Høyttalere Forslag til høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    Hei.
    Har idag klipsch rf63, men skal byttes ut med noe annet. Er ute etter forslag til høyttalere jeg burde vurdere og forhåpentligvis har mulighet til å ta en lytt på. Følgende kriterier er aktuelt ;

    1. Pris 20-30k brukt

    2. madammen vil helst at høyttalerne skal være fysisk mindre enn klipsch rf63 og penere i utseendet.

    3. Har gips på veggene her nå etter renovering, merker at den kliniske lyden til klipsch er litt slitsom for min del også. Vet aukestikken kan forbedres, men er ikke aktuelt med å ha diverse på veggene her.

    4. Marantz forsterkeri skal drive dem.

    5. Vil ha noe som klarer å levere stort lydbilde og er mye bedre på lavere volum enn hva klipsch er. Det grunnet at høyttalerne brukes til hverdags tv og film. Musikk er kosen som er minoritet.
    Varmt lydbilde er nok velkomment.

    6. Stua er i en L form hvor annlegget er i fotdelen til Len. Er vel ca 18kvm i sonen vi sitter ovenfor annlegget.

    Har lest litt om dali rubicon, Sonus faber sonetto, dynaudio, audiovector blant annet i forkant.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville tatt en lytt på Pylon Jasper 25, ut i fra det du beskriver. Men litt usikker på hva de ligger på brukt…
     

    møring

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    32
    Sted
    møre
    Eg akkurat kjøpt pylon 18 monitor kjempefornøyd med lyden i stova som rundt 20 kvadrat,hadde og spendor a7 på besøk men til mitt oppsett og rom så likte eg best pylon 18, bruker exposure 3510 og marantz sacd 30 n.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Jeg ville gå efter elektrostater. Selvom de fysisk er lidt større, virker de ikke så voldsomme grundet det gennemsigtige membran.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    JBL L-82 er meget gode på lavere volum og ikke så pågående som Klipsch. «Varme» i lyden er de også.
    Men retro look er kanskje ikke for deg og frua.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    En mindre PMC eller B&W er nok bra match her. Hvis Marantzene er av Premiumlinje, da..
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Vienna Mozart Grand er en høyttaler som det kan være lurt å sjekke ut. Aldeles fabelaktig kabinett og svært god lyd, etter min mening.

    De gulvstående fra Pylon har jeg også god tro på. Flotte kabinetter og gode elementer.
     

    møring

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    32
    Sted
    møre
    I eit rom på 18 kvm så hadde i alle fall eg tenkt meg godt om før kjøp av pylon jasper gulvstående ( på grunn av plass og bass).selv monitor 18 ei total dybde på 45 cm så fort 1m ute på gulvet. ( men herregud for ein fin og stram bass, største problemet no er att verte for seint i seng 🙂).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg misset poenget med 18 m2.
    Så jeg velger å revurdere mine tidligere forslag.

    Nå foreslår jeg i stedet Spendor A4, Kudos C20 (IKKE Super), eller Monopulse.
    Jo, trådstarter komme definitivt til å savne brutaliteten og eksplosiviteten fra Klipsch RF-63, men i sannhetens navn funker ikke de optimalt i rom under 30 m3, så her er det uansett litt å hente.

    DERFOR: Vil du beholde galskapen uten å trekke med deg problemene, sjekk ut Klipsch Heresy, og sett opp en sub som leverer alt under 120 Hz, men husk at den må ha DSP i en eller annen form. Begynn gjerne uten sub, så du venner deg til hva Heresy gjør på egenhånd. Sett dem i hvert sitt hjørne, og la livet leke. Det er ikke så alvorlig, dette her. ;)
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    Kan gjøre det litt enklere for dere. Beklager rotet, vi har vært i renovering kaos i 6 uker. Ingenting står ordentlig på plass som dere sikkert ser.

