Forsterkere Forslag til effektforsterker ?

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Beholder prosessoren marantz 7703.
Trenger en 3 kanals effektforsterker til de nyinnkjøpte Vienna acoustics Beethoven Concert grand symphony edition (Senter høyttaler i fremtiden)
Budsjettet er ikke så stort, 12-20k brukt.

Ser Vienna høyttalerne er oppgitt anbefalt 50-400w 4 Ohm.

Redigert: Eventuelt 2 kanals effekt. Kan bygge med en mono til senter senere eventuelt.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den Viennaen skal du bare pøse effekt på..og den bør være så nøytral som mulig. Bladelius Balder 2, så…
 

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Ditt forslag står i stil med det jeg har fått inntrykk av. Ser flere bruker blant annet hegel integrert på dem.
 

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Hvis det er enklere med forslag til 2 kanals effektforsterker, så kan jeg alltids bygge på en mono effekt til senter når det blir aktuelt.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.458
Antall liker
84.140
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
En Electrocompaniet kan også gjøre jobben
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Dersom Purifi-baserte forsterkere kan være aktuelt, så tilbyr både Audiophonics og Nord 3-kanals forsterkere innenfor budsjett. Apollon er noe dyrere.



 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lydiomani: Kjør den via en Bladelius Idun pre, med Marantz som prosessor til resten av kanalene, så får du det beste fra to verdener.. Med en femkanals forsterker til alt annet enn frontene fra Wien. De har sin Balder..
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Lydiomani: Kjør den via en Bladelius Idun pre, med Marantz som prosessor til resten av kanalene, så får du det beste fra to verdener.. Med en femkanals forsterker til alt annet enn frontene fra Wien. De har sin Balder..
Spørs vel om ikke budsjettet til trådstarter ryker big time på den måten....
Det åpenbart mest praktiske er jo å kjøre de aktuelle kanaler fra Marantz'en direkte til en 3-kanals effektforsterker, slik trådstarter selv foreslår. Nord produserer jo No-nonsence Purifi-bestykkede effektforsterkere, særlig mer fornuftig blir det ikke.

Så har sikkert Auditor rett i at det finnes mye der ute som har enda bedre subjektive opplevelser på lur, men til en pris og med en kompleksitet som er at annet enn hyggelig. :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Verdt å huske på at de beste forsterkerne er bortkastet penger så lenge ytelsen til Marantz er begrensningen. (Se linker under)
Av den grunn tenker jeg IcePower er et fornuftig sted å se. Kjøpte en sånn Icepower As1200 av han karen på finn.no som bygger disse i alle former og fasonger, må si jeg er veldig fornøyd med den. Massevis av krefter, kan lages med Auto-on/off og låter veldig rent og fint.
Holder nok i massevis med 700-versjonen tenker jeg.





 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg tenker for å få fulle potensial av en så bra men ikke så effektive HT og som dipper undr 3 ohm , gå for en strøm sterk amp
Det blir ikke feil med en aw 250 dual mono eller lignede ,Den har sinnsykt med strøm og fineese ,,,erfart .En D amp kan være til en kino sub evt som kan slås av ved seriøs 2kanals lytte seanser. IMO
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Beholder prosessoren marantz 7703.
Trenger en 3 kanals effektforsterker til de nyinnkjøpte Vienna acoustics Beethoven Concert grand symphony edition (Senter høyttaler i fremtiden)
Budsjettet er ikke så stort, 12-20k brukt.

Ser Vienna høyttalerne er oppgitt anbefalt 50-400w 4 Ohm.

Redigert: Eventuelt 2 kanals effekt. Kan bygge med en mono til senter senere eventuelt.
Jeg har en tokanals ATI 1802 med bærehåndtak som er som ny, 2x300 watt i 4 ohm. Den er ikke så dyr. Har drevet Infinity Kappa 9.2i med den. Vurderer å selge den.
 

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Verdt å huske på at de beste forsterkerne er bortkastet penger så lenge ytelsen til Marantz er begrensningen. (Se linker under)
Av den grunn tenker jeg IcePower er et fornuftig sted å se. Kjøpte en sånn Icepower As1200 av han karen på finn.no som bygger disse i alle former og fasonger, må si jeg er veldig fornøyd med den. Massevis av krefter, kan lages med Auto-on/off og låter veldig rent og fint.
Holder nok i massevis med 700-versjonen tenker jeg.
Blir det marantzen som «fargelegger» lyden ? Vil gjerne ha spreke krefter fra effekten som får høyttalerne til leve i hele registeret, men samtidig viktig for meg at lyden ikke blir for klinisk/kald/metall heller.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
På mine Vienna brukte jeg følgende forskjellige:

Electrocompaniet EC180 monoblokker
Acoustic Reality earII (Ice power sak med 1000va trafo)
Hegel H4a (den gang beste fra Hegel)

EC180 funket på minst forskjellig musikk og gikk ut døra igjen etter 3-4 uker. Ikke EC sin feil, men dårlig match mot VA. På enkle akustiske greier ga EC det beste og største lydbilde, det skal de ha.
Hegelen var beste allrounder av disse og funket på det meste.
Acoustic Reality hadde en gjennomsiktighet som kunne være veldig engasjerende.

