Forslag til fil/media server OS?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.208
Torget vurderinger
4
Har nå en Synology NAS og en gammel Windows Home server (+8 år). WHS'en er basert på Windows Sever 2003 så det er problemer med å sette i større disker, så jeg tenkte å kjøpe en ny Synology NAS. Men vurderer nå å heller installere et nytt OS på WHS serveren siden jeg allerede har denne, men hvilket OS skal jeg velge? FreeNAS, Amahi, OpenMediaVault, en eller annen Linux distro? (Bør jeg ha ZFS?)
Bruken blir stort sett å lagre musikk og videofiler for streaming, og det bør være et GUI via browser for administrasjon.

Noen her som bruker Amahi?

PS: Prøvde FreeNAS noen dager før jeg kjøpe WHS men det var for ustablit da. Leser nå at det er regnet som veldigt stabilt, men litt usikker på hvor enkelt det er i bruk siden det vel er mer rettet mot bedrifter en mot enkel hjemmebruk?

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Antall liker
0
Jeg har kjørt W7 som jeg styrer med RDP på min server i lange tider. Å kjøre en dedikert server utgave har ingenting for seg om en bare skal dele filer, gjerne ha noe nedlasting og andre småting. Samt det er lettere å holde på med. Server utgaver er viktigere om du skal kjøre DHCP oppsett, domene osv osv. Noe som ikke er behov for i et hjemmenettverk hvor du alt har en router og hvor domene etc ikke er vits i.
Jeg har en Raid kontroller i min som jeg styrer flere disker med å har nå en 15TB Raid 5 oppsett, med mulighet for å utvide til 24TB (om jeg bruker 3TB disker) før jeg eventuelt da må kjøpe enda en kontroller. Det har vert stabilt i flere år nå.

Uansett om det er en gammel hau av en pc, sett i en kontroller så har du en bra lagrinsmaskin som er bedre enn disse NASene til halvparten av prisen.
Om du skal sette på noe torrent el. som skal kjøres døgnet rundt så anbefaler jeg å gradvis oppgradere og få i noe bedre hardware, ellers blir det tregt.
Per dags dato har jeg intel core 2 duo på 2.66ghz og 2gb minne, men har i senere tid putta en SSD disk til OS i den. Og det fungerer utmerket!

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.208
Torget vurderinger
4
Sjekket hvilken hw som WHS'en kjører på, og ser at jeg ikke hadde ECC minne som jeg trodde (ZFS krever vel ECC og 4 GB er vel litt lite?).

Hw:

1.00 340939 Chieftec Aegis Midi Tower Black,
ATX/EATX, w/USB/Firewire (Without PSU)
1.00 340676 Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,
120mm Fan, 8xSATA, SLI
1.00 342186 MSI P6NGM-FD, nForce-630i+GF7100, m-ATX
Socket-775, DDR2, DVI, GbLAN, PCI-Ex16
1.00 376380 Intel Pentium Dual Core E5200 2,5GHz,
Socket LGA775, 2MB, 800MHz, Boxed m/vifte
1.00 338074 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's
1.00 336525 Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P eSATA/SATA,
SiL3512
1.00 344154 USB2 multikortleser 3.5" sort for
CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)
1.00 344272 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,
DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black
1.00 335104 Sunsway/ST Lab PCI USB 2.0 4+1P
(NEC chip)

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.208
Torget vurderinger
4
Jeg har kjørt W7 som jeg styrer med RDP på min server i lange tider. Å kjøre en dedikert server utgave har ingenting for seg om en bare skal dele filer, gjerne ha noe nedlasting og andre småting. Samt det er lettere å holde på med. Server utgaver er viktigere om du skal kjøre DHCP oppsett, domene osv osv. Noe som ikke er behov for i et hjemmenettverk hvor du alt har en router og hvor domene etc ikke er vits i.
Jeg har en Raid kontroller i min som jeg styrer flere disker med å har nå en 15TB Raid 5 oppsett, med mulighet for å utvide til 24TB (om jeg bruker 3TB disker) før jeg eventuelt da må kjøpe enda en kontroller. Det har vert stabilt i flere år nå.

Uansett om det er en gammel hau av en pc, sett i en kontroller så har du en bra lagrinsmaskin som er bedre enn disse NASene til halvparten av prisen.
Om du skal sette på noe torrent el. som skal kjøres døgnet rundt så anbefaler jeg å gradvis oppgradere og få i noe bedre hardware, ellers blir det tregt.
Per dags dato har jeg intel core 2 duo på 2.66ghz og 2gb minne, men har i senere tid putta en SSD disk til OS i den. Og det fungerer utmerket!
Tror nok at en nyere Windows versjon blir for tungt for så gammel hw, en liten Linux/BSD bør vel gå?

