sivilisasjon som pr. i dag er mye mer bemidlet enn den selv. I midtøsten har de har alle midler og ressurser. Hadde de spilt på lag kunne de sittet mye bedre i det. Regionen var en gang sivilisasjonen vugge, nå er den i mørketiden.

Uansett, bor du på Grønland bør du vite at hvis du slutter deg til en samfunnsfiendtlig bevegelse, det være seg Vigrid, Boot-Boys eller en islamsk bevegelse med politiske ambisjoner, så vil samfunnet bli vanskeligere å leve i for deg selv. Ansvar for egne handlinger, intet annet.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Hr. Løkken: Hvis din og dine likesinnedes syn skulle i bli tatt til inntekt for en dropp av en A-bombe mot muslimske mål i Midt-Østen, og det igjen kom til å utløse den store smellen, kan vi da holde deg ansvarlig?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Den som er ansvarlig for slippet av en atombombe og dettes konsekvenser er personen/personene som planlegger og utfører handlingen. Enhver handlings ansvar bæres av de som utfører den.

Det å tilhøre en samfunnsfiendtlig eller antidemokratisk bevegelse er en handling, - ikke automatisk straffbar, men én som gjør at du kan forvente betydelig stigma og vanskeligheter med å fungere i samfunnet. Det er en konsekvens du må ta og én jeg mener ikke er annet enn naturlig.

Møter du samfunnet du bor i med forakt, er forakt hva du vil få tilbake. Resiprokitet.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
De bør gå i dem selv Hr. Løkken og forsøke å forstå Deres egne motsigelser. Det er ikke lett å forstå for andre.

K

knutinh

Gjest
Den jevne pakistaner på Grønland eller hvor som helst er ikke ansvarlig for annet enn det selv han gjør og tenker. Dette inkluderer imidlertid hans eventuelle tilslutning til den facistiske og totalitære bevegelsen som er (politisk) islam. Slik jeg ville vært ansvarlig for en eventuell tilslutning fra min hånd til nazismen eller tilsvarende vestlige ideologier. I deler av midt-østen er tilslutningen til politisk, totalitær islam svært stor. Tilhengere av denne kulturen er fiender av vårt tankesett, våre verdier og vårt samfunn, - de har valgt det og må ta ansvar for det. At vesten bruker sine tilgjengelige midler til å holde bevegelsen i sjakk, - politiske, økonomiske og om nødvendig militære, er noe de må regne med og ta konsekvensene av. Slik vi må på verst tenkelige måte må ta konsekvensene hvis bevegelsen får makten her.
Den jevne amerikaner er ikke ansvarlig for kriminelle handlinger utført av landets ledelse. Det at fundamentalistiske kristne ønsker å innføre korstogene på nytt og utslette alle andre religioner og gjøre alle folkeslag til den sanne guds disipler kan heller ikke lastes alle verdens kristne. Vi kan se for oss en fremtid hvor abort er en saga blott, forskning tillates kun i den grad den støtter opp om de hellige skrifter. Kvinnen holder seg ved kjøkkenbenken og øye for øye, tann for tann praktiseres i utstrakt monn. Darwin er bannlyst og alle hans verker brent.

Alt dette kan bare lastes de som aktivt støtter en politikk som leder fram til slike konsekvenser. I europa er dette fremdeles en marginalisert og tildels latterliggjort gruppe, men de er på fremmarsj. Hvis USA er en indikator kan vi vente at også europa blir inntatt av slike fremmed-elementer. Hva skal vi gjøre for å beskytte oss?

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg er av den oppfatning at antidemokratiske bevegelser bør forbys av hensyn til demokratiet. De har ingen reell politisk makt pr. i dag hverken i USA eller Europa, men her begynner nå den muslimske andel i en del land å bli så stor at det bare er et spørsmål om tid. Kristne sekter er så få og ressurssvake at alt de evner å oppnå som kommer på nyhetene er et og annet kollektivt selvmord i en låve. Kanskje har de rasert en abortklinikk eller to det siste tiåret også, men det er ingen sikkerhetspolitisk og samfunnsmessig trussel slik politisk islam er. Det finnes ingen tilsvarende politisk bevegelse som islam, har ikke gjort det siden nazismen.

Geopolitisk handler det ikke om moral, men maktkonsolidering. Pr. i dag råder den vestlige verdensorden. Islam utfordrer denne. Da kan de ikke annet enn å forvente at vesten svarer. Resiprokitet.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
De bør gå i dem selv Hr. Løkken og forsøke å forstå Deres egne motsigelser. Det er ikke lett å forstå for andre.
Ser ikke hva som er selvmotsigende, det er faktisk veldig enkelt.