For mye ekstra varme og fylde er ikke det disse høyttalerne trenger fra en forsterker. Det er en iboende egenskap i høyttaleren. Polypropylen drivere i disse og tonalt utpreget feite og søte i mellomtonen.

Støtter forslagene om mest kraft for pengene. Blir det for klinisk ligger problemet sannsynlig et annet sted i kjeden eller i rommet.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Tilbake til TS: Ikke vær redd for å teste XTZ, Nord etc. med klasse D, kan hende man finner ut at det faktisk ikke låter så verst avhengig av høyttalerne. :) Den "kliniske kalde lyden" mange kaller det er bare tull, slikt får man gjerne fikset med romkorreksjon når man innehar en surround prosessor og på mange prosessorer kan man også fikse mer her selv til egen smak etter kalibrering.
Varm lyd er gjerne en frekvens kurve som er endel høyere irundt 100-500Hz og daler ganske fort ned fra 500Hz til 1KHz, og gjerne så går den fort opp igjen ved 1-2KHz. Ved å koble en amp som har denne kurven imot en høyttaler med den samme kurven så synes jeg lyden fort blir slitsom og "alt for mye av det gode".
Den kliniske og kalde lyden er gjerne en mye flatere kurve, og kanskje motsatt så den kurven er stigende fra 50Hz og opp til 1KHz før den mulig daler ned igjen. Dette tar brodden av mange hete høyttalere, noen liker det og andre misliker det veldig. Men her har man gjerne flere muligheter om man kjører en pre med støtte for romkorreksjon og sette noen targets selv.
 
Sist redigert av en moderator:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.916
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nord Acoustics har og Hypex nCore-baserte, 3-kanalsforsterkere til en hyggelig pris.

Dette låter meget bra, og har ikke problemer med tunge laster.

Johan-Kr
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Istedet for ikke seriøse pling plong " rewieven til NAX ,Og vanlig vis spenne man opp andre HT i tester

Her er en fair test ;

 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Istedet for ikke seriøse pling plong " rewieven til NAX ,Og vanlig vis spenne man opp andre HT i tester

Her er en fair test ;

Det er forskjell på tester og hva folk kjøper og kobler til. Når folk leser tester av høyttalere og forsterkere så ser de gjerne på det isolert, så da kjøper de en forsterker basert på noen reviews og en høyttaler basert på andre reviews. Når man da kobler dette sammen hjemme så låter det gjerne mer grillpølse enn biff.
EC er sikkert løsningen for noen, men det passer ikke inn for alle og alt.
EC og B&W comboen henger igjen fra 90-tallet, da var det noe av det mest eksklusive man fikk kjøpt og svært andre var i så høy prisklasse og det var svært liten konkurranse der også her til lands. Folk kjøpte det også gjerne mer for status enn noe annet, på lik linje med Mercedes.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Blir det marantzen som «fargelegger» lyden ? Vil gjerne ha spreke krefter fra effekten som får høyttalerne til leve i hele registeret, men samtidig viktig for meg at lyden ikke blir for klinisk/kald/metall heller.
Hvis man går for forsterkere som yter bedre så vil den være begrensningen, naturligvis. Poenget mitt var ikke å gi unødvendige nevroser da den helt sikkert er mer enn god nok, poenget var at det ikke gir noen mening å gå for det absolutt beste som er å få tak i da det ikke vil gi noe høyere total-ytelse.

For forsterkere er det i all hovedsak to ting som er viktig, effekt og støynivå. Så jeg ville gått for noe med masse effekt og som har lavt nok støynivå til at det ikke blir et hørbart problem. Hypex har gode alternativer, det samme har IcePower.
Jeg har meget gode erfaringer med begge deler.
 

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Har fått mange gode forslag her nå. Har blitt nysgjerrig på det forsterkeriet som gir mye W for pengene, har ikke testet typen icepower o.l tidligere. Eventuelt se om det dukker opp en bladelius fks. Noen erfaringer med parasound eventuelt på vienna ? Typen 2250 eller a21
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Tråden er redigert med tanke på unødvendig kommentar om EC + tilsvar til dette innlegget.

Trådstarter spør om forslag til effektforsterker, og ikke råd om hva han ikke bør kjøpe.
 

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Hvis man går for forsterkere som yter bedre så vil den være begrensningen, naturligvis. Poenget mitt var ikke å gi unødvendige nevroser da den helt sikkert er mer enn god nok, poenget var at det ikke gir noen mening å gå for det absolutt beste som er å få tak i da det ikke vil gi noe høyere total-ytelse.

For forsterkere er det i all hovedsak to ting som er viktig, effekt og støynivå. Så jeg ville gått for noe med masse effekt og som har lavt nok støynivå til at det ikke blir et hørbart problem. Hypex har gode alternativer, det samme har IcePower.
Jeg har meget gode erfaringer med begge deler.
Der tar du opp egentlig et viktig poeng. Støynivå. Må innrømme at jeg helst vil ha minst mulig støy fra forsterkerne siden det er på stua, å både jeg og fruen ikke liker mye susing fra diverse.
 

