Forsterker for ca. 30.000

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
DU feks? det vil si, det burde du, om du anbefaler saker ;) ....

mvh
Ai ...
Sleeping acomadations, bed of nails.
;D
Never been used! Good as new!
A bleedin bargain!

I could hammer it home ferr ya, but I reckon you get my drift...

Ya'rr, me stomach, I cant take this...

LOL!

Jeg ække bedre selv egentlig vøttø...
Skamme seg tweakyboi...

O

om.s

Gjest
Hva slags merker ville der kjøpt (helst nytt, tror jeg)
Skal man derimot komme med konkrete forslag så er disse etterhvert kjent for å komme fra meg...

Audionet SAM V2 Integrert forsterker 2x110W

Wilson Benesch ARC...trefinishen valgfri..

Prisen totalt kommer nok på i overkant 60K, men det reguleres nok til ett passende nivå for begge parter ved en hyggelig samtale med AudioAktøren i Horten...

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Nå kommer det mange bra forslag her HoJ!
Noter deg ned sier jeg bare!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Duverden. Sam V2 kan også leveres med dac innebygd ser jeg nå.
Du store verden! Det må jo kalles røverkjøp!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg støtter Om.s
Wilson benesch ARC er en glimrende høyttaler.
Parasound halo P3 går jo til rund 5k på bruktbørsen, hva med å kombinere de to med f.eks en brukt ML No27,5 eller No29?
Det hadde spillt knakende bra sammen og det hadde mest sansynligvis vært lenge til neste gang du fikk oppgraderingssyken.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Duddelidei...
Hva med...

Audionet SAM V2 + Patos Symphonic II., eller III !

2 for 2... Å struttle!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.973
Torget vurderinger
4
Vil helst ha gulvhøyttalere tror jeg. Mer fylde i lyden
Du kan fylle de største hull denne kloden har å tilby med fylden i en god stativhøytaler!!!

Spendor S8e toveis gulvstående
Prima Luna pre og power
Tror det er Sallie Reynolds i Absolute Sound som har dette som sitt referense (eller rettere sagt favoritt system). Ut fra beskrivelsen av lyden til denne komboen, så er jeg rimelig overbevist om at jeg ville kunne leve lykkelig med dette settet :)
Norsk hifi-center er forhandler, og har introduksjonspriser på disse tingene. Kommer innenfor ditt budsjett.

Denne ville jeg sjekket ut hvis jeg skulle ha gulvstående i 30k-klassen.
Reference 3A Veena. Forhandles av hifi-stasjonen.

Her er et annet alternativ til ht: Acoustic Zen - Adagio
Test her:

http://www.6moons.com/audioreviews/acousticzen/adagio.html

Kanskje sammen med Copland CTA405...? Eller prima Luna...?
Vet ikke om de har norsk forhandler ::)

Jaja, det var litt ukvalifisert gjetting ;)
Lykke til!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selv hadde jeg personlig glatt styrt unna S8e og Prima Luna tror jeg; synes på meg som en lyd for spesielt interesserte.

Jeg har ikke god erfaring med nye Spendor'er og det meste av rørforsterkeri i den rimelige ende. Og det er vel stort sett budskapet man hører fra de som har vært og hørt dette også.. det blir fort kjedelig, laid-back og uenergisk.

Ikke misforstå, jeg liker begge. Veldig godt. Men sammen med S8e hadde jeg nok valgt noe spenstig transistor ja, og det er vel egentlig akkurat det jeg har gjort. Helt i henhold til anbefalinger fra Spendor forresten.

Mvh Vidar P

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
thomand har jo drevet sine med 7watt rør var det ikke det da?
Til bra volum mener jeg det var han sa.
Er det ikke Patos Lyric han har?
Stemmer det. Lyric 302mkIII og 2x7 watt fra en audionote kit1. Og langt høyere enn jeg noensinne kunne innbille meg på forhånd. Intet diskoteknivå, men mer enn nok til et greit voerspiel med gutta ;D
Men med audionote så glemmer man å spille høyt. Musikken blir så utrolig levende og behagelig. Sammen med patosene spillte den også absolutt alt av musikk. Tilogmed sepultura satt som ei kule ;D
trseland var innom å hørte, og de som kjenner ham vet at han er en dyktig musiker og ikke minst veldig dyktig hifimann. Tilogmed han fikk seg ett lite sjokk virket det som ;D

Så hvis du klarer å leve uten HØYT lydnivå, så tar jeg meg den frihet å nevne følgende oppsett:
Primare cd31
Audionote kit1
Patos symphonic II
Patos lyric sub 12 (MÅ settes på spikes e.lign. Spiller skikkelig bra)
Bind det hele sammen med rimelige kimber høyttalerkabler og en audio synthesis signalkabel.

Å jeezz!! :D :D

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.218
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hva er høyt nivå??

Selve romet er på bare 4,20 fra side til side (høyttalerne står på ene enden av langsiden) er dette for kort? Ca. 3m fra mitten av høyttalerne til sweetspot!! Kanskje er dette for lite? Fungerer bra på mine høyttalere nå (PSB t6) men større krever kanskje mer plass??

Jeg bor i et hus der det bor en hel familie, har aldri party! hører for det meste på jazz..

har Nad 319 som forsterker, har aldri skrudd den på mer en kl. 12... Da blir det alt for høyt for meg..
Det er mer kvalitet en db som teller for meg.

Nei, vil bare ha et sett med høyttalere og forsterker som passer bra å gjengi jazz, klassisk bra, men som også skal fungere bra til alt mulig.. Har også en subb som jeg kommer til å bruke, hvis jeg får tunet den bra inn i systemet..

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.973
Torget vurderinger
4
Trådstarter, med 60k nå, og 60k om tre år, hvorfor ikke kjøpe brukt nå. Om tre år kan du, om du ønsker det, selge igjen, med minimalt tap. Da har du 120k til hifi-utstyr... :eek:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Hva er høyt nivå??

Selve romet er på bare 4,20 fra side til side (høyttalerne står på ene enden av langsiden) er dette for kort? Ca. 3m fra mitten av høyttalerne til sweetspot!! Kanskje er dette for lite? Fungerer bra på mine høyttalere nå (PSB t6) men større krever kanskje mer plass??

Jeg bor i et hus der det bor en hel familie, har aldri party! hører for det meste på jazz..

har Nad 319 som forsterker, har aldri skrudd den på mer en kl. 12... Da blir det alt for høyt for meg..
Det er mer kvalitet en db som teller for meg.

Nei, vil bare ha et sett med høyttalere og forsterker som passer bra å gjengi jazz, klassisk bra, men som også skal fungere bra til alt mulig.. Har også en subb som jeg kommer til å bruke, hvis jeg får tunet den bra inn i systemet..
Jeg har 3,5 som rombredde og sitter vel 2,5 fra høyttalerne.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.218
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Er litt skeptisk til å kjøpe brukt, vet ikke helt... Er bare sånn jeg..

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.973
Torget vurderinger
4
Klassisk, jazz, lite rom, ikke høy lyd = rørforsterker og stativhøytaler. Og tro meg, du kommer ikke til å trenge sub !!

Og hvis du bruker 60 tusen på høytaler og forsterker sammen med en dårlig kilde (vet ikke hva du har nå), får du ikke utnyttet potensialet i de to første. Kilden er viktig, eller svært viktig, alt etter hvilken menighet man tilhører.
Kan du leve med det i tre år?

