Forsterkere Forslag til effektforsterker ?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.794
Antall liker
11.508
Torget vurderinger
2
Lydiomani: Dette trenger STRØM. Det potensialet er ikke særlig høyt på klasse D. Dessuten låter klasse D kaldt og klinisk i forhold til mer klassisk AB transistorklasse med passende forsyning. Klasse D låter stramt og fint, javel, men sjansen er stor for at de er morsomme i ei uke, for så å bare irritere grønt skjegg på julenissen. Vienna har en innebygget varme som kan være hard å løse opp, spesielt i bassen, Marantz VIL farge lyden litt, ja. Så, pass på at det ikke blir for mye. Når jeg tenker over det: Musical Fidelity har en svært spennende multikanaler på vei, og den burde kunne løse ALLE kanalene dine på passende vis til Vienna..Se siste fra distributøren..MF er nøytrale i signatur, ikke kalde.
Nå skriver du såpass mye merkelig, at jeg lurer på om du ikke har hørt så mye klasse D på noen år.

En sak er hva hver og en subjekitvt liker, men å påstå at klasse D låter kaldt og klinisk, er ganske enkelt ikke korrekt. Jeg kan si mangt og meget om hvordan jeg personlig opplever majoriteten av klasse D, men rent saklig har det lite for seg. Trådstarter har nå valgt å fullstendig endre fokus på sin lydgjengivelse, han kommer til å få enkelte aspekter mye bedre, mens noe annet vil virke trøttere og kjedeligere etter utskiftning. Hans høyttalervalg har betydelig større utslag på totalen, enn om han velger klasse AB eller klasse D i sin effektforsterker.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.122
Antall liker
3.725
Torget vurderinger
9
Jeg er fullstendig utdatert, men de forsterkerene jeg har falt for tidligere har enten hatt store strømforsyninger eller vært klasse A - helst begge deler…

Nå virker det som om klasse D og gode målinger er det som er i vinden og gir mest for pengene. Men, og bare et lite men, for MEG har valg av effekttrinn vært like viktig som de andre komponentene i kjeden. (de er liksom motoren som skal sparke alt igang).

Som du sikkert har sett så får du 100 forskjellige svar her når du spør om noe så det er ikke enkelt. Nesten som å spørre om hvlilken bil som er best.

Ellers vil jeg bare gratulere med Vienna. Jeg hadde Strauss selv for mange år siden men de ble dessverre for store for rommet mitt. Jeg savner dem ennå…

Lykke til 🙂
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
853
Antall liker
435
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har gått over fra «klasse D» som jeg antar tidlig Nuforce er, til en Anthem.
Mitt inntrykk etter det skiftet er at Anthem er mer «klinisk» i forhold til Nuforce.

Jeg dømmer ingen forsterker før jeg har hørt den selv, selv om jeg også kan si at f.eks Hegel ikke er varm i lyden.
En bør høre produkter i sin egen stue og med eget utstyr før en sier sin ærlige mening.
Som nevnt i mange tråder, matching er det som betyr noe.

Marantz og Anthem er noe jeg foretrekker nå, pga at lyden fra Marantz og Nuforce ble «for varm», selv med mine sølvkabler.
En justering av frekvenskurven i MultEQ måtte til hos meg.
Jeg skal måle på nytt med Audyssey når jeg er alene, og det er stille i leiligheten.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Innleggene til Auditor burde vært automatisk merket på tilsvarende måte som Twitter merket tweetene til Trump. Jeg blir så irritert.
Ser ut til at det er mange som får overaktive tennplugger når Auditor er på glid. :LOL:

Men sånn generelt er vi ganske ensporede alle sammen. Noen gnåler om glava og akustikk i alle tråder, andre om dsp, DIY, målinger eller ytelse vs pris. Forutsigbare skrullinger alle sammen når man har vært her en stund. Det er mange verdensmestre her, men få som opererer helt ufiltrert mellom tanke og Caps Lock-tasten.

Som et fyrtårn i storm står han der i blåsten og vifter med sitt lys for å vise vei. Nesten rørende poetisk. ❤
 
P

parafinoksen

Gjest
Ser ut til at det er mange som får overaktive tennplugger når Auditor er på glid. :LOL:

Men sånn generelt er vi ganske ensporede alle sammen. Noen gnåler om glava og akustikk i alle tråder, andre om dsp, DIY, målinger eller ytelse vs pris. Forutsigbare skrullinger alle sammen når man har vært her en stund. Det er mange verdensmestre her, men få som opererer helt ufiltrert mellom tanke og Caps Lock-tasten.

Som et fyrtårn i storm står han der i blåsten og vifter med sitt lys for å vise vei. Nesten rørende poetisk. ❤
«Ufiltrert mellom tanke og Caps Lock-tasten» Det er det innleggene til Auditor skulle vært merket med :ROFLMAO:
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
La oss spore tilbake til forsterkere da dette er et spørsmål som veldig mange er nysgjerrige på.
Er det mulig å selv-mekke Hypex forsterkere i GHent kabinett billigere enn Audiophonics alle kostnader medregnet?
 
Sist redigert:

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Da kan jeg forhåpentligvis bidra med en typ terapeutisk beroligelse til de fagsterke. Har bestemt meg for å la de grønne lappene få fortsette å sirkulere i Norge ved å bestille forsterker av mr. Andreas knedahl. Kan ikke huske sist jeg kjøpte nytt, men igjen, spennende å prøve ut nye ting 😊

Takk for all råd og veiledning underveis 😊
 

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Endte opp med en U-sving i siste liten etter noen samtaler her og en tur på audioscience. Ble en boxem Arthur 4515/E2 purifi. 😅 Madammen ble veldig fornøyd med designet også.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn