Forsterker til Klipsch

magnus.

Medlem
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Hei. Har ein kamerat som har kjøpt eit par med klipsch RF-82. Forsterkeren han bruker nå er ein gammel QSC usa850 (PA) den er nokk som folk flest sjønner ikkje særlig egnet til dissen høytalerene. Lurer på om noen av dere har noen gode råd/tips om va som kunne vert bra på dissen høytalerene? prisklsse ca 8000kr?

håper på bra svar :)
 
J

Jurassic

Gjest
Brukt klasse A forsterker.
F. eks en Cayin 265, Shanling har vel en integrert en også som jeg tror kan fungere godt uten å ha hørt den.
Vet at Cayin 265 fungerer godt sammen med Klipsch iallfall.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Nye integrerte fra Abrahamsen!
Fåes på elkjøp!

PK
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Jeg vil anbefale en relativt strømsterk forsterker. Det er "lett" å la seg lure av den høye følsomheten og bruke en svak forsterker, men bass elementene trenger desverre mye strøm for å ha kontroll. Har selv en Adyton Opera som jeg synes er en "perfekt" partner, etter min smak, har også prøvd ut Conrad-Johnson CAV50, men den klarte ikke å kontrolere basselementet fullt ut. Klipshen jeg har er RB-75 (var den største stativ versjonen de hadde/har).
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Velkommen til sentralen..

Rør er et must til Klipsch, alt annet kan han bare glemme..
Se gjerne trådene som går her med Klipsch så skjønner du fort at det ikke er noen vei utenom rør..

Nytt i den prisklassen så har du for eksempel JoLida 202 med EL34 rør som bør duge, Prima Luna ligger litt over den prisen, brukt så har du en drøss med alternativer..
Skulle han være så heldig å komme over Copland til den prisen, så er det bare å kaste seg over selger.!

LINK til JoLida og litt annet..

LINK til Mind Da og litt annet..

LINK til Prima Luna og litt annet..

Copland HOME..

Seriøs forhandler i Drammen..

Audioaktøren..

Kurante rørforsterkere..

Stadig kurante brukte forsterkere å finne her..

Mye artig til høyere pris, men greit å ha noe å sikle etter.? 8)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Alt som er nevnt her vedr krav til krefter på RF8.2 er riktig. Les også Rognliens anmeldelse i Fidelity som bekrefter dette.

Gode forsterkere med plenty av krefeter til 8K, vokser vel ikke på trær akkurat. Tillater meg å anbefale gode gamle Nakamichi PA7. Masse krefter men også mye annet bra. Du bør få en slik for rundt en 7-8K, og det er etter min mening et kupp. Men slik er det nå en gang med brukt hifi.
Pass Aleph er et veldig godt alternativ, men jeg er redd du må legge mer penger i potten for å få en slik.

Kan vel liste opp masser av gamle strømsterke storheter, men det skal mye til at noen selger dem under 10K.

Skal du tenke rør, så blir det vel noe push/pull med flere KT88/6550, men de gode blir fort dyre også.

Lykke til....
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg vil anbefale en relativt strømsterk forsterker. Det er "lett" å la seg lure av den høye følsomheten og bruke en svak forsterker, men bass elementene trenger desverre mye strøm for å ha kontroll. Har selv en Adyton Opera som jeg synes er en "perfekt" partner, etter min smak, har også prøvd ut Conrad-Johnson CAV50, men den klarte ikke å kontrolere basselementet fullt ut. Klipshen jeg har er RB-75 (var den største stativ versjonen de hadde/har).
RB-75 klarer seg fint med 300B på 8 watt i normale rom..
Rommet spiller helt klart en stor rolle, men jeg har drevet mine RF-5 med EL84 rør med stort hell, savnet absolutt ikkeno kontroll over elementene..

Har også hørt 6 watt fra SET 807 amp ha skikkelig kontroll på gamle Klipsch med 2 stk 10" elementer..
Samme forsterker ga mine RF-5 alt for mye trøkk i bunn så det låt helt grusomt..

Men nå er ikke den nye serien så snill som de gamle og gode, så litt rett skal du få ;)
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
RB-75 klarer seg fint med 300B på 8 watt i normale rom..
Rommet spiller helt klart en stor rolle, men jeg har drevet mine RF-5 med EL84 rør med stort hell, savnet absolutt ikkeno kontroll over elementene..

