K.H. skrev:
baluba skrev:
Spinkelt? Det er her du tar fullstendig feil. Absolutt alle transistorforsterkere i verden låter spinkelt over LS3/5A sammenlignet med en fornuftig rørforsterker, både kinamikk, usamikk og euromikk. Prøv så får du se. 405 med Rogers låter som om det er mindre woofere sammenlignet med en fyldig EL34-forsterker og Rogers. Det er en kolossal forskjell i fylde i lydbildet. De som kun har erfaring med forsterkere som 405 på Rogers har rett og slett ikke hørt dem spille bass.
Ut fra egen erfaring med SAT Amplifix påkoblet LS3/5A, kan jeg ikke skjønne hvordan du kan påstå at alle transistorforsterkere låter spinkelt på disse. Jeg opplever både rikelig fylde og bass. Nå må det sies at jeg snakker om et lytterom på i overkant av 10 m2. I min stue på 35 m2 låt LS3/5A spinkelt, det medgir jeg gjerne, men tipper det samme ville vært tilfellet uansett forsterkeri, ut fra høyttalerenes størrelse.
Jeg har ikke rørutstyr selv, så jeg burde kanskje ikke uttale meg, men jeg bruker LS3/5A sammen med transistor og har stor glede av det. Min erfaring med rør er begrenset til lytting hos andre og i disse tilfellene har jeg ikke kunnet merke slike natt og dag-forskjeller som du beskriver mellom rør og transistor. Synes vel egentlig det låter ganske likt og kan derfor heller ikke skjønne at LS3/5A skulle oppføre seg så forskjellig fra de fleste andre høyttalere. Får derfor en følelse av at du setter ting veldig på spissen her.
Det er nok mulig at jeg overdriver litt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander inn svært små rørforsterkere inn i argumentasjonen. Jeg har da påpekt at det skal være en varm og litt kraftig forsterker. De trenger et minimum av watt, og det vil jeg si er rundt 30. Jeg opplever litt natt og dag, men det handler kanskje om hvordan vi tolker forskjellig. At jeg opplever forskjellen på natt og dag større enn det du gjør. Det er klart at vi kan ikke ha helt like perspektiver heller.
Jeg har opplevd med litt større stue at det blir spinkelt, og at rør ikke låt så spinkelt under samme forhold. Men det gjelder spesielt med Quad 405 II, så låt klart spinklere enn Densen DM10, som ble brukt i samme oppsett.
xerxes skrev:
Woofer?
Jeg har som sagt spilt på 405 mk II i mange år. Diverse gjester har tatt turen rundt for å se etter en basskasse, fordi de ikke kunne skjønne at skoeskene kunne levere såpass som de faktisk gjør.
Når det er sagt er jeg enig med Baluba at en god rørforsterker passer særdeles fint.
Da jeg prøvde MAE SET-1 spilte den fantastisk på mine Audio Pro, men det ble litt tynt på Rogers, så du trenger fortsatt litt kraft selv om det er rør.
Og dere ble det bekreftet at Rogers trenger mer saft enn det SET-1 serverer. Og da faller puslebitene på plass når KH mener det ikke så stor forskjell på rør og transistor. Siden dere begge er enige så kan vi konkludere med at SET-1 ikke har krefter til å skvise mer ut av dem slik en kraftigere forsterker gjør. For Rogers trenger krefter, men som i så mange andre sammenhenger ikke like mye ekstra kraft hvis det dreier seg om rør. Vi vet jo alle at det ikke er helt det samme med rørwatt og transistorwatt, klasse A-watt og A/B-watt.
Så egentlig bekrefter bare det dere skriver deler av min teori for meg, for dere har begge brukt samme småtass i deres forsøk. En liten SET-1 vs en kraftig rørforsterker blir jo en parallell til vanlige erfaringer med transistor. Det kreves faktisk endel watt til for å få dem til å synge skikkelig med transistor, og det samme gjelder rør. Skalaen er annerledes, slik at tallene er lavere. Der en liten transe er på 20-40w i klasse A/B, så er en liten rørforsterker 8-12 watt eller enda mindre. En kraftig transe er 100-300 watt, mens en kraftig rørforsterker er 40-100 watt i denne diskusjonen.
Så jeg vil hevde at Rogers trenger minst 100 watt transe eller 40 watt rør. Avhengig av andre kvaliteter kan det selvsagt finnes forsterkere som er litt svakere enn dette og som duger til bruken. DM10 er mindre enn 100 watt, men matcher i mine ører bedre enn Quads 100 watt. Her handler det mer om forsterkerens karakter enn kraft. Den erfaringen jeg har med KT88 er at det vil låte mindre kraftfullt enn EL34 i endel tilfeller, så det med karakter gjelder selvsagt alle prinsipper.
Det handler til syvende og sist om smak og behag. Quad låter fantastisk på Rogers, for kjerneegenskapene vil jo uansett være det som det fokuseres mest på. Jeg regner med at SET 1 også låter gull og myrra, men røkelsen er kanskje fraværende? Med transistorforsterker ville jeg nok hatt behov for loudness eller tonekontroller (som en Quad pre har) for å klare meg i lengden. Hüsker Dü låter kun diskant når det spilles over Quads forsterkere på Rogers. Problemet gjelder da plater som har en sær produksjon, slik som Hüsker Düs plater.
Erfaringen med at folk leter etter subwoofer har jeg også, og det med transistorforsterkere. Da jeg hadde dem for en kort periode på åttitallet brukte jeg bare transer, for rør var litt vel esoterisk og dyr for en ung mann som jeg var da. Men selv om bassen imponerte folk med Nad og Bedini så betyr vel ikke det at det ikke er mulig å imponere enda mer med en riktig rørforsterker, eventuelt en varm klasse A istedenfor Quad 405. Variablene er mange, og ut fra min erfaring imponerer en varm og romantisk rørforsterker enda mer. Og uansett hvilken kvalitetsforsterker med nok krefter som kobles opp så imponerer Rogers lytterne med en naturlig bass på tross/grunn av en liten partykul.
Ble det mer forståelig hva jeg mener nå? Det er overhodet ikke min mening å starte en rør vs transe-debatt av den prinsipielle typen, men å lufte mine erfaringer med mange forskjellige forsterkere på Rogers. Jeg synes dere burde unne dere muligheten til å prøve ut Rogers med litt klassisk rørlyd i kraftige former. Tro meg, det gir mer kropp til et fra før realistisk lydbilde. Flott blir enda flottere.
Og jeg vil hevde at de som ikke har noe tro på Rogers i dag ikke har hørt dem drevet av riktig forsterker. Sannsynligvis har de ikke hørt Rogers spesielt mange ganger som har gitt tydelige minner. Jeg har stor kjærlighet til både LS3/5A og beslektede høyttalere som Sequerra, og synes de spiller flott i de fleste kombinasjoner jeg har hørt dem. De låter bare forskjellig på rør, og da faller de siste bitene på plass for meg. Og la det være sagt at jeg ikke mener at rør er evig bedre enn transer, så jeg er ingen dogmatisk rørmann.