Det er en meget stor turnover av brukt utstyr her på sentralen, og det er mitt intrykk at det er lite problemer med kjøp av brukt utstyr. Prisen på nytt utstyr halveres veldig hurtig, men deretter holder det seg veldig bra i pris.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Høres ut som jeg traff blink. 8)
Copland CTA 405 og B&W 805 (er det S den nyeste heter ::) ) er en knall kombo i et ikke for stort rom.
Les Rognliens test  av Copland i Fidelity. ;)
Jeg har hørt dette sammen......yes...mye god lyd for penga.
Spe på med en god sub, om ikke bassen i oppsettet skulle være tilfredstillende for deg.
Riaa og greier....klart for å nyte vinyl også. ;D
Prøv å få hørt denne kombinasjonen hjemme. :)

R

Rojoh

Gjest
Jeg ville kanskje sjekket opp (jeg vet - du spurte etter forsterkere, men kanskje det er like lurt å sjekke ut høyttalerne først? De har vel egentlig mer å si for hvilken lydpresentasjon du vil få. Men: Det betyr aldeles ikke at kvalitet på elektronikksiden er av mindre betydning - bare at ulike høyttalere gjerne fordrer ulike veier å gå på elektronikksiden):

Zu Druid til 28750,-/paret.

eller sjekket ut:
Martin Logan Vista

Magnepan MG 1.6 virker også spennende.

Disse tror jeg vil gi det lille ekstra på din type musikk og bruksområde. Zu passer utmerket til rør og Martin Logan/Magnepan vil kanskje passe best sammen med en vellydende transistorsak i din aktuelle prisklasse. Uansett vil disse være verdt å prøve å få hørt siden disse bygger på litt annerledes konsept enn alle disse standardløsningene... bare for å ha sjekket ut hvilke typer gjengivelse man kan få tak i.

Mvh. Johan

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Er litt skeptisk til å kjøpe brukt, vet ikke helt... Er bare sånn jeg..
Det forstår jeg. Jeg tror imidlertid at dersom du handler her på sentralen er det små sjanser for noe tull. I løpet av de siste årene har jeg handlet sikkert 10-15 produkter brukt her på sentralen og har aldri hatt noen problemer. Har vel solgt like mye og aldri fått noen klager. Det er viktig å snakke med de du skal handle av, skal ting sendes kan du gjerne starte med korrespondanse pr mail, men du må snakke med de, du merker som regel fort om folk er seriøse. De jeg har snakket med har alle vært det, men det finnes useriøse aktører, men de er det langt mellom. Hvis du tenker noen år frem i tid kan det hende din økonomiske situasjon gjør at du har råd til å oppgradere igjen. Hva har du da tenkt å gjøre med de produktene du sitter med da?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
C

cpc

Gjest
Er du ikke fra Stavanger HoJ?

Det er jo 4 butikker i en radius på 50 meter der nå! Ta deg fri en ukedag, gå runden i butikkene og forklar hva du er på jakt etter, be butikken sette sammen det beste i klassen. Så har du ihvertfall noe å gå etter.

Utvalget bør ikke være noe problem ihvertfall ;)

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Duverden. Sam V2 kan også leveres med dac innebygd ser jeg nå.
Du store verden! Det må jo kalles røverkjøp!
Jepp, dog finnes det ikke mye info om denne dac modulen. Iallefall ikke som jeg har funnet, mulig det er noe der for de som er flink i tysk. Har bare riaa i min.

mvh
Berg lykkelig Sam v2 eier ;)

R

Rojoh

Gjest
Er du ikke fra Stavanger HoJ?

Det er jo 4 butikker i en radius på 50 meter der nå! Ta deg fri en ukedag, gå runden i butikkene og forklar hva du er på jakt etter, be butikken sette sammen det beste i klassen. Så har du ihvertfall noe å gå etter.

Utvalget bør ikke være noe problem ihvertfall ;)
+ at både Audiofoni (Xavian mm.) og Audiofil (Response) holder til på Karmøy. Skulle være mye spennende å få sjekket ut i løpet av en helg det...

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Kanskje du bør prøve EAR 864 + Conrad Johnson premier 11A. De finnes i Stavanger og det er en fantastisk vellydende kombo.

Lf

R

Rojoh

Gjest
Kanskje du bør prøve EAR 864 + Conrad Johnson premier 11A. De finnes i Stavanger og det er en fantastisk vellydende kombo.

Lf
Ja, det er en vellydende kombo du har der.