    B23185AB-8E14-4AB9-A874-4126D74F51C9.jpeg
    CB3EB7E6-171C-4A51-955D-C76D2C0A1F02.jpeg
     

    møring

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    32
    Sted
    møre
    Personlig så trur eg beste råd er ( egen erfaring ) å få prøve heime før eit eventuelt kjøp.
    Siden mitt bruk også innebærer ein god del tale ( nettradio og bittelitt tv) så kom i alle fall eg bort i dette med sibilanter ssssing særlig på kvinnestemmer,meiner absolutt litt forskjell mellom høyttaler merke her selv om egentlig marginalt ( ?😗).
    Handler vel om å finne det ein liker uten å verte lyttetrett i øra og samtidig ha følelsen av å ikkje gå glipp av noe 🙂( trur eg).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Litt problematisk at den ene høyttaleren har et tydelig bidrag fra vegg / hjørne, mens den andre jobber "i friluft". Men sånn er livet her ute i virkeligheten....
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    Snu sofa med ryggen ut og anlegget på midtre vegg? Bare å skjære gjennom og si sånn må det være :)
    Det hadde vært det mest idelle, men at anlegget skal få såpass med prioritet er nok bare en drøm 😅 Får vente tålmodig til potetkjelleren nede er renovert, da blir mulighetene bedre.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Fint med bilder. Jeg vil da også endre litt på mine forslag.

    Jeg ser at du nok er tjent med med å fokusere på høyttalere med en begrenset eller kontrollert spredning pga ulikt akustisk miljø for de to høyttalerne.
    Min anbefaling går da mot KEF R5 eller R7. De tror jeg du vil like.
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    De jeg har tatt kontakt med hittils på Finn, er selgere av pylon Jasper 25, Sonus faber sonetto V og psb imagine t3.

    Sonus faberen er rett oppi gata her, så er meget fristende å slå til på.
    pylon Jasper 25 synes jeg ser designmessig veldig pent ut, samtidig som jeg er imponert av det jeg hører via øreklokkene på YouTube (fordi om det ikke nødvendigvis representerer godt nok hva som faktisk skjer)
    ut ifra det jeg leser, blir jeg litt usikker på Sonus faber siden det er vekslende rapporter om de er varme eller lyse/skarpe. Pylon virker å skal være en varm høyttaler.
    PSB har fokus grunnet anbefalinger og er en pen høyttaler.
     

    møring

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    32
    Sted
    møre
    Berre spør, ser fem par jasper 25 til salgs på finn kan det vere noe med bass og krav til størrelse rom ?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du er sensitiv for det som skjer over 5 khz, området hvor sibilanter gjerne bor, så ville jeg iallefall ikke kjøpt Sonus Faber uhørt.
    Her er skikkelige målinger av lillebror i serien.

    1662800180944.png



    Med såpass stort hull i mellomtonen vil det før og etter bli veldig fremhevet og det vil låte både litt boksete og skarpt i min erfaring.

    Uansett høyttalere man velger er det vanskelig å få bort skarp lyd når man har veldig nakne flater i alle retninger. Jeg ville iallefall forsøkt å finne høyttalere med veldig god spredningskontroll, gjerne med noenlunde smal spredning og med litt fallende energinivå oppover. Med veldig nakne flater i alle retninger er kanskje coax-høyttalere det mest nærliggende for meg å vurdere nærmere.
    KEF har høyttalere som jeg mener kan være interessante. Feks Kef LS50 meta, eller enda bedre de aktive sakene som LS50 Wireless 2 (eller mye dyrere Kef LS60 om man er villig til å selge unna og strekke seg litt).
    KEF er godt representert i Norge og kan høres hos diverse, som feks Duet Audio og Soundgarden.