På lokalt plan: Det råder en samfunnsorden. Hvis du velger å utfordre denne samfunnsordenen, må du forvente å bli antagonisert av samfunnet. Det er konsekvensen av din handling, en helt naturlig sådan. Å støtte antidemokratiske bevegelser i demokratiske land er å utfordre samfunnsordenen og negative konsekvenser bør forventes og er ditt ansvar. Så er det opp til deg om du vil lide for din overbevisning.

På globalt plan: Akkurat det samme. Det råder en verdensorden; den vestligdemokratiske. Hvis man utfordrer denne, må man forvente at den forsvarer seg, politisk, økonomisk og militært. Når politisk islam utvikler atomteknologi eller vil utrydde Israel er det en åpenbar utfordring av den vestlige verdensorden og denne vil måtte svare. Handling og konsekvens. Helt naturlig.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.122
Sted
Holmestrand
....
Det ville vel vært ganske oppsiktvekkende om Norge skulle støtte en regjering som har som program å utslette nabolandet og dets innbyggere......
Hva da med Israel?
Israels agenda kan vel ikke tolkes på særlig annen måte?

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Ser ikke hva som er selvmotsigende, det er faktisk veldig enkelt.

På lokalt plan: Det råder en samfunnsorden. Hvis du velger å utfordre denne samfunnsordenen, må du forvente å bli antagonisert av samfunnet. Det er konsekvensen av din handling, en helt naturlig sådan. Å støtte antidemokratiske bevegelser i demokratiske land er å utfordre samfunnsordenen og negative konsekvenser bør forventes og er ditt ansvar. Så er det opp til deg om du vil lide for din overbevisning.

På globalt plan: Akkurat det samme. Det råder en verdensorden; den vestligdemokratiske. Hvis man utfordrer denne, må man forvente at den forsvarer seg, politisk, økonomisk og militært. Når politisk islam utvikler atomteknologi eller vil utrydde Israel er det en åpenbar utfordring av den vestlige verdensorden og denne vil måtte svare. Handling og konsekvens. Helt naturlig.
Takk. Har du refkeltert over om det er en problemstilling som går ut på om det er deler av "den vestlige verden" som kan oppfattes å ha vært en trussel mot deler av den ikke-vestlig orienterte delen av verden, f.eks. i Midt-Østen? Hvis så er riktig, hypotetisk eller ei, hvilken rett har så de hatt/ har de til å slå tilbake det de opplever som et trusselbilde? Sånn helt naturlig.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Har du refkeltert over om det er en problemstilling som går ut på om det er deler av "den vestlige verden" som kan oppfattes å ha vært en trussel mot deler av den ikke-vestlig orienterte delen av verden, f.eks. i Midt-Østen?
Ja, det kan den. Vesten har et uttalt mål om demokratisering og et verdenssamfunn i henhold til et vestligdemokratisk normsett. De som ikke deler dette normsettet, feks islamister, har all grunn til å se på vesten som en trussel.

Hvis så er riktig, hypotetisk eller ei, hvilken rett har så de hatt/ har de til å slå tilbake det de opplever som et trusselbilde? Sånn helt naturlig.
Det vil være naturlig. Som sagt, det er jo nettopp derfor vi må sørge for å holde dem under kontroll politisk og militært, sørge for at regionen aldri blir sterk nok til virkelig å kunne utfordre den vestlige verdensorden. Dette har jeg da gjentatt flere ganger. Nettopp derfor er Israel viktig for vesten, nettopp derfor bør ikke Iran utvikle atomvåpen. For å bevare maktbalansen. Og hva mener du med rett? Retten defineres av den sterkeste part. Pr. dato er det vesten og all internasjonal lov og annen rett er derfor utformet i henhold til vestlig juss, vestlige normer og vestlige interesser. Rett er ikke noe man "har", rett er noe man skaper, tekst på et papir.

K

knutinh

Gjest
Ja, det kan den. Vesten har et uttalt mål om demokratisering og et verdenssamfunn i henhold til et vestligdemokratisk normsett. De som ikke deler dette normsettet, feks islamister, har all grunn til å se på vesten som en trussel.

Det vil være naturlig. Som sagt, det er jo nettopp derfor vi må sørge for å holde dem under kontroll politisk og militært, sørge for at regionen aldri blir sterk nok til virkelig å kunne utfordre den vestlige verdensorden. Dette har jeg da gjentatt flere ganger. Nettopp derfor er Israel viktig for vesten, nettopp derfor bør ikke Iran utvikle atomvåpen. For å bevare maktbalansen. Og hva mener du med rett? Retten defineres av den sterkeste part. Pr. dato er det vesten og all internasjonal lov og annen rett er derfor utformet i henhold til vestlig juss, vestlige normer og vestlige interesser. Rett er ikke noe man "har", rett er noe man skaper, tekst på et papir.
Dette er interessant. Du mener altså at retten tilhører den sterkeste, og at det er lite interessant å snakke om moral og etikk, men heller sin og sine egnes dominans og overlevelse?

Dette betyr rett nok at det var "rett" av USA å innta Irak hva nå enn den egentlige grunnen var (olje, spre sine verdier, etc). Det betyr også at det var "rett" av muslimske terrorister å sprenge opp fly, siden de var "sterk" nok til å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen? Men samtidig at det er rett av vesten å straks henrette alle muslimer hvis det har muligheten til det?

Det er farlig tanker du er inne på, Ivar. Mange av oss ønsker oss en over-nasjonal myndighet som støtter grunnleggende rettigheter og legger verdens makt inn på å begrense "den sterkes makt" i de tilfeller hvor dette klart er i strid med den svakes. Det er ikke overraskende at nettopp USA er så negativ til FN og absolutt alle internasjonale avtaler. Desto mer overraskende at borgere av et lite, forsvarsløst land stiller seg på USAs side i så måte. Vi har alt å tape på anarki i verdenssamfunnet...

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Dette er interessant. Du mener altså at retten tilhører den sterkeste, og at det er lite interessant å snakke om moral og etikk, men heller sin og sine egnes dominans og overlevelse?
Jeg sier ikke at retten tilhører noen, men at moral og etikk er en menneskelig konstruksjon som defineres av den sterkeste eller rådende. Det siste hundreår har, etter mye krig og erobring, tilhørt vesten. Som konsekvens er all internasjonal rett, alle globale verdier, basert på den vestligdemokratiske tankegang. Ikke fordi vi har retten, men fordi vi har tatt retten. Hvis man havner i en situasjon hvor feks. islam får den politiske, økonomiske og militære makten, så er det islam som i dette området vil definere lov, rett og etterhvert moral. Det er en situasjon som bør unngås mener jeg.

Men for å svare på spørsmålet, ja, - i en sivilisasjonskonflikt så er det til syvende og sist egen dominans og overlevelse det dreier seg om, selvfølgelig.

Dette betyr rett nok at det var "rett" av USA å innta Irak hva nå enn den egentlige grunnen var (olje, spre sine verdier, etc).
Det kommer slik jeg ser det an på den langsiktige utviklingen der.

Det betyr også at det var "rett" av muslimske terrorister å sprenge opp fly, siden de var "sterk" nok til å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen?
Fra deres ståsted ja, de gjorde selvfølgelig noe de mente var rett. Her i vesten mener vi selvfølgelig at det ikke var rett, da det ikke er forenlig med våre verdier og også et bevisst angrep på dem.

Men samtidig at det er rett av vesten å straks henrette alle muslimer hvis det har muligheten til det?
Det ville ikke vært forenlig med det vestligdemokratiske verdisett og den rett vi har definert på grunnlag av det.

Det er farlig tanker du er inne på, Ivar.
Hva er farlig med årsak/konsekvens, aksjon/reaksjon? Det er realiteten. Rådende rett er noe som kan erobres, stjeles, kjøpes og selges. Hvilke verdier den bygger på avhenger helt av maktbalansen.

Mange av oss ønsker oss en over-nasjonal myndighet som støtter grunnleggende rettigheter og legger verdens makt inn på å begrense "den sterkes makt" i de tilfeller hvor dette klart er i strid med den svakes.
Den overnasjonale myndighet vil defineres av den sterkestes verdisyn. FN er helt og holdent bygget på vestligdemokratiske verdier og systemer, det er intet unntak fra overstående.

Desto mer overraskende at borgere av et lite, forsvarsløst land stiller seg på USAs side i så måte. Vi har alt å tape på anarki i verdenssamfunnet...
Det er derfor land samarbeider...

Jeg er ingen moralrelativist, men mener at våre vestlige demokratiske verdier er mer utviklet og siviliserte enn feks politisk islam. Vi må imidlertid innse at ikke alle deler disse verdiene, en stor andel av jordens befolkning anser dem som feilaktige og forvaklede og vil heller innføre sine egne verdier. Og får disse makten til å felle dem, så vil de felle dem. Nettopp derfor må de forsvares.

K

knutinh

Gjest
Den overnasjonale myndighet vil defineres av den sterkestes verdisyn. FN er helt og holdent bygget på vestligdemokratiske verdier og systemer, det er intet unntak fra overstående.
Det er vel ingen hemmelighet at USA ønsker FN dit peppern gror fordi det står i veien for at USA kan ta seg til rette.

Jeg er ingen moralrelativist, men mener at våre vestlige demokratiske verdier er mer utviklet og siviliserte enn feks politisk islam. Vi må imidlertid innse at ikke alle deler disse verdiene, en stor andel av jordens befolkning anser dem som feilaktige og forvaklede og vil heller innføre sine egne verdier. Og får disse makten til å felle dem, så vil de felle dem. Nettopp derfor må de forsvares.
Det står du fritt til å mene, jeg er også enig med deg at vi har "bedre" verdier og at disse må forsvares. Uenigheten går på i hvilken grad vi skal påtvinge andre verdier, og med hvilke midler vi kan forsvare våre egne.

Jeg kan ikke si med stor sikkerhet at muslimske kvinner har det verre enn vestlige kvinner. Jeg kan si at jeg ikke vil at eventuelle døtre av meg skal gå inn i islam (eller noen annen religion).

Å påtvinge islam vestlige verdier ved krigføring eller attentat tror jeg bare øker kløften, på samme måte som 9/11 samlet USA og lot Bush få frie hender. Vold avler vold og ekstremister trenger ekstremister på den andre siden.

-k

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg kan ikke si med stor sikkerhet at muslimske kvinner har det verre enn vestlige kvinner. Jeg kan si at jeg ikke vil at eventuelle døtre av meg skal gå inn i islam (eller noen annen religion).

-k

-k

Jaja, der fikk i alle fall jeg bakoversveis....
Mener du dette?? ?? ???

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
1. Jeg kan ikke si med stor sikkerhet at muslimske
kvinner har det verre enn vestlige kvinner.

2. Jeg kan si at jeg ikke vil at eventuelle døtre av meg skal gå inn i islam (eller noen annen religion).

-k
Muslimske kvinner ser ut til å mene at de har det verre enn vestlige kvinner.

Punkt 2 synes å stå i motsetning til punkt 1?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Ja, på meg virker det rett og slett rasistisk. Det er greit at disse kvinnene har det dårlig, så lenge våre egne barn slipper...?
Det å aldri bestemme over sitt eget liv, sin egen kropp og sin egen fremtid er kanskje ikke så ille? Frihet og likestilling er kanskje veldig oppskrytt? De vet ikke om noe annet, eller de er vel vant med det?

Eller så er det en her som overhodet ikke vet hva han snakker om..

K

knutinh

Gjest
Jaha? En, alle, eller bare de du har snakket med?
Ikke nødvendigvis. Jeg kan mene at mitt samfunn er bedre på viktige punkter enn andre samfunn. Det betyr ikke nødvendigvis at innbyggere i andre samfunn får det bedre av å påtvinges min modell. Jfr Columbus og indianerne. Vil du si at indianerne som helhet fikk forbedret sine kår etter at Spanjolene kom? Vil du si at det hersket noensomhelst tvil blant spanjolene om deres kultur var bedre, og om de faktisk hjalp barbarene de møtte på?

-k

K

knutinh

Gjest
Jaja, der fikk i alle fall jeg bakoversveis....
Mener du dette?? ??  ???
Så DU kan si med STOR sikkerhet at muslimske kvinner har det verre enn vestlige? Hvilken indikator bruker du da?

-k

K

knutinh

Gjest
Ja, på meg virker det rett og slett rasistisk. Det er greit at disse kvinnene har det dårlig, så lenge våre egne barn slipper...?
Det å aldri bestemme over sitt eget liv, sin egen kropp og sin egen fremtid er kanskje ikke så ille? Frihet og likestilling er kanskje veldig oppskrytt? De vet ikke om noe annet, eller de er vel vant med det?
Se mitt andre svar
Eller så er det en her som overhodet ikke vet hva han snakker om..
Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om. Jeg er ikke kvinne, har ikke levd under undertrykkelse og jeg har bare såvidt vært i muslimske land.

Jeg kjenner dog noen norske kvinner som har det virkelig dårlig.

Knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
For argumentasjonens skyld:
Har samfunnsutviklingen mht likestilling bare vært positiv de senere år? Kan vår økende trang til nye pupper, lepper og rumper egentlig være en slags "mental burka"? Kan stadig økende spisevegring blant kvinner si noe om den generelle samfunnsholdningen overfor kvinner?
Jeg opplever også at et urovekkende antall kvinner sier de føler seg så lite verdsatt, mens jeg synes jeg ser de stolteste og vakreste kvinner i verden! Hvorfor føler så mange kvinner at de ikke blir sett?

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jaha? En, alle, eller bare de du har snakket med?
Ikke nødvendigvis. Jeg kan mene at mitt samfunn er bedre på viktige punkter enn andre samfunn. Det betyr ikke nødvendigvis at innbyggere i andre samfunn får det bedre av å påtvinges min modell. Jfr Columbus og indianerne. Vil du si at indianerne som helhet fikk forbedret sine kår etter at Spanjolene kom? Vil du si at det hersket noensomhelst tvil blant spanjolene om deres kultur var bedre, og om de faktisk hjalp barbarene de møtte på?

-k
Her blander du sammen to ting.
Levekår blant muslimske kvinner kontra vestlige kvinner, altså kvinnens plass i et muslimsk samfunn sammenlignet med kvinnens plass i et vestlig samfunn.

En annen ting er effekten av okkupasjon og tvang.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg kjenner dog noen norske kvinner som har det virkelig dårlig.

Knut
For å bruke dine egne ord:
Gjelder det en, alle, eller bare de du har snakket med? ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg kan med stor sikkehet si at DE FLESTE muslimske kvinner har det verre en de fleste vestlige kvinner ja. Såpass mye har jeg lest, såpass mye vet jeg om situasjonen og såpass mye vet jeg om islam.
Selvsagt finnes det kvinner overalt som ikke har det bra, men det er ikke satt i system her i vesten som det er under islam. Ingen banker konen sin her med loven i hånden.
Det er jo et poeng dette med skjønnhetsidealer i vesten selvsagt, og dette burde vestlige kvinner hatt vet til å heve seg over i mye større grad. Hvorfor så mange føler seg lite verdsatt vet jeg ikke. Kanskje har vi det for godt, så de små problemene tar litt overhånd til tider. Ikke vet jeg, men jeg føler jeg har det bra og skulle ønske at alle andre også kunne ha det. Om ikke annet så i alle fall hatt RETT til det.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg kan med stor sikkehet si at DE FLESTE muslimske kvinner har det verre en de fleste vestlige kvinner ja. Såpass mye har jeg lest, såpass mye vet jeg om situasjonen og såpass mye vet jeg om islam.
Selvsagt finnes det kvinner overalt som ikke har det bra, men det er ikke satt i system her i vesten som det er under islam. Ingen banker konen sin her med loven i hånden.
Det er jo et poeng dette med skjønnhetsidealer i vesten selvsagt, og dette burde vestlige kvinner hatt vet til å heve seg over i mye større grad. Hvorfor så mange føler seg lite verdsatt vet jeg ikke. Kanskje har vi det for godt, så de små problemene tar litt overhånd til tider. Ikke vet jeg, men jeg føler jeg har det bra og skulle ønske at alle andre også kunne ha det. Om ikke annet så i alle fall hatt RETT til det.
Jeg er i grunn bare bekymret for at kvinneundertrykkelsen har inntatt krokene og får mye mer subtile uttrykksformer. På mange måter kan det se ut som om kvinnene undertrykker seg selv på et vis, faktisk! Men det er nok vi som menn på mystisk vis påfører kvinnene et selvbilde som er temmelig trist til tider. Har hørt / lest intervjuer med oppegående muslimske kvinner som faktisk føler med de vestlige kvinner i deres kamp mot perfeskjonisme-jaget. Igjen ser vi en nyansert og fasettert bilde.
Svart-hvitt er for enkle sjeler! :)

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg er i grunn bare bekymret for at kvinneundertrykkelsen har inntatt krokene og får mye mer subtile uttrykksformer. På mange måter kan det se ut som om kvinnene undertrykker seg selv på et vis, faktisk! Men det er nok vi som menn på mystisk vis påfører kvinnene et selvbilde som er temmelig trist til tider. Har hørt / lest intervjuer med oppegående muslimske kvinner som faktisk føler med de vestlige kvinner i deres kamp mot perfeskjonisme-jaget. Igjen ser vi en nyansert og fasettert bilde.
Svart-hvitt er for enkle sjeler! :)

Honkey
Hvis man er skeptisk til at ens kjære datter flytter til Pakistan og gifter seg med en muslimsk mann, så er vel det en indikasjon på hva men egentlig mener.

Topp Bunn