Har også hørt 6 watt fra SET 807 amp ha skikkelig kontroll på gamle Klipsch med 2 stk 10" elementer..
Samme forsterker ga mine RF-5 alt for mye trøkk i bunn så det låt helt grusomt..

Men nå er ikke den nye serien så snill som de gamle og gode, så litt rett skal du få ;)
Jeg har ikke prøvd andre rør forsterkere enn CAV50, men det var en hørbar forskjell i bassen mellom denne og Operaen (lytterommet mitt er lite). Uansett, det er min erfaring med utgangspunkt i min musikk smak og min lydsmak, så ut i fra dette har jeg "rett".
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Alt som er nevnt her vedr krav til krefter på RF8.2 er riktig.  Les også Rognliens anmeldelse i Fidelity som bekrefter dette.

Gode forsterkere med plenty av krefeter til 8K, vokser vel ikke på trær akkurat.  Tillater meg å anbefale gode gamle Nakamichi PA7.  Masse krefter   men også mye annet bra.  Du bør få en slik for rundt en 7-8K, og det er etter min mening et kupp.  Men slik er det nå en gang med brukt hifi.  
Pass Aleph er et veldig godt alternativ, men jeg er redd du må legge mer penger i potten for å få en slik.  

Kan vel liste opp masser av gamle strømsterke storheter, men det skal mye til at noen selger dem under 10K.

Skal du tenke rør, så blir det vel noe push/pull med flere KT88/6550, men de gode blir fort dyre også.

Lykke til....
Jeg vil anbefale en relativt strømsterk forsterker. Det er "lett" å la seg lure av den høye følsomheten og bruke en svak forsterker, men bass elementene trenger desverre mye strøm for å ha kontroll. Har selv en Adyton Opera som jeg synes er en "perfekt" partner, etter min smak, har også prøvd ut Conrad-Johnson CAV50, men den klarte ikke å kontrolere basselementet fullt ut. Klipshen jeg har er RB-75 (var den største stativ versjonen de hadde/har).

Tunga rett i munnen her, karer!

RF 82 er blant verdens snilleste forsterkerlaster, altså IKKE som sine storesøsken RF 63 og RF 83.
RF 82 behøver IKKE mye effekt i Watt, den trenger kun en viss kvailtet for å vise sine beste sider.
Klasse A er en åpnebar idé med den hurtigheten disse høyttalerne legger for dagen, så gode forsterkerefra 5 Watt og oppover har null trøbbel med disse høyttalerne. Påstanden om at de trenger mye strøm vil jeg på det sterkeste argumentere i mot; det slike motorsterke systemer behøver er SPENNING! Og spenningsforsterkning = klasse A!
For øvrig spiller de bra med det meste fra 30 Watt JoLida til hvormangewattsomhelst fra EC og Krell eller hva du vil. Klipsch er IKKE lik Klipsch hv angår effektbehov... sånn; da er vi vel ferdige med den saken??

Mvh
Håkon Rognlien
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Spenning og klasse A er nesten rake motsetninger. Spenning betyr mange watt kort og godt.
 

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
231
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
På mine RF7 bruker jeg Krell Kav 400xi som forforsterker, og oberon 6.1 som effekt. Men begynner å få lyst på å prøve rør, har dere noen gode forslag til en ikke altfor dyr rørbasert forforsterker som vil funke med oberon?

De blokkene blir stående åkke som, så forslag om å bytte ut de vil være unødvendige! ;D
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Kjøp en rør forforsterker :). Og bruk den på Icepower tingene dine.
 

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
231
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
Kjøp en rør forforsterker :). Og bruk den på Icepower tingene dine.
Var planen det, men hvem vil fungere bra til dette formålet?
Jeg hørte litt rundt ang Ming Da preampen som fikk en sjukt bra omtale i fidelity, men fikk som svar at den ville være helt på grensen for hva man burde bruke til ice...
 
K

kbwh

Gjest
Jeg mener at Audiomix målte utgangsimpedansen på MingDa-preampen og fant den å være helt uproblematisk i forhold til ICEpowers inngangsimpedans.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Tunga rett i munnen her, karer!

RF 82 er blant verdens snilleste forsterkerlaster, altså IKKE som sine storesøsken RF 63 og RF 83.
RF 82 behøver IKKE mye effekt i Watt, den trenger kun en viss kvailtet for å vise sine beste sider.
Klasse A er en åpnebar idé med den hurtigheten disse høyttalerne legger for dagen, så gode forsterkerefra 5 Watt og oppover har null trøbbel med disse høyttalerne. Påstanden om at de trenger mye strøm vil jeg på det sterkeste argumentere i mot; det slike motorsterke systemer behøver er SPENNING! Og spenningsforsterkning = klasse A!
For øvrig spiller de bra med det meste fra 30 Watt JoLida til hvormangewattsomhelst fra EC og Krell eller hva du vil. Klipsch er IKKE lik Klipsch hv angår effektbehov... sånn; da er vi vel ferdige med den saken??

Mvh
Håkon Rognlien
Her hadde jeg blandet modellene.

Takk for å du holder oss på rett kurs Håkon.

mvh Erland
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Var planen det, men hvem vil fungere bra til dette formålet?
Jeg hørte litt rundt ang Ming Da preampen som fikk en sjukt bra omtale i fidelity, men fikk som svar at den ville være helt på grensen for hva man burde bruke til ice...
Icepower har et potensiale iallefall. Mine Icepower blokker ble noe helt anna når jeg gikk ifra EC 4.7 til Audionet G2 Pre1. Men så er det en stor prisforskjell mellom disse pre'ene og da. (Audionet er ikke rørforforsterker..).
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Spurv har skjønt det, men Audionet er dyrt!
Og bare Pre 1 G2 vil få budsjettet til å sprekke (selv om han får tak i brukt).

Vis han skal gå for Audionet må det bli SAM V2 som gir minst budsjettsprekk, men det er vel rundt 16k for en slik brukt, så.

Spurv ser jeg at er inne på noe lenger opp i tråden, og det er rør i forforsterkeren, det vil gi fin rørklang (som visstnok er fint på klipisch), samtidlig som man kan bruke kreftene til en billig transistor eller ice forsterker.

PK
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
På mine RF7 bruker jeg Krell Kav 400xi som forforsterker, og oberon 6.1 som effekt. Men begynner å få lyst på å prøve rør, har dere noen gode forslag til en ikke altfor dyr rørbasert forforsterker som vil funke med oberon?

De blokkene blir stående åkke som, så forslag om å bytte ut de vil være unødvendige! ;D
Min consonance Cyber 50 bør gjøre det du ber om ;D
Den er forøvrig til salgs.
http://www.hifi-guiden.no/brands/opera.html

PK
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Spenning og klasse A er nesten rake motsetninger. Spenning betyr mange watt kort og godt.
Denne kan du gjerne forklare for meg. Rørforsterkere som jobber i klasse A og har trafoer på utgangene; hva mener du de bedriver? Det er i hvert fall ikke mye strøm å hente! (Fair enogh; Klasse A er ikke betinget av rør og trafoer, selvsagt; jeg tok en bevisst short-cut! :) )
Dessuten har jeg nå en nær ren trafo-forsterker i form av AN P4, i følge konstruktøren er dette å anse om noe i nærheten av ren spenningsforsterker. Om den har mange Watt? Neppe. Ca 15, vil jeg anta.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
I følge ohms lov så er spenning hva som påtrykkes en last. Denne deles på impedansen, og man får av dette strømmen. Det vil si at om man har 8V ut, og 8 ohms last (om noe slikt hadde eksistert innen høyttalere) hadde man hatt 1A. Produktet av spenning og strøm er effekt, altså ville man hatt 8W. Om man påtrykker et kraftigere signal skulle det tilsi at man trenger høyere maksimal utgangsspenning for å henge med. For å klare 16W må man for eksempel ha 16 Volt. Ergo må man ha en spenning som tillater det spenningssvinget signalet inn krever, og man får ikke høyere effekt enn den maksimale utspenningen tillater.

Strøm på sin side er ikke noe som påtrykkes høyttaleren, men noe høyttaleren trekker i kraft av sin last. Dersom man har de ovennevnte 8V ut men reduserer lastimpedansen til 4 ohm trekker man nå 2A. Produktet av spenning og strøm er da igjen 16W.