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Nord Acoustics har og Hypex nCore-baserte, 3-kanalsforsterkere til en hyggelig pris.

Dette låter meget bra, og har ikke problemer med tunge laster.

Johan-Kr
Kikket litt på YouTube, og så en diskusjon angående det med steril, livløs lyd fra icepower moduler. Personen nevnte at hypex moduler ordnet opp i det.
Får kikke litt nærmere på dem som har hypex moduler.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Der tar du opp egentlig et viktig poeng. Støynivå. Må innrømme at jeg helst vil ha minst mulig støy fra forsterkerne siden det er på stua, å både jeg og fruen ikke liker mye susing fra diverse.
Merk at jeg her tenker på støynivå innad i forsterker som kommer ut av høyttaler i form av susing/hvit støy. Noen finner det svært sjenerende, andre bryr seg ikke. Grunnen til at jeg nevner Hypex og IcePower istedenfor feks Crown forsterkere som også har bøttevis med krefter er rett og slett bare fordi jeg misliker nettopp den type hvit støy.

Synes du har fått gode forslag i tråden og vil anbefale å titte nærmere på noen av alternativene. Ang YouTube er det fryktelig mye vås der ute.
;)
 

Lydiomani

Medlem
Ble medlem
30.07.2022
Innlegg
37
Antall liker
32
Sted
Porsgrunn
Merk at jeg her tenker på støynivå innad i forsterker som kommer ut av høyttaler i form av susing/hvit støy. Noen finner det svært sjenerende, andre bryr seg ikke. Grunnen til at jeg nevner Hypex og IcePower istedenfor feks Crown forsterkere som også har bøttevis med krefter er rett og slett bare fordi jeg misliker nettopp den type hvit støy.

Synes du har fått gode forslag i tråden og vil anbefale å titte nærmere på noen av alternativene. Ang YouTube er det fryktelig mye vås der ute.
;)
Der er vi like, misliker den type støy. Virker som den fra Audiophonics skal være et godt alternativ. Får lese og kikke litt mer 😊
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hvis man bestiller fra sider som Audiophonics, må man plusse på toll og 25% ?
Det må du nok regne med norsk moms, ja.
Men som du ser, opererer Audiophonics med to ulike priser, både med og uten EU-moms. Bestiller du fra Norge, er det "tax. excl." du kan ta utgangspunkt i.

f.eks. 3-kanaler Purifi:
1 990,00 €tax incl.
1 658,33 € tax excl.
 
Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.207
Antall liker
22.917
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg bestilte akkurat en forsterker av Andreas Knedahl på Finn. Han bygger forsterker etter dine ønsker basert på div. moduler fra ICEpower. Coolio har også nevnt han lenger oppe i tråden her. Kan være et bra tips.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.916
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kikket litt på YouTube, og så en diskusjon angående det med steril, livløs lyd fra icepower moduler. Personen nevnte at hypex moduler ordnet opp i det.
Får kikke litt nærmere på dem som har hypex moduler.
Jeg kjører 6-kanals forsterker basert på Hypex-moduler, til å drive aktive høyttalere med dsp fra Hypex. Ikke tegn til steril lyd her.

Johan-Kr
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Du kan jo sjekke ut Audimaxim MA3300 - fåes hos Mala:

3 kanaler a 300 i 8ohm / 500 i 4ohm.

Ikke hørt den selv, men 2kanals-versjonen fikk god omtale i test hos Stereo+
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.610
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Er også lurt å vurdere en Dynamic Precision A1S. EBW. En musikask kraftkar som holder det meste i et jerngrep.
Avslører nådeløst om det er andre svakheter i kjeden, men om alt er på stell finnes det ikke mye som matcher ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lydiomani: Dette trenger STRØM. Det potensialet er ikke særlig høyt på klasse D. Dessuten låter klasse D kaldt og klinisk i forhold til mer klassisk AB transistorklasse med passende forsyning. Klasse D låter stramt og fint, javel, men sjansen er stor for at de er morsomme i ei uke, for så å bare irritere grønt skjegg på julenissen. Vienna har en innebygget varme som kan være hard å løse opp, spesielt i bassen, Marantz VIL farge lyden litt, ja. Så, pass på at det ikke blir for mye. Når jeg tenker over det: Musical Fidelity har en svært spennende multikanaler på vei, og den burde kunne løse ALLE kanalene dine på passende vis til Vienna..Se siste fra distributøren..MF er nøytrale i signatur, ikke kalde.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.476
Antall liker
35.314
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er også lurt å vurdere en Dynamic Precision A1S. EBW. En musikask kraftkar som holder det meste i et jerngrep.
Avslører nådeløst om det er andre svakheter i kjeden, men om alt er på stell finnes det ikke mye som matcher ;)
Ikke kjøp DP - fungerer dårlig på det meste...🤣
 
Topp Bunn