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Antall liker
0

Tror nok at en nyere Windows versjon blir for tungt for så gammel hw, en liten Linux/BSD bør vel gå?
Lengesiden jeg har brukt linux nå. Men en enkel ubuntu distro el. burde nok sikkert gå. Åsså får du bare finne en remote software som du kan bruke å fjernstyre med. Men jeg kan bare ikke fordra det. Det blir for nerdete for min smak å dille med før alt er oppe og går.
Ellers gå på finn.no finn en gammel pc. vil tippe hardware av den gamle servern min går for 500-1000,- på finn.no

S

Syncrolux

Gjest
"Ny" Windows krever ikke mye av HW. Jeg kjører Windows 8.1 på en 10 år gammel Thinkpad. No problem, men det var en fordel å skifte ut den gamle disken med en SSD.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.208
Torget vurderinger
4
Er jo en server så jeg kommer til å kjøre en raidløsning og ser ikke helt poenget med SSD i en filserver? (blir fort dyrt med mye lagring)
Å kjøre GUI på serveren stjeler vel bare resurser?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
534
Torget vurderinger
1
Det er bare sykt tullete å kjøre w7 som filserver når du har så utrolig mange bedre plug n play-alternativer.
Man "må" ikke se på dem som *Linux*, det er bare tilfeldigvis det som ligger bak, på samme måte som android-telefonen din, (ofte) den trådløse ruteren din, audio-komponenten din (aurender, auralic mm.). Dessuten har dem (nærmest?) autokonfig av lvm/dynamic disks slik at du slipper å ofre 2 kalorier på dette. (Det er dette som gjorde at du kunne stappe en ny harddisk i en whs -server og tilgjengelig diskplass økte tilsvarende uten at du trengte å foreta deg noe spesielt)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.208
Torget vurderinger
4
Var vel litt sånn jeg også tenkte, men problemet er hviket OS (Ser vel ut til at FreeNAS krever/bør ha kraftig hw så den virker ikke så aktuell lenger)? Kan kanskje være greit å velge noe som er Linux basert vs BSD om jeg ønsker å kjøre MinimServer?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
534
Torget vurderinger
1
Minimserver krever noe manuell fikling om man ikke kjører et av disse ferdignasene. Openmediavault er vel basert på debian/ubuntu så der skulle det ikke være det store problemet.

S

Syncrolux

Gjest
Det kan være greit med et fullverdig OS ala Windows 7/8 hvis man skal bruke maskinen til andre ting enn bare fildeling også.
Selv har jeg laget meg et lite "datasenter" basert på Windows 7 - med filserver, Logitech Media Server, host for virtuelle maskiner (VMware workstation), PC-basert romkorreksjon, FTP server pluss noe mer. Alt dette på Windows 7 på en billig PC fra Elkjøp.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.208
Torget vurderinger
4
Fint at det fungerer for deg, men det er ikke en løsning jeg er komfortabel med.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.208
Torget vurderinger
4
Som jeg har nevnt så er det en relativt svak hw, men krafigere en mange NAS. Er et stort kabinett med plass til 6 disker så den blir stuet vekk og administert fra et web GUI. Windows virker som overkill for enkel administering av en enkel fil/medieserver.

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Antall liker
0
Fint at det fungerer for deg, men det er ikke en løsning jeg er komfortabel med.
Hvorfor ikke det? Jeg synes det er helt greit jeg. Veldig enkelt å sette opp, og dønn stabilt.
Samme her. Har nå kjørt W7 på den maskinen i årevis med raid løsning.

Når jeg nevnte SSD så snakker vi her om hva OS er installert på ikke som en lagrings løsning. Lagring er på Raid og er noe som ligger for seg selv. Og en bør ikke ha OS på raiden. Raiden bør ligge for seg selv. Sånn at skal du installere OS på nytt eller at noe skjer så trenger ikke hele greia krasje.

Fordelen med W7 i mine øyne at det er enkelt å bruke om en skal ha noe mer enn fildeling. Jada en kan det i linux også. Men da skal en også ha tid til å sette seg inn i ting. Føler det er mer som er kompatibelt og enkelt å sette opp med windows kontra linux.

I tillegg har jeg programvare med UPS som passer på og skrur av maskine om strømmen har vert borte i et gitt rom. enkelt å bruke i windows. Raid kontrolleren har også bra windows programvare som igjen er lett å ha kontroll over.

EDIT: Du skal kjøre separert raid kontroller? Ikke noe innebygget skit håper jeg?

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.208
Torget vurderinger
4
Om jeg skal kjøre Windows må jeg ha ny hw og litt av poenget er å bruke det jeg har. Ellers så er jeg skeptisk til Windows som server med alle oppdateringer som krever restart av server.

S

Syncrolux

Gjest
Sjekket hvilken hw som WHS'en kjører på, og ser at jeg ikke hadde ECC minne som jeg trodde (ZFS krever vel ECC og 4 GB er vel litt lite?).

Hw:

1.00 340939 Chieftec Aegis Midi Tower Black,
ATX/EATX, w/USB/Firewire (Without PSU)
1.00 340676 Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,
120mm Fan, 8xSATA, SLI
1.00 342186 MSI P6NGM-FD, nForce-630i+GF7100, m-ATX
Socket-775, DDR2, DVI, GbLAN, PCI-Ex16
1.00 376380 Intel Pentium Dual Core E5200 2,5GHz,
Socket LGA775, 2MB, 800MHz, Boxed m/vifte
1.00 338074 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's
1.00 336525 Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P eSATA/SATA,
SiL3512
1.00 344154 USB2 multikortleser 3.5" sort for
CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)
1.00 344272 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,
DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black
1.00 335104 Sunsway/ST Lab PCI USB 2.0 4+1P
(NEC chip)
Dette er hardwaren din?
Dette kjører da Windows helt knirkefritt. Jeg kjører Windows 8.1 på langt tregere HW enn dette.

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Antall liker
0
Du har omtrent lik HW som jeg har på min server som jeg har kjørt på i årevis nå. Men ser du har mer minne enn meg også. Dobbelt så mye faktisk. Så å kjøre W7 er ikke noe problem. Og nei det er ikke mange oppdateringer som kommer, og det er ikke sånn at du MÅ installere disse med en gang heller. Jeg lar de ligge til jeg har tid en dag. Instalelrer oppdatering via remote, da restarter den seg selv, eg logger inn med remote og alt er oppe og går igjen uten problemer.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hvor mye GUI trenger du egentlig for å administrere en filserver?

Som jeg ser det kan du installere et hvilket som helst OS.
FreeNAS eller NAS4Free (min favoritt) egner seg kjempefint hjemme også men er kanskje litt overkill om du kun trenger en SMB/CIFS filserver.

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Antall liker
0

FreeNAS eller NAS4Free (min favoritt) egner seg kjempefint hjemme også men er kanskje litt overkill om du kun trenger en SMB/CIFS filserver.
Her er det jo snakk om mulighet for mer enn bare filserver da.

Jeg bruker serveren min til styring av andre ting. Samt jeg kan surfe på torrent sider osv som igjen eg kan laste ned med torrent client f.eks Da er det greit med GUI.

S

Syncrolux

Gjest
Hvis man er opptatt av sikkerhet, så er det et godt poeng å redusere angrepsflaten, dvs trimme ned serveren så den kun gjør de tingene den skal. Et godt argument for en ren NAS-boks, som kun gjør CIFS og ikke noe annet. En Windows 7 klient er i den helt motsatte enden av skalaen sånn sett. Men ... de færreste har vel data som noen har lyst til å stjele....

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Antall liker
0
Hvis man er opptatt av sikkerhet, så er det et godt poeng å redusere angrepsflaten, dvs trimme ned serveren så den kun gjør de tingene den skal. Et godt argument for en ren NAS-boks, som kun gjør CIFS og ikke noe annet. En Windows 7 klient er i den helt motsatte enden av skalaen sånn sett. Men ... de færreste har vel data som noen har lyst til å stjele....
Hvilke statshemmeligheter sitter du på???

Er liksom ikke sånn at en bare hacker seg inn på en W7 sånn uten videre heller. Sett på et bra passord som meg så kommer ingen andre enn du inn. Og hva skal hackere gidde å komme innpå serveren din for, med mindre du sitter på noe super hemmelig, som andre ikke kan få.

S

Syncrolux

Gjest
Neida, hvis man har gode sikkerhetsrutiner generelt, med komplekse passord, brannmur på, jevnlige oppdateringer osv så er det meste ganske sikkert.
Men de fleste hjemmebrukere har ikke kål på dette. I verste fall har man brukere uten passord... yikes, og shares som ikke krever pålogging.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7

Her er det jo snakk om mulighet for mer enn bare filserver da.

Jeg bruker serveren min til styring av andre ting. Samt jeg kan surfe på torrent sider osv som igjen eg kan laste ned med torrent client f.eks Da er det greit med GUI.
Ja, altså, jeg svarer TS.
Bruken blir stort sett å lagre musikk og videofiler for streaming, og det bør være et GUI via browser for administrasjon.
ClarkConnect (nå ClearOS) er også en fin alt-i-ett server distro. Jeg bruker denne hjemme i tillegg til NAS4Free.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
534
Torget vurderinger
1
Har googlet litt. Anbefaler open media vault, da det er basert på Debian. Det er passe enkelt å installere java7, kun et par kommandolinjer kreves. Og minimserver er da ganske enkelt å installere det også, noen ekstra kommandolinjer der også.
Zfs/btrfs kommer ikke før neste versjon av omv (bruk ext4), men jeg tror ikke du har bruk for dette egentlig. Det er bare nevnt for å komme ekspertene her i forkjøpet...

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
534
Torget vurderinger
1
Det må de vel (nesten) alle. Det er god kutyme med egen systemdisk. Du vil holde data og OS adskilt. Systemdisken trenger bare å være en liten disk du har til overs. Ferdignasene har riktignok en mindre flash til selve OSet, og bruker f.eks 4gb av plassen til diskene til OS-partisjon. Men det er litt av samme prinsippet som går igjen: OS og data er adskilt.

Topp Bunn