Dersom forsterkeren går utover sin maksimale utspenning vil den klippe. Det betyr ikke at den er tom for strøm, men at den ikke klarer å gjenskape kurveformer som tilsier høyere utspenning enn hva man har inn på sluttrinnet. Om forsterkeren derimot får en for lav impedans vil den gå tom for strøm før den når spenningstaket. Det innebærer i praksis at den tilgjengelige spenningen synker relativt til forsterkerens strømkapasitet og forsterkeren klipper på akkurat samme måte som når den går ut over sitt maksimale spenningssving.

I klasse A-forsterkere reduserer man som regel antallet Watt i forhold til hvordan konstruksjonen forøvrig er dimmensjonert. Dette gjøres ved at man bruker en lavere matespenning. Man oppnår da noen dB mindre output, men forsterkeren blir meget stabil. Man oppnår også kraftig redusert varmetap. En konstant full bias 2x 600W klasse A-forsterker tviler jeg på noen kan leve med i et vanlig beboelsesrom, og den ville koste en god del tusen i året i drift.

Det at en forsterker er en spenningsforsterker betyr ikke ingen ting med tanke på hvilken utgangseffekt den har. Det som menes med en spenningsforsterker er at den produserer en utgangsspenning ekvivalent med produktet av inngangssignalet og gain som er upåvirket av lasten den tilkobles. Det betyr i prinsippet at den kan levere all den strøm de lastene den er designet for måtte kreve uten avvik i utgangssignalet.

Trafoene på utgangen er kun en tilpasning. En rørforsterker skulle for eksempel ideelt (tilfeldig tall) drive en last på 80 ohm med en strøm på 0,1A, resulterende i 8W. Med en 1:10-trafo omgjøres dette til en ideallast på 8 ohm med en strøm på 1A og samme effekt. Dette forholdet er det samme på klasse A PP, klasse A SE og klasse AB-forsterkere.

Forøvrig har jeg brukt en forenkling av spenningsbegrepet ovenfor. Med en sinustone på 10V RMS skal spenningstoppene ligge på 14,1 V RMS. I tillegg kommer tap i utgangstrin, spenningsfall i PS osv. Ved kurveformer som ikke er sinusformede endres den maksimale spenningen ift RMS-spenningen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jeg mener at Audiomix målte utgangsimpedansen på MingDa-preampen og fant den å være helt uproblematisk i forhold til ICEpowers inngangsimpedans.
Hvilken er det snakk om? Har han lagt ut noe om dette på HFS?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Var planen det, men hvem vil fungere bra til dette formålet?
Jeg hørte litt rundt ang Ming Da preampen som fikk en sjukt bra omtale i fidelity, men fikk som svar at den ville være helt på grensen for hva man burde bruke til ice...
Jeg har fått en uforbeholden anbefaling på Audio Research SP16L. Den har 260 ohm utgangsimpedans.

Forøvrig skal Supratek The Chardonnay ha lav utgangsimpedans (vet ikke hvor høy), kan leveres med balanserte outputs og fjernkontroll, og har i likhet med Audio Researchen (om jeg har forstått riktig) prosessorinngang.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er helt teflon på rør, men mener at det var den som Gunnar Brekke testet i et Fidelity med en Naim på forsiden. Nordic MingDa ettellerannet mk. II. Audiomix la måleresultatet ut på Sentralen. Jeg finner det ikke igjen, men mener å huske at Rout var et par hundre ohm eller så og bortimot 1/10 av oppgitt Rout.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.111
Antall liker
1.119
Sted
'
I følge ohms lov så er spenning hva som påtrykkes en last. Denne deles på impedansen, og man får av dette strømmen. Det vil si at om man har 8V ut, og 8 ohms last (om noe slikt hadde eksistert innen høyttalere) hadde man hatt 1A. Produktet av spenning og strøm er effekt, altså ville man hatt 8W. Om man påtrykker et kraftigere signal skulle det tilsi at man trenger høyere maksimal utgangsspenning for å henge med. For å klare 16W må man for eksempel ha 16 Volt.
Nei, en dobling av spenningen vi gi en firedobling av effekten ved samme last. P=U^2/R, slik at 16V gir 32W i 8 ohm.