    I et vanskelig rom hvor det stort sett er familiens kosestund som er fokus ville jeg kanskje ofret LS50 Wireless 2 den mest seriøse tanken. Enkelt, ekstremt vellydende og veldig praktisk for familien, men ingen partykonge grunnet begrenset maks lydtrykk.
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    Må innrømme jeg mest sannsynlig kommer til å gå litt imot de senere anbefalingene. Står mellom pylon Jasper 25 og vienna acoustics Beethoven concept grand (evt SE versjonen) per nå.
    Er litt svak for slankere høyttalere som klarer å spille stort og med autoritet på en elegant måte. Sikkert derfor jeg liker rf63 foran større klipsch blant annet.
    Et godt eksempel for min egen del er symfoni musikken fra ringenes herre. Når jeg ser filmene har jeg behov for en høyttaler med full kropp og skarp punch i hele registeret for å bli dratt med i dramatikken, men samtidig må resten gjøres på en mer feministisk og grasiøs måte (Musikalsk?) som gir min personlige smak gåsehud.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme jeg mest sannsynlig kommer til å gå litt imot de senere anbefalingene. Står mellom pylon Jasper 25 og vienna acoustics Beethoven concept grand (evt SE versjonen) per nå.
    Er litt svak for slankere høyttalere som klarer å spille stort og med autoritet på en elegant måte. Sikkert derfor jeg liker rf63 foran større klipsch blant annet.
    Et godt eksempel for min egen del er symfoni musikken fra ringenes herre. Når jeg ser filmene har jeg behov for en høyttaler med full kropp og skarp punch i hele registeret for å bli dratt med i dramatikken, men samtidig må resten gjøres på en mer feministisk og grasiøs måte (Musikalsk?) som gir min personlige smak gåsehud.
    Skjønner godt tankene dine. Levde med Beethoven concert grand i mange år. En veldig god høyttaler. Kanskje en av de beste i sin prisklasse.
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    Skjønner godt tankene dine. Levde med Beethoven concert grand i mange år. En veldig god høyttaler. Kanskje en av de beste i sin prisklasse.
    Vet du om det er store forskjeller på de ulike Vienna CG generasjonene ? Ser en til salgs som er 2nd gen.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er sikkert forskjeller. Jeg hadde 2nd gen. Veldig bra med riktig elektronikk.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye skal du gi for de? By fyren 16`samme som jeg solgte mine for. Det er de til de grader hvert.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke hjelpe deg. Tviler på om noen kan. Har hørt disse Pylon med rør greier fra Kina merket hos Mala. Låt bra det. Men alle gode selgere får det til å låte..
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    Da endte jeg opp med et valg. Fikk gjennomslag på Vienna aqustics Beethoven concert grand SE. Blir gøy å prøve noe helt nytt og fra et prisjiktet jeg ikke har vært på før i forhold til fronthøytalere 😊
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Du har tatt valg, men så enig med Håkon. 2 veier har noe enormt i mellomtone
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Fikk gjennomslag på Vienna aqustics Beethoven concert grand SE...
    "Are Vienna Acoustics speakers any good?
    The Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand is an excellent value, both for its high build quality and for its carefully and pleasingly balanced set of sonic attributes, and its limitations in dynamics and output won't be issues for most listeners."
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    har jbl 3600, de er helt brutale, ja de synger ikke på klassisk
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    Mange gode refleksjoner og råd som jeg setter pris på. Endte opp med å følge magefølelsen ut ifra det jeg vet blir bruken i familien og hva jeg tror mine ører søker, fruens innspill og lysten til å prøve noe som kanskje ikke er et vanlig syn i hjemmet til folk og som jeg selv ikke så komme. Skal være litt artig og spennende med lydreisene 😊
    Vienna har kanskje utseendemessig ikke den største wow faktoren, men synes de ser lekre ut 😊
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Allerede nevnt, men jeg håper du gjør noe med sittegruppen din og hvor anlegget burde stå.
    Du tar ikke ut potensiale i HT bytte med nåværende plassering.
    Blir jo også mer intimt med å snu litt på saker og ting, en koseligere TV krok:?

    Test litt en dag/helg du er alene hjemme.
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    Skal teste å snu det slik at alt står i lengderetning istedenfor når jeg har en del timer alenetid, bare for å oppleve det på en annen måte. Stor forståelse for at lyden/konstruksjonen har behov for en mer balansert og luftig plassering. Slike akustikk plater kan være mer realistisk å få, i en permanent løsning, så lenge det kan plasseres på en pen måte. Skjønte som så at det designmessig kan velges så langt kreativiteten strekker seg til.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    I et sånt lite rom er monitor eneste logiske valg. Og det ligger et mer enn logisk høyttalervalg ute her nå…PMC Twenty5 21i❤
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn