Ønsker anbefaling Forsterker til AN-E/B og Snell E3

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
307
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
4
SET e tingen for AN-E. Jeg spiller mine på LM 518ia. Meget god match, og godt fornøyd. Men har (dessverre) fått låne noen AN saker tidligere, så LMen blir inntil kontoen er klar for en Meishu Tonmeister. Fra 22 watt til 8 watt, men det er ikke noe problem med ANene. Mine har en angitt følsomhet på 98 dB. Det er målt med hjørneplassering, mer "riktig" er vel ca. 92 dB.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
4.532
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
13
Slik det ser ut er jeg redd jeg ikke kommer til å bli 100% fornøyd før jeg i det minste har testet en AN/ANK-forsterker i heimen...pokker.
Da bør du vente til et passende godt kjøp derfra kommer.
AN har fått deg i "sin hule hånd" nå :)

Er det forresten noen som har erfaring med den Cary SLI-80 som ligger på børsen (da sammen med nevnte/lignende høyttalere)? Har myst på en slik tidligere, men aldri hoppet på.
Ikke personlig erfaring dessverre men hørt litt delte meninger om den. Fra glitrende til såderr...

Uansett så sørg for å få en forsterker som er "helt tyst" til høyttalerene dine.

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
11
Jeg har hatt mye glede med Snell E3 og rør. Før i tiden, dvs. Ca 1999-2001? brukte jeg EC på Snell. Det var bra, så vidt jeg husker, men med EC synes jeg på den tiden Audiovector var bedre. En periode spilte jeg med Accuphase E210 på E3, også med brukbart resultat.

Nå har jeg nylig satt opp E3 i stua (dvs. stort rom) med en kit 6550 rørforsterker på ca 50 watt og det spiller faktisk helt rått til en samlet lav pris. Mye bedre bass enn med Accuphase. Dette i påvente av AN eller Devore, så kanskje litt i samme båt som deg. Jeg har følelsen av ubegrenset med kraft å gå på, uten at verken høyttalerne eller forsterker «sliter». E3 kan spille svært høyt uten slitsom forvregning med rørforsterker. Jeg fikk nesten sjokk over hvor bra E3 kunne låte med 6550.

Har også testet E3 med min Leben CS600 med både 6L6 og EL34-rør og det spiller nydelig, men har ikke testet denne komboen i annet enn et lite dedikert lytterom.

Min konklusjon er at E3 er meget rørvennlig, og at ca 25-28w og oppover funker bra. Færre watt kan helt sikkert også fungere utmerket, men har ikke testet det så kan ikke uttale meg.

Rom: Etter min erfaring, trives E3 best med et litt større rom enn mitt lille lytterom (dvs. stuen mye bedre!!), og de trives best med noe avstand fra bakvegg. Sidevegger opplever jeg ikke som problematisk, men jeg har ikke brukt dem klint inntil sidevegg.

Håper du får mye gøy med Snell og AN med passende rørforsterker.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
2.220
Sted
Okka by
Torget vurderinger
1
SET e tingen for AN-E. Jeg spiller mine på LM 518ia. Meget god match, og godt fornøyd. Men har (dessverre) fått låne noen AN saker tidligere, så LMen blir inntil kontoen er klar for en Meishu Tonmeister. Fra 22 watt til 8 watt, men det er ikke noe problem med ANene. Mine har en angitt følsomhet på 98 dB. Det er målt med hjørneplassering, mer "riktig" er vel ca. 92 dB.
Samme som mine. 😊
Det handler nok om å ha en potent strømforsyning. Og det har jo AN Meishu. Så 8W derifra er sikkert helt kurrant.
Men det jeg har hatt av SET med 10w her hjemme har ikke vært nok til mitt bruk.

NAT med GM70 og 2x50W SET er nok til det aller meste. Og ja.... det er hjørneplassering som gjelder 😊

184D2E14-EF2B-4A41-AE5E-C1DD0B2E1A7D.jpeg

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.254
Torget vurderinger
1
Ser det ligger et par på torget. Har du hørt disse selv, og hvordan vil du sammenligne disse mot, f.eks L4 EL34?
Hørt flere av dem i Fidelitytiden. En av skribentene kjøpte til og med en.
Fidelitys redaksjon ble vel litt satt ut av kvalitetene i disse forsterkerne. Forskjeller til AN blir litt gjetting, min opplevelse er vel at AN er en touch friskere og kvikkere, mens Mastersound er noe mer malmfull og deilig, på et vis. Men med store usikkerheter i beskrivelsen, altså.
Uansett, solide trafoer, ingen feedback. Ace stuff.

Selvsagt kan man endre klang og detaljer ved hjelp av litt tube-rolling, gode EL34 koster ikke all verden.

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
11
En liten kommentar til det Håkon Rognlien skriver om 6550/KT88 og mellomtone:

Jeg har ikke samme grunnlag for å uttale generelle påstander da min erfaring garantert er tynnere enn Håkons, men min erfaring er at «mellomtone»-effekten på 6550/KT88 er høyttaleravhengig. På Quad 57/63 spiller EL34 (i mine ører) betydelig bedre mellomtone enn 6550, men dette var ikke like åpenbart på Snell E3. Her får jeg nok av alt med 6550 (og jeg er mellomtone-frik). Mulig det skyldes at jeg spiller mindre kritisk på dette oppsettet enn på lytterommet, eller at jeg spiller høyere.

Det er uttallige nyanser mellom høyttalerne jeg har testet med ulike rør, men jeg har ikke opplevd en generell dårligere mellomtone med 6550-forsterker vs EL34. Tvert om, så er min erfaring at der EL34 ikke fungerer, høres dette røret mer «tannløst» ut, enn en middels god match med 6550. Men der det fungerer, er EL34 for meg det beste røret. (Til opplysning er mitt førsteoppsett en Leben CS600 med xf2 EL34 og Quad 57 elektrostater).

Uansett, poenget er at jeg ville IKKE droppet 6550/KT88-forsterker til Snell E3, da det er det røret jeg personlig har hatt best resultat med 👍

gjomle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Antall liker
154
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Og så kom jeg plutselig på Mastersound! :)
Går å sikler litt på Mastersound Dueventi. Ser ut til å være en sabla god kandidat, med akkurat nok krefter og bruk av EL34-rør (og en bonus at den har innebygget RIAA i tillegg!). Det store spørsmålet er om jeg skal kaste meg på en venteforsterker, eller om jeg bare skal sitte med det jeg har til det dukker på en AN... skal ikke være lett dette!

musicus

Musikk freak
Ble medlem
02.07.2015
Antall liker
4.340
Sted
Gbg
Torget vurderinger
4
Husker jeg hadde ett veldig godt resultat på mine tidligere E3(eller var det E2) med en Audio Innovation S500, den sist nevnte der kan det väre vanskelig å komme over ett strøkent exemplar av, det var lutter glede med en Yamaha CD 1060, er tilbake på begynnelsen av 90 tallet nu...

mvh

Sist redigert:

gjomle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Antall liker
154
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Husker jeg hadde ett veldig godt resultat på mine tidligere E3(eller var det E2) med en Audio Innovation S500, den sist nevnte der kan det väre vanskelig å komme over ett strøkent exemplar av, det var lutter glede med en Yamaha CD 1060, er tilbake på begynnelsen av 90 tallet nu...

mvh
Vurderte det settet med S1000 som lå ute, men turte rett og slett ikke på grunn av alder... 😳

musicus

Musikk freak
Ble medlem
02.07.2015
Antall liker
4.340
Sted
Gbg
Torget vurderinger
4
Vurderte det settet med S1000 som lå ute, men turte rett og slett ikke på grunn av alder... 😳
Ser den! Ellers finns det kyndige folk som kan hjelpe med ett oversyn om du får tak i noen/noe...for en slant...skulle jeg satt opp noe slikt idag hadde en test/lytt til Audion värt på shortlisten...

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
16.162
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
19
Mye som funker med E3. Trenger ikke bli snobbete ifht valg av forsterker. Har testet mine med ulike uten at jeg har noen fasit. Slik jeg ser det er det lite poeng å kjøpe forsterker verdt ti-gangen høyttalere sin verdi.

gjomle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Antall liker
154
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Mye som funker med E3. Trenger ikke bli snobbete ifht valg av forsterker. Har testet mine med ulike uten at jeg har noen fasit. Slik jeg ser det er det lite poeng å kjøpe forsterker verdt ti-gangen høyttalere sin verdi.
Ikke uenig i det, men tanken er å ha en forsterker som takler E3 og dens like. Har også et par AN-E det skal spilles på :). Tanken er når jeg nå først skal gjøre en liten investering i forsterker, er det ok å ha noe som "kan stå seg" over tid.

• Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
16.162
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
19
Ikke uenig i det, men tanken er å ha en forsterker som takler E3 og dens like. Har også et par AN-E det skal spilles på :).
Skjønner,spennende. Denne konstruksjon sin lettdrevent finner jeg oppskrytt, men jeg liker konseptet til Peter Snell. Generelt, mye strøm er aldri feil på disse :)

Topp Bunn