Trafoene på utgangen er kun en tilpasning. En rørforsterker skulle for eksempel ideelt (tilfeldig tall) drive en last på 80 ohm med en strøm på 0,1A, resulterende i 8W. Med en 1:10-trafo omgjøres dette til en ideallast på 8 ohm med en strøm på 1A og samme effekt.
Nei, du kan ikke både si at en trafo har et omsetningsforhold på 10 og en impedanstransformasjon på 1:10 som du påstår i eksemplet ovenfor. Hvis omsetningsforholdet (n) er 10 er impedanstransformasjonen lik n^2 eller 100.
Dessuten er ikke 0.1A i 80 ohm lik en effekt på 8W.

Jan E Veiset

Edit: mange skrivefeil :(
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Nei, en dobling av spenningen vi gi en firedobling av effekten ved samme last. P=U^2/R, slik at 16V gir 32W i 8 ohm.


Nei, du kan ikke både si at en trafo har et omsetningsforhold på 10 og en impedanstransformasjon på 1:10 som du påstår i eksemplet ovenfor. Hvis omsetningsforholdet (n) er 10 er impedanstransformasjonen lik n^2 eller 100.
Dessuten er ikke 0.1A i 80 ohm lik en effekt på 8W.

Jan E Veiset

Edit: mange skrivefeil :(
Eh, selvsagt. Det gikk nok litt fort ja.

16V i 8 ohm gir 2 A og 2x16=32W.

80V og 0,1A tilsier en impedans på 800 ohm, og med et spenningsforhold på 1/10 gir det et impedansforhold på 1/100.

Jeg får støtte meg på at rør ikke er min sterkeste side. Imidlertid tror jeg jeg fikk belyst prinsippene om at spenning er fundamentet for watt i praksis.
 

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
231
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
Så for en som er teknisk tilbakestående; vil det ut fra specsen være en god grei match, eller vil det bli problemer med støyforholdet? Audiofoni har jo 30dagers returrett, men det er så dumt å bestille om det er bankers at det vil gå rett vest! :)
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Jeg vurderte disse ht selv en periode, og møtte ganske forskjellige innfallsvinkler fra erfarne hifi-folk hvordan RF-82 bør fôres:
- transistor vs. rørforsterkere
- klasse A rør vs. klasse A transistor

Det jeg endte opp med av å prioritere, før jeg forlot hele prosjektet, var å stille meg inn mot klasse A transistorforsterker, da jeg foretrekker "nøytral" lyd fremfor rørenes mer varme klang. Mitt inntrykk er at det kommer veldig an på personlige preferanser mht. klangfarge, hvorvidt en velger rør eller transistor.

En pent brukt kl. A tror jeg uansett ikke kan bli galt.
 
J

Jurassic

Gjest
En litev avsporing kanskje men jeg hadde tidligere en hjemmekino bestående av Yamaha Dvd550 og Rx-v650 samt komplett klipsch synergy høyttalersett (5.1).
Solgte elektronikken, la på noen kroner og satt med en Cayin 265 forsterker, 2*50W rein klasse A samt en Arcam FMJ CD33 spiller.
For å demonstrere høyttalerene koblet jeg opp frontene med den nye brukte elektronikken min og jeg ble sjokkert over hvor bra de billige høyttalerene med de skrøpelige kabinettene spilte.
 

magnus.

Medlem
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
hei. tror ikkje det blir rør-forsterker. Kommer nokk til å kjøpe en relativt heftig transistor forsterker. Eller digital effektforsterker og rør for-forsterker. Eg synest ikkje att viss du har klipsch så må du ha rør. hadde selv Synergy F-3 og digital forsterker (UCD 400) funka perfekt det. men nå er det mangen gode råd her! får se litt nermere på det som er anbefalt og kåmme tilbake siden. Takk skal dere ha :)
 

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
231
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
om ikke rør frister i effektdelen, så vil jeg anbefalle deg å kjøpe oberon 6,1 og parre den med en forforsterker hvis lydsignatur faller deg i smak. Jeg bruker kav400xi på disse blokkene og rf7, det rocker ganske så heftig for å si det slik, kongematach med klipsch! :)
 
J

Jurassic

Gjest
om ikke rør frister i effektdelen, så vil jeg anbefalle deg å kjøpe oberon 6,1 og parre den med en forforsterker hvis lydsignatur faller deg i smak. Jeg bruker kav400xi på disse blokkene og rf7, det rocker ganske så heftig for å si det slik, kongematach med klipsch! :)
Hvorfor mener du oberon blir kongematch?
Hvorfor 6.1 og ikke en mindre modell? Da de mindre modellene skal låte likt.
Liker du ikke lydsignaturen på effektdelen av din Krell?