Mvh. Johan

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå er du kanskje ikke så glad i å kjøpe brukt, Hoj, men jeg støtter Kjoeniks tanker, må jeg si. Du får ofte ekstremt mye for pengene, og du taper heller ikke mye om du skal oppgradere. Lfs EAR/ conrad johnson-kombinasjon er ekstremt bra til prisen, og dessuten ligger det en Rouge integrert med rør (60w) på børsen til tolv små tusenlapper...

C

Cyber

Gjest
Jeg må si at jeg tror egentlig det er tryggere å kjøpe brukte dyre produkter enn produkter under 10 K, regner med folk som kjøper amp til 100K behandler den pent.

O

om.s

Gjest
Du kan fylle de største hull denne kloden har å tilby med fylden i en god stativhøytaler!!!
Dette var en herlig formulering, man kan gjøre underverker med en riktig bra stativer ja!!  ;D ;D ...

mvh

K

kbwh

Gjest
Jeg vet om en riktig god stativhøyttaler som 1) ikke blåser budsjettet og 2) rekker helt ned til gulvet. Den jeg har.

Kikk på min side for beskrivelse av anlegg, rom og oppstiling.
Skjønner ikke hvorfor folk sitter så fordømt langt unna når de har høyttalere som låter homogent allerede på en meters avstand. Man er alene på hifikonserter ikke sant?

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
4.640
Torget vurderinger
4
Bor du i Stavanger tar du en tur innom Maxwell og hører på Sugden A21SE og ett par Opera høyttalere :)
Sjekk www.maxwell.no

I

ijustpop

Gjest
Ok, et konkret eksempel på en vellydende forsterker og høyttalerkombo til under 60 000,-:
Arcam FMJ A32 og Sonus faber Cremona Auditor.
I neste omgang kjøper du FMJ CD33.

En kjempefin plug-and-play kombo uten kødd, plasseringsvennlig, pent og en musikkelskers drøm. Sannsynligvis for kjedelig for en hifi-nerd, men nydelig hvis du vil ha et anlegg som spiller helt nydelig og ser veldig bra ut.

K

kbwh

Gjest
Sonus faber er aldri feil, men jeg hadde valgt små Midgardblokker og en god preamp før Arcamen. CAene avslører Arcamens transistorsluttrinnklang synes jeg.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg må jo bare synse litt rundt dette med integrerte rørforsterkere også ... Me too! ;D

Triangle Celius Esw.. ca 23.000kr
drevet av..
EAR 859. (Audiofoni har en oppgradert en til var det ikke ca 15 tusen da?)
Dette er en 13w liten vakker sak ifra en meget god produsent av rørforsterkere!!! Den er integrert. Ikke noe remote tror jeg. Men hvem trenger vel det!!!
Sum? 38 raske.

Troligvis utrolig bra!

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Jeg må jo bare synse litt rundt dette med integrerte rørforsterkere også ... Me too!  ;D

Triangle Celius Esw.. ca 23.000kr
drevet av..
EAR 859. (Audiofoni har en oppgradert en til var det ikke ca 15 tusen da?)
Dette er en 13w liten vakker sak ifra en meget god produsent av rørforsterkere!!! Den er integrert. Ikke noe remote tror jeg. Men hvem trenger vel det!!!
Sum? 38 raske.

Troligvis utrolig bra!
Du skal ha rimelig lettdrevne høyttalere for at EAR 859 skal spille bra. Den nevnte forsterkeren ble bla prøvd på relativt lettdrevne Snell med ett flatt og kjedelig lydbilde som resultat.

CJ premier 11A + EAR 864 derimot, spiller utrolig bra sammen med Triangle.

Lf

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Bah... Jeg ser nå at Triangle skiftet ut filtrene i 2005...
Ikke så lettdrevet lenger nei...
(Sam Tellig i Stereophile nevner dette i sin spalte...)
Høh! Man må følge med på alt nå om dagen...
Balls!

Ok... Høyttalere til EAR 859...
Nu skal vi se...

Topp Bunn