Hadde oberon 6.1 hjemme i min egen stue nå ganske nylig og det var i bassområdet den gjorde best intrykk på meg og jeg vet av erfaring at forrige generasjon Klipsch (inkludert RF7 som jeg en stund hadde lyst til å kjøpe) ikke spiller dypbass.

Oberon blir vel selv brukt over trådstarters budsjett.
 
L

Ludo

Gjest
Kan MAE-SET1 være noe til Klipsch RF-82 ? Mener ikke å kuppe tråden, men kanskje noen av dere har synspunkter på dette...
 

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
231
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
Hvorfor mener du oberon blir kongematch?
Hvorfor 6.1 og ikke en mindre modell? Da de mindre modellene skal låte likt.
Liker du ikke lydsignaturen på effektdelen av din Krell?

Hadde oberon 6.1 hjemme i min egen stue nå ganske nylig og det var i bassområdet den gjorde best intrykk på meg og jeg vet av erfaring at forrige generasjon Klipsch (inkludert RF7 som jeg en stund hadde lyst til å kjøpe) ikke spiller dypbass.

Oberon blir vel selv brukt over trådstarters budsjett.
Jeg skrev en liten sak om dette her.

Men, jeg brukte kun baby-krell'en og var egentlig ganske fornøyd, men jeg savnet krefter. Det hører med til historien at jeg liker å guffe på langt over anbefalt nivå og når krell'en ble "tømt", når det begynte å bli seriøst høyt (og morrosamt) så falt mye av lydbildet sammen, vel, det var ike direkte dårlig, men det føltes som om det manglet noe. Så jeg fikk smiska til meg en demo med oberon 6.1 og ble solgt. Kjøpte de og lot krell være forforsterker, og vips, så var jeg der jeg ville være. Stålkontroll over hele omtrådet. Nada problem å skru volumet på maks (man blir bare dauhørt, men fytti grisen og artig det er). Lydbildet ble realt ryddet opp, bassen slo imot meg som et skudd. Det var direkte artig å spille musikk igjen.

Hvorfor 6.1? Folk er så optatt av at "jammen hvis du ikke absolutt trenger kreftene, hvorfor betale for det?". Personlig synes jeg dette argumentet er svada. Midgard forsterkerene har ekstremt lite egenlyd om noen overhodet, og klangsignaturen og alt defineres ut fra avspiller og forforsterker. Tro meg, på klipsch er de ekstra kreftene en fryd å ha! Det rocker vilt her i gården for å si det mildt! Jeg er klar over at 6.1 er litt over prisnivået til trådstarter, men hvor mye han ender opp med å handle for er opp til han, jeg ville bare lufte meninga mi.
;)
 
J

Jurassic

Gjest
Har hørt RF7 med 70 rørwatt spille hinsides høyt.

Hjemme i min egen stue har jeg noen store treveishøytalere med 86dB følsomhet og med 220W har jeg hatt stålkontroll på de så 600W er vel ikke noen nødvendighet, tror ikke du hadde merket noen forskjell om du hadde hatt 200W mindre.

Men jeg oppfattet ikke MA 6.1 som noen ytterst nøytral forsterker med mine ører.
 

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
231
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
Har hørt RF7 med 70 rørwatt spille hinsides høyt.

Hjemme i min egen stue har jeg noen store treveishøytalere med 86dB følsomhet og med 220W har jeg hatt stålkontroll på de så 600W er vel ikke noen nødvendighet, tror ikke du hadde merket noen forskjell om du hadde hatt 200W mindre.

Men jeg oppfattet ikke MA 6.1 som noen ytterst nøytral forsterker med mine ører.

Når det kommer til rør holer jeg munn :) har nul erfaring med dette!
Angående nøytariltet og sånt, jeg skal vel ikke påberope meg å kunne være hifiskribent, er ikke så flink med ord og beskrivelser og virkelig argumentere. Men det var erfaringen min med disse blokkene.
Men når jeg puttet de inn i signalkjeden ble alle "parameterene" jeg hadde med krell'en forsterket til det hinsidige. Godt mulig at ble noe forandring på noe makrodynamikk eller frekvenser; men i don't care, det ble morro å spille musikk igjen og det var det som telte for meg! :)
 
Topp Bunn